Hei taas kaikille!
Huomenna aamusta olisi sitten edessä se meidän ihka ensimmäinen punktio. Eilen illalla pistin irroitukset, ja tänään onkin sitten ollut melkoisia oireita.. Niin voimakkaita, että kävin mutkan sairaalassakin, ihan ambulanssilla!
En ole siis 100% varma onko sattumaa, vai johtuuko nyt munasarjojen tilanteesta vai lääkkeistä, mutta mulla tuli aamupäivästä tänään tosi voimakas hartiapistos, joka hetken kuluttua muuttui pistäväksi rintakivuksi. Rintakipu todettiin lopulta lihasperäiseksi, ja pääsin takaisin kotiin. Pitkin iltaa on pistellyt milloin mitäkin lihaksia, rintaa, hartiaa, jopa käsivarsia.
Vatsa on aavistuksen herkkä tärähdyksille ja pomputtaville liikkeille, mutta muutoin ei vatsassa mitään normaalista poikkeavaa. Väsynyt olo on ollut koko päivän.
Huominen jännittää kovasti. Olen lukenut kaikenmaailman kauhuskenaariot punktion aiheuttamasta kivusta, ja tänään ihan soitin klinikalle ja kyselin tarkemmin toimenpiteen kulusta sekä kivunlievityksestä. Mulla luonnollinenkin yhden folliikkelin ovulaatio on todella kivulias, niin voin vain kuvitella miltä tuntuu parinkymmenen folliikkelin ovulaatio, nuo folliikkelithan kun täyttyy nesteellä toimenpiteen jälkeen uudestaan vaikka ne kertaalleen siinä tyhjennetäänkin.
Lisäksi olen muutoinkin todell kipuherkkä. Pelkkä ultraus eilen sai mut päästämään pari kirosanaa suustani. Yritän silti hammasta purren kestää, lapsenkaipuu kuitenkin on niin suuri että mikään kipu maailmassa ei sitä ylitä.
Ja Zoona Viisipäiväinen toiveena siksi koska viisipäiväisellä onnistumismahdollisuudet ovat suuremmat, kuin lyhyemmän aikaa viljellyillä.
Juttelin siis asiasta pitkän tovin oman lääkärini kanssa, joka siis on yksiä Euroopan kokeneimpia johtavia lapsettomuuslääkäreitä. Kertoi tutkittuja ja todettuja todennäköisyyksiä siitä millaisilla alkionsiirroilla on prosentuaalisesti eniten mahdollisuuksia raskautua.
Kun siirtää yhden 5-päiväisen, hyvälaatuisen alkion, niin 45% raskautuu ensimmäisellä siirrolla.
Yhdestä 4-päiväisestä hyvälaatuisesta alkiosta 35% raskautuu ensimmäisellä siirrolla.
Yhdestä 3-päiväisestä hyvälaatuisesta alkiosta 25% raskautuu ensimmäisellä siirrolla.
Yhdestä 2-päiväisestä hyvälaatuisesta alkiosta 15% raskautuu ensimmäisellä siirrolla.
Jos siirretään 2kpl 5-päiväisiä alkioita, joista molemmat ovat hyvälaatuisia, niin 55% raskautuu ensimmäisellä siirrolla, MUTTA näistä raskautuneista 40%:lla molemmat alkiot kiinnittyvät. Joten: tätä vaihtoehtoa ei suositella, koska monikko raskaudet ovat aina riskiraskauksia ja lääketieteellisesti "ei toivottuja".
Jos taas siirretään 2kpl 5-päiväisiä alkioita, joista toinen on hyvälaatuinen ja toinen heikompi laatuinen, niin vain 30% raskautuu. Näissä raskautuneissa tapauksissa 10% jatkuu kaksois raskauksina. Siksi onnistumisprosentti on tällä menetelmällä pienempi, koska parempilaatuisen alkion kiinnittyessä alkaa huonompilaatuinen "häiritä" kiinnittynyttä alkiota.
Oli lohdullista kuulla, että niinkin moni kuin 45% tai 55% voi onnistua jo ensiyrittämällä, vaikka niin ei kaikille käykään.
Mutta halutaan siis ehdottomasti maksimaalistaa kaikki todennäköisyydet, me kun ollaan hoidoissa yksityisellä ja talous ei anna periksi kymmeniä hoitokertoja.