IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Domi ja @Rusakkonen Mä olen myös hankkinu mm. puisen heppakeinun, ihanan pupu-vetosoittimen ja perässävedettävän puukoiran. Vaikka aluksi uskoin, että se tuottaa "huonoa onnea" jos tavaroita tai vaatteita hankkii ennakkoon... mutta niin se mieli muuttuu, suuntaan ja toiseen. Oon saanu viimeaikoina leluhankinnat perusteltua miehelle ja erityisesti itselleni, että tartteehan kylässä käyvät sukulaisten ja kaverien lapset jotain leluja.
Oli muuten elämäni kamalin reissu hakea sitä puista keinuhevosta. Se oli eka hankittu vauvatavara aikanaan jo paljon ennen näitä ivf juttuja. Olin plussannu luomuna ja jotain noin kuudennella viikolla kun sovin kaupat nettikirppiksellä hepasta. Viikonloppuna meni kesken ja seuraavan viikon alusta piti noutaa heppa. Itku kurkussa sitä sitten hakemaan.

Täällä pp13 ja huomenna verikokeeseen.
Mites muilla piinailijoilla menee?
 
  • Tykkää
Reactions: Domi
No ei tässä paljon toinna vielä piinailla @Ninnupinnu , tsemppiä sulle että verikoe väyttää hyvää lukemaa (y)
Tänään ei oo oikeestaan vielä ainakaan päätä särkenyt.. yöllä jossain välin kun heräsin/valvoin hetken tuntui sellaista "hipsutusta" kohdussa, jonkun verran häpyluun yläpuolella, vähän oikealla.. ja silloin koiti hetkellisesti luoda positiivista mieltä ja ajatella että siellä se pieni hipsuvarvas nyt tarraa.. mutta joo.. en oikeasti usko moiseen, niin paljon on kaiken maailman tuntemuksia, varmasti just tollasiakin ollut negakierroissakin että en usko että "kiinnittymistä voi tuntea".. muuten melko vähän mitään ehkä yksi lieva vihlonta tossa joku aika sitten..
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Taustalla olen hengaillut, mutta aktiivisesti kuitenkin teidän kuulumisia lukenut:)

@Rusakkonen ja @Domi sormet ja varpaat pystyssä, että tämä on teidän kierroksenne, kovasti plussatuulia teille:love:

@-dino- tsemppiä tulevaan hoitoon myös sinulle:)

Ja kaikille palstalaisille myötäelämistä kussakin hoidon vaiheessa ja tilanteessa..

Täällä Zumenonia popsittu tiistaista lähtien, ajoittain hieman outoa oloa olen ollut huomaavinani, mutta saattaa olla mielikuvitustakin:D Ensi viikolla uä tsekkaus, toivottavasti päästäisiin ihka ensimmäiseen siirtoon sitten muutaman viikon päästä(y)
 
Täällä ti iltana alkanut tuhruttelu voimistui pikkuhiljaa ja nyt la&su jo normaalia vuotoa, ihme kyllä ei tulvi (vielä). @Ninnupinnu tein testin jo eilen sellaisella Sofin herkällä, halutessaan siitä näki viivanpaikan. Tänään apteekin testillä ja hieman vahvempi viivan paikka. Nyt illalla uusi testaus tavallisella Sofilla ja taas se haaleampi hailura viivanpaikka. Ei niitä viivoiksi voi silti laskea. Pitäisi varmaan uskaltaa lopettaa Terot, mutta soitan aamulla ohjeet jatkoon...
Jatko kyllä mietityttää jo nyt. Ja jos se ainukainen pakkasessa sulaisi hyvin..että ottaako välikierron ensin ja suositellaanko lääkkeellistä tai puolilääkkeellistä, mittautako rautavarastot, ehkä joku muukin mittaus..mitä tässä vielä voisi tehdä? Onko jotain mitä voisi vielä huomioida? Joku teistä kirjoitti hyvin, että vaikka lääkärit ovat onneksi aika hyviä, niin pitää olla itse tosi hyvin kartalla kaikesta. Eri juttuhan se olisi, jos ei olisi näitä raskautumispulmia. Ehkä alan harkitsemaan @Rusakkonen lisäkeinoja, kuten akupunktiota tai isoja määriä jotain lisäravinnetta..mikä ikinä auttaisi henkiseen puoleen myös. Ikä ja alhanen amh, mutta eritoten lompakko lisää paineita. Ihmeen tyynenä tässä silti odottelen seuraavia ajatuksiani. Enkä muuta voi.

@Katti75 sinulle pahoittelut, kuulen mielelläni miten päädyt jatkamaan tästä<3
@Rusakkonen, @Domi ja @Ninnupinnu teille toivotan plussia! Hoitoihin valmistautuville @-dino- ym.ja uusia hoitokierroksia odotteleville samoin Tsemppausta! Mikä sinulla on tilanne @Ninnupinnu siellä? Entä @justhope miltä näyttää ultrassa?:love:
 
@Nipsu_78 - hyvin voi viivanpaikka merkita plussaa - älä luovuta!!!!! Ei sinne varmaankaan mitaan viivanpaikkoja tulisi, jos ei mitaan olisi meneillaan... mene veritesteihin vaan! (y)

Lisaravinnetesteista ehdottaisin ensinnakin pienen verenkuvan ottamista niin nakyvat mm. tulehdusarvo ja hemoglobiini plus perustietoa puna- ja valkosoluista. Esim. mieheltani loytyi yllattaen anemia. Odottelemme juuri lisatestien tuloksia, etta onko kyseessa rautavaje vaiko B9 (foolihappo) ja/tai B12-vitamiinien puute. Lisaksi ehdottaisin tosiaan B-vitamiini- ja D-vitamiinitesteja. Nama eivat maksa maltaita.

Lisaravinteista kuten ubikinolista ja folaatista olenkin jo aikaisemmin kirjoittanut aika paljon ylla. Eli itse otan paljon, mutta olen itse asiassa koko ikani syonyt vitamiineja enemman tai vahemman. Ihan lyhyesti mielestani tarkein: Raskausajan monivitamiini mukaan lukien se foolihappo/folaatti (minimi 400mikrog) ovat mielestani tassa tilanteessa aika lailla must. Antioksidanteista ubikinoni/ubikinoli on naiselle tutkimusten mukaan tarkein, ja usein siteerataan sita 600mg:n maaraa, mika auttoi muistaakseni vanhempia ivf-potilaita. Paljon muutakin olen kirjoittanut.

Sellainen muutos muuten omalla kohdallani nyt aiemmin kirjoittamaani, etta alkion ollessa sisalla otan nyt ainoastaan raskausajan monivitamiinia ja sen lisaksi 20mikrog D-vitamiinia plus 3mg melatoniinia ja Metforem 3 x 500mg Progynovan, Terolutin, Klexanen ja Lutinuksen lisaksi.

Tsemppia!!!!!(y)
 
Jopas tänne on tullu parissa päivässä huimasti viestejä! Yhtäkkiä aktivoitunut meno paljon, kiva sinänsä :) Yritän nyt vähän vastailla omalta osaltani.
Kiitos teille ilman poistoon vastanneille, kyllä tuo toi helpotusta omaan epävarmuuteen. Ehkä huolin turhaan että siitä johtuisi hitaampi eteneminen.
Mäkin olen ymmärtänyt ilman suhteen että noissa varsinaisissa ruiskuissa se ilman poisto on tarpeeton kun se ilman taroitus olisi juuri se että sen avulla saisi varmasti kaikki lääkkeet tulemaan ruiskusta ulos - eli se neula itsessään täyttyis sillä pikkuisella ilmamäärällä ja vikakin pisara tulisi pistoksena ulos. Pelkäsin vaan että noissa esitäytetyissä kynissä olisi vähän eri ajatus...
@-dino- mulla ainakin viime kerralla oli tuo gonapeptyl joka piti pistää olikohan se kolme päivää siirron jälkeen. Ymmärsin että ajatus on että se auttaa kiinnittymiseen. Ei ollut muuta ohjeistusta silloin sen suhteen kuin että heti kolmannen päivän aamuna tjtn jos oiken muistan... Tsempit siirtoon!
@Ninnupinnu kiitos vastauksesta. ELi ilmeisesti lienee ihan normaalia että tämä vaihtelee. Mulla vielä toinen munasarja liki kokonaan poistettu (ultrassa näkyy joku muutaman follikkelin kohta, mutta ne oli aika pieniä) niin ehkä sekin vaikuttaa. Jos ei tämä yksi ainoa munasarja jaksa toista kertaa näin lyhyllä aika välillä niin nopeasti aktivoitua.

Musta tuntuu että tämä viimeisin annostus 300IU alkaa tehota kunnolla. Ainakin olo on jo huomattavasti tukalampi ja paineen tunnetta alavatsalla. Huomenna on taas ultra-aika niin näkee mikä tilanne sitten on oikeasti. Tavallaan toivon että punktio olisi pian jo, niin kamalaa kuin se onkin sitten. Oisipahan sitten ohi... alkaa huomata että se lähestyy kun stressin takia alkaa olla niin hermona ihan pikkujutuista ja tosi väsähtänyt olo jotenkin.
Osasyy ehkä sekin että tapaan ottaa aina kun mahollista nää ultra-ajat heti aamuvarhaiselle eli herätys puoli viisi aamulla ja siitä suoraan töihin pitkäki päiväksi, matkatkin tunnin suuntaansa. Eihän siinä sinänsä mitään mutta iltavirkkuna vähän alkaa jo tuntumaan kun monta kertaa viikossa toistuu tämä. Nytkin pitäs olla jo nukkumassa mutta tässä sitä vielä roikkuu... :sleep:

Tsemppejä ja jaksamista kaikille!
 
Pikainen tilannepäivitys. Labra on ilmeisesti hukannu mun testitulokset ja mua jännittää niin paljon etten uskalla tehdä kotitestiä, tai itseasiassa tein sen aamusta, mutten uskaltanut katsoa tulosta. Ei uskaltanut mieskään.
Olen jotenkin ollut niin onnellinen ja rauhallisin mielin koko piinailuajan, että tuntuu etten millään kestä negatiivista tulosta. Haluaisin vaan jatkaa tätä onnellista olotilaa enkä taas rypeä pettymyksessä ja sitten ryhtyä kasaamaan itseäni palasista.
 
Voi teitä @Ninnupinnu! Tsemppiä ja uuteen kokeeseen vaan.

Kävin äsken pas:ia varten polilla ultrassa, 14 vrk Zumenonia mennyt ja 5 mm limakalvo. Ens maanantaina uus aika ja jos ei oo kasvanu, niin keskeytetään ja yritetään ens kiertoon Estradotilla. Toi on kyllä kamala paikka, kun siellä tulee aina vaan huonoja uutisia ja pettymys. :(
Mulla loppuu kesäloma perjantaina, niin joudun heti aloittamaan työt maanantaina niin, että joudun anelemaan aiempaa lähtöä, enkä haluaisi puhua mitään aiheesta enää töissä. Toivoin niin kauheesti, että oltais ehditty jopa siirtoon loman aikana.
Täytyy varmaan keksiä joku hammaslääkäri- tai muu käynti.

Kysyin viimeksi, kauanko olette käyttäneet zumenonia ennen siirtoa, mutta silloin kukaan ei vastannut mitään. Edelleen kiinnostaa.

Täällä on aktivoitunut palsta hyvin!
Erityistsempit @Domi (y)
Onnea siirtoon @-dino- !
Piinailijoille kärsivällisyyttä ja iloa. :)
Ja kaikille muillekin vaiheisiin voimia ja tsemppiä.
Kaikki viestit kyllä oon lukenut, mutta tässä ehtii aina unohtaa lukemansa, kun alkaa kirjottaa.
 
Nopea kysymys..minkä niminen on tuo raskasutesti veritestinä? Katselin Synlabin hintoja, mutta siellä on niin pitkä lista kaikenlaista.. Harkitsen pitäisikö sittenkin mittauttaa. Synlabiin voi kai mennä suoraan ilman lähetettä.
 
@atvk87 - mulla ei ole Zumenonia vaan Progynova 2mg kaksi aamulla ja yksi illalla, silla kasvanut ihan hyvin, mutta voi olla itse asiassa, etta ylipaino auttaa siihen, kun on kuulemma estrogeenia elimistossa muutenkin. ERA-kierrossa alle kahden viikon kasvatus tuotti 8-9mm ja tassa nykyisessa ultraus oli 16. paivana ja limakalvo oli 9,8mm. Siirrto oli sitten 22. paivana. Olin aloittanut Terolutit kp17 joten sen jalkeenhan limakalvo ei enaa kasva vaan vain muuttuu. Tahan aikatauluun vaikuttivat monenlaiset asiat kuten se ERA-katastrofi, josta kirjoittelin, ja lentomme paivamaara. Laakarin mielesta laakkeellisessa kierrossa ei katsota kiertopaivia, kun kerran voi ilmeisesti kasvattaa oikeastaan ihan kuinka
kauan vain tarvitaan. Onnea yrityskiertoon!
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Nopea kysymys..minkä niminen on tuo raskasutesti veritestinä? Katselin Synlabin hintoja, mutta siellä on niin pitkä lista kaikenlaista.. Harkitsen pitäisikö sittenkin mittauttaa. Synlabiin voi kai mennä suoraan ilman lähetettä.
Haluat ottaa kvantitatiivisen hCG kokeen. Eli se kertoo paljon raskaushormonia sulla on veressä. Kvalitatiivinen kertoo ainoastaan oletko raskaana vai et.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@atvk87, millä annoksella nyt menny zumenon? Mulla ei kasva tarpeeks tavallisella 3 tabletilla, ja vastaavassa tilanteessa aikoinaan annosta vaan nostettiin 4:ään, jatkettiin vielä reilun viikon, mikä autto ja sitten siirto vihdoin "kp26". Tän jälkeen on käytetty aina lääkkeellisissä alusta lähtien sitä isompaa annosta ja päästy siirtoon kaiketi normaalimmalla aikataululla eli noin 17-20pv kuurin jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Ilmeisesti juurikin tuo hcg, löysin sen tällaisena S-hCG-B-V. Taidan antaa asian olla, innostuin vain, kun tajusin päivällä että jotkut labrat auki myöhäseen ja niihin aikoja. Hinnat vaan sitten toista, ei kiitos. Päätin malttaa..:cautious: Olin eilen jo yhteydessä hoitajaan ja lääkäriin. En tietty silloin vielä ajatellut, että haluaisin pyytää veritestiä. Sen sijaan katsotaan, mennäänkö ilman välikiertoa pakastesiirtoon. Aloitin tänään Progynovat, kaksi aamulla, yksi illalla. Kiertopäivä on 4 (tai 5) tulkinnasta riippuen. Mullahan tuhrutti, tiputteli monta päivää ennen kunnon vuotoa, joka tuli Terolutin läpi.
 
Hei kaikille,

Olen uusi täällä ja kaipaisin kipeästi vertaistukea ja asioiden jakamista muiden hoidoissa olevien kanssa.

Taustaa: Olen 33v. nainen, mies suunnilleen samaa ikäluokkaa. Olemme yrittäneet lasta hieman yli vuoden, johon mahtuu seuraavaa:
-kaksi keskemenoa, yksi luomu raskaus, toinen oi-hoidoilla
-ovulaation induktiohoitoja
-vuodessa amh-arvo laskenut 1,6->0,88
minkä takia suositeltiin siirtymistä ivf:ään

Olemme hoidossa Helsingissä Dextralla ja eka hoito jo käynnissä, huomenna ensimmäinen ultra ja jännittää ihan hirveästi! Olisikin kiva kuulla, mitä teillä muilla on näkynyt ekasta ultrassa, kuinka monta ja minkä kokoisia follikkeleja ja kuinka hyvin ekan ultran näkyvät ennustivat lopullista keräyssaalista?

Tiedättekö, jo se että kirjoitan tänne, helpottaa tätä tuskaa hieman.. Viime aikoina on ollut ihan ääreetömän masentunut olo ja välillä tuntuu ihan hirmuisen epätoivoiselta ja yksinäiseltä tämän asian kanssa.. Kirjoittamalla tänne tuntuu siltä, että oikeasti meitä on muitakin.. Olo on kuin jossain maailmanlopun elokuvassa, jossa päähenkilö luulee olevansa ainoa eloonjäänyt kunnes löytääkin jonkun toisen selviytyneen!

Eli täällä siis ollaan, mukavaa tutustua.<3
 
Viimeksi muokattu:
Nonni. Sorry nyt tulee vaan omaanapaa. Testitulokset löytyi ja negahan sieltä pamahti. Mielenrauha lensi ulos ikkunasta ja turhautuminen on maksimissaan.
Yritän ajatella, että on vielä yksi pieni mahdollisuus (meillä on yksi 6-päiväinen blasto pakkasessa), mutta olo on kuin roikkuisi löysässä hirressä, niin paljon mahiksia epäonnistua on. Mahtaako tuo selvitä edes sulatuksesta? Toisaalta toivon, että pas päästäisiin tekemään kunnolliseen limakalvoon, noi tuoresiirrot on menny aina kovin ohuehkolle limikselle.
@Nipsu_78 samassa veneessä ollaan, että voimia paljon sinne. EDIT: (Siis mikäli sulla negaksi päätyy, eihän se vielä varmaa kait ole, sorry, pikkuisen pökkyrässä henkisesti kirjoittelin)

Hirveästi tsemppiä ja peukkuja piinailijoille, kyllähän jo tilastojen valossa joidenkin pitäisi onnistua!

Kirjoittelen vielä kommentteja muille, jahka tästä vähän tokenen.
 
Viimeksi muokattu:
Nonni. Sorry nyt tulee vaan omaanapaa. Testitulokset löytyi ja negahan sieltä pamahti. Mielenrauha lensi ulos ikkunasta ja turhautuminen on maksimissaan.
Yritän ajatella, että on vielä yksi pieni mahdollisuus (meillä on yksi 6-päiväinen blasto pakkasessa), mutta olo on kuin roikkuisi löysässä hirressä, niin paljon mahiksia epäonnistua on. Mahtaako tuo selvitä edes sulatuksesta? Toisaalta toivon, että pas päästäisiin tekemään kunnolliseen limakalvoon, noi tuoresiirrot on menny aina kovin ohuehkolle limikselle.
@Nipsu_78 samassa veneessä ollaan, että voimia paljon sinne.

Hirveästi tsemppiä ja peukkuja piinailijoille, kyllähän jo tilastojen valossa joidenkin pitäisi onnistua!

Kirjoittelen vielä kommentteja muille, jahka tästä vähän tokenen.
Kuulostaa tosi rankalta.. Olen pahoillani puolestasi.:(
Toivottavasti tuo blasto selviäisi ja sen kanssa kaikki menisi juuri parhaalla tavalla. <3
 
@Mannari positiivista teillä on se, että teillä on alkaneita raskauksia, monilla ongelma on jo sen alkuunpääsemisen kanssa. Väheksymättä sitä että keskenmenot on varmasti todella raskaita kokemuksia. Myös ikä on teillä vielä "puolella" asioiden kanssa, me 40+ tyypit ollaan teoriassa takamatkalla teihin verrattuna.
Kyselit ultratuloksista vs lopputuloksista, meillä on ollu tosi vaihtelevia tuloksia, 10 follikkelista on saatu 5 solua ja vikan ultran ennen keräystä mukaan 2 follikkelista tuli 6 solua. Ikä vaikuttaa varmasti lopputulokseen, mutta itse ainakin neljän kierroksen kokemuksella olen lakannut välittämästä folliultra tuloksista, ainut millä on merkitystä on kypsien solujen määrä keräyksessä ja seuraavaksi hedelmöittyneiden määrä. Sitten tietty se mitä jää jäljelle siirrettäväksi ja pakkaseen.
Monella eka/ekat kierrokset menee ns. harjoittelun piikkiin, että ekasta ei ainakaan kannata masentua (meillä ekassa kaikki 4 solua oli epäkypsiä).
Selväksi on käynyt ainakin mulle, että tämä hoitorumba on kova laji. Vaatii paljon pääkopalta. Valitettavasti tämä on myös "laji", jota ne jotka eivät ole läpikäyneet eivät oikein voi ymmärtää vaikka miten selittäisi.
Minusta tärkeää on yrittää tehdä "projektista" yhteinen, jakaa kaikki tunteet puolison kanssa. Meillä aluksi hoidot meinasi ajaa meidät mieheni kanssa erilleen, mutta kun opin puhumaan tunteistani ja ymmärsin, että aihe on miehelleni ihan yhtä tuskallinen kuin minullekin se alkoi yhdistää meitä. Miehet on vaan usein aika huonoja näyttämään ja puhumaan tunteistaan.
Kannattaa myös hankkia elämään joku tavoite/kiintopiste muista asioista. Itse treenaan extremematkoille polkujuoksuun, tosin en ole voinut oikeastaan juosta hoitojen aikana, mutta kävelen sitäkin enemmän.
Paljon voimia hoitoihin!
 
@atvk87 - yhtakkia muistin, etta juu, kyllahan estrogeenin mahdolliseen lisaykseen varauduttiin omallakin kohdallani. Eli niiden 2+1 Progynovan lisaksi minulle annettiin mukaan (eli siis hain mukaan matkalle apteekista) Estradiol-laastaripakkauksen. Eli sellaisen laastarin olisin Progynovien lisaksi kiinnittanyt, kasittaakseni vatsalle, jos kasvattamiseen olisi tarvittu lisaestrogeenia. Eli kannattaisikohan soittaa huomenna klinikalle ja pyytaa puhelinresepti vaikkapa tuollaisiin laastareihin, varmuuden vuoksi? Tai voihan olla, etta he yksinkertaisesti tosiaan voisivat lisata maaran neljaan tablettiin, mutta ehka kaikki klinikat eivat tee sita, koska ainakin minun olisi ilmeisesti pitanyt kayttaa lisalaastaria... mutta varmaan kannattaa kysya mahdollisimman pian!
 

Yhteistyössä