Käytiin sitten perjantaina kahdella eri klinikalla juttusilla.
Ekan gyne ei omien sanojensa mukaan ollut koskaan kuullutkaan munasarjavasta-aineista, mikä hieman hämmästytti (vaikka niiden vaikutuksesta ei juuri olekaan tietoa, luulis gynen sentään kuulleen niistä...). Suositteli alkioiden geneettistä tutkimusta (ei ylläri) ja miehelle siemennesteen FISH-tutkimusta. Ai niin, klinikalla kuulemma määräävät kaikille ennaltaehkäisevästi hepariinia (yleensä siis käytetään niillä, joilla on todettu tukostaipumusta). Suositteli sitä minulle siinäkin tapauksessa että tulisin vielä luomusti raskaaksi.
Toinen gyne oli sentään kuullut noista vasta-aineista. Suositteli samaa kuin eka gyne, mutta FISHiä ei katsonut tarpeelliseksi. Mainitsi myös, että minulle voitaisiin tehdä vielä jotain immunologisia testejä mutta vasta siinä tapauksessa, että hoidoissa saadaan joku hyvä alkio. En nyt muista mainitsiko mitään hepariinista, ilmeisesti ei.
IVF+geenitesti tulis kyllä sikakalliiksi - ekalla klinikalla 5800 e / laaki (max. 4 tutkittavaa alkiota) ja toisella 8000 (ei rajaa alkioiden määrässä) plus tietysti lääkkeet. Mun aiempien IVF:ien tulokset on vaan olleet sen verran surkeat, ettei ole ollenkaan varmaa saataisiinko yhdellä stimulaatiolla yhtäkään alkiota edes tutkittavaksi.
Voisihan tietysti tarvittaessa jättää ekan kierron vain munasolujen keräyskierroksi ja yrittää toisen kierroksen loppuun asti... mutta siitä pamahtais vielä kolmisen tonnia lisää hintaa
. Suorastaan nauratti kun tokalla klinikalla asiakaspalvelija selitti, että jos ei päästä siirtoon koska kaikki alkiot on kelvottomia, niin saadaan 300 euroa alennusta kokonaishinnasta... Mikä lohdutus
!
Noista ravintolisistä. Me on kokeiltu vähän kaikkea greippimehusta royal geleehen ja ubikinoliin. Jotain vaikutusta tuntuu olleen lähinnä myoinositolilla, ja gynen mukaan ainoastaan se onkin ainoa, josta on todettu olevan hyötyä tietyissä tapauksissa. Muilla ei ole ainakaan toistaiseksi mitään tutkimuksissa todistettua vaikutusta. Nykyään napsin hedelmällisyysmonivitamiinia, myoinositolia, macaa ja ubikinolia.