Mitä tarkoittaa metastoitunut aivoihin ? Kuinka pitkä aika on leikkauksesta ?Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Alkuperäinen kirjoittaja Heippa:Hei Nipsukka,
voimia raskaaseen tilanteeseen.
Tiedättekö, että kunnalta saa apua tilanteeseen?
Minun läheinen sairastui keväällä vakavasti. Asui kaksin puolisonsa kanssa ja käytännössä arki oli sitä, että puoliso hoiti koko ajan.
He hakivat apua tilanteeseen ja saivat terveyskeskusesta kotisairaanhoitajan joka kävi kolme kertaa viikossa kotona. Samoin he saivat kotityöntekijän joka kävi joka toinen päivä kotona auttelemassa arjen jutuissa.
Sairauden edetessä he saivat kotiin apuvälineitä ym.
Joten kyselkää olisiko äidillesi apua olemassa
Toki sairaslomakin on yksi vaihtoehto.
Tokikaan en tiedä mikä sairaus teidän isällä on. Minun läheisellä oli syöpä ja hän menehtyi tautiin muutamassa kuukaudessa.
Isälläni on leikattu keuhkosyöpä joka metastoitunut aivoihin.sädetetty on, muuta ei voida tehdä... Surullisisnta vielä on kun äitini jäi juuri eläkkeelle ja heillä oli kaikenmaailman suunitelmia kun vihdoinkin saavat yhdessä "nauttia"eläkepäivistä
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon::hug: Nipsukka, kirjoita vain tänne ja pura tuntojasi.Sitä vartenhan me täällä olemme.
Se on musertavan raskasta seurata, kun rakkaan vointi heikkenee heikkenemistään.Voimia toivon sinulle paljon, jotta jaksaisit.
Itse menetin isäni -94 keuhkösyöpään ja anoppi menehtyi 3 kk:n kuluttua isäni kuolemasta aivosyöpään.Onneksi meillä oli lapset silloin pieniä, he pitivät mut arjessa kiinni.
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Nipsukka jos olisit tässä vierelläni niin halaisin sinua lujaa :hug: , kuuntelisin, olisin olkapäänä.Täältä kaukaa en voi sitä tehdä, mutta haluan sanoa, että tiedän mitä ajatuksia ja tunteita käyt läpi.Voin vain toivottaa sinulle voimia ja jaksamisia :hug: :hug:
Tiedän tuon tunteen, kun puhelin soi, niin miettii, joko nyt soitetaan sairaalasta tai tk:sta.Meille soitettiin tk:sta kyllä useamman kerran, että nyt tilanne näyttää siltä, että loppu ei ole kaukana, mutta ei sitten niin käynytkkään, kunnes eräänä aamuna puhelin soi 06.30...silloin jo aavistimme....Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Nipsukka jos olisit tässä vierelläni niin halaisin sinua lujaa :hug: , kuuntelisin, olisin olkapäänä.Täältä kaukaa en voi sitä tehdä, mutta haluan sanoa, että tiedän mitä ajatuksia ja tunteita käyt läpi.Voin vain toivottaa sinulle voimia ja jaksamisia :hug: :hug:
Kiitos tuhannesti. Päivä kerrallaan mennään. Jotenkin tunnen huonoa omaatuntoa, kun meillä Rodoksen reissu edessä heinäkuun vika päivä... Ei oikeen fiiliksiä lähteä.Äiti sanoi, että meidän täytyy mennä.Sitä isäkin toivoisi, koska on itse Kreikan ystävä ja haluaa, että tytötkin pääsevät nauttimaan siitä kaikesta... Joka kerta pelästyy kun puhelin soi...
Tiedän, että sitten kun tämä prosessi on ohi, niin "romahdan" ja sitten on surun aika.Nyt vielä haluan kokonaisena olla isän kanssa kun vielä pystyn. Kyllä minulla on surku äitinikin puolesta.Äidillä alkaa eläke 1.8 (nyt on vuosilomalla, josta jää suoraan eläkkeelle ) ja odotivat kummatkin, että saavat yhdessä nauttia eläkepäivistä, mutta elämällä olikin toinen käsikirjoitus. Jos meilläkin on vaikeata, niin en edes halua ajatella miten kamalaa isällä on.Tänään sanoin hoitajille, että toivon, että annetaan sellainen kipulääkitys, että isän ei tarvitse kipua tuntea.Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Tiedän tuon tunteen, kun puhelin soi, niin miettii, joko nyt soitetaan sairaalasta tai tk:sta.Meille soitettiin tk:sta kyllä useamman kerran, että nyt tilanne näyttää siltä, että loppu ei ole kaukana, mutta ei sitten niin käynytkkään, kunnes eräänä aamuna puhelin soi 06.30...silloin jo aavistimme....Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Nipsukka jos olisit tässä vierelläni niin halaisin sinua lujaa :hug: , kuuntelisin, olisin olkapäänä.Täältä kaukaa en voi sitä tehdä, mutta haluan sanoa, että tiedän mitä ajatuksia ja tunteita käyt läpi.Voin vain toivottaa sinulle voimia ja jaksamisia :hug: :hug:
Kiitos tuhannesti. Päivä kerrallaan mennään. Jotenkin tunnen huonoa omaatuntoa, kun meillä Rodoksen reissu edessä heinäkuun vika päivä... Ei oikeen fiiliksiä lähteä.Äiti sanoi, että meidän täytyy mennä.Sitä isäkin toivoisi, koska on itse Kreikan ystävä ja haluaa, että tytötkin pääsevät nauttimaan siitä kaikesta... Joka kerta pelästyy kun puhelin soi...
Ymmärrän, että podet huonoa omaatuntoa reissusta eikä oikein fiiliksiäkään ole lähteä, mutta näin ulkopuolisena sanoisin, että menkää vain reissulle ja yrittäkää nauttia siitä.Kirjoitit, että äitisikin on sitä mieltä, että pitäisi lähteä ja isäsikin toivoisi sitä, niin menkää.Sitten kun luopumisen aika on, niin tulee suru ja surun aika voi kestää pidempäänkin, joten ei kannata mielestäni reissua jättää nyt väliin.
Tuo on myös minusta erittäin tärkeää, että kipulääkitys olisi kohdallaan.Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Tiedän, että sitten kun tämä prosessi on ohi, niin "romahdan" ja sitten on surun aika.Nyt vielä haluan kokonaisena olla isän kanssa kun vielä pystyn. Kyllä minulla on surku äitinikin puolesta.Äidillä alkaa eläke 1.8 (nyt on vuosilomalla, josta jää suoraan eläkkeelle ) ja odotivat kummatkin, että saavat yhdessä nauttia eläkepäivistä, mutta elämällä olikin toinen käsikirjoitus. Jos meilläkin on vaikeata, niin en edes halua ajatella miten kamalaa isällä on.Tänään sanoin hoitajille, että toivon, että annetaan sellainen kipulääkitys, että isän ei tarvitse kipua tuntea.Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Tiedän tuon tunteen, kun puhelin soi, niin miettii, joko nyt soitetaan sairaalasta tai tk:sta.Meille soitettiin tk:sta kyllä useamman kerran, että nyt tilanne näyttää siltä, että loppu ei ole kaukana, mutta ei sitten niin käynytkkään, kunnes eräänä aamuna puhelin soi 06.30...silloin jo aavistimme....Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Nipsukka jos olisit tässä vierelläni niin halaisin sinua lujaa :hug: , kuuntelisin, olisin olkapäänä.Täältä kaukaa en voi sitä tehdä, mutta haluan sanoa, että tiedän mitä ajatuksia ja tunteita käyt läpi.Voin vain toivottaa sinulle voimia ja jaksamisia :hug: :hug:
Ymmärrän, että podet huonoa omaatuntoa reissusta eikä oikein fiiliksiäkään ole lähteä, mutta näin ulkopuolisena sanoisin, että menkää vain reissulle ja yrittäkää nauttia siitä.Kirjoitit, että äitisikin on sitä mieltä, että pitäisi lähteä ja isäsikin toivoisi sitä, niin menkää.Sitten kun luopumisen aika on, niin tulee suru ja surun aika voi kestää pidempäänkin, joten ei kannata mielestäni reissua jättää nyt väliin.
Niin... Ei ole reilua todellakaanAlkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Tuo on myös minusta erittäin tärkeää, että kipulääkitys olisi kohdallaan.Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Tiedän, että sitten kun tämä prosessi on ohi, niin "romahdan" ja sitten on surun aika.Nyt vielä haluan kokonaisena olla isän kanssa kun vielä pystyn. Kyllä minulla on surku äitinikin puolesta.Äidillä alkaa eläke 1.8 (nyt on vuosilomalla, josta jää suoraan eläkkeelle ) ja odotivat kummatkin, että saavat yhdessä nauttia eläkepäivistä, mutta elämällä olikin toinen käsikirjoitus. Jos meilläkin on vaikeata, niin en edes halua ajatella miten kamalaa isällä on.Tänään sanoin hoitajille, että toivon, että annetaan sellainen kipulääkitys, että isän ei tarvitse kipua tuntea.Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Tiedän tuon tunteen, kun puhelin soi, niin miettii, joko nyt soitetaan sairaalasta tai tk:sta.Meille soitettiin tk:sta kyllä useamman kerran, että nyt tilanne näyttää siltä, että loppu ei ole kaukana, mutta ei sitten niin käynytkkään, kunnes eräänä aamuna puhelin soi 06.30...silloin jo aavistimme....Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:Nipsukka jos olisit tässä vierelläni niin halaisin sinua lujaa :hug: , kuuntelisin, olisin olkapäänä.Täältä kaukaa en voi sitä tehdä, mutta haluan sanoa, että tiedän mitä ajatuksia ja tunteita käyt läpi.Voin vain toivottaa sinulle voimia ja jaksamisia :hug: :hug:
Elämä tuntuu niin epäreilulta toisinaan.... :/
Tuo on hirveä tilanne ja raskasta aikaa teille kaikille. Itsekin aikoinaan 15v koin saman, kun isäni sairastui vakavasti. Meillä on todella rankkaa ne kaksi vuotta, kun isäni vielä kotona oli ennen kuin hänet oli pakko laittaa pitkäaikaisosastolle ja se se vasta raskasta olikin, kun me kaikki tiesimme ettei isä enää koskaan sieltä kotiin palaa. Vieläkin muistan kuin eilisen sen päivän, kun viimeisen kerran isäni luona vierailin. Meille oli soitettu aamuyöllä ja kerrottu, että isä on todella huonossa kunnossa ja meitä kaikkia pyydettiin yhdessä tai erikseen käymään siellä heti aamupäivän aikana. Minä menin sinne yksin ennen töihin menoa ja huomasin kuinka isäni oli siirretty omaan huoneeseensa (oli aiemmin 2 muun kanssa samassa) ja silloin tajusin, että isäni oli laitettu kohteliaasti kuolemaan rauhassa...kyllä oli vaikea astua siihen huoneeseen. Isäni oli jo ihan muissa maailmoissa, ei enää jutellut, mutta avasi kerran silmät ja hymyili, otin häntä kädestä ja halasin. Kerroin rakastavani häntä ja lähdin todella raskain askelin itkua pidätellen huoneesta pois...parin tunnin päästä sain soiton, että isäni nukkui pois. Hänen vierellään oli silloin siskoni ja äitini.Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Tilanne on muuttunut aika nopeasti eli mitään ei ole ehditty vielä oikeastaan suunnittelemaan.Isä oli muutaman päivän sairaalassa hemoglobiini oli laskenut 86, isä sai punasoluja ja hb nousi niin, että pääsi kotiin.Mukaan antoivat vielä happirikasteen eli nenässä letkut, jonka kautta saa hapetusta jne...Polvet pettää ihan odottamatta alta ja äiti ei tahdo jaksaa isää nostaa... Isä kyllä yrittää olla niin paljon pystyssä kuin mahdollista, mutta kun itse olin siellä tänään, niin koko sen ajan isä makoili vuoteessa...Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen::hug: Voimia toivottelen kovasti!
Oh ja työkaverit varmasti ymmärtävät, jos jäät sairaslomalle. Pystyisikö esim. kotisairaanhoito tulla äitiäsi auttamaan vai ehkä ovatkin jo apuna?
Isäni on itse tehnyt yli 30 vuoden uran mielisairaanhoitajana ja oli erittäin pidetty työssään niin kolleegoiden kuin potilaidenkin keskuudessa ja tuntuu niin sanoinkuvaamattoman väärältä, että itse ikänsä muita hoitaneena joutuu muiden hoidettavaksi... Meillä on onneksi kaikki puhuttu ja sanottu ja ei jää fiilis, että jotain jäisi sanomatta.Kesken kyllä jää moni juttu, mutta niin kai elämässä aina....Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:Tuo on hirveä tilanne ja raskasta aikaa teille kaikille. Itsekin aikoinaan 15v koin saman, kun isäni sairastui vakavasti. Meillä on todella rankkaa ne kaksi vuotta, kun isäni vielä kotona oli ennen kuin hänet oli pakko laittaa pitkäaikaisosastolle ja se se vasta raskasta olikin, kun me kaikki tiesimme ettei isä enää koskaan sieltä kotiin palaa. Vieläkin muistan kuin eilisen sen päivän, kun viimeisen kerran isäni luona vierailin. Meille oli soitettu aamuyöllä ja kerrottu, että isä on todella huonossa kunnossa ja meitä kaikkia pyydettiin yhdessä tai erikseen käymään siellä heti aamupäivän aikana. Minä menin sinne yksin ennen töihin menoa ja huomasin kuinka isäni oli siirretty omaan huoneeseensa (oli aiemmin 2 muun kanssa samassa) ja silloin tajusin, että isäni oli laitettu kohteliaasti kuolemaan rauhassa...kyllä oli vaikea astua siihen huoneeseen. Isäni oli jo ihan muissa maailmoissa, ei enää jutellut, mutta avasi kerran silmät ja hymyili, otin häntä kädestä ja halasin. Kerroin rakastavani häntä ja lähdin todella raskain askelin itkua pidätellen huoneesta pois...parin tunnin päästä sain soiton, että isäni nukkui pois. Hänen vierellään oli silloin siskoni ja äitini.Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:Tilanne on muuttunut aika nopeasti eli mitään ei ole ehditty vielä oikeastaan suunnittelemaan.Isä oli muutaman päivän sairaalassa hemoglobiini oli laskenut 86, isä sai punasoluja ja hb nousi niin, että pääsi kotiin.Mukaan antoivat vielä happirikasteen eli nenässä letkut, jonka kautta saa hapetusta jne...Polvet pettää ihan odottamatta alta ja äiti ei tahdo jaksaa isää nostaa... Isä kyllä yrittää olla niin paljon pystyssä kuin mahdollista, mutta kun itse olin siellä tänään, niin koko sen ajan isä makoili vuoteessa...Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen::hug: Voimia toivottelen kovasti!
Oh ja työkaverit varmasti ymmärtävät, jos jäät sairaslomalle. Pystyisikö esim. kotisairaanhoito tulla äitiäsi auttamaan vai ehkä ovatkin jo apuna?
Ei sitä koskaan unohda ja edelleen päivittäin asiaa ajattelen ja isää kaipaan vaikka tapahtumasta jo yli 10v aikaa...
Kiitos.minä haluaisin olla isäni vierellä silloin kun sen aika on, mutta kuolemahan ei kysy lupaa eikä aikaaAlkuperäinen kirjoittaja orpo:Äitini kuoli neljä vuotta sitten. Onnekseen joutui vain 7 viikkoa sairaalassa olemaan. Siskoni kanssa vuorottelimme viimeiset päivät ja yöt, minulle sattui viimeinen vuoro;(
Jaksuja sinne toivon.