IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@millionnea voi ei, ihan kamalaa tuollainen :cry: mun on kyllä tosi vaikea uskoa että klinikalla olisi tarkoitettu ettei teiän ees kannattaisi yrittää uusiksi! Varmaan vain tuota rahotuspuolta tossa meinaavat jos julkinen palvelun kerta niiltä osti. Kyllähän se on täälläkin nähty miten erilainen lääkitys voi jo auttaa ja tulos olla erilainen...
@atvk87 mulla sanottiin vaan ett 12 tunnin välein aamuin illoin.. Itse olen laittanut ehkä n. puolen tunnin tarkkuutta käyttäen aina puoli kymmeneltä aamuin illoin...Ohan se vähän tylsää noita töissä ährätä paikalleen mutta koen että ainakin on sitten tasaisempi se vaikutusaika tms :p

Noista lääkkeistä, mä olen tainnut säästää ainakin likipitäen kaikki kuitit. Voisin kurkkia mitä niistä nyt yhteensä tullut, kuhan tässä ehin. Mulla ainakin tuli yllärinä kalleus, en ollut oikein ymmärtänyt miten lääkekatto täyttyy... niin olin laskenut summaa itsekseni vähän nopeemmin kertyväksi:rolleyes: ja vielä sekin kun kaikki lääkkeet ei oo kelakorvattavia. Luulin että katto tuli täyteen jo viime hoitojen aikana, mutta tulikin vasta ihan tämän tokan hoitoni lopussa.
 
Juups mä laskeskelin että mulla eka ivf-hoitokierros keväällä gonaleista lähtien kahen pas-kierron tukilääkityksiin loppuen oli n.680e. Osa lääkkeistä ei kuulunut korvattaviin, ei myöskään eka gonal f kynä syystä tai toisesta vaikka nehän yleensä on.. en sitä silloin oikein hokannut heti tyhmänä, ajattelin vain että summa on iso kun ei ollut se alkuomavastuu täyttynyt. Ja kun tietysti oli ajatellut että tottahan nämä lääkkeet kalliita on. :rolleyes:
Ilmeisesti tän takia tota vuosikattoakin olin kytännyt ns. väärin, olin olettanut että tuokin olisi omavastuuta täyttänyt. vasta tässä kesällä hokasin että tuo ei ole ees sitä alkuomavastuuta kerryttänyt.
Mietin kyllä voiko se vaikuttaa kun hoitoja käy yksin läpi. Toisaalta muut lääkkeet on olleet kelakorvattavia mitkä korvattaviin kuuluu niin no :p Mutta en tiiä miten tuota voisi jälkikäteenkään sen kummemmin setviä.

Vaan on tää kyllä niin kallista touhua muutenkin kun itsellisenä ei hoitojen suhteen muuten mitään korvauksia heru. Juuri tuli punktion ja ultrien ja pakastusten lasku postissa ja vähän se taas huippasi se summa, hyi että. Että pikkujuttu sikäli näitten laskujen rinnalla nuo lääkekustannukset.
 
Meillä maksoi tämä eka kierros n. 1000€. Kun Orgalutria piti ostaa muutama, Gonapeptyl ja sit ostin vahingossa kaikki Luget mitä oli reseptillä. On kyllä ihan järkkyä miten montaa lääkettä ei korvata :(

Puhuttiin just eilen miehen kanssa, että on tämä silti ollut hyvä kokemus elämässä. Me pelättiin, että olisi ollut henkisesti paljon rankempi. Kaikki asiat mitkä huoletti etukäteen olikin helpompia.
Toki viimeinen pettymys on vielä tulossa, mutta en oikeastaan edes odota plussaa tulevaksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Mulla oli sama, kuin @justhope, laskeskelin väärin aluks ne summat, kun en tajunnu että se kelan korvausosuus otetaan jo apteekissa hinnassa huomioon ja vain omavastuu kerryttää kattoa. Vaikka aika selkeä homma, mutta jotenkin liian monimutkaisesti ajateltu.
En muista tarkkaa summaa, mutta 400-500 väliin se jäi. En toki ostanut lugeja sillon, kun ei päästy tuoresiirtoon. Mutta tossa on gonalit, jarrut ja irrotuspiikki.

Ja kiva kuulla @haaveissavauva-81 että ei ole ollut niin rankkaa. Toivotaan silti plussaa!
 
Voi surkuus @millionnea miten kävi:cry: tehtiinkö teille ivf vai icsi? Käsittääkseni icsillä hedelmöitysprosentti parempi, jopa 60% luokkaa. Olen jostain lukenut, että jos ivf:llä ei yksikään hedelmöity voi tilanne olla huomattavasti parempi icsi:llä, joten älä missään nimessä heitä kirvestä kaivoon:) Toinen hoito voi mennä huomattavasti paremmin(y)
Miehen siittiöiden laatu oli tiedossa joten oltiin suoraan icsissä. nyt yllätyksenä myös mun munasolut on surkeita.
 
Ei oo tehty ERA:a ja ei todellakaan tee kaikki klinikat vaan tyyliin 1 hesassa (ainakin joku aika sitten) johon melkein 500km matkaa jo ihan tarpeeks hankala ollut kulkea toi vajaa 300km.. ja toisekseen niin vitunkallis et ei oo kaiken tään jälkeen varmaan mitään toivoa (eikä enää kiinnostusta heittää rahaa viemäristä alas) toisekseen jos tehdään täysin lääkkeellinen/keinotekonen kierto en usko et on kaudeesti välii mikä se oma luonnollinen aika olis :unsure:(n) muoks: ai ei se ookkaan niiin kallis ku luulin..
 
Viimeksi muokattu:
@haaveissavauva-81 itse kanssa odotin enemmän hormonihuuruja mutta kaikki mennyt todella hyvin eiliseen asti. Otti kyl päähän todella rankasti eilen mut nyt on jo taas ihan ok fiilis. katotaan ny miten muuttuu kun soittoa tulee. Kasvatuspiikillä olo oli ihan vauhko/levoton. Pää vaan meni omia surinoitaan ja oli energiaa. jarru laski tehot. väsytti ja päätäkin vähän jomotti. nyt on vaan tissit niin samperin kipeet et ei pysty edes kunnol käveleen :(

Noista lääkkeistä. On kyl todella epäselvää et miten se lääkekatto kertyy. orgakutran omavastuu 65€, puregon 2*900 omavastuu 400€. ovitrelle (irrotuspiikki) ja lutinus (keltarauhashormoni) ei kelakorvattavia yht 90€. JOstain kelan sivuilta sen pitäs voida kattoo? ja jonkun kirjee lähettävät. Täytyy hakee samalla sit ku täyttyy niin kaikki ens kevään allergialääkkeetkin :D
 
Hei. Jos joku tosta ERA:sta enemmän tietävä viittii lyhyesti kertoa että miten se menee.. tai jos on linkkiää mistä löytyy, kun en itse äkki googlaamalla kauheesti löytänyt.. (ja ei oo aikaa ja energiaa tuntitolkulla nyt haeskella) Siis otetaan näytä, mutta millon? Missä kierron vaiheessa? Varmaankin siis "kiinnittymis" aikaan, mutta siis otetaanko 1 vai useampana päivänä? Ja toisekseen mikä se todellinen hinta on, kun ainakin felisitacsen hinnastossa on 875, mutta ei sisällä kuljetuskuluja!!! Ööh, jos se roijataan aina kuitenkin ulkomaille, niin mitenhän rapsakasti siitä tulee hintaa.. Kiitos jos jollain on vastauksia...
 
@Domi mä en tiedä noita tarkkoja yksityiskohtia, mutta suosittelisin vaikka soittamaan esim tuonne Dextraan (siellä 850eur, ei sisällä vastaanottokäyntiä) ja kysymään jos vaan suinkin ehdit? jos olisit Helsinkiin asian puolesta joskus tulossa niin Dextraa suosittelen sydämeni pohjasta klinikkana muutenkin.
https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/blogi/2016/02/17/miksi-kohtuun-siirretty-hyvä-alkio-ei-kiinnity/

"Epäonnistuneiden alkionsiirtojen jälkeen harkitaan yksilöllistä kiinnittymisajankohdan määrittämistä. Tällöin kohdusta otetaan limakalvonäyte juuri kiinnittymisajankohtana. Näytteestä analysoidaan lähes kolmensadan erillisen geenin aktiivisuus, jonka perusteella yksilöllinen, optimaalinen kiinnittymisajankohta voidaan määrittää. Se on potilaalla pysyvä eli tutkimustulosta voidaan soveltaa myöhemmässäkin hoidossa, ja tarvittaessa tutkimuksen perusteella voidaan alkion siirtoajankohtaa varhaistaa tai siirtää myöhemmäksi. Kun siirtoajankohtaa on tutkimuksen perusteella korjattu, myös raskaustulokset ovat huomattavasti paremmat."
 
vieläkun ymmärtäisi et mitä eroa on alkuomavastuukertymällä ja vuosiomavastuukertymällä.... Kelan asiointipalvelussa nuo kertymät näkyy. Itsellä ensimmäinen on täyttynyt, toisessa 511€ eli satasella pitää viel ostaa jotta katto ylittyy
 
Pikaisesti omanapa huikkaus; siirtoon päästään kuin päästäänkin tänään, vaikka kato kävikin.. meillä olikin pakkasessa 4alkiota (luulin että 6) ja vain yksi selvisi ja jatkoi jakautumista, mutta se ainokainen top-luokan alkio siirretään tänään(y) Ihanaa, että pääsen ensimmäistä kertaa jännäämään ja vaikkei pakkaseen jäänytkään mitään ja jos tästä ei toivottua plussaa tule niin sitten vaan leuka pystyyn ettei kruunu tipu ja 2.ivf kohti.. mutta nyt peukut ja varpaat pystyyn:)
 
Hitto mikä pässi mä oon kun just kävin klinikalla enkä muistanut yhtään kysyä siitä ERAsta Domin puolesta :mad::notworthy: Jään aina suustani kiinni million mistäkin lääkärin kanssa, ja sitte jälkikäteen mietin, että tulikohan kaikki asiat puhuttua mitä miettinyt :LOL:
Tosiaan mun kroppa vähän yllätti ja nyt ollaan paljon nopeammassa aikataulussa kuin kolme vuotta sitten eli limakalvo ja johtofolli olivat oikein mallikkaassa vaiheessa. Ei tarvi väliultraa eikä naksutella muutamaa päivää ovitrelleä. Tänään tuuppaan koko ruiskun ja viikon päästä siirto, yikes.
Yksi asia oli muuttunut viime kerrasta, enää ei määrätty lugeja vaan teroluttia keltarauhastueksi. Kuulemma tämä klinikka oli osallistunut maailman laajuiseen luget vs terolut - tutkimukseen ja terolutit todettu hipan verran paremmaksi. Sanoinkin, että ei haittaa yhtään kun ei se lugejen tunkeminen mitään suosikkipuuhaa koskaan ole ollut :censored:
 
@millionnea toi on varmasti ihan kamalaa. Meillä kans miehen siittiöt surkeita. Mulla oli Puregon annostus 300 ja tais olla 5pv Orgalutran ja 9pv Puregonin. Sit ostin 8pkt Lugestroneja. Meillä tuli 4kypsää munasolua ja 2hedelmöittyi.
Meillä oli vain 175 puregonia! ja 7päivää :( ihmettelinkin niin pirun lyhyttä hoitoa. Kolme jarrua ehdin laittaa. tän takia varmaan huono tulos niin munasoluis ku niiden laadussakin :(
 
@Domi , ERA-tutkimuksessa otetaan yksi näyte, juuri silloin kun ajatellaan että olisi kiinnittymisajankohta. Mulla on nyt just menossa ERA-kierto, ultralla seurattu missä mennään follikkeleiden kehityksen suhteen jotta tiedetään milloin ovulaatio on lähellä. Mulla on follikkelin kehityksen tehostamiseksi ollut muutamana päivänä letrotsoli ja tulee vielä pari naksausta Ovitrelleakin, en tiedä onko tämä tavallinen käytäntö vai vain mulle räätälöity. Ensi tiistaina menen ultraan ja silloin oletettavasti pitäisi olla johtofollikkeli sen kokoinen että voisi antaa irrotuspiikin eli loput Ovitrelle-kynästä. Siitä 36 h päästä ajatellaan että ovulaatio tapahtuu, ja taas siitä laskien 5 päivää eteenpäin olisi se ajankohta jolloin tuoresiirrossa siirrettäisiin viiden päivän blasto, ja tässä kohtaa se näyte otetaan. On kuulemma vain pieni imaisu ja tehdään ihan tavallisen vastaanottokäynnin yhteydessä. Siitä tuloksesta on kyllä hyötyä vaikka olisi ihan keinotekoiseen "kiertoon" tehty PAS, koska sen avulla voidaan määrittää tarkasti oikea hetki aloittaa siirtoa edeltävä keltarauhastuki - näin sen ainakin olen itse ymmärtänyt.

Keltarauhastuesta: tuolla Dextrassa on siirrytty käyttämään Terolutia suun kautta, on kyllä niin paljon helpompaa kuin nuo emättimeen laitettavat! Olen itse yrittänyt tähdätä siihen 12 tunnin väliin, mutta kun tästä kysyin niin ei kuulemma ole ihan tunnista tai paristakaan kiinni.

@Mandala , hieno homma että siirtopäiväkin jo häämöttää! :love: Nyt on jännät ajat edessä, pidetään kovasti peukkuja! (y)

@Sunflower33 , onneksi olkoon kyytiläisestä ja tsemppiä piinailuun! :)
 
Viimeksi muokattu:
@Katti75 kuulemma tuo sama lääkityskaava on Dextrassa yleisesti käytössä, eli letrot ja ovitrelle-naksut. Ihan puhtaasti siitä syystä, että on ollut niin toimiva systeemi (y) siis niillä kellä ei ole esim ovulaatiossa vikaa kun sillä vaan pikkaisen tuetaan kehon omaa toimintaa Mullakin ois ne ovi-naksut ollut niinku viimeksikin, ellei limis ja johtofolli ois ollutkin niin ripeästi kasvanut kuin nyt. Hurjasti tsemppiä teille uuteen hoitoon! :love:

Tsemppiä ja kylmiä hermoja @Sunflower33!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mannari
Hei kaikille!

Meillä on ivf-hoidot juuri alkaneet... :) Pelottaa, jännittää ja tunteet myllertää... :sick:

Itse olen 38v ja mieheni on 36v. Lapsettomuuden syy on epäselvää, mutta syynä on ainakin osittain mun iän myötä alentunut munasarjakapasiteetti.

Historiasta sen verran, että rekisteröidyin tänne sivustolle v. 2013 kun odotin meidän esikoista. Raskaus alkoi silloin spontaanisti (ja oli kaiken lisäksi yllätysraskaus), mutta meni kesken vko 15+6.:cry: Kaikki oli mennyt hyvin, ja sikiö oli täydellinen, mutta syy oli kohtuun päässyt infektio (ja kuulemma todella huono tuuri). Sen jälkeen olemme yrittäneet (enemmän ja vähemmän aktiivisesti), mutta uusi raskaus ei ole alkanut. Vuoden 2015 lopulla päätimme, että hakeudumme hoitoihin. Aloitimme hoidot julkisella puolella ja inseminaatiota ollaan kokeiltu siellä 2 kertaa; tuloksetta. Keväällä sovimme sitten viimeisen inseminaatioyrityksen jälkeen, että ivf-hoidot aloitetaan nyt syksyllä. Aloituskäynti oli vajaa 2 viikkoa sitten ja mun kierto alkoi eilen. Tänä iltana siis ensimmäinen Gonal F pistetty... Ammutaan kuulemma heti kovilla ja päiväannos on 350. (y)

Pelkään sitä tulevaa punktiota ihan hulluna! :cry: Oon miettinyt että eikö siihen voisi millään saada humautusta... :( Oon yrittänyt psyykata itteäni, että moni muukin on sen kestänyt, kyllä säkin sen siis kestät! Mutta silti aivan hengitystä salpaa kun ajattelenkin sitä. :sick: Se ennen inseminaatiota tehty aukiolotutkimus oli ihan hirveää! Se sattui ja vihloi niin että mä aloin aivan hyperventiloida ja mun kieli puutui ja kädet... :( Ja pelkään, että se ei ollut silti mitään verrattuna tähän tulevaan punktioon! :( Toki punktioon saa ilmeisesti kunnon suonensisäiset kipulääkkeet ja jonkun rauhoittavankin alkuun pyydettäessä...
Oon ihan hirvee jännittäjä aina muutenkin! Verikokeista tultaessakin joudun harvase kerta istua vielä hetken pillimehu kädessä ennen kuin saan lähteä... Ja tänään pelkästään kun luin niitä pistosohjeita niin meinasin pyörtyä! :D Kylmähiki nousi pintaan ja sydän jyskytti, ja oli pakko mennä makuuasentoon hetkeksi... Mies joutui sitten pistää sen piikin. :D

Mutta hei! Kiva saada täältä teiltä muilta vertaistukea tähän uuteen elämäntilanteeseen. :love:
 
@Mariah33 , tervetuloa joukkoon! Osanottoni esikoisenne vuoksi. :cry: Tuollainen tuntuu niin julmalta.

On ymmärrettävää että punktio jännittää hurjasti, varsinkin jos muutenkin on neula- ja toimenpidekammoa. Mä olen saanut molempiin punktioihini todella hyvät lääkkeet suoneen: sekä rauhoittavaa että kipulääkettä, niiden kanssa meni sillä tavalla hyvin että tuli vähän pöhnäinen olo, enkä niin paljon välittänyt toimenpiteestä.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Tervetuloa @Mariah33 :)
Ikävä tuo teidän tapaus ja outoa, ettei ole sen jälkeen mitään tapahtunut. No, nyt alkaa tapahtumaan! Punktiota ei tarvitse jännittää, hyvin se menee. Aukkarissahan ei saa mitään lääkkeitä, ainakin täällä se meni omalla lääkityksellä, joka oli siis tyyliin 500mg panadolia ennen tutkimusta... Netissä on kaikenlaisia kauhukokemuksia punktiosta, mutta aika harva siitä todella kärsii, täälläkin aktiivisista keskustelijoista varmaan kahdella on ollut kivuliaita kokemuksia. Muutenkin ihmiset helposti kirjoittaa nettiin vaan negatiivisista kokemuksista, harvoin näkee sellasia hyvin menneitä tapauksia, koska ne ei kiinnosta ketään. :D Kauhistelu on kiinnostavampaa.
Pistämiseenkin tottuu, eikä sulla tolla annoksella varmaan oo kovinkaan montaa päivää pistettävää. Mäkin pyysin miestä pistämään jarrun, kun siinä oli hankalampi neula.
Onnea matkaan!

Enää kaks kokonaista päivää ennen siirtoa. :whistle: Jännää päästä taas yrittämään pitkästä aikaa! Edellinen pas oli 9.5. Vaikka en kyllä juuri usko onnistumiseen, mutta kiva että on edes joku mahdollisuus. :LOL:
 
@Katti75 ja @atvk87 Kiitos lohduttavista kommenteista! :love: Ärsyttää kyllä olla näin kova jännittäjä! :eek::D

@atvk87 Itseasiassa mulla on nyt monta päivää noin suuri annos... Lääkäri vain sanoi, että ”ammutaan heti kovilla” että saatais mahdollisimman hyvä saalis. :D
Mun ”lukkari” on tämmönen:
Gonal-F 350 (kp 2-6)
Pergoveris 350 + Orgalutran (kp 7-9)
Ultra on ens pe (kp 8) ja vielä seuraava mahdollisesti sitten ma (kp 11) riippuen miltä perjantain ultrassa näyttää... :)
Onnea tulevaan siirtoon ja tsemppiä piinailuun! :love:
 
@Mariah33 hyvän kuuloinen setti! Missä ootte hoidoissa? Eihän tosta tuu todennäköisesti ku yhdeksän - yksitoista päivää pistämistä, kyllä selviät hienosti! :)
TAYS:iin mennään sitten kun on punktion aika. :) Mun mies on onneksi lähihoitaja joten mulla on ammattilainen täällä kotona pistämässä! :D(y) Kunhan vaan olis sitten aina kotona kun on sen aika, heh.. :D No, mutta pakon edes mun on PAKKO pystyä tehdä se itse! :eek: Siksi eilenkin meinasin, että jos nyt vain heti itse kokeilisin, mutta tosiaan pelkkä ohjeiden lukeminen sai veren pakenemaan päästä... :confused::ROFLMAO::rolleyes: Ihan sellainen ”semi” neulakammo siis! :D No kaikkeen tottuu, eiköhän siis tuohonkin. :) Ja pitää vain pitää ajatukset siinä että mitä tällä kaikella kärsimyksellä voi mahdollisesti saavuttaa. :barefoot::love:
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
Huh täällä olisi huomenna taas aika lääkäriin, tarkistus eessä onko munasarjat palautuneet punktiosta nyt kun jo uusi kierto alkoi.
Tarkotus kun oisi tässä kierrossa PAS suorittaa.
Jotenkin yllätti tää että näin aikasin alkoi uusi kierto, eilen oli terolut-kuurin vika päivä... oletin että ei nyt vielä pariin päivään vuoto ala.
Ei sinänsä muuten haittaisi, mutta on ärsyttävää kun tulee yllärinä aikoja maanantaille kun ei oo voinut etukäteen töihin ilmottaa että tulee myöhässä... Pikkujuttu toki silleen.:D
Oikeasti tässä kai on se että on vielä jotenkin henkisesti puhki tästä punktiosta ja sitä ennen olleesta lääkäriravista kun sai tiuhaan ultrassa ravata muutaman päivän välein.

Aina se vaan yllättää miten tää on rankkaa, kun jatkuvasti tulee tiuhaan tahtiin lääkäriä ja lääkityksiä toisensa perään. Vaan ei auta kun jaksaa, jos joskus sen lapsenkin saisi... toivossa elämistä aina vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea

Yhteistyössä