Alkaa todella pelottaa, miten yksinäiseksi tämä lapsettomuus voikaan viedä... :'(
Neljä vuotta sitten olin isosisko, jota pikkusisko piti monella tavalla esimerkkinään, kyseli ja kuunteli ja arvosti. Hetkeä myöhemmin minusta tulikin täti, joka piti pientä sisartaan esimerkkinään, kyseli, kuunteli ja arvosti.
Samoihin aikoihin paras ystäväni tuli raskaaksi, mutta sai keskenmenon. Olimme järkyttyneitä. Reilu puoli vuotta myöhemmin hän sai pojan. Alle vuosi kului ja poika sai pikkusiskon. Toinen ystäväni sai näiden sisarten välissä kaksospojat ja kolmas ystäväni vuosi sitten pojan, jonka kummiksi minu kutsuttiin. Kaikki nämä onnekkaat ihmiset ympärilläni ovat minua 2-8 vuotta nuorempia. Minä en ole koskaan nähnyt kahtaa viivaa. Eikä siihen löydy mitään syytä.
Lähelläni ei ole enää ketään, jolla ei olisi lasta. Olen jäänyt kaiken ulkopuolelle. Myös työpaikalla. Pomoni lähti äitiyslomalle ja hänen sijaisellaan on kaksi pientä. Kollegani jäi virkavapaalle, jotta saisi viettää enemmän aikaa kotona lastensa kanssa. Uudella kollegallani on kaksi pientä poikaa, joiden kuvat koristavat työhuonettamme. On äitiyslomia, vanhempainvapaita, hoitovapaita, osittaisia hoitovapaita, sairaan lapsen kotihoitoa ja ties mitä työuran katkaisijaa, mutta minä se vain pakerran ilman mitään lakisääteisiä oikeuksia elää muutakin elämää välillä - vuodesta toiseen...
Ystävilläni ei ole enää aikaa entisiin yhteisiin harrastuksiin, eikä edes puhelimessa oikein pysty puhumaan, kun pitää syöttää, kylvettää, vaihtaa vaippaa, nukuttaa tai olla hiljaa, ettei herää. Tervetullut olen kyllä kyläilemään katsomaan, miten lapset ovat kasvaneet, kehittyneet ja oppineet - kunhan osaan lähteä oikealla hetkellä pois, etten häiritse univalmisteluja.
En uskalla soittaa ystävilleni, kun soitan kuitenkin väärällä hetkellä.
Nyt yhteydenpidosta on jo niin kauan, etten uskalla enää sen vuoksi soittaa. En osaa enää oikein jutella heidän kanssaan. Pelkään, että he ovat loukkaantuneet, kun en ole pitänyt yhteyttä. Enkä suoraan sanoen ehkä kestä kuulla heidän lapsistaan.
Jos joku ystävä voisi taata yhden puhelun, yhden kahvihetken tai yhden shoppailuretken niin, että puhuttaisi minun elämästäni vaikkei se tietenkään ole lainkaan niin kiinnostava tai oikestaan edes minkään veroinen heidän perhe-elämäänsä verrattuna - mutta silti se olisi elintärkeää.