Itkettää niin kovasti :( ei v*ttuilua tähän kiitos.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no nyt mie tajusin! ne laskee sielä sossussa tietenki sen opintolainan tuloiksi...

:headwall:
Niinpä.. Olen sen kyllä nostanut, paitsi että mulle se tulee 3 kk erissä (sen kelan "suunnitelman" mukaan) ja seuraava olisi huhtikuussa, jolloin olen jo jäämässä äippälomalle. Kaikki mikä tilille tippuu on tuloa ja niinhän sen tietysti pitääkin olla.. :(
täh? etkö sie saanu nostaa sitä lainaa kerralla? niin mie ainaki oon saanu, ja kaverini kanssa.... en oo kuullukaan tuommosesta kelan suunnitelmasta. tai joo, voihan se tietennii olla että on vähän muuttuneet nuo systeemit siittä ku ite oon niitä lainoja nostellu... on jo kymmenen vuotta aikaa...

 
Nina
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea. Joten ainoa syy siihen ettei lainaa saisi, olisi se että luottotiedot ovat jo menneet. Mutta hänellähän näin ei ole koska luottotietojen menetyksen pelko on hänellä syy maksaa noita laskuja. Ja sitten hän kertoi suunnitelmistaan viime kesänä, kaikki oli hyvin kunhan hän vain saisi töitä... omakotitalo kunhan vaan ensin löytyy työ. Hassua ajattelua, yleensä opiskelijat suunnittelevat elämäänsä tyylillän kunhan ensin valmistun jne.
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea. Joten ainoa syy siihen ettei lainaa saisi, olisi se että luottotiedot ovat jo menneet. Mutta hänellähän näin ei ole koska luottotietojen menetyksen pelko on hänellä syy maksaa noita laskuja. Ja sitten hän kertoi suunnitelmistaan viime kesänä, kaikki oli hyvin kunhan hän vain saisi töitä... omakotitalo kunhan vaan ensin löytyy työ. Hassua ajattelua, yleensä opiskelijat suunnittelevat elämäänsä tyylillän kunhan ensin valmistun jne.
Laina ja laina ovat kaksi eri asiaa, opintolainaa saan ja olen sen nostanut, Kelan sivuilta löytyy varmaan ne maksupäivätkin. Se taas ei tulotasoa nosta. Pankista taas ei saa ns. tavallista lainaa ellei ole vakituisia palkkatuloja. Aiemmin puhuttiin, että "ota pankista lainaa" ja siinä keskustelussa mainittua lainaa en saa. Ymmärsitkö?

Puhuin valmistumisesta ja sen jälkeen työpaikasta. Eikö se ole aika normaali järjestys? Ehkäpä en itkuisena ja väsyneenä jaksa jäsentää ja ajatella kovin selkeästi, anteeksi.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea.
Saa. Opiskelija saa toimeentulotukea ilman opintolainan nostamistakin, vaikka sossun tädit yleensä toista väittää. Laki toimeentulosta kun (kuulemma) sanoo, ettei ketään voi velvoittaa elämään lainarahalla...
 
Jos itse olisin tuossa tilanteessa kun ap, niin ehdottomasti ottaisin sen avun vastaan mitä täällä on tarjottu. Mitäs se haittaa vaikka joku tunnistaa. Minusta tuo tilanne ei ole häpeä millään lailla. Pääasia, että lapsi ja masuvauvasi saa ruokaan rahaan tms avustusta.

Itse autan myös mielelläni jos vain voin. :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea.
Saa. Opiskelija saa toimeentulotukea ilman opintolainan nostamistakin, vaikka sossun tädit yleensä toista väittää. Laki toimeentulosta kun (kuulemma) sanoo, ettei ketään voi velvoittaa elämään lainarahalla...
Mm.. paitsi että ellei nosta lainaa, se katsotaan kuitenkin tuloksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea.
Saa. Opiskelija saa toimeentulotukea ilman opintolainan nostamistakin, vaikka sossun tädit yleensä toista väittää. Laki toimeentulosta kun (kuulemma) sanoo, ettei ketään voi velvoittaa elämään lainarahalla...
Mm.. paitsi että ellei nosta lainaa, se katsotaan kuitenkin tuloksi.
Ei katsota, jos osaa liittää hakemuksensa mukaan oikeanlaisen pykälän johon vetoaa :whistle: . Tämä on varma tieto.
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea.
Saa. Opiskelija saa toimeentulotukea ilman opintolainan nostamistakin, vaikka sossun tädit yleensä toista väittää. Laki toimeentulosta kun (kuulemma) sanoo, ettei ketään voi velvoittaa elämään lainarahalla...
Mm.. paitsi että ellei nosta lainaa, se katsotaan kuitenkin tuloksi.
Ei katsota, jos osaa liittää hakemuksensa mukaan oikeanlaisen pykälän johon vetoaa :whistle: . Tämä on varma tieto.
Kerro tuo mullekin :D Ihan vakavissani kysyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oltermanni:
Jos itse olisin tuossa tilanteessa kun ap, niin ehdottomasti ottaisin sen avun vastaan mitä täällä on tarjottu. Mitäs se haittaa vaikka joku tunnistaa. Minusta tuo tilanne ei ole häpeä millään lailla. Pääasia, että lapsi ja masuvauvasi saa ruokaan rahaan tms avustusta.

Itse autan myös mielelläni jos vain voin. :hug:
mie peesailen kyllä tätä nytten. kun täällä on niin paljon palstalaisia joilla kaapit pursuaa täynnä tavaraa joita ei enää tarvitte tai jotka vaan on tullu hankittua siihen tyyliin että: jospa joskus käytän, mutten käyttänytkään. ja kyse siis esim. leluista, vaatteista ja muusta ns. tarpeellisesta (niinku esim. ne äitiyshousut joita ap ois saamassa tässäki ketjussa olevilta palstalaisilta jo ainaki kolomet ja pusero kaupan päälle).

mie ainaki nöyrtysin ja ottasin ennenku näkisin ite nälkää ja masuvauva vois sitä kautta huonosti. kyllä se lapsi sielä masussa aistii mimmonen olo äitillä on... :/

ap: sillä ei oo mitään merkitystä kuka oot ja mistä oot. tee nikki ihan sitä kerhoa varten. sieläkään ei siun tarvi kertoa kuka oot ennenku vasta siinä vaiheessa ku joku siulle jotain lähettää. ja senki voit yyveenä laittaa joten salasena pysyy. sitä varten se kerho on perustettu. mie kyllä oikeesti suosittelen. koska mitä varten sie tämän alotuksenki teit jollet sen takia että sitä apua saattasit saaha? jos oisit vaan tunteitas purkanu ja tuulettannu niin sitte oisit jättäny sen kommentoimisenki siihen ekaan viestiin. näin aattelen ainaki mie.

kukkaan ei siulle naura, eikä piä sinua tyhmänä. me yritetään vaan auttaa että saisit ees jonku osan tämänhetkisestä tilanteesta hoiettua. meillä ois ollu ihan paketissa oleva poikien lahjaki (siis avaamaton koska ostinki kummipojalle jotain muuta) muttaku en tiiä missä asut niin en voi lähettää. ja lapses ois voinu sen lahjan kanssa mennä sinne synttäreille. mieti miltä lapsestas tuntuu kun huomaa ettei voi viiä lahjaa? sen kauhea tunne, mie tiiän sen. ja sen muistaa pitkään. ja sitte ne äitin itkuset silimät.... :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea.
Saa. Opiskelija saa toimeentulotukea ilman opintolainan nostamistakin, vaikka sossun tädit yleensä toista väittää. Laki toimeentulosta kun (kuulemma) sanoo, ettei ketään voi velvoittaa elämään lainarahalla...
Mm.. paitsi että ellei nosta lainaa, se katsotaan kuitenkin tuloksi.
Ei katsota, jos osaa liittää hakemuksensa mukaan oikeanlaisen pykälän johon vetoaa :whistle: . Tämä on varma tieto.
Kerro tuo mullekin :D Ihan vakavissani kysyn.
mieki haluaisin tietää koska miulla on yks kaveri joka on samanlaisessa tilanteessa, ettei rahat riitä ja sossu kattoo lainan tuloksi. lapsia ei hällä oo ku yks mutta on siinäki tekemistä.
 
vieras
mitähän te tyrkytätte apua tuolle ap:lle, kun häntä ei näköjään kiinnosta muu kuin porata tuota tilannettaan??? antakaa tilittää rauhassa, kun kerran apu ei kelpaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Ap nyt on puhunut kyllä itsensä pussiin, oiskelija tosiaan saa lainaa ja häntä VELVOITETAAN ottamaan lainaa, ilman lainaa ei sossusta edes saa toimeentulotukea.
Saa. Opiskelija saa toimeentulotukea ilman opintolainan nostamistakin, vaikka sossun tädit yleensä toista väittää. Laki toimeentulosta kun (kuulemma) sanoo, ettei ketään voi velvoittaa elämään lainarahalla...
Mm.. paitsi että ellei nosta lainaa, se katsotaan kuitenkin tuloksi.
Ei katsota, jos osaa liittää hakemuksensa mukaan oikeanlaisen pykälän johon vetoaa :whistle: . Tämä on varma tieto.
Kerro tuo mullekin :D Ihan vakavissani kysyn.
Mun ystävä siis teki niin. On opiskelija, opintolainaa ei ole koskaan nostanut. Sossu ensin jäkätti että täytyy nostaa lainaa, sitten hän sai jostain (yliopistolta joltain tutorilta tms) lappusen missä oli joku pykälä toimeentuloon liittyen, liitti sen valitukseen ja sai toimeentulotukea :).
 
:hug: Voi että.. tiedän miltä tuntuu.. :'( Me ollaan kaks työtöntä ja lapsi joten en voi auttaa kun itselläkin on tiukkaa.. odotusaikana löysin äitiysvaatteita kirpputoreilta. Ja jotain väljiä paitoja.

Tuosta opintolainahommasta. Mekään ei saatu sossusta mitään apua, sanoivat vaan että pitää nostaa ensin opintolaina. Mulla oli tilillä pyöreä nolla ja isäntä vielä opiskeli (nyt vasta valmistui, toivottavasti pian töihin).
En oo kun kerran sossusta pyytäny apua enkä silloinkaan sitä saanut. :/ päissään jos menisi sinne itkemään niin johan järjestyisi, nähty on. ex-naapuri, juoppo emäntä ei maksa itse mitään muuta kuin puhelinlaskun. |O
 
Mua jäi vähän kaivelemaan että jos vasta viime kesänä oli suuret suunnitelmat talon rakennusta ja auton ostoa myöten niin miten teidän molempien tilanne on yhtäkkiä mennyt niin huonoksi ettei kummallakaan ole juurikaan rahaa.

Sitten se, että miten oikeasti voit huhtikuussa(?)/ lähikuukausina saada taloutesi taas järjestykseen jos olet nytkin jo käyttänyt opintolainaasi ja laskuja kasaantuu edelleen?

En tarjoa apuani kun se ei kelpaa, mutta tämän ketjun lukiessa heräsi ajatus että tahdon itse liittyä siihen auttajien/avun tarvitsijoiden kerhoon.

Muista nyt että sulle on sitä apua kyllä tarjolla jos oikeasti tarvitset!!
 
vieras
Eipä tulisi mieleen kaivat äitiyshousuja jos rahatilanne on heikko. Jotain isoja paitoja ja trikoita voi käyttää ja käytettiin ennen. Ei kenelläkään ollut äitiysvaatteita.
Ja lapselle voi sanoa, että ei ole varaa lahjoihin.
 
niinpä
itse ihmettelin samaa, että suunnitelmat kesällä selvät lomamatkoja, auton ostoa, omakotitaloa myöten valmiina, niin miten voi mennä yhtäkkiä noin huonosti sulla sekä ex-miehellä? jos asiat oli järjestyksessä aikaisemmin, niin tuskin puolessa vuodessa tapahtuu niin paljon, että "taivas putoaa niskaan", kummaltakin....
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Mua jäi vähän kaivelemaan että jos vasta viime kesänä oli suuret suunnitelmat talon rakennusta ja auton ostoa myöten niin miten teidän molempien tilanne on yhtäkkiä mennyt niin huonoksi ettei kummallakaan ole juurikaan rahaa.

Sitten se, että miten oikeasti voit huhtikuussa(?)/ lähikuukausina saada taloutesi taas järjestykseen jos olet nytkin jo käyttänyt opintolainaasi ja laskuja kasaantuu edelleen?

En tarjoa apuani kun se ei kelpaa, mutta tämän ketjun lukiessa heräsi ajatus että tahdon itse liittyä siihen auttajien/avun tarvitsijoiden kerhoon.

Muista nyt että sulle on sitä apua kyllä tarjolla jos oikeasti tarvitset!!
Ex jäi työttömäksi kesän jälkeen ja ilmeisesti eron myötä (ei ole koskaan ollut mikään talousihme, siis rahan kanssa) hänellä nuo raha-asiat menivät miten menivät, en ole tarkemmin kysynyt, asiahan ei mulle kuulu, näin hänen mielestään.

Kunhan saisin nuo isoimmat laskut pois, saisin kyllä talouteni taas siihen malliin, millä sen kuuluisikin olla - itselläni menot ovat pienet, ainoina puhelin, netti, vuokra ja ruoka sekä hyvin satunnaiset vaatemenot (lapsille yleensä kirpparilta). Isompia laskuja ei ole enää kuitenkaan paljon, eli juuri noita perinnässä olevia, mutta ne onkin sitten pakko maksaa nyt.

Opintolaina on ollut pakko nostaa eron jälkeen sellaisena kuin se tulee, jo senkin vuoksi että sosku on joka tapauksessa katsonut sen mulle tuloksi. Se on lisäksi auttanut näissä laskuissa yllättävän paljon. En todellakaan silloin kesällä ajatellut, että kävisi näin! Tuskin kukaan parisuhteessa elävä ajattelee, ainakin jos on rahtunen uskoa tulevaisuuteen.. Silloin oli vielä yhteiset rahat ja yhteiset menot, niin sanoakseni.

No, pitää lopettaa tämä kitinä ja tehdä välillä jotain hyödyllistä ;) En tullut tänne sitä varten, että kenenkään pitäisi avustussuunnitelmaa tekemään, vaan ihan vaan purkaakseni nimettömänä tuntojani.

 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä tulisi mieleen kaivat äitiyshousuja jos rahatilanne on heikko. Jotain isoja paitoja ja trikoita voi käyttää ja käytettiin ennen. Ei kenelläkään ollut äitiysvaatteita.
Ja lapselle voi sanoa, että ei ole varaa lahjoihin.
Niin.. no. Toppahousuissa olen nyt ollut, ei ole muita sopivia, kun maha jostain syystä on kasvanut vauhdilla. Ajattelin kyllä, että jos saisin ompelukonetta jostain, ottaisin jotkut vanhat housut käsittelyyn ja keksisin niistä äippähousut. Mulla ei ole isoja paitoja tai trikoita, en esim. omista verkkareita ollenkaan :D Käytännössä siis tällä hetkellä jalkaan mahtuvat kahdet yöhousut ja nämä toppahousut..

Lapselle sanominen onkin aika vaikeaa. Ajattelin, että leipoisimme vaikka yhdessä iiiison piparin ja koristelisimme sen kauniiksi ja sitten käärisimme sellofaaniin :) Jotain se olisi sekin. Lapsi nukkui tuo synttärikutsu kädessä koko yön <3
 
vieras ap
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
itse ihmettelin samaa, että suunnitelmat kesällä selvät lomamatkoja, auton ostoa, omakotitaloa myöten valmiina, niin miten voi mennä yhtäkkiä noin huonosti sulla sekä ex-miehellä? jos asiat oli järjestyksessä aikaisemmin, niin tuskin puolessa vuodessa tapahtuu niin paljon, että "taivas putoaa niskaan", kummaltakin....
Mulla ei ole omia "tuloja" silloin ollutkaan, koska olin kotiäitinä, satunnaisesti kursseja tehden. Mies teki töitä ja tienasi rahaa, joka oli yhteistä - tosin hänellä maksuhäiriö, joten kaikki oli minun nimissäni..

Jotain tuossa selitinkin.
 

Yhteistyössä