Hei
Mimmi!
Prosessina tämä IVF/ICSI hoito on naiselle, ainakin minun mielestä, hyvin simppeli: Munasoluja kasvatellaan lääkkeellä mahdollisimman monta, sitten ne punktioidaan talteen ja hedelmöitetään siittiöiden kanssa, jonka jälkeen yksi tai kaksi alkiota siirretään kohtuun.
Kaikki mitä kropassa tapahtuu (tie raskautumiseen on kuitenkin varsinaista rakettitiedettä!) tai pääkopassa voi tapahtua ei välttämättä olekaan niin simppeliä, koska kaikki me ollaan yksilöitä kuitenkin
Miehillehän tämä on erittäin simppeliä: samana päivänä kun sinulta kerätään munasolut punktiossa, pitää miehen toimittaa sperma hoitavaan sairaalaan. Siinäpä se, muuten hän voikin sitten vain olla sinun tukenasi.
Oletteko käyneet suunnitelukäynnillä jo vai oletko vielä aivan pimennossa koko prosessista?
Veikkaan, että sinulle PCO-taustaisena tehdään lyhyt lääkekaavainen hoito eli aloitat hoidon menkkojen alussa varmasti pistoslääkkeellä joka kasvattelee munasoluja. Tavoitteena munasolujen kasvatteluun olisi mahdollisimman monta, jotta saadaan mahdollisimman monta alkiota. Kaikki alkiot mitä jää siirron jälkeen yli pakastetaan tulevia siirtoja varten (PAS- hoito).
Pitkä lääkekaava alkaa jo puolessa välissä edellistä kiertoa nenäsumutteilla, jatkuen sen jälkeen pistoksilla. Mutta kaiketi tämä pitkä kaava voi PCO naisilla kasvattaa liikaa munasoluja, jolloin on Hyperstimulaatioon isompi riski.
PAS hoidot on sitten hyvinkin riisuttu versio tuosta tuoresiirrosta. Ne tehdään joko sinun omaan luonnolliseen kiertoon (jos on säännöllinen kierto missä todennäköisesti ovuloit aina) tai lääkkeelliseen kiertoon. Nämä yleensä vaatii vain 1-2 ultrausta ennen siirtoa ja jos se tehdään luonnolliseen kiertoon niin testailet ovulaatiota kotona, joka merkkaa sitten siirtopäivän.
Mulla laparoskopiassa poistettiin munajohtimet, joten meillä ei ole mitään mahdollisuutta luomuraskauteen. Minulla onkin nyt takana yksi IVF hoito eli yksi tuoresiirto, ja koska meille tuli alkioita niin hyvin niin sen jälkeen on tehty neljä PAS siirtoa, joista viides tulossa varmasti ensi viikolla.
Kyllähän tässä on viiden siirron jälkeen jo alkanut tulemaan mietteitä, että entä jos ei ikinä onnistukaan. Mutta kukaan ei voi ennalta sitä kertoa onnistuuko vai ei, joten on vain kärvisteltävä epätietoisuuden kanssa ja jaksettava eteenpäin.
Tsemppiä tulevaan