Isovanhempien vaatimuksista vauvan suhteen

• Viestiketjun aloittaja Voi yhyren kerran
  • Ensimmäinen viesti
Voi yhyren kerran
Perkele, avaudun vähän...

Kuopus on viiden viikon ikäinen ja täysin pärähtäneet isän puolen isovanhemmat tosissaan vaativat vauvaa viikonlopuksi hoitoonsa. Onhan kyse heidän ensimmäisestä lapsenlapsestaan, jonka kanssa haluavat "kahdenkeskistä" aikaa. Vauva on siis täysimetyksellä, pulloa ei ole vielä toistaiseksi nähnytkään, ei ole ollut tarvetta ruokkia muulla tavalla kuin imettämällä. Anopin mukaan mun pitäisi myös antaa isälle mahdollisuus ruokkia lastaan lypsämällä maitoa ja antamalla isälle pullo käteen, oli räksyttänyt pojalleen, kuinka minä "omin" vauvan ja teen kuulemma tahallani itsestäni korvaamattoman.

Mitä v*ttua?
Olenko mä nyt aivan kohtuuton, kun en suostu näihin vaatimuksiin? Mielestäni isovanhempien aika viikonloppuvierailujen merkeissä on tulevaisuudessa, kun lapsi on useamman vuoden ikäinen. Tai edes sen ikäinen, ettei häntä enää imetetä.

"vieras"
Tietänet itsekin, että kohtuuttomia tässä tapauksessa ovat ko. isovanhemmat :) Imetys nyt vain on äidin tehtävä, ihan luonnon määräämä juttu. Isä voi sitten ottaa sitä "omaa" juttuaan vauvan kanssa esimerkiksi pesujen ja yleisen hellittelyn merkeissä.
Ymmärrän että pistää kiristämään hermoja tuollainen!

• Tykkää
Reactions: J.Ketkupolkka
"vieras"
no tiedät itsekin että et ole kohtuuton. älä mene opettamaan pullolle jos imetys onnistuu. pian ei enää rintaa huoli. näin kävi esikoisemme kanssa. kuopus sitten saikin kaiken maidon tissista kunnes tuli vuoden. eli tein itsestäni todellakin liiankin korvaamattoman. entäs sitten, ei vauvaa mihinkään yökylään tarvi viedäkään.
sano anopille että katotaan josko vuoden päästä tulsi yhdeksi yöksi ja sitä ennen kyläilette sielä perheenä ja vastavuorosesti anoppi voi vierailla teillä. anopilla ei oo mitään oikeutta vatia mitään lapsenne suhteen. eikä vauva tarvi mitään kahdenkeskistä laatuaikaa aikaa muiden kuin vanhempiensa kanssa

"vieras"
Sano että sun mielestä yö per ikävuosi on noudattamisen arvoinen sääntö. 5 viikkoa on vielä melkein lapsivuodeaikaa ja hyvä kun vauvalla on nimeä. Kun aika on kypsä niin tietenkin isovanhemmat saavat lasta hoitaa.

Toisaalta voisit myös muistuttaa, että isovanhemmilla ei ole oikeuksia ja isovanhemman paras vakuutus on hyvä suhde miniään/vävyyn. Tämä oli pari vuotta sitten hesarin mielipidepalstalla kun yksi nainen kirjoitti kansainvälisestä erotilanteesta ja hyvistä appivanhemmista, jotka ymmärsivät asemansa vaikka poika omat asiansa sotkikin.

• Tykkää
Reactions: Wolt
"Piika-äiti"
Mies voisi vastata äidileen että imetät teidän yhteisestä päätöksestänne ja laittaa hänet muutenkin ojennukseen.

Sekaisinhan se mummoparka on ja haluaa kertoa kavereilleen että sai vauvan hoitoon, mutta joku järki mummillekin pitäisi saada päähän. Luuletko että hän selviäisi lyhyestä vaunulenkistä?

Sinä saat päättää, vaikka isovanhemmat siitä herneen nenäänsä vetäisivätkin.

Hankala tilanne toki, kun tiedän omasta kokemuksesta että joillekin isovanhemmille on mahdoton selittää asiaa, joka heidän mielestään on jollain tavalla. Se sitten vaan on sillä tavalla kun on kerran aina ollut eikä siitä ennenkään rikki menty. Ja pitävät nykyajan äitejä hysteerisinä.

Tiedät itsekin ettet ole kohtuuton kun et suostu noihin vaatimuksiin. Ja senkus vaativat, te miehesi kanssa päätätte kenelle lapsi menee hoitoon ja koska vai meneekö ollenkaan.

Tuo että koska et ole opettanut lasta pullolle että isäkin voi ruokkia lasta(eli teet itsestäsi korvaamattoman- väite)taitaa olla isovanhemmille vain syyllistämiskeino ja tarkoituksena saada lapsen isääkin painostamaan sinua pullolle opetteluun sillä heidän silmissään se pullolla ruokittamuus on vain ainoa este vauvan yökyläilyille.

"Aapee"
Todella ahdistaa tämä asia, viime viikonloppuna ottivat puheeksi, että haluaisivat luoda lapsenlapseensa alusta asti kiinteän suhteen ja se ilmeisesti on mahdollista vain kahdenkeskisellä ajalla pienen vauvan kanssa. Painostus oli melkoista ja jälkeenpäin ahdisti tuntuvasti. Appiukko puolivittuili, että luulen minä vain oman maitoni olevan niin erinomaista, kyllä isovanhempien hyvä suhde lapsenlapseen painaa vaakakupissa enemmän kuin imetys. Vaan tässä kun ei ole kysymys ainoastaan imetyksestä vaan siitä, että minä en kestä olla erossa pienestä vauvastani kahta vuorokautta, minusta se on luonnotonta :( Ja mitä minä teen viikonlopun aikana, lypsän maitoa ja itken ikävääni?

Mies on samoilla linjoilla kanssani, mutta ei uskalla kunnolla nousta omia vanhempiaan vastaan tässä tai muissakaan asioissa :(

"vieras"
tee muutenkin heti selväkis kuka lapsen asioista päättää. olen nähnyt mihin johtaa tuollainen tilanne kun isoäiti omii lapset ja pian tuhoaa koko vanhempien kasvatustyön

"vieras"
[QUOTE="vieras";25721551]Sano että sun mielestä yö per ikävuosi on noudattamisen arvoinen sääntö. 5 viikkoa on vielä melkein lapsivuodeaikaa ja hyvä kun vauvalla on nimeä. Kun aika on kypsä niin tietenkin isovanhemmat saavat lasta hoitaa.

Toisaalta voisit myös muistuttaa, että isovanhemmilla ei ole oikeuksia ja isovanhemman paras vakuutus on hyvä suhde miniään/vävyyn. Tämä oli pari vuotta sitten hesarin mielipidepalstalla kun yksi nainen kirjoitti kansainvälisestä erotilanteesta ja hyvistä appivanhemmista, jotka ymmärsivät asemansa vaikka poika omat asiansa sotkikin.[/QUOTE]
Ei tuollaisille pidä mitään selitellä. On kun ei olisi kuullutkaan heidän juttujaan. Alkavat muuten kalenteri kädessä kyttäämään, koska saavat lapsen hoitoon. Kuulostaa vähän siltä, että 18-vuotiaana uskaltaisi antaa lapsen mennä yökylään, kun noin outoja ovat.

"vieras"
[QUOTE="Aapee";25721575]
Mies on samoilla linjoilla kanssani, mutta ei uskalla kunnolla nousta omia vanhempiaan vastaan tässä tai muissakaan asioissa :([/QUOTE]

miksi miksi niin moni mies on tollanen hiirulainen. en kestäis ikinä tollasta mammanpoikaa. ihanaa kun tietää että jos ikinä mitään kitkaa tulisi, mies oli puolustamassa mua ja meidän perhettä. onneksi mulla on kuitenkin todella ihana ja ymmärtäväinen anoppikin :)

"mamaa"
Ihan hullujahan tuollaiset vaatimukset ovat. Siispä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Toki se on hienoa, että isovanhemmat ovat kiinnostuneita lapsenlapsestaan (sekään ei ole itsestäänselvyys nykyään) ja haluavat viettää aikaa hänen kanssaan. Anna heille siihen paljon tilaisuuksia, mutta yökylään vauvaa ei tarvi antaa. Eikä imetystä lopettaa siksi, että anoppi haluaa. Googlaa vaikka joku kehityspsykologinen tutkimus kiintymyssuhteen kehityksestä ja anna luettavaksi :)
No, ei vaan, mutta ei vanhempien tarvitse antaa vauvaa yökylään, jos ei halua, eikä se ole mitenkään vauvan kehitykselle eduksikaan (eli siis se ei ole myöskään mikään syy).

Lapsen isä voi osallistua tai tehdä kaikkea muuta vauvan kanssa. Isä on todella tärkeä, mutta ei hänen nainen tarvitse olla.

"vieras"
[QUOTE="Aapee";25721575]Todella ahdistaa tämä asia, viime viikonloppuna ottivat puheeksi, että haluaisivat luoda lapsenlapseensa alusta asti kiinteän suhteen ja se ilmeisesti on mahdollista vain kahdenkeskisellä ajalla pienen vauvan kanssa. Painostus oli melkoista ja jälkeenpäin ahdisti tuntuvasti. Appiukko puolivittuili, että luulen minä vain oman maitoni olevan niin erinomaista, kyllä isovanhempien hyvä suhde lapsenlapseen painaa vaakakupissa enemmän kuin imetys. Vaan tässä kun ei ole kysymys ainoastaan imetyksestä vaan siitä, että minä en kestä olla erossa pienestä vauvastani kahta vuorokautta, minusta se on luonnotonta :( Ja mitä minä teen viikonlopun aikana, lypsän maitoa ja itken ikävääni?

Mies on samoilla linjoilla kanssani, mutta ei uskalla kunnolla nousta omia vanhempiaan vastaan tässä tai muissakaan asioissa :([/QUOTE]
Kuulostavat narsistisilta ja mies tossukalta, joka kasvanut narsistisessa perheessä. Niin häiriintyneiltä vaikuttavat jutut. Älä missään tapauksessa ikinä anna lasta hoitoon ja nyt vedät todella tiukata rajat myös noille jutuille. Leijonaemovaihde päälle. Muuten käy huonosti.

Minun anoppi ehdotteli samaa kans esikoisen ollessa vauva. Toisaalta hän oli myös sitä mieltä että jos lapsi itkee mummon sylissä niin se laitetaan lattialle yksin huutamaan kun ei kerta mummo kelpaa.

Että toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Mies saisi sanoa äidilleen painokkaasti asiasta ettei teillä välit mee tällaisen asian takia solmuun.

Ja nyt jään odottamaan koska Mummeliisa tulee kertomaan että miksi et antaisi lasta isovanhemmille, tarviihan vauvakin lomaa vanhemmistaan ;)

"jojo"
Jos miehellä ei ole munaa pitää puolianne vanhempiaan vastaan, sinulla toivon mukaan on. Kohteliaisuus on aina viisasta, mutta joskus on tilanteita, kun on annettava piut paut myöntyväisyydelle ja pidettävä puolensa sillä teholla kuin se on tarpeen.

"Piika-äiti"
Miehen olisi sitten nyt hetki kasvaa aikuiseksi ja katkaista oma napanuora äitiinsä.

Ja voit todellakin ottaa esille sen 1 yö/ikävuosi -suosituksen ja sanoa, että teillä noudatetaan sitä. Piste.

Ja että noin 11 kuukauden päästä alat harkita asiaa uudelleen, mikäli isovanhemmat käyttätyvät hyvin ja he ovat osoittautuneet sellaisiksi, että heille uskaltaa vauvan antaa.

Aapee.
Kiitos teille kommenteista. Tänään siis pidän pääni, kun tulevat kylään ja ottavat luultavasti vauvan viikonloppuvierailun uudelleen puheeksi ja pistän kovan kovaa vastaan. Mieheltä odotan tukea, mutta jos ryhtyy vanhempiensa edessä nöyristelemään, mä pidän sitten vauvan ja mun puolia senkin edestä :headwall:

Naamioivat vaatimuksensa jaloieliseksi avuntarjoamiseksi, jota minä kiittämättömänä en halua ottaa vastaan. Tässähän tarjotaan vanhemmille kahdenleskistä laatuaikaa ilman vauvaa! Minä vaan en halua kahta vuorokautta ilman vauvaa, hyvä jumala, hän syntyi kuukausi sitten!

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
"Huhhuh"
Kaivat sille who:n suositukset imettämisestä luettavaksi ja sanot hymysuin että katellaan sitten kun isovanhemmille kasvaa jonkinlanen tolkku päähän :). Älä nyt helevetissä suostu älyttömyyksiin! Ja jos alkaa ahdistaa jutut, niin sano hyvä ihminen että tajuatteko ollenkaan miten pöljältä tuo kuulostaa. Ja miehes sietäs kasvattaa selkäranka.

Yhteistyössä