IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei mites onko kenelläkään kokemusta Synarela-sumutehoidosta? Onko tullut sivuoireita? Tässä nyt kolmatta päivää sumutan, ja oireet on ihan päinvastaiset kuin pakkausselosteessa esitetään. Ei kuumia aaltoja, vaan palelua, ei rintojen kutistumista, vaan suurentumista no kaikkea varmaan voi olla. Mietin tuleekohan menkat ajallaan, että pääsis Zumenoniin käsiksi vai venäyttääkö Synarela kiertoa... ? Kellään kokemusta?
Hei! Minulle lääkäri sanoi, että Synarela ensin muutaman päivän kiihdyttää munasarjojen toimintaa ja sen jälkeen alkaa jarruttaa. Eli voiskohan johtua tuosta? Mulla Synarela ei juuri vaikuttanut kiertoon, ehkä päivän pidensi.

Täällä testattu nega pp7 ja yöhikoilut saapuivat, eli mönkään meni taas. No, oon jo useamman päivän osannut aavistaa, kun menee samoilla oireilla kuin edelliset epäonnistumiset.
 
vierailija
Voi kun kuulostaa tutuilta sun ajatukset. Mulla oli tänään soittoaika meidän lääkärille ja se valoi toivoa. Sanoi että ennuste on edelleen erinomainen ja vasta sitten kun on siirretty 14 alkiota voi ruveta miettimään että tuleeko tästä mitään. Näyttää siis siltä että jos tuo viimeinen alkio ei syliin asti jaksa, niin uusi ja kolmas ivf vaan kehiin. Ei muuta kuin pankkiin lainaa neuvottelemaan. Ehkä tehdään testi, jolla testataan munasolujen ja siittiöiden yhteensopivuutta.
Miksihän Suomessa siirretään vain 1 alkio, kun 2 alkiota nostaisi todennäköisyyttä paljon. Virossa siirretään 1-2. Kuinkahan moni käy siellä hoidoissa.
 
Pp 10 tänään ja täysin puhdas nega testattu. Testasin jo maanantaina negaa ekan kerran ja kun ei silloinkaan haamun haamua näkynyt testissä niin melkein jo aavistin että näin käy. Suoraan sanottuna v*tuttaa vaan ihan älyttömästi, mikään ei huvita eikä kiinnosta. Ei ollut edes tarkoitus paljastaa miehelle että testasin jo, mutta tuli vessaan juuri kun olin testannut ja kerroin miten kävi. Sitten suihkuun itkemään ja ei muutakuin töihin. Onneksi sentään on ollut muuta ajateltavaa tässä päivän aikana, jos olisi ollut vapaapäivä niin olisin vaan itkenyt koko päivän kotona.

Mietin sellaista tuossa, että tässä kamalaa on juuri se kun kaikki on niin epävarmaa. Ei voi tietää, miksei se alkio kiinnity, missä on vika, onko alkio huono vai onko mun kohdussa joku vika ettei siihen alkio kiinnity? Kuinka monta alkionsiirtoa pitää käydä läpi, ennenkuin tärppää, vai tärppääkö koskaan? Jos nyt vaikka olisi sellainen tieto, että esimerkiksi kymmenennestä alkionsiirrosta alkaa raskaus, niin sekin helpottaisi! Mutta kun ei voi koskaan tietää, onko tää kaikki ihan turhaa...

Mähän oon luovuttanut munasoluja vuosia sitten, ja neljällä kerralla viidestä se vastaanottaja tuli raskaaksi käsittääkseni heti ekasta alkionsiirrosta. Ja nyt mä en tule omilla soluillani raskaaksi! Ihan käsittämätöntä. Onko mun solut huonontuneet tässä 5-6 vuoden aikana niin paljon että siksi alkiotkin on ihan kuraa vai onko se vika sitten minussa, voi kun tietäis :cry:

@Lumitalvi pahoittelut sinullekin negasta :( ei tässä osaa lohduttaa oikein kun on itselläkin just nyt niin p*ska olo.


Sori tällainen masentava avautuminen, pettymys on näköjään vaan aina niin suuri... ja tää oli vasta toka alkionsiirto - ensi kerralla en edes tiedä, miten kestän jos tää sama jatkuu.
 
@Tuutikki84 kiteytit kyllä hyvin mun tämänhetkiset ajatukset. Tämä epävarmuus on niin ahdistavaa. Mutta näihin negoihin turtuu. Ensimmäinen kerta oli ihan hirveä ja nyt viidennellä kerralla mä en osaa edes itkeä.. Tosi pelottavaa oikeastaan.

Mulle puhuttiin tällä kertaa kahden alkion siirrosta mutta yksi sitten vain siirrettiin. Toinen oli jostain syystä sit kuitenkin pakastettu.

Minusta tuntuu, että alkio vain laitetaan kohtuun. Mulle ei ainakaan ole mainittu mitään erityistä sen paikasta.
 
  • Rakkaus
Reactions: Tuutikki84
@Tuutikki84 ja @Lumitalvi , pahoittelut.. se hetki on aina niin tyhjä kun katsoo sitä raskaustestiä, jossa on 1 viiva. Itsekin jo v 2013 tämän asian kanssa elänyt ja pettynyt varmaan sata kertaa. Ei ole sanoja lohduttaa..

Vierailijalle, kyllä Suomessakin kai jonki verran siirretään kahta alkiota. Mun siskolle on siirretty ja sai sit kaksoset. Itse en missään nimessä antais siirtää kahta alkiota. Lähellä sitä raskautta ja vauvaelämää seuranneena en halua pientäkään riskiä että saisin itse kaksoset. Ainahan se yksikin siirretty alkio voi ottaa ja jakaantua vielä identtisiksi kaksosiksi. (Nyt tuli mieleen elokuva Identtiset kaksoset :D) Jollakin, jonka lapsettomuusblogia joskus luin, tuli myös kaksoset luonnollisen kierron pas:ssa, toinen tuli pakasteesta ja toinen luonnostaan.
 
Viimeksi muokattu:
@Liiby ja @Lumitalvi <3 kyllä mekin vielä joskus onnistutaan. Ei voi kuin luottaa siihen... vaikka raskasta on kyllä. Itsellä ei oo vielä ollut tätä taivalta kovin pitkään takana, pari vuotta sitten ollaan alettu yrittää ja silloin tosi pian selvisi, että luomuna en voi tulla raskaaksi. Aika näyttää, miten pitkä lapsettomuustaival tässä on edessä...

Mäkään en haluaisi kaksosia, ja siksi ei mielellään kahden alkion siirtoa... tosin julkisella ne ei taida niitä tehdäkään, käsittääkseni HUSissa ei ainakaan. Katsotaan nyt, muuttuuko mieli, jos tehdään useita alkionsiirtoja ilman tulosta.

Tänään on ollut jo vähän parempi fiilis. Mies oli järjestänyt pienen piristyksen kun tulin eilen töistä kotiin, oli ostanut suklaata ja sytyttänyt kynttilöitä. Ja jääkaapissa oli kuohuviiniä... sen kyllä korkkaan sitten maanantaina, jos (ja kun) edelleen testi on negatiivinen. Se on se virallinen testipäivä.
 
Moi! Joku täällä kyseli, että miksei Suomessa siirretä kahta alkiota.
Kyllä niitä siirretään ja julkisellakin puolella., jos vaan .tilanne kaikenkaikkkiaan sitä puoltaa.
Meidän tapauksessa kahden alkion siirtoon päädyttiin siksi, että epäonnisia siirtoja oli paljon. Monet km ja kemialliset yms epäonnistumiset, ja mun ikä. (Yksi ihana onnistuminenkin siinä jossain välissä onneksi tuli), mutta kaikenkaikkiaan kun itse sitten sitä kahden alkio siirtoa kyseltiin, niin lääkäri siihen aikalailla heti suostui.
Ja kuin ihmeen kaupalla siitä siirrosta kaksoset syntyi.
On ollut rankkaakin, mutta vähintäänkin tuplasti kaiken arvoista.❤
 
Ihan järkyttävät yöhikoilu on ollut viimeiset kolme yötä. Kaikki yövaatteet on pitänyt vaihtaa.. Mulla aina ennen menkkoja hikoiluttaa ja epäonnistumineen siirron jälkeen enemmän mutta nyt tää hikoilu on jotain superhikoilua. Johtuukohan siitä, että keltarauhashormoonia on tukilääkkeenä enempi kuin aiemmin. Onko muilla yöhikoilua ennen menkkoja?
 
Ihan järkyttävät yöhikoilu on ollut viimeiset kolme yötä. Kaikki yövaatteet on pitänyt vaihtaa.. Mulla aina ennen menkkoja hikoiluttaa ja epäonnistumineen siirron jälkeen enemmän mutta nyt tää hikoilu on jotain superhikoilua. Johtuukohan siitä, että keltarauhashormoonia on tukilääkkeenä enempi kuin aiemmin. Onko muilla yöhikoilua ennen menkkoja?
Joo, tuttua tuo yöhikoilu! Mulla oli sitä viime viikolla alkuviikosta ihan joka yö, pp7 - pp10 välillä... sitten oli pari yötä välissä ilman hikoiluja ja taas viime yönä heräsin siihen, että yöpaita oli yläkropasta ihan märkä. Ärsyttävää :(
Tänään oli virallinen testipäivä ja ilmoitin sen Omapolulle, katsotaan nyt tuleeko mitään muutoksia lääkekomboon tms. Toivoisin että jotain muutosta tehtäisiin, ei tää näköjään näin toimi. Sanotaanhan sitä että on tyhmää tehdä asia täysin samalla tavalla ja toivoa erilaista lopputulosta...
 
Joo, tuttua tuo yöhikoilu! Mulla oli sitä viime viikolla alkuviikosta ihan joka yö, pp7 - pp10 välillä... sitten oli pari yötä välissä ilman hikoiluja ja taas viime yönä heräsin siihen, että yöpaita oli yläkropasta ihan märkä. Ärsyttävää
Tänään oli virallinen testipäivä ja ilmoitin sen Omapolulle, katsotaan nyt tuleeko mitään muutoksia lääkekomboon tms. Toivoisin että jotain muutosta tehtäisiin, ei tää näköjään näin toimi. Sanotaanhan sitä että on tyhmää tehdä asia täysin samalla tavalla ja toivoa erilaista lopputulosta...
Mulla on virallinen testipäivä vasta ensi perjantaina eli pp15. Minusta tosi myöhään! Julkisella oli jo pp11, joka on siis tänään. No, negaa näyttää ja pientä tuhrua on tullut jo eilen ja tänään. Soittelen kyllä jo huomenna klinikalle, että lopetan tukilääkkeet.

Minustakin tuntuu, että jotain pitäis muuttaa hoidossa. Mulla on kyllä ollut kolmet eri lääkkeet mut kolme hoitoa on tehty samoilla, kun niillä on ollut paras tulos. Ja sekin on siis ollut surkea. On tää kyllä lottaamista.
 
vierailija
Tiedättekö Siida ja Liiby millä klinikalla antavat laittaa 2 alkiota?
Itseäni ei haittaisi kaksoset. Kahta haluaisin ja ikä saattaa tulla vastaan jo ensimmäisenkin kohdalla, jos ivf hoitojen onnistumisen todennäköisyyttä ei auta.
 
Tiedättekö Siida ja Liiby millä klinikalla antavat laittaa 2 alkiota?
Itseäni ei haittaisi kaksoset. Kahta haluaisin ja ikä saattaa tulla vastaan jo ensimmäisenkin kohdalla, jos ivf hoitojen onnistumisen todennäköisyyttä ei auta.
Miten mulla on käsitys että yksityisellä laitetaan ne kaks jos asiakas haluaa. Ainakin meillä jkl yksityisellä olisi laitettu kaksi jos olisin halunnut. Julkisella suosivat sit yhen siirtoa.

Meillä pe pas, jos alkio selviää sulatuksesta :)
 
  • Tykkää
Reactions: pcosilainen
Äh, anteeksi jo etukäteen valitukseni... Siis kerrankin sain kunnollisen ovulaatioplussan! Noh, mullahan on vasta huomenna aika polille. Soitin sitten aamulla, että onko se ongelma kun eilen illalla/tänään aamulla oli plussa. Muutoin ei ongelmaa, mutta todennäköisesti silti ei päästä siirtoon, koska pakkasessa 3-päiväset. Siis TAAS menee kierto hukkaan! Pitää kyllä kysyä, että ihanko oikeasti vielä katsellaan näitä luonnonkiertoja. Mulle on kuitenkin jo vuosi sitten tehty se IVF, ja ei tästä enää nuorene! Täytän siis 40 vielä tänä vuonna. Blaaah, kiitos kun sain avautua! :)

Pahoittelut kaikille, kun ei tunnu oikein positiivisia juttuja olla täällä?

@Lumitalvi taisit siitä hikoilusta kirjoitella, mulla on ennen menkkoja yöhikoilua, mutta sillon kun IVF:n jälkeen yritettiin tuoresiirtoa, niin härregud ne hikoilut! Oli varmasti siitä lääkityksestä kun lääkkeet yritti pitää menkat poissa, mutta ne puski sieltä todella kovasti läpi. Itse lopetin sitten lääkkeet ennen virallista päivää kun taisi alkaa vuotaakin.

Kertokaa joku jotain positiivista :)
 
  • Surullinen
Reactions: Tuutikki84
Äh, anteeksi jo etukäteen valitukseni... Siis kerrankin sain kunnollisen ovulaatioplussan! Noh, mullahan on vasta huomenna aika polille. Soitin sitten aamulla, että onko se ongelma kun eilen illalla/tänään aamulla oli plussa. Muutoin ei ongelmaa, mutta todennäköisesti silti ei päästä siirtoon, koska pakkasessa 3-päiväset. Siis TAAS menee kierto hukkaan! Pitää kyllä kysyä, että ihanko oikeasti vielä katsellaan näitä luonnonkiertoja. Mulle on kuitenkin jo vuosi sitten tehty se IVF, ja ei tästä enää nuorene! Täytän siis 40 vielä tänä vuonna. Blaaah, kiitos kun sain avautua!

Pahoittelut kaikille, kun ei tunnu oikein positiivisia juttuja olla täällä?

@Lumitalvi taisit siitä hikoilusta kirjoitella, mulla on ennen menkkoja yöhikoilua, mutta sillon kun IVF:n jälkeen yritettiin tuoresiirtoa, niin härregud ne hikoilut! Oli varmasti siitä lääkityksestä kun lääkkeet yritti pitää menkat poissa, mutta ne puski sieltä todella kovasti läpi. Itse lopetin sitten lääkkeet ennen virallista päivää kun taisi alkaa vuotaakin.

Kertokaa joku jotain positiivista
Joo, positiiviset jutut olis nyt kyllä tarpeen. Just ilmoitin klinikalle, ettei onnistunut. Menkat alkoivat kunnolla eilen. Mutta tiesin tilanteen jo kauan aikaa. Eilen lopetin lääkityksenkin, jospa tuo yöhikoilu nyt loppuis.

Mulle ei ole koskaan tehty PASsia. Mutta nyt on yksi pakkasessa ja se olis seuraavasta kierrosta tarkoitus siirtää, jos vaan selviää. Luonnollisesta kierrosta mullekin puhuttiin. Miksi siirto menee sinulla hukkaan, eikö aikaa voi siirtää vai osuiko siirto viikonlopulle? Onko koko vuoden siirto siirtynyt? Kuulostaa kyllä liian julmalta.

Mä oon muuten vähän sua edellä, 40 tuli täyteen vähän aikaa sitten. :)
 
Hei! Pitkään keskustelua sivusta seuranneena, uskaltaudun vihdoin itsekin kirjoittamaan. Toivottavasti mukaan mahtuu. :)

Hieman taustaa, eli 2/19 asti on ollu toive raskaudesta ja tämän vuoden alussa hakeuduimme lapsettomuustutkimuksiin. Minulla endometrioosi ja yllärinä löytyi lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Ivf-jonoon päästiin onneksi tutkimusten jälkeen suoraan takautuvasti vaikeaoireisen endon vuoksi. Kevyemmistä hoidoista meille ei siis ole kokemusta. Tällä hetkellä endoa yritetään saada kuriin procrenilla, ennen varsinaista hoidon aloitusta.

Aivan uuden edessä siis olemme ja vertaistuki on todella tervetullutta. :) Onko täällä muita endo ja kilppari taustalla?
 
@Hupseli tulen tuolta toisesta ryhmästä huutelemaan, muttakun tässä ryhmässä ollut niin kauan, ettei osaa lopettaa lukemista ja kommentointa. :D mulla siis todettiin myös hoitojen alussa v. 2015 kilpirauhasen vajaatoiminta, siitä lähtien lääkettä syönyt. Annoksen kun sai kohdalleen niin mitään ongelmaa ei ole ollut. Tämän jälkeen pian 4v täyttävä tyttö ja parhaillaan rv37+4 menossa, joten kilpparin en usko ainakaan olevan esteenä raskautumiselle kunhan arvot pysyy hyvinä.
Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Hupseli
Äh, anteeksi jo etukäteen valitukseni... Siis kerrankin sain kunnollisen ovulaatioplussan! Noh, mullahan on vasta huomenna aika polille. Soitin sitten aamulla, että onko se ongelma kun eilen illalla/tänään aamulla oli plussa. Muutoin ei ongelmaa, mutta todennäköisesti silti ei päästä siirtoon, koska pakkasessa 3-päiväset. Siis TAAS menee kierto hukkaan! Pitää kyllä kysyä, että ihanko oikeasti vielä katsellaan näitä luonnonkiertoja. Mulle on kuitenkin jo vuosi sitten tehty se IVF, ja ei tästä enää nuorene! Täytän siis 40 vielä tänä vuonna. Blaaah, kiitos kun sain avautua!

Pahoittelut kaikille, kun ei tunnu oikein positiivisia juttuja olla täällä?

@Lumitalvi taisit siitä hikoilusta kirjoitella, mulla on ennen menkkoja yöhikoilua, mutta sillon kun IVF:n jälkeen yritettiin tuoresiirtoa, niin härregud ne hikoilut! Oli varmasti siitä lääkityksestä kun lääkkeet yritti pitää menkat poissa, mutta ne puski sieltä todella kovasti läpi. Itse lopetin sitten lääkkeet ennen virallista päivää kun taisi alkaa vuotaakin.

Kertokaa joku jotain positiivista
Meillä meni 2 kiertoa peräkkäin-19 vuoden alusta niin, että ovulaatio osui väärälle päivälle, meillä ei siirtoja ole viikonloppuisin. Kolmas onneksi meni sit nappiin..
Meillä kävi nyt tuuri,kun lähettiin ekaa passia yrittää,että ovis osui lauantai illalle, su ja ma ei olisi käyny.
Huomenna pas, mikäli sulatuksesta selviää! Pakkaseen jäi kaksi blastoa, en muista onko pakastettu samaan olkeen. Jännittää ihan hirveesti :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi
@janitainen ootte kyllä saaneet kauan odotella, harmi kun taas aikataulu esti siirtoon pääsemisen! Aika erikoista, ettei lääkäri ehdota lääkkeelliseen kiertoon alkionsiirtoa, meillä siirryttiin Letrozoleilla tuetusta "luonnollisesta" kierrosta täysin lääkkeelliseen tosi pian kun ei ensin aikataulu osunut kohdilleen ja tokalla kerralla kohdun limakalvo oli liian ohut.

@Lumitalvi tsemppiä, toivottavasti seuraavasta siirrosta onnistaa! Aika myöhäinen on kyllä virallinen testipäivä, eiköhän se positiivinen tulos ole tullut jo aikaisemmin, jos on tullakseen :unsure:

Meillä testipäivä oli pp14. Ja laskin jo tuossa, että pp14 on aika myöhäinen testipäivä myös, koska kun on siirretty blasto niin sehän kiinnittyy yleensä 2-3 päivää siirron jälkeen, ja pp14 sen olisi kuulunut olla kiinnittyneenä jo 11-12 päivää. Ja siis normaalissa tilanteessahan ("luonnollisessa" raskautumisessa) ovulaatio on 14 päivää ennen kuukautisia, ja alkio kiinnittyy hedelmöittymisestä n. 7 päivän kuluttua kohtuun... ja siitä 7 päivän kuluttua voi tehdä testin, kuukautisten alkamispäivänä siis. Vaikka ainahan on poikkeuksia, eikä kaikkien kierto ole just noin säännöllinen, mutta tälleen yleistyksenä näin.

@Hupseli tervetuloa keskustelemaan! Itselläkin on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja kilpirauhasarvot piti saada ennen hoitoja tarpeeksi mataliksi, ennenkuin päästiin aloittamaan hoidot. Mutta kuten @Jasmina20 sanoi, niin ei ole mikään este raskautumiselle, jos vaan on sopiva lääkeannostus ja siten kilppariarvot saatu kohdilleen :)

@Sabriiiina tsemppiä siirtoon! Toivottavasti kaikki menee hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lumitalvi

Yhteistyössä