IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Joo, voin olla piinailijoissa ja listalle voi laittaa joskus jos joku ehtii, itse en puhelimella uskalla mennä sörkkimään. :eek: Listatiedot on: CherryPie85 # 8/2018 # 2. # selittämätön/matala AMH # 3.ICSI / 1.PAS
Yritys on nyt tästä lähtien kun alettiin toista tekemään. Alunperin aloitettiin yrittämään 4/2014. Kumpi nyt on loogisempi laittaa. :D

@haaveissavauva-81 Voihan harmistus. :cry:Voimahalaus sulle. Onneksi saitte pakkaseen sen blaston, josko se olisi sitten The One.
 
@Sunflower33 se riippuu tosi paljon minkä ikäinen alkio on siirretty, että milloin voi haamuja näkyä. Blastohan periaatteessa voi kiinnittyä jo siirron iltana, varsinkin jos on jo myöhäisessä blastovaiheessa.
Itse sain blaston siirron jälkeen haamujen haamun pp5 muistaakseni. Olisinkohan sitä edellisenä päivänä vai samana saanut tosi selvän viivan ovistestiin. Mulla kemiallisessa ja onnistuneessa raskaudessa molemmissa ovitesti oli ekana testinä ihan hyvin suuntaa antava. Eli kierron vaiheeseen nähden todella tumma viiva ja lähti sekin tummumaan. Huvikseen testasin digiovistestilläkin sitten ja sain hymynaaman. Varsinkin kun testaaminen jännitti ihan hitosti niin ovistesti tuntui olevan helpompi tehdä kuin raskaustesti :ROFLMAO:
Aion kyllä tehdä tälläkin kertaa samalla tavalla, tosin ovistikkuja ei ole enää jäljellä. Mulla ei ole vääriä haamuja koskaan tullut raskaustestiin ainakaan.. Ja myöskin itse olen sellainen, että haluan mahdollisimman pian varautua huonoihin uutisiin enkä elätellä toiveita pari viikkoa kärsimättömänä.

Muakin kiinnostaa miksi pitää jopa kaksi kiertoa odottaa @haaveissavauva-81?? onko klinikalla siellä ruuhkaa vai olitko tuoresiirrossa? Tosi inhottavaa joka tapauksessa :unsure:
 
@haaveissavauva-81 pahoittelut negasta :( kuulostaa kovin samalta kuin mun edellinen siirto. Haamuja pukkasi eli väriä testeihin ja niistä viestit tuolla aiempana. Mutta negaa sitten näytti testipäivänä eli ehkä ois säästynyt toiveikkuudelta, jos ois malttanut tehdä vasta virallisena päivänä. Mäkin sain oltua aiemmin testaamatta, mut siitä jouluisesta tm (blasto) sain haamua jo pp7 ja sit siitä pari päivää myöhemmin (välissä en testannut) selkeen plussan.. niin vainoharhaisena, tyhmänä sit pakko aloittaa testailu jo ennen.

Mulla lugesteronin läpi tullut joka kerta menkat tuoresiirroista, mutta PAS ei välttämättä ennen testipäivää. @atvk87 ei kai me keltaisesta vielä huolestuta.. vaikka tunnistan kyllä itseni, kuinka hemmetin tarkasti tulee se mössön väri tarkistettua kun piinailut päällä :D eka viikko vielä ihan ok, mutta toinen viikko ihan järkyttävä jokaisella vessakäynnillä.
 
@Ihanapa onnittelut plussasta ja

@CherryPie85 tervetuloa takaisin. Muistankin että kirjoiteltiin samaan aikaan mutta olin täällä kauemmin eli meiän neiti täyttää 12 pvä 11kk :)

@haaveissavauva-81 pahoittelut negasta ja muakin kiinnostaa toi kahen kierron odottelu.

Menkat alko toissapäivänä ja nyt toista päivää zumenomeja syönyt kera foolihappo ja disperiinin. Ultra ois maanantaina 17 pvä ja siirto 21 pvä. Mulle on aina siirretty kerralla aina 2 kolme päivästä niin nyt klinikka sanoi et uskallanko ottaa riskin ja siirrättää 2 kerralla siirtoja siis on tehty yhteensä 4 ja siitä siis raskauduin heti ku otettiin lääkkeet käyttöön ja mullahan selvisi sektiossa että mulla on endometrioosi joka tuli kyllä yllätyksenä ku ei oo oireita ollu.
 
@atvk87 Kiitos kysymästä :) jotenkin sellainen fiilis, että Piinailijoihin voi laittaa Mandala 18.9. (5pvä 7.9.). Vaikkakin aion testailla kyllä tästä jo viikon päästä viimeistään :whistle:

Tosiaan kyytiläinen on matkassa nyt. Kuulemma ihan hyvä laatuinen blasto, joka olikin itse asiassa juuri alkamassa kuoriutumaan, eli oli jatkanut elämää sulatuksen jälkeen.
Hurja ja epätodellinen fiilis kyllä taas. Kuitenkin kohdussa jotain mikä voi tehdä ison elämänmullistuksen mahdolliseksi, vaikkakin tietty eri tavalla kuin edellisellä kerralla, mutta tiedätte mitä tarkoitan. Järki yrittää huudella, että muista realiteetit ja todennäköisyydet yms jne, mutta toiveikkuus silti yrittää leijuttaa :X3:
Täytyypä työmatkalla ostaa punaviiniä niin voi ottaa lasillisen kiinnittymisviiniä illalla mitä lääkäri viime kerrallakin kehoitti :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: Mannari ja atvk87
Joo meidän klinikalla kotitestataan 11 päivää siirrosta. Jos on positiivinen niin suositus on mennä verikokeeseen.
Kattos sulla on sama testipäivä, tsemppiä sinne kuten muillekin piinailijoille hurjasti! (y)(y)meinaatko testata etukäteen vai odotella? :whistle:
 
Toi on kyllä kiva tapa!
Mä testaan sunnuntaina 16.9., ihan vaan siks ettei sit tartte mennä töihin testin jälkeen ja viimeks en ainakaan saanu nukuttua kauheen hyvin ennen päättämääni testipäivää, nii ei ois kiva ennen töitä valvoa jännittäen.
Viimeks alotin testaa muistaakseni pp7 ja sillon ei näkyny mitään, eikä kyl myöhemminkään.
Join viiniä nyt samana iltana ku pistin gonapeptylin.
 
Tsemppiä kaikille piinailijoille ja negan saaneille paljon voimia surun keskelle.
❤ @Haaveissavauva, olen tosi pahoillani tilanteestasi.

Mut voi kans lisätä nyt piinailijoihin. Kaiken vuoristoradan jälkeen päästiin tänään siirtoon. Meillä kävi vain ikävä tuuri siinä mielessä, että punktio oli tiistaina, mista johtuen klinikalla ei tehty pitkää viljelyä, kun siirto ois ollut silloin sunnuntaina. :( Jäi kyllä sellaset fiilikset, että haluan puhua asiasta oman lääkärin kanssa, että olisiko jatkossa hoidot mahdollista ajoittaa niin ettei enää jouduttaisi tähän tilanteeseen.

No mutta, nyt siis siirrettiin 3.päiväinen 8-soluinen ja 3.luokan alkio. Yksi samanlainen ja yksi hitaammin jakautunut jäivät pakkaseen.Siirron tehnyt lääkäri oli positiivinen ja biologikin onnitteli hyvistä uutisista, mutta itselle jä vähän epätietoinen ja ahdistunutkin olo tuosta luokituksesta... Mitä te kokeneemmat ja viisaammat sanotte, onko tuollaisilla alkioilla millaiset mahdollisuudet. Klinikallani luokitus ilmeisesti 1-5 (1 paras, 5 huonoin).

Tästä se piinailu alkaa..
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87 ja Mandala
@atvk87 Meillä hoidon aloitus ja raskauden yritys aloitettiin molemmat 8/18, koska multa on vaikean endon vuoksi poistettu munajohtimet, joten mahdollisuutta luomuraskauteen ei ole. :)

Voisiko joku kertoa omia kokemuksia HUS:in naistenklinikalla hoidossa olemisesta? Koska omalla kohdalla alkaa jo ärsyttämään ja ottamaan päähän miten ristiriitaista ja epäjohdonmukaista heidän puheensa hoidosta ovat.
Olemme käyneet nyt kahden viikon sisään kolmella käynnillä ja kaikilla käynneillä on ollut eri lääkäri. Ensimmäinen lohdutteli, että vaikean endonkin kanssa raskaus on onnistunut ja tarvitaan vain yksikin hyvä munarakkula niin onnistumis% nousee heti. Toinen lääkäri oli epäempaattinen, eikä nostanut katsettaan tietokoneen näytöltä kuin pari kertaa ja jaksoi vain puhua "kohonneesta kilpirauhasarvosta". Hipsukat siksi, että arvo oli aavistuksen koholla, mutta viiterajoissa ja sen hänelle kävi toinen lääkäri konsultoimassa vastaanottomme aikana ja kertomassa, että ihan hyvä arvo se on.
Tänään oli kolmas lääkäri, huomattamasti mukavampi kuin edellinen, mutta puhui taas eri asioita. Siinä ehdittiin miehen kanssa jo huokaista helpotuksesta, että e2-estrogeeniarvo oli noussut 0,05 --> 0,2 vain ma-pe välisenä aikana ja yksi kauniin näköinen munarakkula löytyi niin lääkäri tiputti meidät alas vauhdilla sanomalla: "Ei tämä yksi munarakkula riitä. Lääkärikokouksessa päätämme miten jatketaan." Tuli sellainen "eikö meillä helvetti ole mitään sanottavaa asiaan"-fiilis. Sen lisäksi, että ne antaa ristiriitaista infoa, heistä vain ensimmäinen lääkäri oli tutustunut endo-historiaani, tämän päiväinen ihmetteli, että miksi ei löydä ultrassa munajohtimia mihin vastasin "Johtuu varmaan siitä, että ne on poistettu vuonna 2009." Omalääkäri-systeemi parempi tuollakin, jos ei kiireen takia ehdi edes nopeasti potilaskertomusta vilkaista.
Menopur ja Synarela jatkuu nyt ensi viikkoon, sitten taas verikokeeseen ja sitten uuteen ultraan.

Huh! Tulipahan taas vuodatus, kiitos ja anteeksi! :geek:

Tsemppiä kaikille piinailijoille! (y)

@haaveissavauva-81 olen pahoillani puolestasi :(
 
Ihan turhaa pelkäsin sitä jarrupiikkiä! :) Ei se tuntunut missään! Enemmän nipistää ne kynät kuin se. (y)

Mulla oli tänään ensimmäinen ultra pistosten aloituksen jälkeen... Ei hyvältä näytä. :cry: Varteenotettavia löytyi ainoastaan 2 vasemmalta ja 2 oikealta. :unsure::cry: Kasvattelua jatketaan ja maanantaina taas ultra. Lääkäri sanoi, että näin vähällä määrällä tulosta tuskin tullaan saamaan. (Mutta ymmärsin että keräykseen silti mentäisiin tuollakin määrällä?) Sanoi, että tämä kaikki on niin yksilöllistä; joillakin toimii lyhyt kaava, joillakin pitkä, eri lääkkeet toimii toisilla ja ne mitkä toimii toisilla voi toisilla päinvastoin huonontaa tulosta. Ja sen lisäksi joka kiertokin on ihan yksilöllinen. Että tämä kaikki on vähän niinku ”herran haltuun” ja tuurista kiinni (ja sitä tuuria mulla ei tunnetusti näissä asioissa oo)... :( Nyt on taas sitten huolella mieli maassa ja tuntuu että turhaa taitaa olla kaikki... :cry:

Tänään oli muutenkin niin negatiivinen ilmapiiri siellä vastaanotolla että teki mieli sanoa että no anteeksi että tulin tänne!! :mad: (hormoonit) Hoitajakin oli tiuskiva ja tympeä, vaikka ne on yleensä niin mukavia ja tsemppaavia... :(:unsure:
 
@Mariah33 Perusteliko lääkäri miten hoitokaavan valintaa? Varmaan on perustelut hänellä, mutta työssäni olen huomannut että aika harvoin lähdetään ekaa IVF-hoitoa tekemään lyhyellä kaavalla jos munasarjojen toiminta on hiipumassa (nyt en muista mikä sun AMH oli tai ootko sanonu siitä). Mun toka hoito tehtiin lyhyellä kaavalla ylilääkärin toivomana hoitokokeiluna, sanoi silloin että haluaisi kokeilla koska tutkimusdata tukee sitä ettei kannata yli 35v +matala AMH tehdä lyhyttä kaavaa mutta nuoremmista (olin 30 tuolloin) ei ole dataa niin olisi kiinnostavaa kokeilla. Suostuin, ja kappas vaikka täysillä ammuttiin lääkkeitä niin vaan neljä epätasaista follia saatiin joista kaksi solua jotka nekään eivät olleet kypsiä. Ekassa hoidossa pitkällä kaavalla saatiin kolme alkiota ja kolmannessa joka sekin pitkällä kaavalla saatiin neljä alkiota. Joten jos tämä lyhyt kaava ei sulla toimi niin älä masennu, todennäköisesti pitkä kaava toimii paremmin! Jos vaan seuraavassa ultrassa on tasakokoisia enemmän kuin kaksi niin varmaan punktoivat. Ja saattaa olla että noiden neljän lisäksi sinne on ehtinyt kirimään muitakin folleja! Sä muistaakseni olit sanonut jännittäväsi punktiota? Olen ollut mukana sadoissa punktiossa urani aikana ja sanoisin että viidestä potilaasta neljä kuvailisi toimenpiteen olleen helppo tai ainakin siedettävä. Aina joku on kivuliaampi mutta sitä varten kipulääkkeet on, että sitten pidetään pieni tauko ja lääkitään lisää. Tarvittaessa ainakin julkisella pyydetään kesken toimenpiteen anestesialääkäri paikalle humauttamaan. Koskaan en ole nähnyt tilannetta jossa punktio olisi pitänyt kivun takia keskeyttää kokonaan. Mua pistettiin viimeisimmässä hoidossa 7 kertaa kun toinen munasarja karkasi koko ajan. Ei se nyt kivaa ollut mutta en kuvailisi erityisen kivuliaaksi. Mieluummin siinä makasin kuin hammaslääkärissä. (y)
 
@Mariah33 Muutettiinko lääkitystäsi nyt jotenkin sitten, siis lisättiinkö annosta tms että kasvaisivat kunnolla?
Ja hyvä että jarrupiikki meni hyvin :)

Hassua miten ihmisten tavat piinapäivien ja testaamisen suhteen niin vaihtelee. Mulla on just toisin päin kun monella, haluan pitää toivosta niin pitkään kiinni kuin mahollista ja ajatella että nyt on lähempänä raskautta kuin koskaan :D Ainakin viimeksi testasin vasta päivää ennen veritestiä kotitestillä. Jotenkin suorastaan nautin piinapäivistä, kun muuten tää kaikki on aina niin oottamista vaan eri vaiheitten menoa eteenpäin... oottamista että pääsee joskus lopulta viimein siirtoon ja on viimein mahiksia raskauteen.
Vaan voihan se olla että tilanne muuttuu kun aikaa kuluu ja hoitoja kertyy enemmän taakse...

Nytkin tuntuu niin tolkuttoman pitkältä tää aikakun vetelee vaan zumenonia ja oottaa ensi viikon ultraa jotta näkee pääsiskö sitten sitä seuravalla viikolla siirtoon. Jos ees selviivät sulatuksesta. Oottamista oottamisen perään että pääseekö ees piinapäiväilemaan taaskaan lainkaan :rolleyes:
 
En jostain syystä pääse edelliselle sivulle mutta joku kyseli alkioluokituksista. Jonkun tietyn klinikan kriteereihin on vaikeaa ottaa kantaa, mutta tärkein on aina se että soluja on oikea tai tarpeeksi lähelle oikea määrä alkion ikään nähden. Jos alkio on esim 3pv mennessä jakaantunut liian hitaasti tai liian nopeasti niin jatketaan viljelyä jotta nähdään koituuko liian hidas tai nopea jakaantuminen alkion kohtaloksi vai tasoittuuko tahti. Blastokystivaihe on saavutettava 5-6 päivän iässä ja viimeistään silloin alkio on siirrettävä. Toinen tärkeä seikka alkiota arvioitaessa on solufragmentaatio eli liian suuren fragmentaatioprosentin tiedetään madaltavan huomattavasti raskauden alkamisen todennäköisyyttä. Tiedän joitakin yksityisiä jotka luokittelevat parhaimmaksi alkion jossa ei ole lainkaan fragmentaatiota ja se on kyllä harvinaista, yleisesti ajatellaan että alle 20% fragmentaatio on normaali tilanne. Eli esim. jos jos klinikka luokittelee asteikolla 1-5, niin 5 saattaa olla alkio ilman fragmentaatiota ja 4 alle 10% ja 3 alle 20%. Näin ollen heillä varmaan aika vähän kohdataan luokkien 4 ja 5 alkioita eli luokka 3 on aikalailla paras ja toisella klinikalla se saattaa ollakin parhaan luokituksen saanut. Muitakin kriteereitä voi olla, kannattaa kysyä omalta klinikalta, tämä oli vain esimerkki.

Tuntemani biologit kuitenkin sanovat, että tärkeintä on oikea solumäärä ja mahdollisimman matala fragmentaatio%. Suomessa voi kyllä nykyisin luottaa siihen, että klinikat pakastavat ja siirtävät vain sellaisia alkioita, joista raskaus voi alkaa. Aina näin ei ole ollut, aiemmin meno oli kuulemma villimpää kun uusia klinikoita tuli kuin sieniä sateella ja asiakkaita piti saada. Silloin saatettiin pakastaa alkioita joista biologi tiesi jo pakastaessa että alkio tuskin selviää sulatuksesta ja raskaus ei varmastikaan voi alkaa sillä alkiolla. Näin kuitenkin potilaalle saatiin aikaan illuusio että hoitoja kannattaa jatkaa koska "saatiin kuitenkin alkioita". Tämä voi olla myös ammattiaisten kesken kiertämä urbaanilegenda, en itse tiedä nimeltä yhtään klinikkaa joka olisi Suomessa noin toiminut edes silloin 10v sitten, kuulin vain juttuja muilta mutta kukaan ei koskaan osannut sanoa mikä klinikka noin toimisi. Mutta esim jenkeissä varmaan todellisuutta tuokin.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@CherryPie85 @justhope
Ei perustellut vaan sanoi just noin että ei ikinä tiedä mikä toimii kenelläkin ja vielä tosiaan että saman ihmisen eri kierrotkin vaikuttaa...
Mulla on ilmeisesti jo nyt maksimiannos (?) eli 350 per pistos. Pistokset alkoi kp 2. Eilen kun ultrattiin niin oli kp 8. Ultrassa näkyi myös jotain pieniä näitten 2+2 lisäksi, mutta ne olisi kuulemma pitänyt jo tähän mennessä kasvaa suuremmiksi että niistä olisi mihinkään... :unsure:
Lääkäri sanoi, että tällä samalla kaavalla seuraavassa kierrossa tulos voi olla ihan toinen...(n)
Mun AMH-arvo on vain 1.0
(ja ikää on 3 kk:n päästä jo 39...) Tuntuu kyllä kummalta että lähdetään edes testailemaan lyhyellä kaavalla jos kerta pitempi kaava olisi todennäköisemmin se oikea... :unsure:
Mulla oli alunperin lukkarissa pistokset tähän iltaan asti, mutta nyt pistän vielä sunnuntainakin (pergoveris+jarru) ja sitten ma-aamuna katsotaan tilannetta.
Tämä sama lääkäri on ollut mulla näitten lapsettomuushoitojen kanssa jo kauan... Ensimmäisillä kerroilla oli toinen, mutta sen jälkeen on ollut tämä sama.
 
@Mariah33 Hmm nyt kyllä kysyisin toisen lääkärin mielipiteen myös jos suunniteltaisiin jo toista lyhyenkaavan hoitoa. Kyllä yleensä periaate on se että jos valittu kaava ei toimi kuten oli toivottu niin toiseen hoitoon eri kaava ja jos tarvetta kolmanteen hoitoon niin arvioidaan kumpi aiemmin käytetyistä kaavoista toimi paremmin. Etenkin jos AMH on matala (sun AMH on kuitenkin ikään nähden mielestäni ihan hyvä!!) ja nyt jo käytetty max lääkeannos (350iu on niin lähellä yleistä max annosta eli 375iu että tuosta 25iu:sta ei ole hoidon tulos kiinni), niin en ymmärrä miksi pitäisi kokeilla uudestaan lyhyttä kaavaa. Onko yksityinen? Vaikea uskoa että julkisella ainakaan käytettäisiin resursseja tekemällä uudestaan saman kaavan hoito. Kierroissa voi olla pieniä eroja mutta ei sellaisia että samoilla lääkeannoksilla saataisiin ekassa hoidossa nolla alkiota ja seuraavassa 10. En ainakaan koskaan ole sellaista ihmettä todistanut.

Ja hei toivotaan tietty ettei toista hoitoa tarvitse koskaan kuunaan edes miettiä! 2+2 follikkelia voi olla ihan mainiokin saalis jos löytyy kypsiä soluja. Ei se määrä vaan laatu!
 
  • Tykkää
Reactions: Mariah33
Vitsi ku ois paljo kirjoteltavaa, mutta nyt ei ehdi ja saa aikaseksi, niin kysyn vaan nopeesti @CherryPie85 ku unohdin siirrossa kysyä lääkäriltä. Et miks icsissä ei hedelmöity kaikki icsattavat? Jos on vaikka 10 solua ja ne kaikki icsataan, niin miten ne kaikki ei hedelmöity, jos saadaan vaikka 7 alkiota. Ku eikö hedelmöittyminen ole just sitä, että siittiö menee soluun. Niin meneekö ne solut rikki vai epäonnistuuko hedelmöitysyritys vai onko tässä ns termivirhe ja ne eivät lähde kehittymään?
Ja toinen kysymys, miksi me puhutaan alkioista, eikä zygooteista? :D
Meiän omalla polilla ei ole kauhean asiantuntijoita lääkärit, ovat enemmän synnytyslääkäreitä (yks ei esim tiennyt että voiko 5-päiväinen olla blasto). Taysissa on taas aina niin jännät paikat, etten muista kysyä mitään, vaikka haluaisin. :)
 
@atvk87 ICSI:ssä hedelmöittymisprosentti on 50-60%. Esimerkiksi siittiö on valittu vain ulkonäön perusteella eli mikroskoopilla katsottuna se on muodoltaan ja liikkuvuudeltaan normaali. Voi silti olla että valitussa siittiössä on jotain muuta vikaa eikä luonnossa olisi voinut tapahtua hedelmöittymistä juuri sillä siittiöllä.

Niin ikään se, että munasolu on kypsä, ei tarkoita sitä että se hedelmöittyy vaikka sinne siittiö laitettaisiin. Kypsistä munasoluista noin 80% hedelmöittyy. Munasolussa voi olla jotain muita tekijöitä "pielessä", eikä luonto siksi anna sen hedelmöittyä.

ICSI:ssä ihminen on se joka valitsee kaksi solua ja yrittää yhdistää ne tietämättä, soveltuvatko ne hedelmöitykseen. Hedelmöitys on luonnossa tapahtuma jossa sukusolut yhdistyvät JA alkavat kehittyä. Kehittyminen toki voi tyssätä alkumetreillä kuten tiedämme, eli tänään hedelmöittyneistä munasoluista kaikki eivät välttämättä näe ylihuomista 2pv alkion ikää. ICSI:ssä termi hedelmöittyminen tarkoittaa vähän eri asiaa, eli pelkästään kahden solun väkisin yhdistäminen ei ole vielä hedelmöittyminen koska mitään ei välttämättä tapahdu koska toisin kuin luonnollisessa tilassa, toinen soluista tai kumpikaan eivät välttämättä ole hedelmöittymiskelpoisia.

Olen vähän huono selittämään näitä kun en ole IVF-biologi vaan yritän toistaa heiltä kuulemaani niin kuin olen sen itse ymmärtänyt enkä aina itsekään ymmärrä kaikkea. ;) Mutta tosi mielelläni vastaan jos multa jotain kysytään, kivaa päästä ammatin tuomaa tietoa jakamaan jos joku siitä hyötyy. Mutta IVF-lääkäriksi enkä biologiksi muutu vaikka väkisinkin kymmenessä vuodessa ja aktiivisessa tutkimustyössä tietoa on kertynyt paljon. Mulla on muodostunut pitkän uran myötä myös vahvoja mielipiteitä enkä väitä tietäväni kaikkea, monissa vastauksissani kuultaa varmasti myös mielipide ja sehän meillä kaikilla on aina oma. ;) En myöskään edusta kumpaakaan työnantajanani toimivaa klinikkaa vaan vastaan ihan vaan IVF-hoidossa olevana yksityishenkilönä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Kiitos paljon! En ajattele sinua klinikan edustajana, vaan hoidosta paljon tietävänä kokemusasiantuntijana. :)
Meillä oli 27 kypsää munasolua ja hedelmöittyi 17, aika hyvällä prosentilla siis, mutta kuitenkin "vain" kahdeksan alkiota pakkaseen. Olen miettinyt paljon, että mitä niille muille tapahtui. :D tosi hyvä määrähän toi on ja tietää, että varmasti vaan hyvät on pakastettu.
Luin tällaista juttua alkiosta ja jossain oli väite että alkio on alkio vasta kiinnittymisen jälkeen. "Between the stages of fertilization and implantation, the developing human is a preimplantation conceptus. There is some dispute about whether this conceptus should no longer be referred to as an embryo, but should now be referred to as an proembryo, which is terminology that traditionally has been used to refer to plant life. "

Kiva kun oot aktiivinen ja jaksat vastailla!
 
Viimeksi muokattu:
@Mariah33 sullahan on aivan hyvä amh-arvo! Ja täällä on usein todettu, että eka rundi on kuin harjoituskierros, jolloin näkee mitä täytyy muuttaa seuraavaan. Toivottavasti teidän lääkäri todella tekee muutoksia, jos tarvitsette toisen hoidon. Ettehän välttämättä tarvitse, kyllä neljä solua ja vähemmänkin, on riittävä onnistumiseen!
 
  • Tykkää
Reactions: Mariah33
Olen kuullut tuon saman, mutta esim. suomenkielisessä alan oppimateriaalissa sanotaan tsygootista tulevan alkio siinä kohtaa kun jakaantuminen alkaa. Voi toki kanssa olla tällä erikoisalalla vakioitunut tapa sanoa noin, pitää kysästä biologilta tuosta kun tapaan häntä taas. Myös englanninkielisissä IVF-materiaaleissa puhutaan esim day 3 embryo eikä day 3 zygote. Nää voi olla alan omaa saivartelua myös, periaatteessahan esim alkiosta tulee sikiö 8.raskausviikolla mutta siltikään en ole koskaan kuullut lääkärin käyttävän sanelussaan termiä "alkiokaiku" katsoessaan ultraa varhaisilla viikoilla vaan käyttävät termiä sikiökaiku.

Muoks. Törmäsin myös materiaaliin jossa sanottiin tsygootista tulevan alkio kun siinä on 32 solua eli periaatteessa morulavaiheessa eli neljän päivän iässä. Mikäköhän lienee ihan oikea vastaus tähän. Nyt on kotiäidillä selkeästi jo tekemisen puute kun jumituin tähän, lähdenpä lenkille. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mariah33 ja atvk87

Yhteistyössä