ISOISTA ASUNTOLAINOISTA, TE JOILLA ON

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ei varmaan edes asuntolainaa saatas pienten tulojemme takia. Itsellä tuloina lapsilisä kahdesta lapsesta, miehen tulot noin 28t vuosi. Miehellä vielä tulot vaihtelee aika paljon.... Oli tuohon yhteen lappuun laitettu miehen tuloiksi 2800?/kk
miten nin pienet. eikö tuo miehen palkka ole ihan normaali, ja sinä et käy töissä, niin eihän nyt yhden palkoista mitään suuria summia kerry. Yritystoiminnasta korkeintaan saa yhdenkin palkalla isoja summia.
 
vieras
mitenköhän me pärjätään?otetaan lainaa jotain 100000 reilut ja vain ukolla työ. ukko saa reilu 2000 käteen ja mä hoitovapaalla 280 eur käteen ja 2 lasta ja lapsilisät. sitten aletaan maksaa lainaa n 750 eur kuukaudessa. ollaan muutettu ja joudun vielä irtisanomaan itseni, joten karenssia tulossa ehkä 6 kk ja nuorin kohta 3 v niin pakko mennä työttömäksi jolloin tuo karenssi sitten tulee. sitten myös omakotitalon yleiset menot sähkö, vakuutus, netti ja ruoka. millä me oikein eletää?pyhällä hengellä vai?
 
Ei tehdä tästä riitaketjua jookos :wave:

On kiva kuulla että on erilaisia tilanteita, palkkoja yms.
Mutta ei tarvia riidellä kuiteskaan :)

Ja mitä tulee lainasummiin, niii esim. täällä missä vielä asutaan saisi kodin 80000-100000 eurolla, mutta siellä Hyvinkäällä vastaavasta saa maksaa aika paljon enemmän joten kaiketikin lainan määrä olisi silloin isompi...

Ja vuokratasoa jonkin verran tutkineena samalla summalla kuitenkin mielummin lyhentäisi omaa (vuokrat on aika hurjat).
 
Meillä taitaa lainaa olla noin 150t, tosin siinä on asuntolainan lisäksi myös mökki- ja autolaina.
Lyhennetään noin 1000-1300?/kk, kuukaudesta riippuen.
Miehen tuloilla maksetaan laina ja yleensä kaikki laskut, minun rahoillani eletään, eli kotihoidontuki ja lapsilisät, nyt tosin äp-raha.
Aika tiukoilla ollaan mutta aika pitkälti oma valinta kun tuli tuo kesämökki ostettua..
Minä olen ollut nyt 4.5v kotona (puoli vuotta olin välissä töissä) ja aloitan syksyllä iltaopiskelun joten olen pienituloinen vielä piiitkäään...
Lapsia on 5.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Essiorvokki:
Asuntolainaa jäljellä lähes 255000, kuukausierä sis.lyhennyksen ja korot on 1420. Lainan korko on sidottu 12 kuukauden euriboriin ja meillä marginaali on 0,3 prosenttia. Korontarkistus oli viimeksi kesällä 2007, mutta meillä sovittu ettei kuukausierä muutu vaikka korko muuttuisi, vaan laina-aika joustaa. Nythän nuo korot on tulleet alaspäin. Kannattaa ottaa laina ennen kuin marginaalit alkaa korkojen tippumisen myötä nousta!

Meidän tulot on käsitykseni mukaan aika hyvät, mutta silti kaikki menee mikä tuleekin. Onhan tuota omakotitalon lisäksi autoa maksettavana ym. Itsestähän se on kiinni, miten talous kestää, mutta tässä siis luvut esimerkkinä näin suuren lainan kustannuksista.
Suunilleen näin meilläki...
Paitsi et mä oon työtön tällä hetkellä ja maksellaan pelkkiä korkoja...
Ukko maksaa vaikkei asu täällä...
 
WTF
täytyy tunnustaa et tiukkaa tekee... vajaa 200th? lainaa minä kotona ja mies töissä...
no tietty loppuvuodest meni veroa valtiolle ihan hel**tisti, mut nyt itetty ku alkaa uus kausi jää rahaa vähän enemmän. lainaa lyhennetään 1000? + sähkö ja vesi, eli 1500?
 
vieras
Me otettiin 3 vuotta sitten lainaa 213000?. Ei omaa rahoitusta, laina on kahdessa osassa ja toiselle osalle on 2 henkilötakausta. Neljä lasta, itte olen ollut puoli vuotta hoitovapaalla ja miehen palkka on 2000-2500? netto, tuo vähän vaihtelee. On siis yrittäjä. Kaikki mitä tulee niin menee, tarkotus olis olla kotona vielä kesään asti. Jos ja kun meen töihin niin meille jää noin 600? enempi rahaa. (hoitomaksu, bensat ym..).
Ei pidä kokoaikaa ajatella sitä suurta lainaa, meillä se summa alkaa jo ykkösellä:) Lyhennysvapaata ei olla koskaan edes harkittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton:
Ja mitä tulee lainasummiin, niii esim. täällä missä vielä asutaan saisi kodin 80000-100000 eurolla, mutta siellä Hyvinkäällä vastaavasta saa maksaa aika paljon enemmän joten kaiketikin lainan määrä olisi silloin isompi...

Ja vuokratasoa jonkin verran tutkineena samalla summalla kuitenkin mielummin lyhentäisi omaa (vuokrat on aika hurjat).
Jos okt:a olette Hyvinkäältä katsomassa, niin kannattaa varautua tuohon 200 000. Kerrostaloasunnon saa jo n. 100 000 ja rivitalosta saa pulittaa n. 150t.
Vuokralle ei kannata mennä, jopa kaupungin vuokra-asunnoissa 3h+k maksaa n. 700e/kk, yksityisellä satasen enemmän :eek:

 
Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton:
Ja mitä tulee lainasummiin, niii esim. täällä missä vielä asutaan saisi kodin 80000-100000 eurolla, mutta siellä Hyvinkäällä vastaavasta saa maksaa aika paljon enemmän joten kaiketikin lainan määrä olisi silloin isompi...

Ja vuokratasoa jonkin verran tutkineena samalla summalla kuitenkin mielummin lyhentäisi omaa (vuokrat on aika hurjat).
Jos okt:a olette Hyvinkäältä katsomassa, niin kannattaa varautua tuohon 200 000. Kerrostaloasunnon saa jo n. 100 000 ja rivitalosta saa pulittaa n. 150t.
Vuokralle ei kannata mennä, jopa kaupungin vuokra-asunnoissa 3h+k maksaa n. 700e/kk :eek:
Rivaria tai kerrostaloa :wave:
Ja tosiaan vuokrat on 4h+k on jo sitä luokkaa että mielummin maksaa omaa.
Yksityisillä vuokra voi olla yli 1000?
Ja kaupungin asuntoihin jonot on...... Pitkät.
 
Näin
Meillä lainaa otettiin 190000 ?. Pankille maksetaan 850 ? kk. Mä jäin tulloin heti kotiin ja tulot oli yhteensä n. 3000 ?, sitten tipuin kotiht. ja tulot taloudessa n. 2300 ?. Nyt sitten oon taas kohta kotiin jäämmässä ja äippä raha on surkee, joten varmaan maksetaan vuos kaks vaan korkoja.
 
Me haetaan lainaa 150000-170000 ja minä alan syksyllä opiskelemaan. Mies tienaa n. 2000 nettona ja minun opintotuki on säälittävän pieni. Meillä on yksi lapsi. Säästöjä on melko hyvin ja aiotaan ostaa se oma takaus, joten ei tarvitse älyttömiä alkupääomia tai takaajia. Opiskeluajan, eli n.3,5 vuotta kittuutetaan. Voin tehdä tosin työkeikkaa ja säästötililtä voidaan ottaa rahaa, jos isoja hankintoja tulee. Voipi olla, että ensimmäinen vuosi maksetaan pelkkiä korkoja.
Mutta alkuun vähennetään vähemmän lainaa ja sitten kun aloitan taas työt, niin aletaan lyhentämään suuremmissa erissä. Ja korkokatto on melko ehdoton näin laman kynnyksellä.
 
Ai sinun mielestäsi lähihoitaja on verrattavissa työttömään/kouluttamattomaan?! Peruspalkka on täälläpäin n.1700e,ja kyllä sillä mun mielestäni pärjää. Nykypäivänä ei kellekkään meinaa oma palkkansa riittää,kas kun samat hinnat on kaikille ja pienipalkkaisetkin pärjää! Turhaa narinaa,miten lie elävät nekin.
Mene kokeilemaan lähihoitajan työtä (vanhusten parissa),ja tule sitten vertailemaan meitä työttömiin! :kieh:
ps.en tee itse juuri nyt sitä työtä,vaan pienipalkkaista josta saan n.1400e-verot
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Me haetaan lainaa 150000-170000 ja minä alan syksyllä opiskelemaan. Mies tienaa n. 2000 nettona ja minun opintotuki on säälittävän pieni. Meillä on yksi lapsi. Säästöjä on melko hyvin ja aiotaan ostaa se oma takaus, joten ei tarvitse älyttömiä alkupääomia tai takaajia. Opiskeluajan, eli n.3,5 vuotta kittuutetaan. Voin tehdä tosin työkeikkaa ja säästötililtä voidaan ottaa rahaa, jos isoja hankintoja tulee. Voipi olla, että ensimmäinen vuosi maksetaan pelkkiä korkoja.
Mutta alkuun vähennetään enemmän lainaa ja sitten kun aloitan taas työt, niin aletaan lyhentämään suuremmissa erissä. Ja korkokatto on melko ehdoton näin laman kynnyksellä.
Teillä on sitten kaikinpuolin hyvä tilanne :flower:
 
miip
Meillä on mun mittakaavan mukaan iso laina, muttei läheskään semmosia mitä useimmilla. N. 100tht.
Laina ollaan saatu melkein pelkillä miehen tuloilla, olin opiskelija. Takaajia ei ole, eikä ollut omaa rahaa lainaa otettaessa. Talon arvo oli (ja on noussut siitä mitä se oli) enemmän, mitä maksettiin.
Miehellä jää käteen 2500e kuussa (vaihtelee, välillä pari sataa vähemmän ja välillä enemmän), minä kht. Lyhennetään tällä hetkellä asuntolainaa vain 600e, kesällä nostetaan summaa kun saadaan maksettua mökkitonttilaina pois).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Akka:
Me haetaan lainaa 150000-170000 ja minä alan syksyllä opiskelemaan. Mies tienaa n. 2000 nettona ja minun opintotuki on säälittävän pieni. Meillä on yksi lapsi. Säästöjä on melko hyvin ja aiotaan ostaa se oma takaus, joten ei tarvitse älyttömiä alkupääomia tai takaajia. Opiskeluajan, eli n.3,5 vuotta kittuutetaan. Voin tehdä tosin työkeikkaa ja säästötililtä voidaan ottaa rahaa, jos isoja hankintoja tulee. Voipi olla, että ensimmäinen vuosi maksetaan pelkkiä korkoja.
Mutta alkuun vähennetään enemmän lainaa ja sitten kun aloitan taas työt, niin aletaan lyhentämään suuremmissa erissä. Ja korkokatto on melko ehdoton näin laman kynnyksellä.
Teillä on sitten kaikinpuolin hyvä tilanne :flower:
No on pyöritelty jo hyvän aikaa noita lukuja päässä, sumplittu ja harkittu. Nyt sitten päätettiin toteuttaa suunnitelma, koska kuitenki maksetaan melko korkeaa vuokraa tästä nykyisestä, niin sama lyhentää omaa pois ja vaikka maksella korkojakin. Enemmän siinä silti voittaa, entä maksamalla ventovieraalle vuokraa.
 
ähky
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
ei nykypäivänä saa alle 200 000 euron ku jotain lautahökkeleitä ylivieskasta! otapa myös huomioon että kaikki ei oo niitä lähihoitajia/kouluttamattomia/työttömiä,molemmilla vanhemmilla voi olla hyvä palkka.
Ei asuta Vieskassa eikä lautahökkelissä (ellei täysin peruskorjattua rintamamiestaloa sellaiseksi lasketa), mutta talo irtosi kyllä reilusti alle 150000...
 
Meillä asuntolainaa jäljellä 180000e ja autolainaa 14000e. Lyhennys asunnosta on 1000e ja autosta 350e. Asuntolainaa jäljellä n: 23v Isäntä tienaa vuodessa 39-40000e ja minä jään kohta kh tuelle. Hyvin ollaan tultu toimeen mutta rahalla ei mässätä vaan katotaan mihin sitä kulutetaan. Vuoden olen vielä kotona ja sitten itsekkin lähen taas töihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja että näin:
ei nykypäivänä saa alle 200 000 euron ku jotain lautahökkeleitä ylivieskasta! otapa myös huomioon että kaikki ei oo niitä lähihoitajia/kouluttamattomia/työttömiä,molemmilla vanhemmilla voi olla hyvä palkka.
Mitä vikaa on Ylivieskassa? :eek: :eek: :eek: Mulla vain on jotenkin sellainen ajatus, että nykypäivän hetimullekaikkinyt-ihmiset, ei oikeesti tajua, kuinka isoja lainoja ottavat. Äitiäni lainaten "velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa"...
 

Yhteistyössä