IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@PinkyPie tekee mieli vastata, vaikka minäkin olen täysin lapseton vielä.
Itselläni e ole mitään lääkityksiä, mutta keskenmenoriski ja ennenaikaisena syntymisen riski on aika iso, kun kohtuni rakennevika saattaa aiheuttaa sikiölle tilanpuutetta.
Minä olen aikanaan haaveillut suurperheestä, mutta luopunut haaveestani, kun tuon rakennevian lisäksi on niin monta muutakin vikaa etten usko kehoni pystyvän siihen. Jos saan ees sen yhen joskus maailmaan asti niin en osaa sanoa uskallanko toista yrittää, varmaan näkee näitten hoitojen kautta mikä omalla kohallani on totuus keskenmenoista ja muista.
Minä kuitenkin noin teoriassa haluaisin maholliselle lapselleni sisaruksen, vaikka yrittämisessä riskinsä onkin. Mutta tilanteet muuttuu kuten joku jo sanoi.
Ehkä kannattaa jonkun lääkärin kanssa vielä jutella ja miettiä. Voisiko asiaa miettiä vaikka sen kautta, miten mahollisten riskien toteutuminen vaikuttaisi perheeseenne? Ja sitäkin että jos se lääkityksen vaihtuminen tekee olosi hyvin huonoksi että miten vaikuttaa ja mitä riskejä siinä on jos sivuoireet ei helpotu, mitä mieltä lääkäri on ollut tilanteesta....?
Mutta nämä nyt tämmöisä heittoja vaan lapsettomalta, vaikea tilanne se on varmasti, tsemppiä.

Muillekin tsemppiä ja jaksamista kaiken keskelle.
Itse oottelen ensi viikkoa kun ilmeisesti katsotaan miten puktiosta palautuminen on sujunut. Innolla ootan, josko sitten pääsisi seuraavassa kierrossa siirtohommia puuhaamaan.
 
Mä ymmärrän nuo Domin ja Rusakkosen pointit. Molempien näkökulma on ymmärrettävä. Mä uskon, että suurin osa kokeilee kaikki konstit mitä voi olla, jotta tulisi raskaaksi. Toisaalta esim. mä EN voi ymmärtää esim. tupakoivia lapsettomuudesta kärsiviä, koska on ihan selvää, että tupakointi heikentää munisten laatua. Nythän oli lehdessä, että vähintään kolme hedelmää päivässä syövät naiset raskautuu helpommin, siis isossa joukossa. Mut ainahan on niitä, joilla on kaikki elämäntavat kunnossa, mut hoidot takkuaa. Meillä kolmas IVF toimi, munasolut oli laadukkaampia ja niitä oli vähemmän. Lyhyt kaava (kaks ekaa IVF:aa) muuttui pitkäksi, mä laihdutin kolme kiloa ja söin kesällä (tauko kesä-elokuu) paljon kasviksia ja hedelmiä ja liikuin paljon, stressitasot laski huomattavasti. En tiedä mikä vaikutti, stressi, liikunta ja laihdutus, ruokavalion muutos, kaavan muutos vai kaikki yhdessä, sattuiko juuri siihen kiertoon valikoitua yks hyvä munasolu, jossa oli terve perimä vai mikä se taika oli. Kannustan minäkin silti pudottamaan painoa, jos se on mahdollista, just niinku Domi sanoi, KAIKKI keinot kehiin. Vaikka ylipainoisilla onkin lapsia, niin se munisten laatu voi parantua ratkaisevasti ihan sillä muutaman kilon painon pudotuksella. En kuitenkaan missään nimessä tuomitse ylipainoisia, musta ylipaino on ok, ihan niinkuin Rusakkonen sanoi, silloin kun siitä ei kärsi mitenkään. Jos sulla on hyvä terveys, mitä siitä jos olet ylipainoinen. Itsekin olen aina ollut BMI > 25, alimmillaan 24.
 
Kiitos @gemmy ja muut - seka Elonva etta Bemfola sisaltavat Follitropiini Alfaa, eli tarkoittaakohan se sita, etta olen saanut vain FSH:ta? Varmaankin olisi siis aika kokeilla 4. IVF:ssa jotain extraa. Taidan kirjoittaa laakarilleni, jos vaikka voitaisiin kokeilla jotain muuta!

Ja kiitos @Tupsuli - minakin aion nyt vaatia lisaa hedelmia, kun mies menee huomenna kauppaan! Olenkin lisannyt niita jo joulukuusta, mutta nyt tsemppaan viela enemman. Olen nyt myos jo muutamana paivana kavellyt sellaisia parituntisia lenkkeja, joten eikohan paino putoa lisaa. Loukkasin lokakuussa polveni ja olin viisi kuukautta kyynarsauvojen ja polvituen varassa, mutta nyt jo kaikki muu menee aika normaalisti paitsi portaat, joita menen viela yksi kerrallaan. Mutta jopa kyynarsauvoilla jyystaessa paino alkoi pudota, joten eikohan nyt enemman, kun tassa tsemppaan. Niin sanottuun normaalipainoon en tule hoitoihin mennessa paasemaan, mutta enkohan kuitenkin ehdi tuntuvasti pudottamaan tassa viela, jos kaikki menee hyvin. :)
 
Kyllä ainakin itellä tuntus olevan vaikutusta mitä piikkilääkettä on käytetty.. tosin siinä missä muilla yleensä menopur on parantanu laatua, mulla on tullu just sillä kaikkein paskimmat satsit.. parhaat solut sitten pelkällä fsh:lla. Pergoveriksessakin on tosiaan lh:ta, eikä silläkään (oli siis fsh-lääkkeiden ohessa) tullu pysyvää plussaa. Voihan se olla ihan sattumaakin, minkälaiset solut millonkin hoitokierroissa valikoituu, ja siihen kkm: oon saatto vaikuttaa moni muukin tekijä, esim. että solut oli jouduttu pakastaan, identtiset kaksoset on vielä riskimpi raskaus kun epäidenttiset jne. Mut jotenkin uskoisin että juuri lääkevalinta on yks merkittävimmistä laadun kannalta, ja ilman muuta kannattaa kokeilla erilaisia jos mahdollista! Se on sit yksilöllistä mikä kellekin sopii parhaiten, tai onko sillä lopultakaan merkitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Hyppään tähän munislaatukeskusteluun. Mullahan on ikää yli 40 eikä odotettu hyvää saalista. Olen ollut vuoden vegaani, syön hedelmiä joka päivä, söin isoa annosta ubikinonia ja pistin puregoni. Tuli tosi hyvälaatuisia lääkärin ihmetykseksi. Olin normaalipainoinen kun lähdettiin hoitoon, mutta lihoin 6 kg :eek: Vielä kun iski se hyperi, niin alkoi olla aika outo olo omassa kropassa. Syöttehän ubikinonia, kun siitä oli joku tutkimuskin, että parantaa munasolujen laatua?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Kiitos @lullaby ja @kettuperhe. Tanaan kirjoitin laakarille ja kysyin tuosta FSH/LH-jutusta ja mainitsin Pergoveriksen Elonvan kanssa. Saa nahda, mita han sanoo!

Ravintolisista: itse otan silloin, kun alkio ei ole sisalla, seuraavia:

Raskaus- ja imetysajan monivitamiini
C-vitamiini 1000mg yhteensa paivassa
Donafertya kaksi pussia paivassa (myo-inositoli)
B-vitamiinitabletti (eli foolihappoa tulee kylla paljon)
D-vitamiinia 40mg plus kalkki
Ubikinonia 600mg paivassa
Omega 3, useimmiten 1240mg paivassa
Valkosipulitabletteja 2 paivassa
Karpalo-maitohappotabletteja 2 x paivassa
Magnesium 375mg
Sinkkiasetaattia tarpeen mukaan (valttamaan flunssia jne.)
Melatoniini 2mg (tai 3mg)
DHEA 75mg paivassa

Lopetan Omega 3:n ja valkosipulin paria viikkoa ennen punktiota, jottei veri ohennu liikaa. Vahennan ubikinonin 100 mg:aan paivassa, kun alkio on siirretty. DHEA:n lopetan jo laakityksen alkamiseen, koska ainakin kerran se aiheutti minulle kuukautisten myohastymisen, joten se loppuu paria paivaa ennen suunniteltuja kuukautisia (yleensa tarvitsee ohjailla kuukautiset Primolutilla ja DHEA:lla, jotta saadaan ajoitus oikein). Lisaksi vahennan alkion siirron jalkeen kahvin yhteen kuppiin ja yritan muutenkin valttaa tuolloin liiallista kofeiinia (tee yms.) - ihan lopettamaan en ole kahvia pystynyt, mutta alkoholia en nykyaan juo lainkaan, on sitten ivf juuri meneillaan tai ei.

Aamuisin puuron kanssa puolukkarouhetta ja vehnanalkiojauhetta. Syon lahes paivittain granaattiomenan "siemenia" ja juon runsaasti granaattiomena- ja/tai karpalomehua. Syon lihaa, mutta paasiassa se on kanaa, ja yritan syoda vihanneksia tai hedelmia paivallisen yhteydessa. Nyt pyysin miesta ostamaan niita vihanneksia/hedelmia enemmankin... valittaa hinnoista, mutta eikohan kuitenkin... :)

Vaaka nayttaa 500 grammaa vahemman (punnitsen samoihin aikoihin paivasta, ettei ainoastaan nestehukka yms. nakyisi), eli taitavat 2 h kavelylenkit auttaa. Kadet kyynarpaita myoten ristissa, ettei tule nyt mitaan takapakkia/loukkaantumisia.

Lisavinkit tervetulleita... yritan kovasti... :)
 
Viimeksi muokattu:
Mites toi kahvinjuonti ylipäätään? Mä join yhen tai kaks kuppia ennen, mut nyt siirron jälkeen oon juonu vaan aamukahvin ja tänään kun ois oletettu kiinnittymispäivä, niin en oo juonu ollenkaan kahvia. Iltavuoro ja päänsärky. :( Mietin et kuinka paha ois jos ottaisin vaikka desin. Jos/kun tää epäonnistuu, niin soimaan sit itseäni, kun en tehny kaikkea mitä oisin voinu.
 
@atvk87 - kasittaakseni suomalainen suositus sallii yhden pienen/normaalin kupin paivassa - mutta jos pystyt olemaan ilman tai ottamaan kofeiinitonta kahvia tai edes teeta, se on parempi; itse sinnittelin yhdella kupilla paivassa, kun oli niin pahat vieroitusoireet :) - paansarky iski noin yhden kahvittoman paivan jalkeen... ei varmaan kova paansarky ja sen aiheuttama stressikaan ole hyvasta, vaikka kaipa se paansarky menee kohtapuoleen ohi, jos vain pysyy paivasta toiseen lujana.
 
@Ismundo mahtavaa! Tsemppiä siirtoon :)

@atvk87 raskaana oleville suositus on tällä hetkellä kolme desiä eli noin kaks pientä kuppia :) tuskin siirto siitä pieleen menee jos kupillisen juot aamuisin. Itse olen vähentänyt kahvin juontia mutta ilman ei voi olla tai pääkipu on ihan kamalaa. :) ihan mahdottomasti tsemppiä odotteluun!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ckk
@atvk87 Hyvin voit pari kuppia kahvia juoda jos siltä tuntuu :) vähäinen kahvin juominen on parempi vaihtoehto kuin se kahvittomuuden stressaaminen. Tällä hetkellä siihen kiinnittymiseen vaikuttaa lähinnä vain sen alkion kunto ja kohdun olosuhteet. Ja tästä päivästä pitäis aloittaa sit se raskausajan ruokavalio ;) Pidän peukkuja sulle!
 
Ootte te kyl ihania, kiitos tuesta ja tsempistä! :love:
Mä yritän kuulostella et olisko mitään tuntemuksia :ROFLMAO:
Join pienen kupin kahvia ja yritän ajatella, että ei se voi siitä jäädä kiinni. Päänsärky lakkas siihen.:coffee:

En oo muuten juurikaan tutustunu ruokavalioon, muuta ku raaka kala ja homejuusto pitää ny jättää pois. Syön mielestäni suht terveellisesti ja monipuolisesti ylipäätään, pitää varmaan vähä tarkastella tota! Luulin, ettei siihen alkioon vaikuta mikään ennen ku "menkat on myöhässä". Oispa se tarrannu!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ckk
https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/elintarvikerajoitukset/

Tuolta kantsii käydä katsomassa tietoa vältettävistä ruoista.
Tänään kävin ekassa neuvolassa ja siellä täti sanoi, että Suomessa ei tartte olla niin hysteerinen tuorejuustojenkaan kanssa, koska täällä tarkkaillaan tuotantoa ja laatua niin tarkkaan. Pastöroitua toki pitää kaiken olla.
@atvk87 Minä kans sillon siirron jälkeen yllätyin kun lääkäri sano tuosta. Mut perusteli sillä, että raskaanahan sitä on heti kun tyyppi on kiinni :) Ja kävin sit epähuomiossa vetämässä heti parin päivän päästä Arnoldsin bagelin, jossa oli sekä tuorejuustoo, että parmesaania :rolleyes:
 
https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/elintarvikerajoitukset/

Tuolta kantsii käydä katsomassa tietoa vältettävistä ruoista.
Tänään kävin ekassa neuvolassa ja siellä täti sanoi, että Suomessa ei tartte olla niin hysteerinen tuorejuustojenkaan kanssa, koska täällä tarkkaillaan tuotantoa ja laatua niin tarkkaan. Pastöroitua toki pitää kaiken olla.
@atvk87 Minä kans sillon siirron jälkeen yllätyin kun lääkäri sano tuosta. Mut perusteli sillä, että raskaanahan sitä on heti kun tyyppi on kiinni :) Ja kävin sit epähuomiossa vetämässä heti parin päivän päästä Arnoldsin bagelin, jossa oli sekä tuorejuustoo, että parmesaania :rolleyes:
Hihii, pakko kommentoida. Ootkohan käynyt mun työpaikalla bagelilla ;) Oon ollut siis vuosia Arnoldsilla töissä, nykyään vain silloin tällöin. Mutta kyllä meidän tuorejuustoa on aina pystynyt raskaana olevat syömään, tai ainakin on pastöroitua. Parmesaneja tosin on niin paljon erilaisia, mutta muistaakseni meidän parme on myös pastoröitua. Joskus tietty toimittajalta saattaa olla tilamaamme tuote lopussa, niin tilalle tulee jokin korvaava tuote, joten aina meidän kahviloissa asioidessa kannattaa tarkastaa että juustot on pastoröituja :) Varmaan muissakin kahviloissa jne. sama homma.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ckk
@An1z81 Joo mä mietin sen jälkeen, että ehkä ne oli pastöroituja ja nykysin jopa muistaa jo tarkastaa asian :LOL: mut sillon heti alkuun oli vähän vaikeeta tottua tähän ja ei sitä tullu edes ajateltua mihin kaikkeen erilaisia juustoja oikeesti laitetaan.
 
Kiitos @Tupsuli ja @kettuperhe kannustuksesta ja rohkaisusta ruokavalioremonttiin. Paljon muutoksia olen jo tehnytkin, lisännyt reippaasti kasvisten ja hyvien rasvojen syöntiä ja vähentänyt sokerin syöntiä, mutta varmasti vielä monipuolisemminkin voisi syödä. Vitamiineista päivittäisessä käytössä on vain lääkärin suosittelemat monivita ja rauta. Vähän arka olen ottamaan muuta kuin mitä lääkäri määrää ja meille tablettivitamiinien sijasta suositeltiin paljon kasvisten ja marjojen syöntiä. Nyt jäin kuitenkin miettimään, että pitäisikö tuota ubikinonia uskaltaa koittaa. Onko sitä jollekin hoitava lääkäri määrännyt tai ainakin antanut sen käytölle hyväksyntänsä?

@atvk87 Tsemppiä piinailuun(y)
 
Toistan nyt viellä ettei tarkoitukseni ole ollut ketään tuomita.. päin vastoin ehkä hieman yliprovosoimalla tsempata ettenpäin.. ja täytyy tunnustaa että itse kyllä jossain asioissa jopa hieman tässä ottanut takapakkia.. kun vituttaa niin paljon kun mistään parannuksista ja tsempeitä ei ole mitään hyötyä ollut.. olen lähes koko ikäni ollut ns. pastalla ja sokerilla eläjä.. mutta noin viis vuotta olen tosi paljon tsempannut ja lisännyt hirveästi kasviksia ruokavalioon ja samalla jättänyt mm. karkit tosi vähiin.. vaan eipä auta ei.. :cry:
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Tuosta raskausajan ruokavaliosta: käsittääkseni pehmeät juustot käy silloin, jos ne kuumennettu esim. pizzassa. Vakuumi-pakattua kalaa pitäis kai välttää listeriavaaran takia. Ja ihan vähän aikaa sitten luin jutun, että ilmeisesti lakritsia / salmiakkia kannattaisi olla syömättä! Paha juttu mulle, kun saan aina just väärään aikaan lakuhimon ja sit kaduttaa, että jos meni pieleen just sen takia...o_O
 
Ckk
Sori mä nyt kommentoin paljon näihin ruokajuttuihin, mut kun just opin näitä ite :LOL: mut siis joo, salmiakka/lakritsia suositellaan välttämään, koska se voi aiheuttaa lapselle ylivilkkautta. Sen syömisen takia hoitojen aikana ei ihan satavarmasti mene mitään pieleen :)
Meidän neuvola kiteytti, että Suomessa lähinnä listeriariskin omaavat ruoat on niitä, joita kannattaa tarkkaan välttää. Listeria kuolee kun ruoka kuumennetaan yli 70 asteen lämpöön muutamaksi minuutiksi. Ja "isot" kalat (ja kaikki vakuumipakatut) on vältettäviä, mut esim norjalainen lohi on ok. Ja se mikä tuli vähän yllärinä, mut silleen ihan looginen, että meetwursti on kiellettyä. Just sen takia kun sitä ei oo kuumennettu valmistusprosessin aikana. Ja tietty muukin raaka/kypsentämätön liha. Ulkomaiset tuoreet marjat ok huuhdeltuna, mut pakastetut pitää kuumentaa kunnolla. Toinen mitä en tiennyt, niin kotimaiset munat on raakana ok, eli esim majoneesia saa syödä.
Olikohan vielä jotain... :LOL:
 
atvk87, ei tosiaan kannata tuntee mitään syyllisyyksiä kupillisesta tai kahdestakaan kahvinautintoo, ei alkion elinkyky varmastikaan siitä jää kiinni.. ite en oo edes rajottanu mitään ennenkun testissä alkanu näkyyn merkkiä plussasta. No alkoholia en enää viimesimpien hoitojen alotuksesta lähtien oo ottanu pisaraakaan.
Eikös alkio oo aika hyvin suojassa siellä jonnekin 5-6 viikolle, ennenkun vasta verenkierrot alkaa olla yhteyksissä? Siihen saakka se elää ruskuaispussin varassa.
Raskausajan rajotukset näkee tosiaan kätevästi tuolta linkitetyltä sivulta. Rusakkoinen, en ookaan ennen kuullu ananaksesta, mitäs siinä keskustassa on? :eek: Oon sitä kyllä ite syöny mm. rahkan kanssa.. siis kohtuullisessa määrin kuitenkin. Sen sijaan papaijaa en oo syöny edes kuivattunakaan, esim. muroissa. Majoneesejakin oon vältelly, kun niissä kuitenkin on usein sitä munankeltuista eikä tiedä varmasti onko ne munat ollu kotimaisia.. joissain ollu keltuiaisjauhetta ja sellasia oon uskaltanu syödä. Mut sitten monissa majoneeseissa ja hampurilaiskastikkeissa on jotain viinietikkaa tai jopa väkiviinaetikkaa, ja joissain valkosipulia (tuoreena vältettävää, koska katsotaan yrtiksi) eli helpompaa kun ei syö sellasia ollenkaan.
Tuore- ym. pehmeitä juustoja en oo syöny edes pastöroitujakaan, kun niihinkin kai voi myöhemmin pesiytyä listeriaa, vaikka toki harvinaista onkin.. nekin suositellaan kuumentaan kupliviksi. Myös pastöroimattomia voi syödä asianmukasen kuumennuksen jälkeen. Kovat pastöroidut juustot on ilman käsittelyjä ainoita täysin turvallisia, kun listeria ei voi alkaa kehittyä sellasissa. Joskus oon keittäny leipäjuuston paloja kattilassa kun oikein tehny mieli..
Lakuja ja salmiakkeja kehotetaan uusien sääntöjen mukaan tosiaan välttään kokonaan, kun ennen maksimisuositus oli muistaakseni 50g päivässä. Metwurstirajotuskin on melko uus, 2,5 vuotta sitten sitä ei vielä ollu ja söin ihan huoletta leipien päällä raskauden alkukuukaudet..
krokus, en usko että ubikinonista haittaakaan voi olla, ja joillain klinikoilla sitä jopa on kehotettukin käyttään. Jotkut lääkärit voi suhtautua epäillen kun ei tiedetä varmasti mitä kaikkee luontaistuotteet sisältää, kun niitä ei sillee valvota eikä tarvi selvittää kuten esim. lääkkeitä.
 
@atvk87 täältä peukut sun kyytiläiselle
@kettuperhe hyvältä näyttää
@Jantzu otan osaa, rankkoja juttuja sulla menossa, voimia ja tsemppiä!

Paljon voimia myös kaikille muille koitoksiin.

Palailen palstalle. Meillä tosiaan meni ekalla kypsytyskierroksella aikataulu ihan persiilleen ja liian aikaisesta keräyksestä saatiin epäkypsiä.

Nyt täällä menossa ivf2. Punktio ollut jo ja viikonlopun yli maanantaina tietoa tuleeko siirtoa. Lugesteronit aloitin ja mulla on ollu jäätävä tyrny olo ja pahoinvointia. Onko muilla ollu pahoinvointia punktion jälkeen/lugejen aloittamisen jälkeen?

Sitte olis semmonen kysymys, että kun meinaavat siirtää kaksi kerralla (siis jos siirrettävää saadaan) niin onko muilla kokemuksia? Entä mielipiteitä puolesta tai vastaan?

Tuntuu raskaalle odotella, kun on äitienpäiväkin tässä välissä. Ilmoittelinkin jo omalle äidille, että en oikein jaksaisi viettää äitienpäivää tänä vuonna. Ymmärsi asian hyvin.

Listalle voi korjata meille ivf2, jos joku ehtii ja jaksaa.
 
Siirtoon päästiin perjantaina, tosin ei jäänyt nytkään mitään pakkaseen. Eli kaksi hedelmöittyin mutta toinen hiipui. Nyt sitten piinaillaan. Lääkäri vihjaisi, että erilaisella suunnitelmalla kolmanteen yritykseen, jos nyt ei tärppää.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Hyväksikoettuja vinkkejä painon kanssa taisteleville, tai ainakin nämä ovat auttaneet minua.

Annoskoon pienentäminen. Vaihdoin normaalikokoiset ruokalautaset pienempiin ns. salaattilautasiin -> ruoka-annos näyttää isommalta suhteessa lautaseen vaikka määrä on pienempi. Lisäksi vedenjuonti ennen ruokailua, kylläisyydentunne tulee vähemmällä ja nopeammin. Lisäksi nestetasapaino ja sitä kautta aineenvaihdunta pysyy hyvänä.

Ruoka-aineisiin perehtyminen. Sovelluskaupoista saa näppäriä äppejä joihin pystyy syöttämään syömiset ja ne laskee ravintoarvot ja kalorit. Jo parin viikon seuraamisen jälkeen pääsee hyvin kartalle mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Vääriä asioita syömällä kalorimäärä on todella vaikea pitää kurissa ja kurniva nälkäkin jää. Kun löytää itselle mieleiset ja maistuvat vähäkaloriset ruoat/ruoka-aineet voi syödä itsensä kylläiseksi ja silti laihtua. Nälkäkurkena roikkuminen johtaa ylilyönteihin ja siihen, että pahimmillaan sekä ruoansulatus että aineenvaihdunta menee juntturiin.

Laihduttaminen on matematiikkaa, jos syö enemmän kuin kuluttaa, kiloja karttuu ja toisinpäin. Järkevällä syömisellä ja liikunnan lisäämisellä kilot karisee kohtuudella. Tempoilu ja ylilyönnit eivät kannata, hitaasti puurtamalla saa tuloksia. Ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä.

Liikunnalla on väliä. Rasvanpoltto tapahtuu parhaiten suht maltillisilla sykealueella pitkäkestoisissa suorituksissa, joka on helposti saavutettavissa esim. kävelemällä. Kovasykkeinen liikunta ottaa energian ensisijaisesti syödyistä hiilihydraateista ja muualta mistä se on nopeasti/helposti saatavissa. Lisäksi suoritteen kesto jää valitettavasti usein lyhyeksi, jos liikunta on liian raskasta. Lisäksi kovasta treenistä palautumiseen menee paljon aikaa ja jossei ehdi palautua treenaamisesta menee hyöty kun elimistö menee sekaisin.

Arkiliikunta ja aktiivinen elämä ovat laihduttajan parhaat kaverit. Kaikki mistä saa ylimääräistä liikuntaa kannattaa hyödyntää. Kauppareissulla auton voi jättää vähän kauemmaksi, raput on hyviä, kun sohva kutsuu voi päättää tehdä vielä jonkin homman jne. Pienistä määristä kertyy yllättävän helposti suuri kokonaismäärä.

Hyvä mieli on tärkeää, kannattaa etsiä itselle mieluisia ruokia/liikuntamuotoja jne. Väkisin tekeminen johtaa motivaation loppumiseen lyhyeen ja rankaksikin se muuttuu esmes syödä jotain, mikä ei oikeasti maistu.

Laadukas ja riittävä uni. Uneen panostaminen kannattaa. Jossei elimistö saa tarvittavaa lepoa, menee sekaisin aineenvaihdunta ja ei palaudu. Hyvä ja riittävä uni on myös tärkeää korvien välille.

Toivottavasti edes jostain ajatuksesta tossa litaniassa on edes vähän hyötyä jollekin. Ja paljon tsemppiä kaikille painon kanssa kipuileville.
 
  • Tykkää
Reactions: Domi ja Rusakkonen
Moikka!
Mulla on menossa elämäni ensimmäinen IVF hoito ja ikää on jo 39 vuotta. Tapasin puoliskoni vasta 3 vuotta sitten ja olin jo tyytynyt ajatukseen etten koskaan löydä puolisoa ja saa lapsia. Aloimme yrittää lasta huhtikuussa 2017 ja nyt hakeuduimme hoitoon kun ei raskaus alkanut vuodessa luomuna. Kävin gynellä jo puolen vuoden päästä mutta hän vaan käski jatkaa yrittämistä. Ärsyttää tämä puolen vuoden menettäminen, koska klinikalla sanottiin että olisi ehdottomasti pitänyt tulla hoitoihin jo silloin puoli vuotta sitten. Harmittaa myös aika lailla kun koko ajan klinikalla korostetaan sitä kuinka vanha minä olen. Oikeassahan he ovat, mutta se asia ei siitä muuksi hokemalla muutu. Varsinaista vikaa ei kummastakaan löytynyt tutkimuksissa, suurin ongelma meillä on tämä minun korkea ikä ja siksi ei lähdetty inseminaatioihin vaan suoraan IVF hoitoon.

Nyt olen piikittänyt Gonal F ja orgalutra valmisteita ja käynyt kahdessa ultrassa ja ensi yönä klo 1.30 on irrotuspiikkien vuoro ja maanantaina klo 13.30 on punktio. Mä pelkään sitä punktiota ihan kauheesti. Ne on kyllä klinikalla sanoneet että hyviä mömmöjä saa suoraan suoneen, mutta jo se ultraäänisondin vääntäminen vaginassa ja munasarjojen esiin "lypsäminen" =kamala runnominen mahan päältä, on ollut niin ikävää touhua että kun siihen vielä lisätään se iso neula niin huhhuijaa.

Limakalvo on kuulema oikein hyvässä iskussa ja follikkeleita oli nähtävissä 4. Katsotaan nyt mikä on munasolu saalis, hedelmöittyykö niistä yksikään ja säilyykö hengissä blastokystivaiheeseen. Toivon kovasti että päästäisiin alkionsiirtovaiheeseen, mutta sen näkee vasta sitten perjantaina.

Miten te konkarit joilla on näitä useampia takana kestätte tätä odottelua ja epätietoisuutta? Mistä te olette repineet rahat hoitoihin? Ja kuinka monta kiekkaa olette valmiita vetämään läpi? Meillä on talous ihan kuralla kun tämä eka kiekka tutkimuksineen ja lääkkeineen tulee maksamaan 3700 euroa. Ollaan jonossa myös kunnalliseen, mutta sinne pääsee vasta 4 kuukauden jonon jälkeen ja ne ei hoida yli 40 täyttäneitä. Että itse ajattelin 5 rundia ihan maksimiksi ja sitäkin varten täytyy jotain joustoluottoa pankista hakea. Eipähän tarvitse sitten vanhuksena kiikkustuolissa harmitella ettei edes yritetty.
Paljon onnea kaikkien teidän yrityksiin tehdä tyhjästä sylistä täysi <3
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä