IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Tuli soitto polilta. Katellaan tänään ja ylihuomenna hcg ja torstaina sit lääkärille. Toivon vaan, että pikkainen olisi voimissaan. :unsure: Tämä on vielä enemmän hermoja raastavampaa, mitä odotella tuleeko testiin viiva vai kaks. Tuntuu et olen tyksin näytteenoton kanta-asiakas kohta.

Adelmiina, yksikin riittää. Mulla tarras (ainakin hetkeksi) yksi ja viimeinen blasto.
 
Voi paska Toive sinäkin!!!:cry: en kestä näitä!!!!!! Sata miljoonaa kierosanaa päälle ja kaikki sympatiat sinulle sinne!!

Kylläpäs kirvoitti paljon keskustelua tuo termistö, mutta kuten joku totesikin jo niin lääkäreilläkin vähän vaihtelee että mitä termiä käyttävät. Kävin siis tänään lääkärissä, josta sain lähetteen naistentautien polille ja jossa vihdoin otettiin hcg verestä ja ultrattiin myöskin. Tein siis tämän päätöksen ihan itse ja marssin omaan terkkariin kun eivät kerta olleet silloin viime perjantaina kovin auttamishaluisia klinikalla (mitä vielä ihmettelen itsekin kuten tekin monet täällä). Noh, vuotohan ei ole siis vieläkään alkanut eli minulla "menkat myöhässä" nyt päivää vajaa kaksi viikkoa. Ultrassa kaikki näytti normaalilta, hcg oli 0. Oli lääkärikin ihmeissään, mutta kirjasi kuitenkin hyvin varhaisen keskenmenon ja selitti että joillakin ihmisillä se hcg vaan poistuu kehosta todella pikapikaa. Ja kun kysyin että miksi en vuoda vaikka selkeesti on kesken mennyt jo useitä päiviä sitten niin eipä ymmärtänyt lääkärikään. Jotain selitti että "jos sulla on muutenkin ollut niitä vuotohäiriöitä niin ehkä sun kroppa vaan ei tajua käynnistää sitä vuotoa oli tilanne mikä hyvänsä". Jep jep, tosi lohduttavaa että näin hyvin toimii oma kroppa! Lopputulos: pari päivää saan vielä katsella, jossei vuoto ala niin aloitan lääkkeet (Primolut Nor). Hyvä puolihan tässä on se kuitenkin, että kun meni näin varhaisessa vaiheessa niin klinikan mukaan ei tarvitse pitää välikiertoa vaan soitan heti kun vuoto alkaa ja varataan ultra seuraavaa ja samalla viimeistä PAS:ia varten. Niin, ja koittivat ne klinikalla lohduttaa että tämä oli hyvä asia että jotain tapahtuu, joskus kuulemma tapahtuu herkemmin sitten seuraavallakin kerralla.
 
Olen pahoillani, Toive*. :( Ihan p***eestä nämä jatkuvat negat ja muut pettymykset!

Reuna, toivottavasti siellä olisi kuitenkin kaikki hyvin! Onko vuoto jo lakannut?

AJ, olipas hyvä että pääsit tutkimuksiin ja sait selvyyden tilanteeseen. Mäkin olen kuullut, että heti keskenmenon jälkeen raskaus voisi alkaa herkemmin, joten toivon hurjasti että teilläkin kävisi niin! :love:
 
AJ! Onpa hyvä kun kävit! Toivottavasti sinä pääset heti jatkamaan ja tulee kunnon vuoto. Elimistö voi hetken miettiä, ennenku tajuaa alkaa vuotamaan. Näin alussa sitä raskaus materiaalia on onneksi hyvin vähän ja tulehdusvaara pienempi. Toivotaan että sinä saat kerralla kunnon vuodon ja pääset heti jatkamaan uuteen yritykseen. Mulle tämä oli ihan tyypillinen juttu. Joka keskenmenossa kohtu on siistiytynyt vasta seuraavissa menkoissa. Oli pillerit tai spontaani, niin ulos tulee vain raskausmateriaali. Mutta kun tämän tietää, niin en edes lähtenyt ultraan, vaikka olisin päässyt. Turha reissu ois ollu. Meillä jokaisella on niin omanlaisia nämä jutut!

Reuna! Harmi kun ne ei tajunneet mitata hormonia....siitähän olisi jo vähän päässyt kärrylle, mitä tapahtuu. Kunpa sinä olisit nyt se meidän onnistuja. Tämä on niin epätodellisen epäonnista nyt meillä yhdellä jos toisella. Onneksi pääset tutkimuksiin!!! Paljonko sulla on viikkoja? Ootko tehny digiä...toisaalta, jos pystyt, niin älä teekkään, kun ei se kerro juuri mitään. Voimia piinaavaan odotteluun.

Toive*.........Lämmin halaus❤ Ei löydy sanoja!
 
Voi ei ilo2010, tuo viivästyminen on niin ärsyttävää! Ihan kun ei olisi jo muutenkin odottamista ja odottamista.

reuna toivottavasti vaaratonta vuotoa. Pidän peukkuja.

toive* MITÄH??? Olin niin varma, että sä plussaat. Pahus sentään.

AJ hyvä että pääsit lääkäriin. On kyllä outoa, että vuoto ei ole alkanut. Toivottavasti lähtis spontaanista, vaikka ei kai sillä väliä vaikka primolutit sen käynnistäisi.

sphinx tervetuloa taas mukaan joukkoon tummaan. Shoppailu piristää aina.. Toivottavasti hyviä päiviä tulee enemmän kuin niitä negatiivisia. Nostan hattua, että olet keskustellut asioista.

ON: tekis mieli lopettaa luget ja zumenon tähän paikkaan, kun negaa vaan pukkaa. Sitten pääsis nopeammin uuteen kiertoon, mutta toisaalta ei kai parilla päivällä ole väliä. Siis olen kyllä kahdessa edellisessa plussannut jo tähän mennessä eli sinänsä tulos jo varmasti tiedossa. Jopa viime kerralla oli jo selkeitä haamuja, vaikka pp14 hcg oli alle 100 (ja sitä sitten kontrolloitiin lisää ja nousu tapahtui normaalisti, lopputulos oli kuitenkin tuulimuna).

Mutta hienoa, että tv:ssä joka uutisissa aihe, että lapsia pitäisi tehdä lisää... Niinpä niin, eiköhän naiset lähdetä lisääntymään :mad::mad:
 
Kiitos naiset ❤ ootte ihania. Meillä onneksi mies osaa suhtautua tähän niin rennosti ja löytää aina lohduttavat sanat.. vaikka tietysti häntäkin harmittaa.

Sphinx, toivon parempia päiviä! Itekin kesällä varsinkin olin todella syvissä vesissä. Mutta paistaa se päivä vielä risukasaankin, uskon niin!
 
Vilijonkka......en tykkää :( Ja just...joka tuutista tulee, että syntyvyys liian pientä. Joo,o kovasti täällä ainakin yritetään saada lisää kansalaisia. No, toivottavasti edes lisääntyisivät he, keneltä se onnistuu. Täällä meillä se ainakin onnistuu banaanikärpäsiltä. Ei oo lisääntymisen kanssa ongelmia, eikä tuubat tukossa....VIHAAN niitä.

Ja sphinx...shoppailu on hyvä lääke kun ottaa päähän. Sillon tarvii jotakin nättiä! Ja ihana kun hait apua itsellesi. Ei tekis pahaa käydä itsekkin, ei todellakaan, mutta oon raukkis, enkä saa lähdettyä. Onnea hurjasti alkavaan PAS projektiin!

Ilo! Voimia odotteluun, se ihana päivä tulee vielä ja tuo toivoa paljon tullessaan!
 
Viimeksi muokattu:
Hei naiset,
Olen lähinnä taustalla lueskellut ja mukana elänyt, mutta en ole oikein kova kirjoittelemaan. Omaa taustaa sen verran, että nyt 2.ivf menossa ja punktiopäivä on perjantaina.
Olisi kysymys liittyen irrotuspiikkiin.. Onko kuinka monelle määrätty gonapeptyl irrotukseen ja miksi? Paljonko rakkuloita oli tuolloin kasvamassa? Olen itse hieman hämilläni, kun tämän 2.IVF:n alku näytti niin heikolta, että soluja ei tule kuin muutama ja viikonlopun jälkeen tilanne kääntyikin taas hyperistä varoitteluun ja irrotuspiikiksi määrättiin gonapeptyl. Jäin vain miettimään, että kuinka yleistä on gonapeptylin käyttö verrattaessa pregnylin käyttöön. Luulin, että Pregnyliä käytetään yleensä... Tiedän myös, että Pregnylissä on istukkahormonia, joka voi pahentaa hyperiä ja sen tähden määrätään gonapeptyl. Lähinnä jäin pohtimaan, että onkohan nyt vain "ylireagointia" määrätä tuo lääke varosyistä? Ekassa ivf:ssä oli suurempi saalis tulossa ja silloin päädyttiin gonapeptyliin, eikä tullut tuoresiirtoa.

En tiedä saako kukaan kiinni, mitä yritän tälla kaikella hakea...

Pahoitteluni kaikille surun kohdanneille! Muistakaa, että teillä on lupa surra, eikä kukaan voi tulla sanomaan, milloin sen täytyy päättyä. Kannattaa antaa surun tulla aina kun kokee sen tarpeelliseksi, se on ainoa keino päästää siitä joskus irti. Voimia kovasti, tämä taival on kovin raskas ilman menetyksiäkin!
 
Aina se vaan on yhtä piinaavaa, tai tällä vuosien kokemuksella jo lähinnä huvittavaa, kun soittaa klinikalle alkaneista menkoista ja sieltä alkutietojen jälkeen tokaistaan että sinuun ollaa yhteydessä kahden viikon kuluessa joko puhelimitse tai kirjeitse :ROFLMAO:o_O no joo tänään siis piikittelyn pitäis alkaa että eiköhän ne ihan jo tänään soittele ohjeistusta ja reseptejä tai muuten tulee yks välikierto lisää, mitä ei ainakaan suunnitelmissa ollut kun heinäkuussa keskenmenon jälkeen soittelin... hohoijaa, onhahan taas jotenkin vaikea asennoitua tähän vimoiseen alkavaan IVF-hoitoon..:confused::confused:
MUOKS... eli nyt tekis mieli PARIKIN kirosanaa päästää, soitto polilta tuli ja olivat antaneet väärää infoa mulle viime soitolla että yhdellä välikierrolla mennään, nyt siis tulikin juuri se toinen koska mua ei ole buukattu sinne punktioon tähän kiertoon niin en mahdu.. :mad::mad::mad::mad:
Ja just kun mä olin asennoitunut tähän yhden turhauttavan lisäkieron odotteluun niin sain soiton, punktio vko 46... siis WHAT?? mun laskulla toi on kyllä niin kaukana että tähän tulee kyllä useampi lisäkierto odottelua:mad::cry: mikä hitto tässä nyt mättää? onko meitä epätoivosia nyt entistä enemmän jonoissa että nää vaan venyy kaikilla. MASENTAVAA !!
 
Ilo2010: täh?? no just joo, eiks vko 46 oo joskus marraskuussa joten joo todellakin tulee "pari" väikiertoa lisää! Ei kiva, miten ne tolleen voi tehdä. Hmpf.

Täällä kivut alkoivat eilen illalla ja yö meni tuskissa. Aamulla sitten alkoi vuotaakin, ja tossa iltapäivän kynnyksellä "syntyi" alkio lisukkeineen pois. Oli kyllä kamalinta mitä oon joutunut kokemaan, ja ne kivut juuri ennen tota "syntymää" oli jotain ihan hirveetä. Sen jälkeen kivut helpottui vähän ja vuoto jatkunut normaalimpana kuukautisvuotona. Hyvä kuitenkin että homma menee eteenpäin, vaikka kamala kokemus onkin :cry: Klinikalle tässä kaiken ohessa varattu seuranta uä loppukuulle, toivottavasti ovuloin heiti tässä kierrossa.
 
Ainakin Helsingin Naistenklinikalla hoidetaan ihan ennätysmäärää IVF-potilaita tänä vuonna (ilman mitään lisäresursseja aikaisempiin vuosiin verrattuna eli luonnollisesti on sit ruuhkaa) ja toiseen/kolmanteen hoitoon tulijat joutuvat noin 3kk tällä hetkellä hoitoon pääsyä odottelemaan, jopa pidempään. Ekaan hoitoon tulijat pääsee 6-7kk jonotuksella. Kaikille uuteen hoitoon tuleville sanotaan että yhden välikierron jälkeen saa ilmoittautua koska kyllä siellä hoidetaan jos mahdollisuus on, mutta käytännössä tällä hetkellä suurin osa joutuu kyllä odottamaan pidempään. Pisimpään jonossa ollut pääsee hoitoon ensin, silleen se menee. Muiden julkisen sektorin klinikoiden jonotilanteesta en tiedä.
 
Kuulostaa kieltämättä todella ankealta naistenklinikan toimintatapa! Ei siinä kyllä ajatella potilasta/asiakasta juurikaan. Tuolla systeemillä kun reilu puolivuotta jonottaa hoitoon, niin kaksi siirtoa ja vuosi on jo menny...ja taas odotusta monta kk mikäli alkioita ei oo pakkanen pullollaan. Tai sitten jos km ja joutuu ensin oman kierron tasaantumista odotteleen, ja lisäksi vielä sitten uuteen hoitokiertoon pääsyyn taas odotusta. Tays nimenomaan pyrkii välttämään näitä. Mulle sanottiin, että siellä odotetaan vain ensikäynnille ja sitten odotusta ei heidän puolelta ole. Pitivät tätä kunnia-asiana, olivat ihmeissään kun kysyin, että jos seuraava ICSI vielä tehdään, niin onko pitkä jonotus...vastaus oli, että tehdään heti kun itse haluatte. Meillä ei kenenkään tarvitse jonottaa. Kyse ei oo kuitenkaan ihan pikkusairaalasta, niin todella arvostan heidän asennetta. Harmillista kyllä, että on näin erilaisia toimintamalleja.

Mutta minä en jaksais yhtään enää odottaa menkkoja!!!! Pelkään kyllä ettei ne ala vielä pitkän aikaan ku ihan ovistuntemuksia oli tässä eilen ja toissapäivänä ja kunnon valkovuotoa....näköjään mulla vaan km jälkeen on aina se 5--6vkoa odotusta. Onneksi sinä AJ kivuista huolimatta sait kunnon vuodon!! Mulla on läkkeellinen tyhjennys vieny kivut ihan järkyiksi...meinas lähteä sillon taju. Spontaanit km ei oo ollu ollenkaan niin pahoja. Napakoita supistuksia kyllä. Sinähän pääset jo ihan kohta uudelleen siirtoon, ehdit reilusti ennen minua :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän Helsingistäkin voi mennä Tays:iin hoitoon kun hoitopaikan saa valita itse, jos siellä ei ole päässyt ainakaan vielä kertymään jonoa. Helsingissä jonoa muodostaa sekin kun tulee aika paljon myös HUS:n ulkopuolelta potilaita ja kaikilla on sama jono. Helsingissä jonoa päästäisiin purkamaan vain jos saisivat tehdä viikonloppuisinkin töitä mutta siihen ei ole korkeammalta johdolta siunausta tullut vaikka klinikka itse siihen olisikin valmis. Enempää punktioita kuin 8 päivässä ei vaan voida tehdä koska enempää petejä ei seurantahuoneeseen mahdu eikä potilaita voida lattiallekaan laittaa. Mutta se on aika monessa muussakin mielessä ongelmallista, että tässä maassa väestö tuppaa kerääntymään pk-seudulle ja toki siellä terveydenhuoltokin kuormittuu. Ja lähivuosina jonotus menee vain huonompaan suuntaan kun on vain ajan kysymys milloin julkisella aloitetaan taas hoidot luovutetuilla sukusoluilla. Siinä kilpailutilanteessa yksityiset tosin joutuvat ainakin Helsingissä pudottamaan melkoisesti hintojaan jos haluavat toimintaa jatkaa, ja se ehkä saa osan Naistenklinikan jonoon turhautuneista siirtymään yksityiselle.

Itse pidän Helsingin nykyistä 6kk IVF-jonoa siinä mielessä maltillisena, että kun itse olin siellä töissä 8v sitten niin jono oli 1,5 vuotta. :sick:
 
Oli niin tasan tarkkaan viimeinen kerta kun ollaan hoidossa tolla paskaklinikalla!!! Ensin tuli tuomio että joo sorkke, ei oikeen oo mitään pakastettavaa, mut yks tällanen blasto nyt siirrettäis kuitenkin. Vedin hirveet itkupotkuraivarit siihen että miten h*lvetissä se on mahdollista ja miksi ette piru vie varoittaneet etukäteen ja sitäpaitsi ei muuten käy! Kävi sitten tää satavuotias lääkäri (en usko että onnistui törkkäämään edes alkiota oikeaan paikkaan) vielä labran kanssa neuvottelemassa, niin olihan siellä kaks jotka oli vaan vähän jäljessä sitä "parasta". Suostuivat lopulta viskaamaan ne pakkaseen kun vaatimalla vaadin, hitostako ne tietää miten elinkelpoisia ne on kohdussa! Kai se pakastaminen maksaa niin mieluiten olisivat heittäneet vaan kaikki roskiin! :mad::mad::mad:AAAAAAAAAAAAAAARRRGGGHHHHH!!! Meni ihan tasan loputkin luottamuksen rippeet tohon klinikkaan, en ikinä astu enää jalallani sinne! Pakasteet siirrän toiselle klinikalle.
Ja mahikset tällä blastolla 25%, eli ihan sama saakelin tulos kuin viimeksi, ainoastaan monta viikkoa pidempi kärsimys. Kii-tos.
En osaa päättää kumpaa olen enemmän, vihainen vai surullinen. Päällimmäisenä tunteena ehkä raivo, mutta heti perään ihan valtava suru kun tästä ei taaskaan tule mitään ja me ei koskaan saada lasta enkä koskaan saa olla onnellinen ja vihaan koko maailmaa.:cry::cry::cry:

Anteeksi vuodatus.
 
Meillä täällä Keski-Suomessa julkisella puolella tehdään ultrat ym hoidon suunnittelu ja yksityisellä kaikki missä käsitellään sukusoluja. Mutta tokikaan kunnallisen kautta menevät eivät maksa toimenpiteistä yksityisellä kuin sen saman polimaksun kun kunnallisellakin. Ja jonoista sen verran että mihinkään hoitoon ei ole tarvinnut jonottaa ei edes ensimmäiseen. En tietysti tiedä mikä nyt on jonotilanne..

Ja Reuna ihanaa että kaikki näyttäisi kumminkin olevan hyvin :love:
 
Marrasmai, onpa todella tökeröä käytöstä polilta :eek: ihan kun ei muutenkin olisi tarpeeksi raastavaa kahlata siirrosta toiseen.. ihan oikein, että vaihdat klinikkaa! Ja nuo sinun tunteet. Voin niiiiiin samaistua niihin tällä hetkellä :sick:

Edit: muista vaikka nyt ei kauheesti auta, että on kuitenkin se 25% mahdollisuus selvitä. Jostakinhan sekin luku tulee. Toion kaikkea hyvää tähän siirtoon!!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
marrasmai! Vaihda vain klinikkaa. Eihän tuossa oo mitään järkeä....meidän hidas alkio opettelee kävelemään❤ Ei todellakaan niitä voi tietää etukäteen, mikä on hyvä ja mikä ei oo hyvä, kohtu sen totuuden sitte kertoo. Monesta rupusesta ruppanasta on lapsia syntynyt! On kyllä ihan kummallista touhua! Onkohan ne edelliselläkin kierroksella heittäneet niitä hitaita roskiin!?!?! Vai tehtiinkö teille tuolla samassa edellinen? Nio, sulla on kaikesta huolimatta kyytiläinen! Annetaan sille pikkutyypille mahdollisuus! Onnea matkaan!

Me taidettiin Tayssiin jonottaa 3-4kk ja ennen sielläkin osa toimenpiteistä oli yksityisen klinikan puolella, mutta uusien tilojen myötä kaikki tapahtuu onneksi samassa paikassa.

Reuna! Kuinka ihanaa!! Kyllä siellä joku vaan säikyttelee sua! Hienosti on hcg nousussa!
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
Reuna, hienoja uutisia, onnittelut niistä! :) Siirrettiinkö sulle muuten 5-päiväinen alkio (voisin päivitellä sen listoille)?

Marrasmai
, no onpas todella outoa toimintaa!! Mun käsittääkseni on ihan tavallista, että osa alkioista on hitaampia jakautumaan. Meidän klinikalla sellaisia alkioita tarkkaillaan vielä kuudenteen päivään ja ne pakastetaan vasta sitten, jos ne saavuttavat blastokystivaiheen. Nämä alkiot kuitenkin siirretään viisi päivää ovulaation jälkeen, jotta kohdun limakalvo on varmasti optimaalisessa vaiheessa. Kuulemma tällä tavoin 6-päiväisillä blastoilla on saavutettu ihan samat raskausluvut kuin 5-päiväisilläkin. Eli ei se hitaus sinällään tarkoita, että alkiot olisi huonompia!

Ymmärrän hyvin pettymyksesi, mutta muista, että sulla on edelleen kaikki mahdollisuudet onnistua tämän alkion kanssa - tai sitten niiden seuraavien. Onnea kyytiläiselle!

Päivän paisteessa, teillä onkin jännät päivät tiedossa, onnea siirtoon! Kovasti pidän peukkuja, että kaikki sulatetut alkiot lähtevät terhakkaasti jakautumaan.
 
Kurjaa että tulee paha mieli vielä klinikan toiminnastakin kun ihan kuintässä ei olisi sitä pahaa mieltä tarjolla muutenkin ihan tarpeeks!! Me kanssa ollaan saatu aivan huippua palvelua aina (julkisella), aikoinaan ensimmäistä lasta tehdessä jonotettiin ensikäynnillekin vain parisen kuukautta ja kun inseminaatioissa tie päättyi silloin kahden siirron jälkeen niin pääsimme ICSI:inkin suoraan seuraavasta kierrosta. Nyt toista lasta yrittäessä pääsimme myöskin ihan suoraan aloittamaan, ja vaikka tämän toisen lapsen yrittämiseen on nyt mennyt jo 1,5vuotta niin koko sen ajan joka kierrosta ollaan jotain yritetty eli hommat on seissyt vaan omien ongelmien kuten ovulaatiohäiriöiden takia ei koskaan klinikan toiminnan takia!
 
AJ! Näin meillekkin Tayssista kerrottiin, että poli kyllä tekee kaikkensa, ettei heidän puolelta mitään viivytyksiä missään vaiheessa tuu ja mullakin viimeksi meinasi siirto mennä lauantaille, niin heti tehtiin varasuunnitelmaa, että pregnylillä päivällä autetaan ovista, mutta ehti just luomusti tulla ja siirto oli perjantaina. Kunpa kaikki saisivat hyvää palvelua! On nää ihan tarpeeksi rankkoja juttuja muutenkin.
 
Roxanne, joo 5-päiväinen siirrettiin. Ainakin luulisin. Blastoksi asti ne kuitenkin viljeltiin.

Marrasmai, kuulostaa todella erikoiselta toiminnalta! Melkein voisit tehdä valituksen ko lääkäristä. Kyllä lääkärin pitäisi tietää missä mennään ja osata hoitaa tehtävänsä. Siitä niille palkka maksetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
Joo nää hoidot on jo itsessään niin raskaita että kyllä vaan harmittaa niin vietävästi jonottaa seuraavaa alkavaa hoitoa nyt kaikenkaikkiaan sen 16 viikkoa...huoh...mutta eihän tässä muutakaan voi:( Ikäkin jo tulee salakavalasti vastaan mutta toivon että kun nyt päästään aloittamaan tämä meille vimoinen ivf hoito että jos luoja suo paljon muniksia niin myös ne pakkaseen mahdolliset saadut siirretään vaikka ikäkriteeri täyttyykin.
 

Yhteistyössä