IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Aivan järkyttävää @Jantzu tuolta hoitajalta. Ei selvästikään ymmärrä tästä aihepiiristä ja siihen liittyvistä tunne-elämän asioista mitään. :rolleyes: Sulla on kyllä ollut todella raskas tie. Just niin kuin Cherrypie sanoi, vaikka tämä nyt siirretty alkio olikin näyttänyt mikroskoopissa paremmalta, voi silti olla niin että tämä jäljelle jäänyt onkin se oikea josta raskaus lähtee käyntiin. :love:
 
@Katti75 Huusin hänelle, et musta tuntuu, ettei hän ymmärrä lapsettomuudesta mitään. Oli aika pöyristyttävää, että hän väitti vastaan ja väitti tietävänsä lapsettomuudesta, koska hänen tytär on kuulema vastaavassa tilanteessa kuin minä. Huusin siihen hänelle, että sitten sun pitäisi tajuta, miten näistä asioista voi puhua ja mistä näkökulmasta! Ja samalla ajattelin, että voi tytär parka! Mun fyssari sanoi aika osuvasti koko episodista ”sehän on laittanut sulle kiven kaulaan ja heittänyt mereen”!

@CherryPie85 Huomautuksen eli virallisella termillä muistutuksen olen tekemässä, koska muuten en taida saada jatkossa apua. Koska kieltäydyn kokonaan tämän sairaanhoitajan tapaamisista, se näyttäytyy siltä, että kieltäydyn kokonaan hoidosta, koska muuta hoitokontaktia mulla ei siellä ole. En ole tavannut edes lääkäriä... Saa nähdä, miten tämä koko homma etenee, toivottavasti en saa enempää :poop: niskaan jostain suunnasta.
 
@Jantzu mistä päin Suomea olet? Jos olet pk-seudulla tai lähellä, Dextralla ainakin on tähän aiheeseen erikoistunut psykologi. Ei ole kokemuksia enkä ole sen tarkemmin kuullutkaan, mutta siis on olemassa asiaan perehtyneitäkin mielenterveysammattilaisia.
 
Janzu, Ei se sun terapeutti kyllä oo tiennyt mistään mitään.
Ymmärrän kyllä sen, ettei kukaan terapeutti voi täysin samaistua lapsettomuuden kokemukseen, mikäli ei oo sattunu just omalle kohdalle, mutta hänen tehtävä onkin opettaa meitä käsittelemään ahdistusta ja paniikkia, joita hoidoissa käyminen ja sen mukana tuomat kokemukset aiheuttaa.
On kyllä niin idioottia tingata milloin hoidot loppuvat????? Se lienee jokaisen lapsettoman/sisarusta lapselleen toivovan naisen suurin ahdistuksen aihe. Mitä jos hoidot eivät tuotakaan toivottua tulosta...
Täysin oikeutetusti avauduit ja älä mene enää.

Sitten noista alkioista.
Suurin osa mulle siirretyistä 13 alkioista on ollu parasta laatua ja vain nämä kaksoset on top alkioista syntyneet.
Esikoinen lähti hitaasta pakastetusta 3-päiväisestä.
Oikeestaan se on menny niin, että mitä nopeammin alkio on sulatuksen jälkeen jakautunut, sitä varmempi olo ollut, että huti tulee....näin on kyllä myös meiän kohdalla käynytkin, tai on niistä monesta plussa hetkeksi tullut, mutta ei lasta.
Eli, ei se alkion ulkonäkö kaikkea kerro todellakaan!
Luottavaista mieltä siirtoon ja voimia piinapäiviin, kunhan piinailemaan pääset. Siellä voi olla hyvä alkio vielä odottamassa vuoroaan.
 
@Jantzu jaksamisia täältäkin! Toivottavasti pääset tuosta hoitajasta eroon. Ei voisi kuvitellakaan painajaismaisempaa toimintaa tällaiseen tilanteeseen ja vaikea kuvitella, että löytäisitte vielä yhteistä säveltä. Tottakai sun kokemuksilla jokainen siirto on henkisesti vähän raskaampi, mutta niinkuin @CherryPie85 totesikin, että nuo ns. tilastolliset epäonnistuneet raskaudet jo takana, niin voisi hyvin odottaa jo onnistumista lähiaikoina. Oon itse kans lohduttautunut sillä, että jos alkio ei tartu, niin siitä ei olisi vauvaa tullut, jos tulee varhainen km, niin sama tietysti siinä, koska se on se luonnon tapa plokata epäonnistuneet yritykset heti alussa. Kuulostaa kovin kylmältä lähestymistavalta, mutta on auttanut itsellä, kun näitä on joutunut käsittelemään. Positiivista tietysti se, että kroppa ottaa raskaudet vastaan (sinulla 3). Me ei olla siirroissa saatu alkioista tilastotietoa, kun muistelisin, että hoitohenkilökunta on perustellut, ettei halua aiheuttaa sillä lisäpaineita. Eli eiköhän jokainen siirto ole kuitenkin aina yhtälailla samoissa onnistumisprosenteissa (20-50%) ja tuollaiset kahteen kertaan pakastetut varmasti kunnon sissejä.

@Rusakkonen kiva kuulla, että teillä taas täysi tsemppi päällä! (y)

Tervetuloa @Rosee ja @Wintersun! :)
 
Ei löydy kyllä sanoja @Jantzu:n kokemaan kohtaan, miten voi olla tuollainen hoitoalan"ammattilainen"....??? Toivottavasti menee se huomautuksen tekeminen sujuvasti ja saat pian uuden hoitokontaktin. Iso virtuaalihalaus!

@Katti75 olet niin oikeassa, että siirtopäivä on sellaista leijailua toiveikkuudessa, mutta siitä se aina sitte laskee päivä kerrallaan. Nytkin olen pp3 päässyt jo siihen "kyllä viimeksi tänä aamuna löytyi pari ruskeaa tippaa pöksyistä aamulla" "viime kerralla sitä tätä" vaikka todellisuudessa ei silloinkaan ollut mitään sen kummempaa :ROFLMAO: Noh keskiviikkona olisi tarkoitus jo laittaa jotain testiä tulille varmaan ovistesti eka. Löytyi jotain monta monta vuotta vanhoja sofie one step testejä mitä viimeksikin käytin ja mennyt näköjään jo vanhoiksi. Kai ne silti toimii :D
 
Täällä pp5 enkä ole edes ajatellut testaavani ennen virallista päivää 19.9. Tiedän että lääkkeitä pitäisi sinne asti kuitenkin jatkaa ja se tuntuisi niin paskalta. Menen tällä peruspessimistisyydellä että ei kuitenkaan tärpännyt. :rolleyes: Eiliseen asti pongailin mielestäni jotain oireita mutta tänään en sitäkään vähää. Taapero pitää ajatukset onneksi aika hyvin muussa kiinni. Aloin googletella Thaimaan matkoja, että jos ei näistä loppuvuoden pakkassiirroista tärppää niin voitaisiin lähteä muutaman viikon matkalle miehen ja silloin 2v esikoisen kanssa lataamaan akkuja ennen uutta ICSI:ä.
 
Meiän oli tarkoitus lähteä häämatkalle, mut haluttais mennä etelä-amerikkaan ja siitä saa 6 kk hoitokarenssin. Tietenkään ei olis raskaanakaan kiva mennä, mut sitä nyt ei voi suunnitella.
Oon pysyny yllättävän rauhallisin mielin, toisaalta aika pessimistinen olo. Vaikka oon tehny itteni kans sopimuksen siitä sunnuntaina testaamisesta, niin pikkuhiljaa alkaa vähä innostaa aiemmin testaaminen. Mulla yks siirtopäiväkaveri oli jo oksentanu lauantaina ja alkaa huomenna testaamaan. On se jännä miten eri aikaan ihmisille tulee oireita.
Jotkut sanoo et pari viikkoa positiivisen jälkeen ja toiset tyyliin oireilee jo siirtopäivänä.
Itse uskon, että nää kaikki mahdolliset omat tuntemukset ja oireet on lääkkeistä johtuvia, koska mulla oli niitä jo ennen siirtoakin.

@Sunflower33 ja @rouvaNiisku onkin meidän seuraavat jännitettävät! :)
 
@atvk87 Sama juttu, tuntuu että ihan samoja oireita on enemmän tai vähemmän joka kierrossa, on ollu lääkkeet tai ei. o_O Ja niitä kiertoja kun ei ole tärpännyt on kuitenkin muutaman vuoden edestä ja sit yks josta tärppäsi. Mulle tehtiin kaks lääkekierron PAS:ia sillon 2015 ja silloin tuntui että lääkkeiden aloituksesta lähtien oli paljon sivuvaikutuksia kuten Progynovasta päänsärkyä. Nyt ei tullu siitä mitään. Lugesteronien alettua sit turvotusta, rinnat aristaa välillä, vatsanippailuja ja ajoittain niin etovaa oloa että oksettaa. Mutta tuo kaikki alkoi heti Lugesteronin alettua kuten aina ennenkin eli tässä kierrossa jo viikko ennen siirtoa, eli mun kohdalla ne on progesteroni- eikä raskausoireita. :LOL:

@Wintersun ja @Rosee, tervetuloa ja olkoon viipymisenne lyhyt ja hedelmällinen. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea ja Rosee
@Wintersun Siis ymmärsinkö oikein että sulle on tehty loop papa-muutosten vuoksi ja nytkö oli 6kk kontrollipapassa/muissa näytteissä ollut jotain? Vai onko tehty kontrollimielessä jo uusi kolposkopia tai sitäkö sä nyt odottelet seuraavaksi? Nämä linjaukset vähän vaihtelee keskussairaaloittain niin siksi kyselen.

Testosteronista: jos se on miehelläsi viiterajoissa ja spermanäyte on ok eikä hänellä muita matalan teston aiheuttamia oireita ole kuten poikkeavaa väsymystä, niin ei sitä tarvitse lähteä mitenkään nostattelemaan. Jos kuitenkin jotain haluaa tehdä niin voi napsia sinkkiä ja D-vitamiinia (ja magnesiumia) jos haluaa ja katsoa vaikuttaako positiivisesti omaan vointiin. Perusjuttuja on elintapojen kuntoonlaitto eli terveellinen ruokavalio, mahdollinen liikapaino kuriin, liikunta, sokerien ja alkoholin välttäminen, riittävä uni...
 
@Jantzu, kylläpä kuulostaa ammattitaidottomalta toiminnalta mielenterveystoimistossa :mad:. Onko tämä hoitaja siis erikoistunut lapsettomuuden/hoitojen kanssa painiviin asiakkaisiin, vai ihan puskista valikoitunut? Luulisi kuitenkin ihan keneltä tahansa löytyvän enemmän tahdikkuutta. Toivottavasti jaksat nyt kaikesta huolimatta tehdä sen huomautuksen toiminnastaan ja saisit sitten hoitajan, jonka kanssa kemiat kohtaisi paremmin. Se on kuitenkin terapian toimimisen kannalta aivan keskeistä, että kemiat kohtaavat. Ja minunkin mielestä on aivan normaalia, että stressaa mahdollisuutta muuttua jälleen käveleväksi aikapommiksi. Itseäni myös tämä stressaa suuresti.

@atvk87, kuulostaa todella tutulta tuo, että "ei voi" varata haluamaansa matkaa, koska hoidot. Vaikka tiedostaakin, että muuta elämää ei voi laittaa pausellle ja laskeskella sen varaan, että saattaa tulla raskaaksi, niin väkisinkin se vaikuttaa päätöksiin ja suunnitelmiin. Itse olisin halunnut mennä Kaliforniaan häämatkalle vuosia sitten, mutta silloin oli sitä zikavirusta ja pieni riski sielläkinpäin. Ajattelin, että “jos oonkin raskaana niin en osaisi rentoutua”… no eipä sitten menty ja vieläkin harmittaa.

@Wintersun, toivottavasti kontrollissa on hyviä uutisia ja pääsette pian hoitokiertoon. Pitkään on vauva teillekin ollut jo tervetullut.

@Rosee, tervetuloa. Toivottavasti visiitti on lyhyt. (y)

Oireista oli puhetta, mulla on kanssa ollut oireita enemmän tai vähemmän heti kierron alusta kun aloitin Estradotit. Lugeista sitten tuli heti aloituksesta vielä lisää oiretta, niin ei tässä kyllä erottaisi mitenkään raskausoireita, jos sellaisia olisi. Tässä kierrossa olen ollut melkolailla täysin oireeton. Tuoresiirrosta kun plussasin, oli päänsärkyä ja nenäverenvuotoa, joista osaisin toivoa plussaa ennen testiä.
 
Kiitos lämpimästä vastaanotosta :)
Jos tässä tähän väliin kehtaisin kertoa omaa tilannetta sitten. Ollaan siis yritetty vähän reilu vuosi, mutta mun taustojen takia hakeuduttu sit tutkimuksiin. Eli mulla takana muutamia vuosia sitten useampi iso vatsanalueen leikkaus mm. pari Laparotomiaa ja tästä aiheutunut paha tulehdus. Uä:ssä näkyny ainakin että toinen munasarja on kiinnittyneenä kohdun taakse ja oletettavasti munanjohdin näyttäisi laajentuneelta ja mahdollisesti sactosalpinx. Toisessa munasarjassa kysta. Ja alavatsalla siis reilusti kiinnikkeitä. Miehellä todettu olevan määrältään ja liikkuvuudeltaan viite-arvoissa olevia siittiöitä mutta oikean muotoisia oli alle viitearvojen ja lisäksi löytyi niitä vasta-aineita. Että näillä mennään meillä. Tulipa pitkä viesti vaan omaa asiaa.. :whistle:
 
@Rosee Kiva kun kerroit taustaasi! Tuli mieleen tekstistäsi ja ehkä sä olitkin jo tietoinen siitä, että jos tulee IVF-lääkärillä ultratessa myös näkemys sactosta niin se halutaan todennäköisesti poistaa ennen IVF-hoitoa koska vioittunut tuba on aina kohonnut riski kohdunulkoiselle raskaudelle. Onpa hyvä kun noin ajoissa olette tutkimuksiin ja hoitoihin hakeutuneet, saatte nyt mahdollisimman pian oikeanlaista apua ja se ihana, odotettu lopputulos myös. :love:
 
(n) Nyt aluksi halaus Jantzulle❤voi kun pääsisit meikäläisiin erikoistuneen ammattilisen puheille tuon jälkeen! Olen itsekkin miettinyt, pitäisikö mennä jutteleen, kun epäonnistumiset (mulla useita inseminaatioita, tuoresiirto) vie pahasti toiveikkuutta uusilta.

Mulla on ollut kiireitä, väsymystä ja sitten lisäksi tämä palvelu ei oikein pyörinyt mun tabletilla hetkeen..elokuun tuoresiirto päättyi negaan, haalea haamuviiva katosi testipäivään mennessä. Päädyin yrittämään PAS heti perään..eli nyt jo pp4!! Ja täällähän meitä on piinailijoita, ainakin @Sunflower33, @atvk87, @Mandala, @CherryPie85 ja kuka vielä?

Mulla on edetty samoilla lääkkeillä kuin ERA eli ensin Progynovaa 2+1 12pv ajan, ultraus ettei mitään omaa toimintaa ollut, paitsi kasvava kohdun limakalvo ok, sitten rinnalle Terolut 2+1, ja siitä + 7.päivänä siirto. Terolutissa tarkka kellonaika, että menee ERA:n tuloksen aikatauluun..Siirrosta molemmat lääkkeet jatkuu samoina, siirtoa seuraavana päivänä lisäksi Gonapeptyl. Niin ja mitään "oireita" ei ole. Ennen siirtopäivää olin tosi hermostunut koko viikon..ehkä sitä tiedostaa liikaakin, että tällä toistaiseksi viimeisellä alkiolla olisi hyvä onnistua. Talous ja aika ei ole mun puolella, jos..mutta sitten siirron jälkeen suuri helpotus, olin koko loppupäivän tosi onnellinen. Seuraavana päivänä ip alkoi kauhea hedari, varmaan kofeiinin puutteesta. Ja se jatkui koko viikonlopun!! Vielä tänäänkin pää hellä..Panadol lievensi hetkellisesti. Mahatuntemuksia ei ole, pientä kuvittelua välillä, ei mitään selkeää. Tissit on normaalit, ei edes sellaiset suurentuneet tai arat, kuin ennen menkkoja. Iso ero edellisiin kertoihin, joissa ollut Ovitrelle.
Kaiken pitäisi olla "kohdallaan", kohdun limakalvo yli 10mm, topalkio (blasto), joka oli jo vähän alkanut ns.kuoriutua, aikaikkuna ERA:n kaavalla..tuo kaikki lisää tässä mielentilassa vaan paineita. Hullua(n)

@Mandala miten tulkitsen ovistestiä, jos sellaisen teen? Mä en kyllä malta odottaa enää montaa päivää......
@Domi mulla ERA maksoi yht.noin 1200€, kun aiihen kuului ultrakäynti (tosin samalla suunniteltiin ivf..) lääkekulut Terolut ja Progynova eivät paljoakaan. Sulla lisäksi matkustus, ehkä työpoissaolot.

Olisi niin paljon asiaa, koitan kirjoitella seuraavaan. Uusille tervetuloa munkin puolesta:) negatiivisiin päätyneille haleja:love: ja kaikkien hoitokuvioihin isosti onnea ja voimia!(y) Nyt niin paljon piinailijoita, että toivotaan paljon plussiakin!!
 
Nimi# yritys aloitettu # mones lapsi # syy # mones hoito meneillään

Annimiina89 #4/16 #2. #munanjohtimet tukossa # 1.IVF
atvk87 #7/17 #1. #siittiöt # 1.ICSI/2.PAS
Carinem #10/16 #1. #endo # 1.IVF/2.PAS
CherryPie85 # 8/2018 # 2. #selittämätön/matala AMH # 3.ICSI / 1.PAS
daim1 #7/16 #1. #selittämätön # 3. ICSI
Domi #4/12 #1. #selittämätön # 5.IVF/1.PAS
JannaJ #-10 #2. #selit./1.tuuba/hiipuvat munas. #2.IVF (ekasta tyttö)
Jantzu #-15 #1. # siittiöt # 3.ICSI/3.PAS
Katti75 #4/2018 #2. #ikä # 2. IVF (ekasta tyttö)
KuuBe #2013 #1.#selittämätön #2.IVF/1.PAS
love- # 2014 #1. #siittiöt # 3.IVF/ICSI
Manteli86 #8/18 #1. #endometrioosi # 1.IVF
Maravilla #2/15 #1. #selit # 3.IVF
Mariah33 # 05/13 #1. # selittämätön/ikä # 1.IVF
Millionnea # 2012 # 2 # siittiöt? munasolut? # 2. ICSI
Nennalii #2012 #1. #selittämätön/siittiöiden laadun vaihtelu # 2.ICSI
Ninnupinnu #6/16 #1. #selittämätön # 4.IVF/1.PAS
Nipsu_78 #9/17 #1. #ikä/muu tuntematon syy
# 2.IVF
Orapihlaja89 #-16 #2. #siittiöt # 1.IVF 1.PAS
Piikkinen #12/16 #2. #matala amh+ikä+endo+perussairaus # 4.IVF
rouvaNiisku #-14 # 1. #selittämätön # 1.IVF
Rusakkonen #1/2017 #1. #ikä # 5.IVF/ICSI 1.PAS
Summerblues #2/16 #1. #selittämätön # 1.IVF/ICSI
Sunflower33 #2011 #1.yht. #selit. # 1.IVF

Taival #8/15 #1. #siittiöt # 2.IVF/ICSI 1.PAS
Toivo2016 #3/13 #1. #ikä, johdin poist. ym # 6.IVF
Uneksija17 #4/15 #1. #pcos/selit. # 1.IVF/2.PAS
vipe1986 #9/18 #3. #endo ja siittiöt # 2.ICSI 2.PAS tulossa

Piinailijat:
rouvaNiisku 11.9. (4pvä 28.8.)
Sunflower33
13.9. (3pvä/31.8.)
Nipsu_78
17.9. (5pvä/6.9.)
atvk87 18.9. (5pvä/4.9.)
Mandala 18.9. (5pvä/7.9.)
CherryPie85 19.9. (5.pvä/5.9.)

:love: Plussat 2017 :love:
Syys:
#hope 1.IVF (2pv)
Bridge 5.ICSI: jälk. 5pv. lahjasolu
SalamaT 3.IVF/3.PAS (5pv)
Helios 4.ICSI 7.PAS (lahjasiit.) (5pv)
Loka:
Siida 2.ICSI/1.PAS (2x3pv)
Mishala 2.IVF (5pv)
~SeaWind~ 1.IVF(5pv)
kiuski 2.ICSI/1.PAS (5pv)
maljakko 3.ICSI 2.PAS (5pv)
Marras:
marrasmai 5.ICSI (5pv)
Joulu:
Zoona 2.IVF/3.PAS (3pv)
gemmy 3.IVF/1.PAS (tm)
Domi 4.IVF/1.PAS (tm)
lullaby 7.IVF (5pv)
Daim1 1.ICSI/1.PAS (tm)

:love: Plussat 2018 :love:
Tammikuu:
Ravishing (luomu)
An1z81 1.IVF 1.PAS (tm)
Choco coco 1.IVF 1.PAS (5pv)
joskusvielä 3.IVF PAS (6pv)
Helmikuu:
Piinailija 2.IVF/ICSI (kem)
Iiris80 1.IVF (5pv)
kop kop 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Maaliskuu:
Amagara82 2.IVF 2.PAS (6pv)
Jantzu 3.ICSI (kem)
Huhtikuu:
Ckk 1.ICSI (5pv)
Toivo2016 6.IVF (kem)
mmmoi 1.ICSI 3.PAS (5pv)
Jantzu 3.ICSI/1.PAS (ku)
kettuperhe 1.IVF (2x3pv)
An1z81 1.IVF/2.PAS (5pv)
Toukokuu:
Voyage 2.ICSI (ku)
Miitta37 1.IVF/1.PAS (5pv)
Kesäkuu:
Toiveikas81 3.ICSI (5pv)
Fainatus 1.IVF/1.PAS (4pv)
Heinäkuu:
Ismundo 1.IVF/2.PAS (5pv)
Elokuu:
-dino- 2.IVF/2.PAS (6pv)
Syyskuu:
Ihanapa 2.ICSI/1.PAS (3pv)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
@Rosee Kiva kun kerroit taustaasi! Tuli mieleen tekstistäsi ja ehkä sä olitkin jo tietoinen siitä, että jos tulee IVF-lääkärillä ultratessa myös näkemys sactosta niin se halutaan todennäköisesti poistaa ennen IVF-hoitoa koska vioittunut tuba on aina kohonnut riski kohdunulkoiselle raskaudelle. Onpa hyvä kun noin ajoissa olette tutkimuksiin ja hoitoihin hakeutuneet, saatte nyt mahdollisimman pian oikeanlaista apua ja se ihana, odotettu lopputulos myös. :love:
Oon joo lukenu siitä, että se tuba ehkä sit kannattais poistaa. Tai oon ymmärtäny että se vois parantaa onnistumisen mahdollisuutta? Onkohan mitään tietoa kauan sellasen leikkauksen jälkeen pitää toipua ennen kun ivf voitas mahollisesti alottaa? Kyllähän se leikkaus ajatuksena tosi paljon pelottaa kun niit leikkauksia on paljon takana. Ja niitä kiinnikkeitä.. toisaalta sit taas oon tottakai valmis tekemään mitä vaan, että saatais se suurin toive toteutumaan. Pakko vaan nyt yrittää malttaa ens viikkoon ja kattoa mitä sillä käynnillä sanotaan.
 
Kiitos teille kaikille ihanista tsemppauksista! Vein tänään työpäivän jälkeen kirjallisen muistutuksen hyvin pitkän tapahtuma kuvauksen kera käsiteltäväksi. Pelottaa, että mitä tuleman pitää, mutta mennään tulta päin, kuten mulla on monesti tapana. Tänään ilmoitin klinikalle tuloksen ja samalla varasin ajan PASin kp10 ultraan, joten mulle voisi päivittää 3.ICSI/3.PAS

@Siida Idiootti tosiaan! Kiitos, kun jaoit rohkaisevan kokemuksesi alkioista ja onnistumisista. Ihanaa, että olette onnistuneet! Meidän alkiot ovat olleet vähä reppanoita ja omasta mielestä hitaita, mutta sitkeitä, kun ovat selvinneet yhtä lukuunottamatta pakkasesta. Kaiken kaikkiaan ollaan saatu 3:sta stimulaatiosta 11 alkiota, joista vain yksi on saanut TOP-luokituksen. Jokaisessa stimulaatiossa on siirretty tuoreeltaan, joten pakkaseen on mennyt 8. Näistä vain yksi on mennyt sulatuksen jälkeen roskiin ja kaksi on pistetty ensimmäisen sulatuksen jälkeen pakkaseen. Mutta mikään ei lohduta, kun syli on edelleen näiden vuosien jälkeen tyhjä...

@daim1 Toivon todella, että tilastolliset todennäköisyydet alkaisivat kohta olla oikeasti meidän puolella. Tähän asti ne ovat olleet todella pahasti meitä vastaan. Olen jo muutaman siirron ajan sanonut, että lopputulos on aina kamala: on kamalaa saada nega ja pettymys, mutta on myös kamalaa saada se plussa, koska näillä kokemuksilla se voi tarkoittaa jotakin vieläkin kamalampaa... Mun mielenterveys on todella koetuksella, jos sen plussan saan joskus vielä testiin!

@Wintersun Onpa ikävää, ettei loopin osalta mennyt helpoimman kautta. Toivottavasti kontrollissa kaikki olisi kunnossa ja teidän ei tarvitse enää kauaa odotella hoitoihin pääsyä.

@rouvaNiisku Sen verran tiedän, että minun asuinpaikkani on yksi tekijä, miksijuuri tämä sairaanhoitaja on minulle valikoitunut. Kaupungissamme on useampi terveysasema ja ilmeisesti mtt:ssä on tätä terveysasemien aluejakoa mukailevat tiimit, joissa ei kovin montaa jäsentä ole. Oisko tällä sairaanhoitajalla sitten ollut ensimmäisenä vain vapaata…
Ootko sä muuten testaillut? Minä en ole koskaan selvinnyt viralliseen testipäivään asti testaamatta.. Plussatuulta!

@Rosee Tervetuloa! Et ole kyllä helpolla päässyt sinäkään/tekään :( Toivottavasti kuitenkin hoidot teillä etenisivät helpoimman kautta! Mulle tehtiin toukokuussa laparoskopia kohdunulkoisen raskauden vuoksi ja siinä poistettiin vasen munatorvi. Ainakin sen kuukauden verran meni, että olo oli täysin normaali ja pystyi harrastamaan esim. liikuntaa normaalisti. Kesätauon vuoksi seuraava PAS tehtiin vasta elokuussa, et tämän oman kokemukseni perusteella arvioisin, että laparoskopian jälkeen muutaman kuukauden päästä voisi tehdä stimulaation.

@Nipsu_78 Suosittelen hakeutumaan jutteluavun piiriin mieluumin ennemmin kuin liian myöhään. Pitkiä hermoja piinapäiviin!
 
  • Tykkää
Reactions: daim1 ja Nipsu_78
@Jantzu lle Iso halaus täältäkin. :(❤

Sitten vuodatus omaa napaa. Tänään oli se toinen ultra ja nyt näyttää siltä että oikeassa ei olekaan mitään millä tekisi yhtään mitään ja vasemmassa mahdollisuudet kuulemma maksimissa kahteen alkioon. :unsure: Huomenna vielä Pergoveris+jarru, keskiviikkona irrotuspiikit (2 x Pregnyl) ja pe-aamuna punktioon.

Se mun vakilääkäri on kyllä ihmeellinen tapaus! Taas se puhui niin negatiivisesti, aivan niin kuin tämä olisi jo varmaa että tämä ei onnistu, eikä mikään muukaan kerta tämän jälkeen! :eek: Sanoi, että halutaanko me lopettaa nyt sitten !? (Siis häh! Miksi??) Mä sit sanoin että no eikö me nyt voitaisi ainakin edes kokeilla sitä pitkää kaavaa seuraavaksi jos tämä eka ei tuota tulosta, niin siihen se sanoi että no joo no voidaan kokeilla vielä sitä sitten... o_O Siis mitä ihmettä?! Eikö nyt herran jumala voida kokeilla useampaan otteeseen eri hoitotavoilla/lääkkeillä? Ei kai kukaan nyt ensimmäisellä yrityksellä lyö hanskoja tiskiin kun ei oo kokeiltu kun ainoastaan yhtä tapaa?? o_O Mä oon kyllä ihan ymmälläni tuosta lääkärin negatiivisuudesta... Puhui myös musta samassa yhteydessä sanalla ”iäkkäämpi” ihminen... En mä nyt vielä niin vanha oo! Enhän mä oo ku 38! :eek: Luulis että mulle nyt vielä annettaisiin mahdollisuus? Mies ei ollut mukana mutta kerroin nämä hänelle jälkikäteen ja hänen mielestä meidän pitäisi vaatia toista lääkäriä ja mielipidettä jo sitten heti jos tämä 1. kerta epäonnistuu, eikä edes kokeilla sitä 2. kertaa tämän lääkärin kanssa... :unsure:(n)

Mä ymmärrän sen että lääkärin pitää olla realisti, mutta tämä lääkäri on täyspessimisti ja joka kerta mulla on hänen tapaamisen jälkeen niin mieli maassa ja ”hanskat tiskissä” että ei tämä nyt voi tehdä hyvää tähän yritykseenkään... :( Anteeksi vuodatus, mutta oli pakko purkaa tästä jollekin.
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
@Nipsu_78 sulla vaikuttaa kaikki kyllä menneen tosi nappiin tämän siirron kanssa joten mega iso peukku että NYT!! (y)(y)(y)

Mä kun olen sekä kemiallisesta että onnistuneesta raskaudesta ekaksi ovistestillä testannut niin pp5 se oli about puolet kontrolliviivasta, ja mun aiemmalla ovistestailuhistorialla ei enää niillä dpo-päivillä kyllä niin tummaa ole ollut. Samalla sain sofien testiin juuri ja juuri silmällä erottuvan haamuviivan varjon. Parin päivän päästä ovistesti oli jo kontrolliviivan vahvuinen ja r-testi myös vähän vahvistunut.
Tuossa ovistestin käyttämisessä jujuna se, että vähän edes tietää miten ne käyttäytyy omalla kohdalla. Joillainhan ne voi missä tahansa kierron vaiheessa näyttää mitä sattuu (erityisesti jos on jotain ongelmia kierrossa, olikohan pco semmoinen). Mutta itselle niillä aloittaminen on ollut jotenkin helpompaa. R-testi aina ollut sellainen hurjan iso juttu ja kädet aina tärisee paniikissa :D

Täällä pp3, aika matelee ja kuulostelee oireita vaikka ei viimeksikään mitään ollut ajoittaista (keltarauhasen) tuikkimista lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
@Rosee mä niin ymmärrän tuon ettei ajatus uutta leikkausta kohtaan ole mikään ihastuttavin... Itselläni on hieman samantyylistä taustaa (muitten ongelmieni kuten pcos ja kohdun rakennevika lisäksi), tosin mulla leikkaukset on ollut vain laparoskopioita eli tavallaan pikkujuttuja. Mulla on ollut 2v sitten kaksi laparoskopiaa pari viikon välillä (kystan poisto ja toisessa leikkauksessa leikkausalueen tulehtuneen aineksen poisto kun antibiootit ei tehonneet) ja vuosi sitten laparoskopia jossa poistettiin suuri kysta myös toiselta puolelta sekä tuon aiemman tulehtumisen pahasti vaurioittamaksi havaittu munasarja toiselta puolelta. Mullakin on näitten myötä tosi kiinnikkeinen tilanne alavatsalla.

Mähän olen hoidoissa itsellisenä eli yksin. Hakeuduin hoitoihin jo toissa vuonna tuon ekan leikkausurakan jälkeen, kuukausi meni kun toivuin ja sain lääkäriltä luvan hoitoihin jälkitarkastuksen jälkeen - silloin ei vielä mietitty ivf:ää vaan kevyempi hoitoja.
Mutta hoitoja aloittaessa tutkimuksissa havaittiin sitten toinen kysta ja käännytettiin takasin julkiselle tutkimuksiin. Joten leikkausjonotusten ja muun takia saatoin vasta viime vuonna uusiksi hakeutua hoitoja aloittamaan. Tällöin havaittiin kolmas kysta kaksi kuukautta leikkaukseni jälkeen eli siinäkin hieman sama tilanne kun sulla. Ja taas käännytettiin takas julkiselle tutkittavaksi... Mulla päätettiin että jos se ei kasvamaan ala niin ei leikata, sillä se olisi jo niin iso riski tällä historialla että menettäisin tän toisenkin munasarjan.

Mut joo. Mun oli tarkotus alottaa hoidot kevyesti inseminaatioilla kuten yleensä kun yksin hoitoja aloittaessa toimitaan mutta lääkärini oli sitä mieltä että kaksi vuotta sitten ollut tulehdustila ja arpikudoksen tekemä kiinnikkeisyys estää munajohdintä toimimasta normaalisti. Kuulemma sen pitäisi olla sellainen joustava ja näin... Siksi suositteli suoraan ivf-hoitoa. Mulla klinikalla on penätty aika tarkkaan että onko varmasti kystan tilanne tutkittu ja kaikki leikanneen lääkärin mielestä ok hoitojen alottaisen suhteen...
Joten vasta nyt huhtikuussa viimein pääsin aloittamaan kun oli viimein julkisen puolen lääkäriltä mielipide tullut magneettikuvien ja muitten jälkeen että enää ei leikata jos ei ole pakko.

Toki jos kystasi on jo sellainen pitempi aikainen löydös niin ei varmaan tule tällästä säätämistä kun mulla :D Mutta tuo saktotilanne varmaan on hyvä selvittää jos lääkärit sen suhteen jotain toimintaa suosittelee.
Minäkin uskoisin että jos leikkaus tulee, niin luulisi että pari kolme kuukautta toipumista riittää.

Sori pitkä viesti, ajattelin vain jakaa näitä omia kokemuksiani kun tuntui hiemaan samaistuttavalle tilanteelle :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Eipä ole @Rosee ja @Wintersun helppoa taivalta annettu. Toivotaan, että kaikesta huolimatta hoidot tuovat teille toivotun tuloksen ja nuo terveydelliset ongelmat olisi takana päin. Mun historiassa exän kanssa yksi epäonnistunut IVF ja kun nykyisen kumppanin kanssa lähdettiin hoitoja suunnittelemaan, niin päädyttiin heti IVF:n, koska nuo IUI:t ei aiemminkaan tehonneet. Hoitojen rankkuus on kovin yksilöllistä ja varmaan monen muunkin mielestä enemmän henkistä, kun tähän liittyy niin kovat toivelataukset ja pettymykset. On tärkeää saada purettua tuntojaan ja juteltua tän prosessin aikana niin puolison, läheisten ja vertaistuen kanssa :)

@Mariah33 tuntuu kyllä käsittämättömältä asenteelta lääkäriltä, ettei muka kannattaisi enää jatkaa. Koettakaa itse pitää siitä kiinni, tuntuu että meidän klinikalla saa suunnilleen kaiken mitä osaa pyytää. Jotenkin nuo hoitohenkilökunnan sanomiset välillä särähtää korvaan; meille sanottiin viimeksi, että jotkut jatkaa vielä julkisten hoitojen jälkeen yksityiselle.. no toki siihen jatkamiseen voi liittyä taloudelliset tekijät, yms. mutta tuli vähän sellainen olo myös, että tehdään nyt tää vika hoito alta pois. Eihän he tietenkään voi luvata onnistumistakaan, mutta joku pieni tsemppi voisi olla silti paikallaan.

Tuosta ERA:sta vielä, niin @Nipsu_78 sulla piteni periaatteessa 2 päivällä siitä viitepäivästä siirtoaika? Saitko siitä mitään palautetta, että voisi hyvin selittää, ettei raskaus ole alkanut?
 
  • Tykkää
Reactions: Mariah33
@Mariah33 nyt vasta ehdin lukea sun tekstin. Olen aivan ymmälläni!!!! :eek::mad: Mä ainakin ehdottomasti pyytäisin toista lääkäriä ja saattaisinpa jonnekin kokeilla valittaakin tuollaisesta törpöstä. Olen tosi pahoillani, että sulle on noin paskamainen lääkäri sattunut :(

Olitko sinä kuka olit naikkarilla ja kyselit mielipiteitä paikasta vai kukas se olikaan?
Mä olen itse ollut ekan IVF:n verran naikkarilla 2014-2015. Se vuosi meni siellä kyllä mun osalta ainakin ihan hukkaan. Siihen aikaan siellä ei jatkoviljelty vaan siirrettiin 2päiväisiä, mikä mun kokemuksen mukaan on mun kohdalla ainakin ollut täysin ajanhukkaa. Myös heidän vanhan pakastustekniikan takia isosta alkiomäärästä about puolet kuoli sulatukseen. En tiedä ovatko ottaneet sitä uudempaa tekniikkaa käyttöön (en muista sen nimeä, vitrifiointi tms) sittemmin, toivon todellakin että ovat!
Ei yhden yhtään edes kiinnittymisen yritystä, koska alkiot siirretiin milloin mihinkin aikaan kierrosta eikä kohdun aikaikkunan optimaalisimpaan ajankohtaan.
Itse hoitohenkilökunnasta ei sinällään ole pahaa sanottavaa, vaikkakin kaikki tosi hajuttomia, mauttomia ja kasvottomia olikin. Perus liukuhihnaa. Mitään erikoisempaa ei suostuttu ikinä miettimäänkään "koska ei ole vankkaa tutkimustulosta". Kumma juttu, että nykyisellä klinikalla kyllä kerrotaan jatkuvasti kaikista uusista tutkimustuloksista ja mahdollisuuksista, jotka naikkarin tapaiset laitokset varmasti tuomitsisivat höpönhöpöksi, mutta kumma vaan, että niillä saadaan onnistumisprosentit 50-60% asti.
Sori, mulla aina vähän kiehahtaa kun edes mietin sitä aikaa kun tuli siellä tupeksittua.
 
  • Tykkää
Reactions: Mariah33

Yhteistyössä