IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Mannari Mun AMH oli 5/2015 0,4 mutta se oli vanhalla labramenetelmällä jolloin matalin arvo oli <0,2. Nyt 3/2018 AMH oli uudella menetelmällä 0,18. Laskin, että kutakuinkin verraten samaa luokkaa kuin tuo 0,4 vuonna 2015. Lääkäri laski samoin.

Meidän ikäisellä AMH:ta tärkeämpi luku hoitoja miettiessä on kuitenkin AFC eli antraalifollikkeleiden määrä. Mulla oli AFC ihan samaa nyt ellei vähän parempi kuin 2015. Viime ultrassa oli 5+6. Jos olisi noin huono AMH kuin mulla ja AFC esim 1+2 niin eipä IVF-hoitoja kannattaisi yhtä enempää tehdä etenkään ellei täysillä lääkeannoksilla saada riittävää vastetta.

Mulla on aina ollu hyvät solut jos punktioon ollaan vaan päästy, ekassa hoidossa 4 solua joista 3 kypsiä ja niistä kaikista päästiin siirtoon (tuore ja 2xpas hienoilla blastoilla). Toka hoito mentiin kokeellisella mielellä ja kaava oli mulle väärää, ei saatu mitään. Kolmannessa hoidossa muistaakseni (täytyy palata vielä solukarttoihin, hassua miten ei meinaa muistaa enää) 5 solua joista 4 kypsää, tuoresiirto (josta raskaus) ja kolme alkiota pakkaseen. Eli omalla kohdalla laatu on ollu hyvä vaikka lähtökohtaiset määrät pieniä.
 
@Ihanapa , lämpimät onnittelut plussasta!! :love:

@atvk87 , ihanaa että pääsit piinailemaan, tsemppiä tuleviin päiviin! Peukut pystyssä että plussa sieltä tulossa! (y)

@CherryPie85 , tervetuloa mukaan! Varmaan mukavaa kun voi käydä hoidoissa ennestään tutussa paikassa. Oliko sulle tehty tuo hatching myös siinä hoidossa josta tulit jo raskaaksi? Millaisissa tilanteissa sitä tehdään? Paljon onnea huomiseen siirtoon!

@Mannari , mukava määrä soluja tuli! Toivottavasti nyt mahdollisimman moni hedelmöittyy ja jatkaa eteenpäin. Nämä päivät ovat musta erityisen piinaavia kun odottaa tietoja lopullisesta alkiosaaliista. Kovasti tsemppiä!

@Sunflower33 ja @haaveissavauva-81 , mä olen aina piinailuvaiheessa ollut ihan oireeton, myös niinä kahtena kertana kun olen oikeasti plussannut. Alkuraskauden oireet ovat tulleet vasta joskus viikon-kahden jälkeen plussasta.

@Mariah33 miten pistelyhommat ovat sujuneet? Toivottavasti ois alkanut vähän helpottaa tässä päivien kuluessa. :oops:

@justhope miten meni maanantainen lääkärikäynti, oliko munasarjojen tilanne ok että sen puolesta PAS voidaan tehdä? Tämä on kyllä siitäkin työlästä puuhaa että ei voi tarkkaan tietää millä aikataululla oma kroppa päättää toimia ja lääkäriajat voikin joutua sopimaan ihan eri päiville kuin oli alunperin ajatellut. :rolleyes:

@daim1 , kovasti onnea nyt alkavaan ICSIin! Elonva on mulle tuttu lääke, on ollut molemmissa stimulaatioissa.

@Jantzu , voimia viime hetken piinailuun! <3 Siitä jäljellä olevasta alkiosta, mun käsittääkseni uudelleenpakastuksen ei pitäisi vaikuttaa siihen haitallisesti. Toivotaan toki että sitä ei tarvita ainakaan heti, vaan tämä nyt siirretty olisi tarrannut tiukasti kiinni.

Olin tänään lääkärissä ERA-testin ajankohdan määrittämistä varten. Mulle tehdään tähän kiertoon nyt ovulaation induktio, nyt oli kypsän oloinen follikkeli (17 mm) joten nyt illalla pistin Ovitrellen irroituspiikiksi. Ovis siis pitäisi olla to-aamuna ja tiistaina otetaan ERA-näyte.
 
Täällä onkin kunnon säpinä päällä, onnea @Ihanapa plussasta! :) ja @atvk87 höpö höpö, kyllä tilastoihin aina mahtuu ja hieno juttu, että pääsitte vihdoin siirtoon. Tsemppiä piinailijoille!

Onnea @Mannari hyvästä saaliista, tule kertomaan miten jakautuminen onnistui.

Tervetuloa takaisin @CherryPie85, mä jotenkin muistaisin, että oon palstaa lukenut silloin kun olette yrittänyt esikoista. Jäit mieleen, kun kerroit olevasi IVF hoitaja :) Noita arvoja kans miettinyt, että taitaa tuo AMH olla enempi lisästressin aiheuttaja, jos kuitenkin munasoluja saadaan kypsytettyä. En ole tiennytkään, että blastoillekin tehdään alkiokuoren avaus, luulin että ne pääsevät kuorestaan siinä kohtaa, kun ne kehittyvät blastovaiheeseen. Toivotaan, että PAS tuo teille pikkusisaruksen (y)

@Katti75 mua kiinnostaa myös tuo ERA, jos nyt julkisen hoidot ei tuo tärppiä, niin haluaisin tuohon panostaa, jos yksityiselle lähdemme. Jään odottelemaan sun kokemuksia.

Täällä nyt päästy jo positiivisempaan mielialaan ja odotellaan menkkoja alkavaksi :geek:
 
Olen joskus muinoin kirjoittanut hatchingista pidemmän tekstin, löytyy varmaan jos hakee mun nimimerkillä. Lyhyesti siis hatching on nyt tehnyt tuloa uudelleen klinikoille vitrifioinnin myötä koska muistaakseni Kanadassa havaittiin että tämä "pikapakastaminen" näyttäisi aiheuttavan ainakin osalle pitkälle viljellyistä alkioista sellaista ongelmaa että alkionkuori kovettui enemmän kuin perinteisessä pakastamisessa ja alkioilla oli hankaluuksia päästä kuorestaan läpi. Kun alkionsiirto tehdään 5. tai 6.pv ikäisellä pakkasalkiolla niin se saattaa olla "kuoriutunut" jo itse tai sitten se tapahtuu vasta kohdussa. Hatchingissa on se idea että ellei alkio sulatuksen jälkeen kuoriudu itse niin laseroidaan reikiä helpottamaan prosessia siltä varalta ettei se itse sitä kohdussa tekisi. Tutkimuksissa on todettu vaihtelevasti hatching erittäin hyödylliseksi tai turhaksi, mutta haittaa siitä ei ole.

Siirto on nyt tehty, 5pv blasto joka erinomaisesti selviytyi sulatuksesta. Hatching oli tehty tovi ennen siirtoa ja siirtokatetriin otettaessa oli jo lähtenyt kunnolla kuoriutumaan. Nyt sitten vain toivotaan parasta. Raskaustesti 19.9. Voi toki tehdä aiemminkin mutta kun lääkkeitä pitäisi tuloksesta huolimatta jatkaa 19.9. asti ja testata vielä silloin, niin odottelen varmaan kiltisti tuohon testipäivään asti.
 
Kiinnostavaa @CherryPie85. :) Ja onnea matkaan!

Mäkin haluisin kokeilla tota kuoren avausta, jossei mikään meinaa kiinnittyä.
Tänään taas on ollut sitä nipistelyä ja vihlontaa alamahassa, mitä viimeksi luulin kiinnittymiseksi, mutta se onkin Gonapeptyl! Ihan samat oireet viimeksi samalla lääkkeellä.
Mietin kans et testaisko vasta virallisena vai jo aiemmin viikonloppuna, niin sais rauhassa murjottaa kotona yhen päivän.

Hyvä että mieliala on parantunut @daim1, on tää välillä semmosta vuoristorataa.
 
  • Tykkää
Reactions: daim1
Heippa kaikille!

En ole ehtinyt kauheasti palstalla vierailla aloituksen jälkeen, tämä hoidon aloitus on ollut sellaista tunteiden vuoristorataa. Lueskelin kyyneleet valuen väliin jääneitä kommentteja kuukauden ajalta, ihan hirveästi tsemppiä kaikille ❤

Meillä oli ensimmäinen aika naistenklinikalle elokuun lopussa. Tiedostin jo etukäteen, että alkuolosuhteet eivät ole mun vaikean endon takia kovin ruusuiset, mutta oli eri asia kuulla se päin naamaa; AMH-arvo oli 0,08 :cry: Menopur aloitettiin pistämään heti seuraavalla viikolla, annoksella 375IU, ja nyt syyskuun ekasta päivästä lähtien on Synarela ollut mukana. Maanantai-aamuna kävin uudestaan labrassa eikä AMH-arvo ole ilmeisesti kohonnut kun joudun jälleen pe-aamuna uudestaan labraan. Perjantaina on myös ultraäänitutkimus.
Olo on aivan paska, yritän pitää toivoa yllä, mutta en halua samanlaista korkealta pudotusta kuin ekalla käynnillä.
Tuo pistäminen oli alkuun helpompaa kuin kuvittelin sen olevan, tosin en pysty painamaan ruiskun mäntää samalla kun pidän ruiskusta kiinni toisella kädellä joten itse laitan neulan sisään ja mies painaa ruiskun männän alas. Nyt viimeiset muutamat päivät pistäminen on ollut paljon vaikeampaa; neulan hipaisukin ihoon tuntuu kipeältä ja heti kun ainetta alkaa levitä pistämisen aikana, alkaa hirveä kirvely ja kipu pistoskohdassa.
Jos jotain positiivista pitää etsiä tästä kokemuksesta tähän asti niin Kelan asettama lääkekatto vuodelta tuli täyteen ekan Menopur-paketin jälkeen, onneksi on tullut ostettua reseptilääkkeitä pitkin vuotta. :ROFLMAO:

Mut voi lisätä listaan myös:
Manteli86 #8/18 #1. #endometrioosi #1.IVF

Paljon tsemppiä ja ihanaa syksyn alkua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@Katti75 En oo vieläkään pistänyt itse... :X3::ROFLMAO: Mies just tänään kysyikin että ”eikö totukin jo tähän”. En mä kyllä tähän vielä oo tottunu! :D Ehkä jos kuukausi pisteltäis niin alkais tottua, heh... Nyt 5 iltaa pistetty Gonalia ja huomenna sitten Pergoveris + jarru... En oo vielä uskaltanut katsoa minkälainen se jarru piikki on. :whistle::ROFLMAO: Innolla odotan jo perjantain ultraa että onkohan pistokset tehneet tehtävänsä... :love:

On kyllä tosi huojentava kuulla, että enemmän on niitä ei-niin-kivuliaita kokemuksia punktiosta! (y) Sen asian kuuleminen on huojentanut mun mieltä aika paljonkin, enkä jännitä sitä enää niin lujaa kun jännitin vielä silloin kun kirjoitin tänne ensimmäisen kerran. :) Kiitos siitä teille! :love: Toki se vieläkin jännittää! Mutta ei niin paljon... :)
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@Katti75 Juu maanantain lääkärissä käynti meni hyvin, punktion jäljiltä on palautunut eli pas ois eessä :) Kuulemma oli vielä joku yksittäinen isompi follikkeli muttei haitannut. Alotin maanantaina zumenonit, ensi viikolla sitten taas ultaan kattomaan tilanne.

Mulla oli ma-ti ihan jäätävää väsymystä ja tiistaina vähänn aikaa kovaa päänsärkyä. Muistelen että zumenonit alotettua olen ennenkin ollut vähän väsyneempi ja särkyä ollut, mutta tällä kertaa tää voimakkuus yllätti. Töitten jälkeen melkein suoraan päikkäreille :p Tuntuisi ekan kerran myös tosissaan tää hormonivaihtelut ja lääkityset vaikuttavat vähän mielialaan, siis sellasta yleistä ärtymystä pikkuasioista on ollut ilmassa... etenkin töissä. Jatkuvasti kaikki pieni ottaa vähän liikaa päähän :oops: Noh kaipa tääkin menee ohi kun tottuu taas tähän lääkkeeseen.
 
@haaveissavauva-81 joko testasit?:)

@atvk87 ja @CherryPie85
hirmuisesti tarrasukkia teille, parasta mahdollista lopputulosta odottaen:love:

Onnittelut hienosta saaliistaa @Mannari, toivotaan hyviä uutisia tänään, että mahdollisimman moni olisi hedelmöittynyt ja jatksisi kasvuaan hienoiksi alkioiksi

Pahoittelut @Manteli86 heikosta amh arvosta, mutta kuten täällä todettu, yksistään tuon arvon perusteella ei vielä tiedä miten hoidot etenevät, saattaa olla että sieltä tulee muutamia munasoluja, mutta sitäkin parempia laadultaan(y)

Täällä oireettomuus jatkuu edelleen, ei minkäänlaisia muutoksia voinnissa:ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että matalaa AMH-arvoa kannattaa ajatella suuntaviittana ja nopeuskylttinä, eli että kannattaa edetä herkemmin IVF-hoitoihin ja varsin pian, ilman että jää arvon kuulemisen jälkeen vielä vuosiksi miettimään. Aika vähän töissä näki että fertiili-iässä olevalla munasarjojen ultranäkymä olisi yhtä lohduton kuinka miltä matala AMH tuntuu. Mutta se arvo on tärkeä koska kertoo lääkärille siitä että uskaltaa ampua kovilla lääkeannoksilla ja hoitokaavan valintaa helpottaa myös.

Sen sijaan että suree matalaa arvoa, kannattaa ajatella että hyvä kun nyt ollaan se tutkittu ja hoitoihin menossa eikä jatkettu vaan yrittämistä omillaan kotona koska jo vuoden päästä voisi ollakin liian myöhäistä ja klinikalle oltaisiin hakeuduttu koska menkat ei pyöri ja todetaan varhaistuneet vaihdevuodet. Päät pystyyn siis te joilla matalammat arvot, se antaa vaan arvokasta lisätietoa hoitavalle lääkärille. Ja soluista kun puhutaan niin tärkeintä on saada yksi hyvälaatuinen alkio siirrettäväksi kuin pakkaseen 10 huonoa. :love:
 
Olipa selkeästi kirjoitettu @CherryPie85(y) minäkin sen arvon kanssa varmasti liiaksikin pähkäillyt, itselläni amh oli yli 3 ja silti punktio saalis "vain"6 munasolua.. mutta onnistuneeseen tulokseenhan toki tarvitaan vain sen yksi hyvä:)
 
Viimeksi muokattu:
@haaveissavauva-81 kuulumisia kans ootellaan! Toivottavasti ois positiivista kerrottavaa.

Säikähdin oikein kunnolla, kun pikkuhousunsuojassa keltaista tänään. Anteeksi yksityiskohtaisuus, mutta loppukierrossa mulla usein muuttuu vuoto kellertäväksi ennen kuin tulee ruskeaa ja sitten punaista... Et voiko näin nopeasti siirrosta jo alkaa vuotamaan, vaikka on lääkitys päällä? Meni varmaan liian kauan tätä estrogeenia? :(
 
Ensikertalaisena kyselen minäkin, että voiko vuoto alkaa lääkkeellisessä pas:ssa jo ennen virallista testauspäivää ja kuinka tavanomaista se on jos tulos siis negatiivinen, että omakierto puskee läpi?
Entä kuinka pian olette uskaltautuneet testailemaan pas:n jälkeen, eli milloin on edes teoriassa mahdollisuus saada hailukka viiva testiin?
 
Mulla itsellä on vuoto alkanut aina vasta parin kolmen päivän päästä lääkkeiden lopettamisesta eli jos testipäivänä on lääkkeet lopetettu, kokemusta kahdesta lääkekierron pas:sta, blastokystilla kumpikin. Potilailtakaan tosi harvoin kuulin melkein 10v työuran aikana vuodon alkaneen lääkkeiden läpi ennen testipäivää.

Itse en koskaan ole testannut ennen testipäivää, koska niin monet itkut itketty sen parin vuoden aikana kun ennen menkkoja toiveikkaana testasin. Aina aiemmin otettu verikoe, nyt pitää tehdä kotitesti. Näen punaista jo nyt, onneksi tarvii testata vasta parin viikon päästä... Kaipa toiset on blastoista testanneet jo muutaman päivän päästä siirrosta plussaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sunflower33
Juu, kyllä pelkän progesteronin läpi voi vuotaa, se ei yksistään pidä keneltäkään vuotoa poissa eikä se sen tarkoitus olekaan. Ymmärsin että puhuttiin lääkekierron pas:ta jolloin käytössä myös estradioli. Sen läpi ei pitäisi vuodon alkaa ainakaan 5-6 viikon käytön aikana mutta toki mitä pidempään käyttö jatkuu niin kyllä jossain kohtaa limakalvo alkaa vuotamaan ellei raskaus ole alkanut.
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Kiitos @CherryPie85 vastauksestasi, yritän malttaa mieleni ja olla testailematta ennen testipäivää:)
Itse olen aivan pihalla näiden pp merkintöjen kanssa:ROFLMAO:.. jos toiset ovat testanneet jo pp8 haalean plussan, ja itse luulin että pp tarkoittaa punktiopäivää, mutta miten silloin voisi jo plussa näkyä, eikö alkio kiinnittyisikin vasta 7-8 päivää punktion jälkeen eikö vain(n) ajattelin siis että ilmeisesti myös pas:in jälkeen käytetään tätä pp merkintää? Neuvokaa tyhmää!!!:D

Tsemppiä @atvk87, sovitaan yhteistuumin, että se oli kiinnittymisestä johtuvaa(y)
 
Mulla tuli liuskoilla haamuja ja tänään olis pitänyt ilmoittaa Tayssiin tulos. En kuitenkaan uskaltanut ilmoittaa negaa, kun oli vähän epävarmoja ne haamut. Tänään haettiin sitten digi apteekista ja tein sen heti. Nyt on sitten varmuus, että negaan se... Kahdet menkat pitää odottaa, että saa siirtää alkion.
 
Nimi# yritys aloitettu # mones lapsi # syy # mones hoito meneillään

Annimiina89 #4/16 #2. #munanjohtimet tukossa # 1.IVF
atvk87 #7/17 #1. #siittiöt # 1.ICSI/2.PAS
Carinem #10/16 #1. #endo # 1.IVF/2.PAS
CherryPie85 # 8/2018 # 2. #selittämätön/matala AMH # 3.ICSI / 1.PAS
daim1 #7/16 #1. #selittämätön # 3. ICSI
Domi #4/12 #1. #selittämätön # 5.IVF/1.PAS
JannaJ #-10 #2. #selit./1.tuuba/hiipuvat munas. #2.IVF (ekasta tyttö)
Jantzu #-15 #1. # siittiöt # 3.ICSI/2.PAS
Katti75 #4/2018 #2. #ikä # 2. IVF (ekasta tyttö)
KuuBe #2013 #1.#selittämätön #2.IVF/1.PAS
love- # 2014 #1. #siittiöt # 3.IVF/ICSI
Manteli86 #8/18 #1. #endometrioosi # 1.IVF
Maravilla #2/15 #1. #selit # 3.IVF
Mariah33 # 05/13 #1. # selittämätön/ikä # 1.IVF
Nennalii #2012 #1. #selittämätön/siittiöiden laadun vaihtelu # 2.ICSI
Ninnupinnu #6/16 #1. #selittämätön # 4.IVF/1.PAS
Nipsu_78 #9/17 #1. #ikä/muu tuntematon syy
# 2.IVF
Orapihlaja89 #-16 #2. #siittiöt # 1.IVF 1.PAS
Piikkinen #12/16 #2. #matala amh+ikä+endo+perussairaus # 4.IVF
rouvaNiisku #-14 # 1. #selittämätön # 1.IVF
Rusakkonen #1/2017 #1. #ikä # 5.IVF (ICSI)
Summerblues #2/16 #1. #selittämätön # 1.IVF/ICSI
Sunflower33 #2011 #1.yht. #selit. # 1.IVF

Taival #8/15 #1. #siittiöt # 2.IVF/ICSI 1.PAS
Toivo2016 #3/13 #1. #ikä, johdin poist. ym # 6.IVF
Uneksija17 #4/15 #1. #pcos/selit. # 1.IVF/2.PAS
vipe1986 #9/18 #3. #endo ja siittiöt # 2.ICSI 2.PAS tulossa

Piinailijat:
Jantzu
7.9. (3pvä/24.8.)
Sunflower33
13.9. (3pvä/31.8.)
atvk87 18.9. (5pvä/4.9.)
Mandala 18.9. (5pvä/7.9.)
CherryPie85 19.9. (5.pvä/5.9.)

:love: Plussat 2017 :love:
Syys:
#hope 1.IVF (2pv)
Bridge 5.ICSI: jälk. 5pv. lahjasolu
SalamaT 3.IVF/3.PAS (5pv)
Helios 4.ICSI 7.PAS (lahjasiit.) (5pv)
Loka:
Siida 2.ICSI/1.PAS (2x3pv)
Mishala 2.IVF (5pv)
~SeaWind~ 1.IVF(5pv)
kiuski 2.ICSI/1.PAS (5pv)
maljakko 3.ICSI 2.PAS (5pv)
Marras:
marrasmai 5.ICSI (5pv)
Joulu:
Zoona 2.IVF/3.PAS (3pv)
gemmy 3.IVF/1.PAS (tm)
Domi 4.IVF/1.PAS (tm)
lullaby 7.IVF (5pv)
Daim1 1.ICSI/1.PAS (tm)

:love: Plussat 2018 :love:
Tammikuu:
Ravishing (luomu)
An1z81 1.IVF 1.PAS (tm)
Choco coco 1.IVF 1.PAS (5pv)
joskusvielä 3.IVF PAS (6pv)
Helmikuu:
Piinailija 2.IVF/ICSI (kem)
Iiris80 1.IVF (5pv)
kop kop 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Maaliskuu:
Amagara82 2.IVF 2.PAS (6pv)
Jantzu 3.ICSI (kem)
Huhtikuu:
Ckk 1.ICSI (5pv)
Toivo2016 6.IVF (kem)
mmmoi 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Jantzu 3.ICSI/1.PAS (ku)
kettuperhe 1.IVF (2x3pv)
An1z81 1.IVF/2.PAS (5pv)
Toukokuu:
Voyage 2.ICSI (ku)
Miitta37 1.IVF/1.PAS (5pv)
Kesäkuu:
Toiveikas81 3.ICSI (5pv)
Fainatus 1.IVF/1.PAS (4pv)
Heinäkuu:
Ismundo 1.IVF/2.PAS (5pv)
Elokuu:
-dino- 2.IVF/2.PAS (6pv)
Syyskuu:
Ihanapa 2.ICSI/1.PAS (3pv)




Lisäsin nyt @CherryPie85 piinailijoihin, mutta listatiedot puuttuvat. Toivottavasti listalle kuitenkin halusit? :)
Ja @Manteli86 vaihdetaanko sulle tohon aloitusaikaan se milloin aloitte yrittämään raskautta? Sulla on varmaan nyt hoitojen aloitus?
Otin myös pois noita viime vuoden plussia ja yhden hoidot lopettaneen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä