ISOISTA ASUNTOLAINOISTA, TE JOILLA ON

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lainaa 150000 oli kun otettiin,edellinen asunto myytiin silloin ja siit sai vähän pohjakassaa. Olen äippälomalla,mutta hoitovapaalla ollessani tienaan itse vähän lisätuloja omasta "firmastani",mies töissä ja tienaa bruttona jonkun 3000.Minä töissä ollessani (menen 2010) saan sitten jonkun 2100 bruttona...
Lyhennys täl hetkel 1000 e kuussa,nostetaan sitten.kun menen palkkatöihini takasin

On minustakin melkoisen pienillä tuloilla otettu tosi suuria lainoja.

Me otimme reilun 240.000 euron lainan, tulot kuitenkin melkoisesti isommat, eli yhteensä nettotulot ovat n. 5.000 euroa sisältäen lapsilisän ja elarin. Maksamme pelkästään asumisesta, siis korkoja, lyhennystä, yhtiövastiketta + sähkölämmitystä liki 1.600 euroa kuussa. Asumme 95,5 neliöisessä paritaloneliössä pääkaupunkiseudulla, joten kyse on aivan tavallisesta perheasunnosta. Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, ei autoa, ja vasta nyt kun sain palkankorotuksen + että ryhdyin tekemään täyttä työviikkoa, kun mies oli viime vuoden puolella puoli vuotta työttömänä, jää jotain rahaa säästöön / ylimääräisiin juttuihin. Eli Aiemmin porskutettiin n. 7 - 800 euroa pienemmillä nettotuloilla.

160000e. Mä äitiyslomalla ku laina haettiin, mies töissä ja sille jäi sellanen 2000e silloin käteen kuussa ku laina otettiin. Ei takaajia, maksetaan vähän alle tonni kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja HattiWatti:
Onko muuten kenelläkään kokemusta, että tuleeko rivitalossa asuminen miten paljon halvemmaksi kuin omakotitalossa asuminen? Täälläpäin niiden ostohinnat on samoissa, mutta mietitään vaan, että onko omakotitalossa kuitenkin enempi kuluja..?

me asutaan nyt rivitalokolmiossa ja ollaan laskettu et jos rakennetaan tai ostetaan kohtuu uusi omakotitalo niin sen ylläpitokustannukset kk-tasolla voi tulla jopa halvemmaksi.

Onko totta??

Muita kokemuksia??

Me on laskettu, että alussa lyhennetään lainaa, niin että asumiseen (sähköt, lämmitykset ym.) menee n. 1000 euroa kuussa. Elämiseen meille kolmelle jää vielä n. 1000 euroa. Sitten on tosissaan säästöjä sen verran, että vaikka joka kuukausi nostettas säästötililtä 300 euroa, niin siellä riittää rahaa mun opiskelujen ajan.
Pankin kanssa voi sopia takaisinmaksusta. Sitten, kun aloitan työt voimme lyhentää lainaa huomattavasti enemmän kuussa.
Ja en ymmärrä, miten me kolme emme eläisi tonnilla/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Essiorvokki:
Asuntolainaa jäljellä lähes 255000, kuukausierä sis.lyhennyksen ja korot on 1420. Lainan korko on sidottu 12 kuukauden euriboriin ja meillä marginaali on 0,3 prosenttia. Korontarkistus oli viimeksi kesällä 2007, mutta meillä sovittu ettei kuukausierä muutu vaikka korko muuttuisi, vaan laina-aika joustaa. Nythän nuo korot on tulleet alaspäin. Kannattaa ottaa laina ennen kuin marginaalit alkaa korkojen tippumisen myötä nousta!

Meidän tulot on käsitykseni mukaan aika hyvät, mutta silti kaikki menee mikä tuleekin. Onhan tuota omakotitalon lisäksi autoa maksettavana ym. Itsestähän se on kiinni, miten talous kestää, mutta tässä siis luvut esimerkkinä näin suuren lainan kustannuksista.

Hei, Mistä pankista otitte lainan, kun marginaalinne on 0,3%? Meillä nyt ajankohtaista ja mietin eri paikkoja, mistä pyytää tarjouksen. Siis lähinnä sellaisilta pyydetään, joilta saa alhaisen marginaalin, kun meillä hyvä tilanne tulojen suhteen tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marginaali?:
Alkuperäinen kirjoittaja Essiorvokki:
Asuntolainaa jäljellä lähes 255000, kuukausierä sis.lyhennyksen ja korot on 1420. Lainan korko on sidottu 12 kuukauden euriboriin ja meillä marginaali on 0,3 prosenttia. Korontarkistus oli viimeksi kesällä 2007, mutta meillä sovittu ettei kuukausierä muutu vaikka korko muuttuisi, vaan laina-aika joustaa. Nythän nuo korot on tulleet alaspäin. Kannattaa ottaa laina ennen kuin marginaalit alkaa korkojen tippumisen myötä nousta!

Meidän tulot on käsitykseni mukaan aika hyvät, mutta silti kaikki menee mikä tuleekin. Onhan tuota omakotitalon lisäksi autoa maksettavana ym. Itsestähän se on kiinni, miten talous kestää, mutta tässä siis luvut esimerkkinä näin suuren lainan kustannuksista.

Hei, Mistä pankista otitte lainan, kun marginaalinne on 0,3%? Meillä nyt ajankohtaista ja mietin eri paikkoja, mistä pyytää tarjouksen. Siis lähinnä sellaisilta pyydetään, joilta saa alhaisen marginaalin, kun meillä hyvä tilanne tulojen suhteen tällä hetkellä.
meillä tapiola

Alkuperäinen kirjoittaja Haahuilija:
Meillä asuntolainaa n.130 000? (josta lyhennys n.700?/kk) ja autolainaa lyhennetään n.200?/kk. Miehellä jää kuussa käteen palkasta n.1600? ja mulle äippärahaa 300? + lapsilisä 100?. Kun vaan oiskin tuo lainanlyhennys, mutta kun on asumiskustannukset siihen päälle, ruokamenot yms...

Ois meidän kyllä pitäny pikkusen tarkemmin vielä laskeskella mihin on varaa. Omakotitalon menot yllätti. Ja aika tiukilla ollaan. Minulla olis tarkotus vielä palata keskeneräisten opintojen pariin... eli sitten se vasta tiukille talous meneekin :(

Välillä on käynyt mielessä, että muutetaan halvempaan takaisin (ennen oli kerrostalo-osake), mutta jotenkin vaan tuntuu, ettei "kehtaa". Ei kehtaa myöntää/näyttää kaikille, ettei oo vara asua tässä ja ettei älytty sitä ite aiemmin... :(

Meillä vähän sama juttu :( Taidettiin ajaa itsemme liian ahtaalle ja nyt ei sitä kehtaisi muille tunnustaa... En ymmärrä mistä menoista voisimme enää karsiakaan, kun tarkkaan jo nytkin kaikki lasketaan. Olisi pitänyt tyytyä vaikka kerrostalokolmioon tämän omakotitalon sijaan... olisi riittänyt varsin hyvin kolmihenkiselle perheellemme....

Alkuperäinen kirjoittaja Tytti:
Meillä asuntolainaa n.130 000? (josta lyhennys n.700?/kk) ja autolainaa lyhennetään n.200?/kk. Miehellä jää kuussa käteen palkasta n.1600? ja mulle äippärahaa 300? + lapsilisä 100?. Kun vaan oiskin tuo lainanlyhennys, mutta kun on asumiskustannukset siihen päälle, ruokamenot yms...

Ois meidän kyllä pitäny pikkusen tarkemmin vielä laskeskella mihin on varaa. Omakotitalon menot yllätti. Ja aika tiukilla ollaan. Minulla olis tarkotus vielä palata keskeneräisten opintojen pariin... eli sitten se vasta tiukille talous meneekin :(

Välillä on käynyt mielessä, että muutetaan halvempaan takaisin (ennen oli kerrostalo-osake), mutta jotenkin vaan tuntuu, ettei "kehtaa". Ei kehtaa myöntää/näyttää kaikille, ettei oo vara asua tässä ja ettei älytty sitä ite aiemmin... :(

Meillä vähän sama juttu :( Taidettiin ajaa itsemme liian ahtaalle ja nyt ei sitä kehtaisi muille tunnustaa... En ymmärrä mistä menoista voisimme enää karsiakaan, kun tarkkaan jo nytkin kaikki lasketaan. Olisi pitänyt tyytyä vaikka kerrostalokolmioon tämän omakotitalon sijaan... olisi riittänyt varsin hyvin kolmihenkiselle perheellemme....

Kai siellä pankissa laskeskeltiin lainaa hakiessanne mihin teidän tulonne riittävät? Me ainakin jouduttiin tyytymään vähän pienempään asuntoon, kun pankissa laitettiin realiteetit eteen. Ei sitä itse osaa niin välttämättä arvioida mitä kaikkea esim. omakotitalossa onkaan maksettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen:

Kai siellä pankissa laskeskeltiin lainaa hakiessanne mihin teidän tulonne riittävät? Me ainakin jouduttiin tyytymään vähän pienempään asuntoon, kun pankissa laitettiin realiteetit eteen. Ei sitä itse osaa niin välttämättä arvioida mitä kaikkea esim. omakotitalossa onkaan maksettavana.

No meille yhdestä pankista eivät edes lainaa myöntäneet, kun menee kuulemma liian tiukille talous... Mutta itsepäisesti haimme tarjousta toisesta pankista ja siellä suostuivat. Nyt sitten ollaan tässä velkaloukussa :( En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä...

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen:

No eivät sanoneet.... :( Voi kun olisivatkin....

Tsemppiä teille talon rakentaneet kituuttajat. Ettekö voisi ajatella menevänne töihin? Itse en VOI jäädä kotiin kotiäidiksi vaikka haluaisin, kotihoidontuella ei makseta menoja. Asumismenot on meilläkin yhteensä 1500e tietämillä, vaikka lyhennys "vaan" sen 1000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Tsemppiä teille talon rakentaneet kituuttajat. Ettekö voisi ajatella menevänne töihin? Itse en VOI jäädä kotiin kotiäidiksi vaikka haluaisin, kotihoidontuella ei makseta menoja. Asumismenot on meilläkin yhteensä 1500e tietämillä, vaikka lyhennys "vaan" sen 1000 euroa.

Kyllä minä mieluummin "kituutan", kun saan olla kotona lasteni kanssa. En kestäisi ajatusta, että veisin heidät hoitoon. En vaikka sitä myöten tulisi rahaa niin paljon, että saisi kylpeä siinä kuin Roope Ankka. Tää on miun mielipide!

Alkuperäinen kirjoittaja bb:

MEillä asumismenot yhteensä 1000 euroa! Ja summaa nostetaan, sitten kun mennen töihin. PANKIN KANSSA VOI TEHDÄ MAKSUSUUNITELMAN!

No jos ajatellaan, että talo vai kotona olo, kuten eräs miettii että pitääkö koko höskä myydä kun ei selviä...eli onko se kotihoito niin tärkeä asia. Ja miksi ei töihin, onko sinne töihin koskaan tarkoituskaan mennä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hullujapa hulluja.. kukas järkevä maksaa vuokraa jotain tonnin kuussa??

Mutta miksi ihmeessä heti joku 200000 euroa lainaa? Ja sitä paitsi omassa on muitakin kustannuksia. Ei taida 1000 euroa / kk riittää kaikkiin asumismenoihin tuollaisella lainalla. Ellei ole sitten joku 80 vuoden asuntolaina..

Jos tänne pääkaupunkiseudulle aikoo rakentaa talon tänä päivänä niin, että joutuu ostamaan tontin esim. alle 1000 neliötä, täytyy budjetiksi laskea sellaiset 400.000 - 600.000 ?. Eli vaikka olisi säästöjäkin lainaksi joutuu ottaan esim. 300.000. Jos aikoo rakentaa tännepäin Suomea, niin sitten pitää ottaa iso laina.

Aika moni on täällä virheellisesti todennut, että omistusasunto on aina kannattavampi kuin vuokra-asunto. Se on vähän turhan yksinkertaisesti todettu. Jos esim. ottaa ison lainan ja maksaa "vain" 1000 e/kk, kasvaa korkopotti tosi isoksi. Tässä tilanteessa voi olla taloudellisesti fiksumpaa yrittää löytää kohtuuhintainen vuokra-asunto ja säästää vuokranmaksun ohessa omaa varten. Pienikin pudotus lainasummassa pudottaa korkojen osuutta merkittävästi.

Tietysti asumisessa on kyse paljon muustakin kuin asuntosijoittamisesta, eikä taloudellisesti järkevin ratkaisu ole välttämättä muuten mitenkään hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Asuntolainaa 219.000 ja sen päälle autolainaa 30.000.
Mä olen lasten kanssa kotona ja mies vaan tienaa. Hyvin pärjätään!
Ja niin, meillä ei ole takaajia eikä kyllä sen kummemmin omasiuuttakaan.

Olitkos senä joka juuri osti itselleen sen 1690 vihkisormuksen...?!
Ei vissiin ole rahasta pulaa, epäilen

Sama tyyppi.
Hyvin on tiimarivihkosi ajan tasalla :xmas:

Joo :ashamed: ;) Mä ostin just uuden, marimekon unikkokuosilla tietenkin :kieh:

MARIMEKKO! Kehtaatkin tulla tänne leuhkimaan, kun sulla on varaa ostaa marimekkoa |O :D :saint: :p B)

vitsi mitä laina määriä. :o meillä lainan takaisin maksun turvan kanssa asuntolainaa 74000e. maksetaan asunnon lyhennystä jotain 450e. siihen päälle vanhat kulutusluotot ja auton lyhennys. meillä netto tulot on n. 3200e-4000e plus lapsilisä ja vammaistuki.

Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa laskea:
Aika moni on täällä virheellisesti todennut, että omistusasunto on aina kannattavampi kuin vuokra-asunto. Se on vähän turhan yksinkertaisesti todettu. Jos esim. ottaa ison lainan ja maksaa "vain" 1000 e/kk, kasvaa korkopotti tosi isoksi. Tässä tilanteessa voi olla taloudellisesti fiksumpaa yrittää löytää kohtuuhintainen vuokra-asunto ja säästää vuokranmaksun ohessa omaa varten. Pienikin pudotus lainasummassa pudottaa korkojen osuutta merkittävästi.

Tietysti asumisessa on kyse paljon muustakin kuin asuntosijoittamisesta, eikä taloudellisesti järkevin ratkaisu ole välttämättä muuten mitenkään hyvä.

Pääkaupunkiseudulla asuntojen vuokrat ovat kovia, ja perhe ei kovin pieneen vuokra-asuntoon mahdu, joten säästäminen vuokralla asuessa voi olla mahdoton yhtälö. Täällä myös asuntojen hinnat ovat nousseet sellaista tahtia, että säästämällä asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä.

Minä vasta vertasin, tätä 93 neliön vuokra-asunnossa, tässä kilometrin säteellä, samassa, jossa asuttiin 4 vuotta sitten vuokra + vesimaksut on tällä hetkellä 1400 euroa, asumisoikeusasunnossa (100 neliötä), tässä lähellä missä asuttiin ennen, vuokra nyt 1045 + laina jota maksettiin 200 euroa, eli 1245 euroa. Vuokra-asunnosta muutettiin asoon, kun vuokra kävi liian kalliiksi, asossa kahden vuoden asumisaikanamme vuokra nousi liki 200 euroa, ja asuntoon olisi pitänyt ruveta panostamaan rahaa, jotta se olisi ollut meille toimiva, säilytystilaa liian vähän, kylmät huoneet, kuluneet pinnat, 10 vuotta vanhassa asunnossa.

Päätimme toisin, sijoitamme rahat mielummin omaan, joka joskus on kokonaan oma, ja maksettavaksi jää vain vastike.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Onko muuten kenelläkään kokemusta, että tuleeko rivitalossa asuminen miten paljon halvemmaksi kuin omakotitalossa asuminen? Täälläpäin niiden ostohinnat on samoissa, mutta mietitään vaan, että onko omakotitalossa kuitenkin enempi kuluja..?

me asutaan nyt rivitalokolmiossa ja ollaan laskettu et jos rakennetaan tai ostetaan kohtuu uusi omakotitalo niin sen ylläpitokustannukset kk-tasolla voi tulla jopa halvemmaksi.

Onko totta??

Muita kokemuksia??

Missä asut, hattiwatti? Itse olen huomannut myös että neliöhinnat on samoja rivareissa ja omakotitaloissa, tai rivarit jopa kalliimpia.

Meillä lainaa asuntolainaa 145000, mies tuo palkan eli reilut 2000 nettona pöytään. Mä saan vain kotihoidontuen 391 eeroa räpylään + lapsilisät. Hyvin ollaan pärjätty ja kotona aion olla siihen asti, kunnes pienempi täyttää 3. Meillä oli omaa laittaa taloon. Velaton mökki ja auto löytyy.

Asuntolainaa 219.000 ja sen päälle autolainaa 30.000.
Mä olen lasten kanssa kotona ja mies vaan tienaa. Hyvin pärjätään!
Ja niin, meillä ei ole takaajia eikä kyllä sen kummemmin omasiuuttakaan.

Olitkos senä joka juuri osti itselleen sen 1690 vihkisormuksen...?!
Ei vissiin ole rahasta pulaa, epäilen

Sama tyyppi.
Hyvin on tiimarivihkosi ajan tasalla :xmas:

Joo :ashamed: ;) Mä ostin just uuden, marimekon unikkokuosilla tietenkin :kieh:

MARIMEKKO! Kehtaatkin tulla tänne leuhkimaan, kun sulla on varaa ostaa marimekkoa |O :D :saint: :p B)

PÖH, ettekö juuri lukeneet Tanja Saarelan blogia että Marimekko on ihan junttikamaa johon jokaisella on varaa! :kieh: :kieh: |O Vittu mikä akka se Saarela!!!

Yhteistyössä