Inseminaatio

Kiitos Veena ja Irene vastauksista! Tänään aamulla näytti ovulaatiotesti plussaa, joten varmaan sitten huomenna tehdään inssi. Jännittää. Tai ei se toimenpide itsessään jännitä vaan se saammeko toivottua tulosta. En oikein tiedä pitäisikö antaa itselleen lupa toivoa ja uskoa raskauteen vai olisiko parempi olla pessimisti eikä elätellä toiveita, jottei sitten kamalan korkeelta putois. Miten te muut, sallitteko itsenne ajatella että "tää on nyt se meidän kierto jne."? Ei sillä taida loppupeleissä olla väliä mitä niinä piinapäivinä ajattelee, kun kuitenkin pettymys on aina niin kova :(
 
Tervetuloa mukaan Sarma!

Onnea Lumiettalle huomiseen inssiin!

Mulla menossa pp13 eikä mitään oireita suuntaan tai toiseen. Kroppa reagoi samalla tavalla kuin viime inssissäkin (rinnat oli kipeänä kp 19-22), mutta nyt rintakivusta ei enää ole tietoakaan. Tämä enteilee ainakin mun kohdalla negaa ja kuukautisten alkamista 2-3 päivän sisällä :'(

Viime inssin jälkeen menkat alkoi kp 29 ja nyt on siis kp 25 menossa. Kamalaa tämä odottelu ja jännääminen...

Kirjoitinkin jo aikaisemmin, että jos ei nyt tärppää niin seuraava askel ovat ivf-hoidot. Asumme ulkomailla ja pääsemme aloittamaan ivf:n vaikka seuraavasta kierrosta, mutta pidän varmaankin 1-2 kiertoa taukoa, että saan itseni taas ns. henkisesti koottua kasaan jos nyt tulee nega. Meillä on ollut yritystä 08/2007 lähtien ja nyt takana kaksi inssiä... Raskautumisongelmana ovat siis multa löytyvät siittiövasta-aineet ja kilpirauhasen vajaatoiminta, jota hoidan lääkityksellä.

Tsemppiä kaikille!
 
Mites meni Lumietan inssi?
Minulla on ollut inssistä asti menkkamaista jomotusta välillä selässä, välillä mahassa. Tuikkunut oikealle puolelle. Onko muilla ollut tällaista? Ärsyttävä kun joka päivä tuntuu että kohta alkaa menkat, vaikka eihän ne edes voisi alkaa noiden lugesteronien ansiosta, jos olisivat alkaakseen. Vielä reilu viikko piinailla ennen testiä.
Lumiettakohan se kyseli noista tunteista...Täällä ainakin on yhtä tunnemyrskyä. Välillä koettaa uskoa, että kyllä se nyt onnistuu, toisena hetkenä sitten taas palaa maan pinnalle. Tällä kertaa on kyllä ollut enemmän noita pessimistisiä ajatuksia, kiitos noiden jomotusten.
Pitää nyt lähteä katsomaan telkkarista 4D!
Tsemiä kaikille!
 
Mites meni Lumietan inssi?
Minulla on ollut inssistä asti menkkamaista jomotusta välillä selässä, välillä mahassa. Tuikkunut oikealle puolelle. Onko muilla ollut tällaista? Ärsyttävä kun joka päivä tuntuu että kohta alkaa menkat, vaikka eihän ne edes voisi alkaa noiden lugesteronien ansiosta, jos olisivat alkaakseen. Vielä reilu viikko piinailla ennen testiä.
Lumiettakohan se kyseli noista tunteista...Täällä ainakin on yhtä tunnemyrskyä. Välillä koettaa uskoa, että kyllä se nyt onnistuu, toisena hetkenä sitten taas palaa maan pinnalle. Tällä kertaa on kyllä ollut enemmän noita pessimistisiä ajatuksia, kiitos noiden jomotusten.
Pitää nyt lähteä katsomaan telkkarista 4D!
Tsemiä kaikille!
 
Moikka!

Mulla oli tosiaan inssi maanantaina ja nyt sitten vain odotellaan. Kauheesti kuulostelen koko ajan tuntemuksiani, ihan kun niistä nyt jo mitään vois päätellä ;) Toimenpide itsessään ei kauheesti tuntunut miltään ja oli ohi nopeemmin kuin huomasinkaan. Illalla sit vaan pyörrytti kamalasti (yleensä mua ei juuri koskaan pyörrytä ), tiedä sit liittyikö jotenkin tuohon inssiin. Mullakin on Miiru ollut sellaista ihme jomotusta nyt inssin jälkeen. Ehkä kuitenkin ennemmin semmosta ovismaista kuin menkkamaista. Ja mähän en oo edes varma et oliko mulla tosiaan ovis tuolloin inssipäivänä, kun ei enää ultrattu silloin. Olis varmaan pitänyt tajuta pyytää.. Uskon kuitenkin et se oli sillon kun tuli niin selkeät plussat kahteen eri merkkiseen ovistestiin sunnuntaina. Milloin te muuten ootte yleensä testailleet? Mulle ei sanottu mitään päivää :/
 
Lumietta Yleensä tosta inssistä se kaks viikkoo kun voi testata eli meillekin lääkäri sanoi silloin että 14 vuorokautta ja sit saa testata..
Tervetuloa joo kaikille uusille munkin puolesta!! :) Oon nyt ollu ite vähän hiljasemmalla linjalla pari kuukautta kun ei oo mitään oikein tällä saralla tapahtunutkaan, mutta nyt odotellaan menkkojan alkavaksi ihan parin päivän sisällä ja siitä se sitten lähtee taas.. Clomit, ultra, pregnyl ja inssi ja parin viikon piinauksen jälkeen todellakin toivottavasti plussa-testi!! :)
 
Sarma
Höh.. Ei se mun inssi ollukkaan niin itsestään selvyys.. Nyt, clomeista huolimatta munikset ei ole kasvaneet niinku aikasemmissa kierroissa ja limakalvo aivan liian ohut. Miks just nyt kun olis se inssi ollu käy näin.. :'(
Menen vielä kontrolliin, mutta ei oo toiveet kovinkaan korkealla tän kierron suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sarma:
Höh.. Ei se mun inssi ollukkaan niin itsestään selvyys.. Nyt, clomeista huolimatta munikset ei ole kasvaneet niinku aikasemmissa kierroissa ja limakalvo aivan liian ohut. Miks just nyt kun olis se inssi ollu käy näin.. :'(
Menen vielä kontrolliin, mutta ei oo toiveet kovinkaan korkealla tän kierron suhteen.
Sarma, tismalleen samassa veneessä ollaan.

Mulla piti olla tässä kierrossa eka inssi, vaan niinpä siinä kävi, että clomit ei tällä kertaa antaneetkaan hoitovastetta, vaikka ekassa clomikierrossa muniksissa kasvoi oikein nätti folli ja ovulaatioplussakin pärähti testiin jo kp13. :( Huomenna on vielä toinen seurantaultra, mutta oon likimain satavarma, että tää kierto menee harakoille. :(

Jaksuja sinne! Ens kierrossa sitten uuteen nousuun, ei tässä muukaan auta.
 
Lumietta Onko mitään tuntemuksia? :)

Täällä siis tosiaan ensimmäinen clomi otettu ja nyt vaan kovasti odotellaan inssiä ja ennen kaikkee sitä et sais testata ja viel sitä et se olis plussaa.. :heart: :) Mut mut ei auta muu ku odottaa ja odottaa...
 
Sarma
Tulipas käytyä sitten tekemässä se ensimmäinen inssi lauantaina. Pienellä munarakkulalla, jonka lääkäri arveli olevan vielä raaka, koska oli niin pieni, Sperma oli hyvänlaatuista mitä sinne lähti, mutta muniksen koko ei anna paljon toiveita vaikka toki sekin on taas yksilöllistä.. Eli kohti seuraavaa kiertoa tässä jo katsellaan uusilla lääkkeillä. :/ No, selvispä ainakin se, että mulla irtoaa noin pienenä se munarakkula ja sille voidaan taas tehdä ehkä jotain uusilla lääkkeillä.

Mua harmittaa ihan hirveästi, meillä meni eilen lähestulkoon koko päivä "hukkaan" sen inssin takia. Ja kun normaalistikaan inssissä ei hirveen hyvät onnistumismahdollisuudet ole, niin sit kun vielä omat lähtökohdatkaan ei ollu ihan kohallaan niin tuntuu varsin turhalta touhulta. Mä peruin jopa perjantai-iltana yhden launatain menoni, koska en halunnut inssiä missata..
 
:wave: Täällä pp3 eli inssi oli perjantaina. Ennestään on kaksi vuotias lapsi joka aikanaan alkanut kolmannesta inssistä. Nyt lääkityksenä GonalF+Pregnyl+Luget. Pistin Pregnylin 4.2 klo:23.30 ja inssi oli 6.2 klo:10.30. Ovulaatio oli jo tapahtunut inssihetkellä (luulen sen kivuista päätellen tapahtuneen 5.2 klo:20) joten eipä ole mitään odotuksia, ei ainakaan pety yhtä pahasti. Testipäivä olisi 22.2.
 
Täällä kp4 eli toisestakin inssistä nega. Oli pakko testata tänään vielä tänään uudestaan, kun vuoto on ollut todella vähäistä ja muutenkin olo on omituinen (veristä vuotoa ei ollenkaan). Rintoja ja mahaa vihloo välillä. Tälläisia menkkaoireita mulla ei yleensä ole, mutta kaksi selkeää negaa testistä on aika varma nega :'( Mulla oli kyllä edellisenkin inssin jälkeen aivan omituinen kierto. Ehkä se Crinone aiheuttaa sen.
Siirrymme jatkossa ivf-hoitoihin eli meidän inssiyritykset jäi kahteen kertaan.
Onnea ja tsemppiä teille muille!
 
Pahoittelut Susannalle negasta :( Jaksamista ivf-hoitoihin! Saako kysyä, että miksi päätitte jättää inssiyritykset kahteen kertaan? Itsekin olen miettinyt että ei varmaan kovin montaa kertaa kokeilla inssiä...

Jokos Miirun testipäivä lähenee?? Onko ollut vielä tuntemuksia?

Mulla on ollut vaikka minkälaisia tuntemuksia mahassa ja selässä ja pääosin ne on lieviä kipuja. Ei mitään nippailuja tms. vaan sellaista kipeetä "vihlontaa" :( Äsken sitten menin ja luin munasarjakystista ja tein heti itselleni kysta-diagnoosin. Just semmosta kipeetä vihlontaa tietyssä kohtaa. Ja se on lähes jatkuvaa. Lisäks iltaisin alaselkäkipua. En siis ole yhtään toiveikas raskauden suhteen, vaikka onkin huomattavasti erilaiset oireet kuin yleensä oviksen ja menkkojen välillä. Onko kellään kokemusta noista kystistä? Pitäisiköhän käydä lääkärillä tarkistuttamassa tilanne ennen kuin aloittaa clomit seuraavassa kierrossa?
 
Susanna Olen pahoillani negasta! Tiedän tunteen. Olin niin varma inssin jälkeen että nyt jotain viimeinkin, kun oli niin poikkeavat oireet. Just samat kuin sulla... Mutta parin päivän pienen vuodon jälkeen ne kuukautiset alkoi, JA KUNNOLLA! Niin taas tipahdettiin korkealta ja kovaa! Mä kanssa epäilen, että noi poikkeavat kuukautisoireet johtuu niistä hormoneista mitä tässä nyt on joutunu itteensä lykkimään!

Pelkkää kriisiä 18mm on oikein hyvä! :)

Lumietta Mulla ollu kystia (mitähän tässä mun ongelmakropassa ei olis ollu...). Ne näkyy selvästi ultrassa eli jos sut on ultrattu eikä mitään ole sanottu, niitä ei sulla ole. Mulla yleensä puhjennu ne itsestään yhdynnässä tai sisätutkimuksessa. Yhden kerran tyhjätty neulalla, mutta se oli jo valtava ja sellainen ei todellakaan jää lääkäreiltä huomaamatta! Ja mulla ainakin ollu aika kovat kivut kun niitä ollu.
 
Kiitokset lohdutuksen sanoista!

Mulla kasvoi follit oikein hyvin clomeilla. Ensimmäisessä inssissä niitä oli kolme isoa ja toisessa inssissä kaksi isoa (n. 24-26mm).

Ruskea vuoto jatkuu eikä niitä "oikeita" menkkoja ole tullut vieläkään. Raskaana en kuitenkaan ole eli hormonit laittaa kyllä kropan toiminnan aivan sekaisin. Saman kaavan mukaisesti mentiin edellisenkin inssin jälkeen.

Elenia Millainen hoito-/lapsettomuustausta teillä on? Päätimme jatkaa ivf:llä, koska lapsettomuuteen on useitakin syitä ja inssi taitaa olla meille aivan liian "kevyt" hoito. Taustalla on siis kilpirauhasen vajaatoimintaa, minulla suuri määrä siittiövasta-aineita ja alhainen AMH-arvo (anti-müller-hormoni). Ja ikääkin on jo 35 v. Hieman kyllä pelottaa, että miten tästä selviää ja miten jaksaa ja pääkoppa kestää... Tämä foorumi auttaa paljon, kun näen ettemme ole ongelmiemme kanssa yksin.
 
Susanna Meillä on takana nyt kaksi ja puoli vuotta yritystä. Mulla follit hieman kitukasvuisia, muuta näkyvää syytä ei ole löytynyt. Mutta niinkuin mieheni totesi; mielummin melkein ottaisi jonkun näkyvän syyn jotta tiedettäis mitä tehdä asian hyväksi. Nyt on ensimmäinen inssi takana, joka ei tuottanut tulosta. Ennen sitä oli clomit, menopur ja pregnyl ja follit ei kehittyneet kuin 14 millisiksi. Ilmeisesti riittävä, mutta ei tyydytä ainakaan mua! Kaikki suvun naiset olleet tähän asti hyvin hedelmällistä väkeä, mutta minäpä olen poikkeus. Mulla ollut kyllä monenlaista terveysongelmaa tuon alakerran kanssa. Muutaman kerran olen jo tuumannut, että muuraan umpeen koko "värkin". :LOL:

Tää foorumi on kyllä ollut mullekkin pelastus. Ei läheisetkään kaiken aikaa jaksa kuunnella tätä marinaa, eikä ne aina oikein ymmärrä vaikka kovasti yrittävät.

Hirmuisesti voimia sinne teille! :hug:
 
Nyt on pikkukaverit laitettu oikeaan paikkaa. Munarakkulat oli gynen mukaan juuri lähdössä liikenteeseen, joten ajoitus osui ihan nappiin. Sain vielä luge reseptin tukemaan alkion mahdollista kiinnittymistä. Gynen mukaan hyvät puitteet ainakin on. Sovittiin jo jatkosta sen verran että jos ei nyt tärppää niin pidetään yksi clomi kierto välissä ja sitten uusi inssi.
 
Eipä tuntunut kummoiselta! Rakkula oli jo puhjennut ja tuntemuksia olikin ollut aamun. Ite aattelisin ett hyvä, niin siittiöt pääsevät heti terhakkaampina hetkinään hommiin. Mitenkähän mahtaa olla? Nyt sit vaan pitäis unohtaa koko juttu ettei putoa taas korkealta.
 
Hei,

Kyselisin teiltä inssiläisiltä sellaista, että miten teillä on nuo inssit ajoitettu: onko lh-huippupäivänä vai vasta seuraavana tai miten irrotuspiikki vaikuttaa inssin ajoitukseen? Tai mitä jos ovulaatio sattuu lauantaille, niin onko sitten vähän niin kuin maksanut tyhjästä, jos käytössä piikit ja kaikki...? Millä lääkeyhdistelmillä teille on tehty inssi, jos clomeilla jo ollut hyvä vaste? Mulla kasvaa clomeilla 18-23mm folleja 2kpl kerrallaan ja tuolla clomit + terolut -yhdistelmällä on saatu aikaiseksi 2 kemiallista raskautta. Sori, jos kyselen tyhmiä, mutta kiinnostaa kovasti, koska ilmeisesti myös meillä edessä inssi ensi kierrossa. Tosin en tiedä, onko inssistä apua, jos saan vaan kemiallisia vai onko vaan ollut huonoa tuuria. Kiitos, jos viitsitte vastailla! Ehkäpä liityn itsekin tälle listalle, jahka menkat taas alkaa...
 
Vadelmaunelma pestyn sperman (jota inssissä käytetään) keskimääräinen elinikä on 6-12 tuntia, joten melko tarkkaa on tuo ajoitus. Aika usein kuulee että lh-huipusta seuraavana päivänä tehdään inssi, mutta tuostakin on poikkeuksia. Jotkut ns. ovuloi hitaasti, eli ovis on vaikkapa vasta kahden päivän päästä ovisplussasta, ja jotkut taas ovuloi samana päivänä kun saa ovisplussan.

Jos ovis on menossa viikonlopulle niin sitä voidaan yrittää Pregnylillä aikaistaa. Mutta joissakin tapauksissa käy tosiaan niin että kotiyrittämiseksi menee se kierto (munasolua ei kannata yrittää irroittaa aikaisemmin jos se ei ole kypsä).

Mulle tehtiin inssi pelkillä clomeilla. Ja ei siis tulosta.
 
Mulla oli ensin clomit kp3-7. Kp8 ultra ja aukiolotutkimus, samana iltana aloitin menopurin piikitykset. Niitä laitoin siis kp8-10. Kp11 oli kontrolli ultra, jossa näkyi kaksi kypsää munarakkulaa. Samana iltana laitoin pregnylin ja inssi oli kp13 aamupäivästä. Silloin munarakkulat oli gynen mukaan juuri lähdössä liikenteeseen.
 

Yhteistyössä