Inseminaatio-ensikertalaiset keväällä 2012

Heippa! Oiskos täällä muita samassa tilanteessa olevia? :) Olis kiva vaihdella kokemuksia aiheesta kun kaikki on vielä uutta ja outoa. Mulla nyt takana viikko pistelyä ja huomenna selviää ultrassa onko siellä mitään tapahtunut ja sitten myös selviää koska se mahdollinen inseminaatio olis... Meillä yritystä takana n. 2 vuotta ja aiemmin hoidettu vaan clomeilla joilla ei tärpin tärppiä saatu aikaan, nyt sitten siirrytty hieman "järeempiin" hoitoihin.
 
Ei oo totta! Meillä kahellahan on aika lailla identtiset tilanteet!:LOL: Meillä myös yritystä semmoset 2,5 vuotta takana, clomeilla kokeiltu mut ei tärpänny. Puregonia pistelly nyt viis päivää ja huomenna ultra=) Me ollaan selittämättömiä eli ilman apuaineitakin ihan hienosti ovis tapahtuu mut joku siellä vaan mättää...Mutta huomenna ollaan sitten viisaampia!:popcorn:
 
:D Sattupa sopivasti! Huomenna tosiaan ollaan viisaampia... Meillä on selitys lapsettomuudelle, mun PCO-munasarjat, tai toinen puoli on selkee tapaus ja toinen vissiin rajatapaus, mut ei mitään sen vakavampaa onneks, miehellä kaikki ok. Toivotaan et tää on molempien eka ja vika inssi :D !!! Tuuhan kertoo huomen mitä ultrassa sanottiin...
 
Täällä myös yksi ensikertalainen!

Lähemmäs kolme vuotta yritystä takana, reilu vuosi sitten alotettiin tutkimukset. Syyskuusta asti clomeilla, vaikka itsekin kyllä ovuloin.
Suvussa endometrioosia ja sitä löytyi myös minulta helmikuisessa laparoskopiassa. Viikko sitten inssisuunnittelussa tilanne näyttikin ultrassa yllättävän huonolta; vain yksi (ehkä kaksi) follia näkyi. Lääkäri kävi läpi syyskuussa otettuja testejä ja löysi sieltä useampia jotka viittasivat huomattavan heikkoon hedelmällisyyteen. Raivon määrää ei voi kuvata kun ymmärsin että silloinen lääkäri oli täysin missannut tilanteen.

Ivf-lähete lähti liikkeelle saman tien, ja varmuuden vuoksi lähdettiin sitä yksinäistä follia kasvattelemaan piikkien voimin. Lähinnä ajanvietteen ja lohdutuksen makuista tämä insseily kyllä tilanteeseen nähden, mutta onhan se pienenpieni mahdollisuus toki olemassa.

Lekurilla käydessä olin kierron päivässä 6, joten hyvin lyhyellä kaavalla mennään lääkityksen puolesta. Neljä piikkiä kasvatukseen ehdin ottamaan, eilen illalla irrotuspiikki ja huomenaamulla sitten purkin kanssa klinikalle. Toissapäivänä ultrassa oli kokoa ihan mukavasti, 14-16mm ja limiskin 6mm joten ihan ok tilanne pitäisi huomenna olla. Enemmän pelkään niinpäin että ovulaatio kerkesi liian aikaseksi kun tuon irrotuspiikin ja inssin välinen aika on nyt siis 36h ja eilenillalla nippaili aikalailla. Yrityksen arvoista toki silti.

Toivottavasti teillä molemmilla ultrasta hyviä (parempia) uutisia!
 
Viimeksi muokattu:
Huh! Tänään kävin siellä ultrassa ja lääkäri sano että tehdään perjantaina jo inssi!:D Siis siellä oli molemmilla puolilla yks munis kasvamassa, toinen 13 ja toinen 15mm. Tänään vielä laitoin Puregonin, huomen aamulla tuikkaan Pregnylin ja perjantaina sitte siis inssiin! Saas kattoa kuin käy, mut kivi vierähti sydämeltä ku tietää ettei nyt ainakaan siihen viikonlopulle just ajotu niinku vähän pelkäsin. Hyvä että oli kasvanu sen vert hyvään tahtiin. Sitte vaan koitan luikahtaa pariks tunniks toisten huomaamatta töistä pois ja palata sitten takas yhtä hissuksiin, haaste sekin:headwall: Mutta eiköhän se siitä mene. Ainiin, ja Lugesteron-reseptin sain mukaan, niitten käyttäminen pitäisi alottaa maanantaina ja niitä sitte käytänki sinne testaukseen saakka...

vauvahaaveita86 Mitäs sulle sanottiin tänään? Ja idealisti, kiva saada kolmaskin joukkoon, ja sinäkin ilmeisesti kierron puolesta suht samassa vaiheessa jos huomenna oot purkkia viemässä?:)
 
Viimeksi muokattu:
Juu melkolailla samoilla aikatauluilla mennään Manuliina! =)
Loistavaa että sulla tuplasaumat ja ajotuskin viikonpäivien puolesta kohdallaan!
Moneltako sulla on inssi -ts. kauanko väliä Pregnylin pistosta? Mulla käytössä Ovitrelle mutta lienee samaa kamaa..
 
Noniin, hieno homma, kovasti tsemppiä teille insseihin, toivotaan tärppejä!! =) Ja kiva kun liityit seuraan idealisti! Mä en halunnut alkaa kirjottelemaan noissa jo perustetuissa ryhmissä kun niissä on keskustelut jo niin pitkällä että tuntuu ettei pääse oikeen mukaan... Kiva kun löyty muutama ihan samassa tilanteessa oleva=)

Mun kohalla lääkäri pääty pienen mietinnän jälkeen maanantaihin, aluks oli kans tarkotus tähdätä perjantaille mutta se päätti et kasvatellaan vielä kun oli vasta 13mm johtofolli... Lauantaihin asti vielä pistelyä siis. Kysyin että voiko se sitten mennä ohi viikonlopun aikana se ovis niin lääkäri sano ettei voi, että ei 18mm irtoa itekseen vielä... Eli saa olla rauhallisin mielin. Vitsi jotenkin nyt nää päivät tässä välissä tuntuu ikuisuudelta kun vähän jo ehdin ajatella että perjantaina se sit olis ja nyt sit onkin VASTA maanantaina :D Nooo, äkkiikös toi viikonloppu tosta alta pois on, kerrankin sitä odottaa maanantaita! Mut ihanaa että teillä jo niin pian inssi, tosi jännää! Tulkaa sitten heti kertomaan kaikki, et tietää mitä on ootettavissa! Ootteko muuten kunnalla vai yksityisellä hoidossa?

Ja on se ovitrelle samaa kamaa kun pregnyl, hitosti vaan kalliimpi :/
 
No mun pitäs huomisaamuna pistää se Pregnyl ja perjantaina 10.30 on inssi. Eli siitä tulee sit semmonen 24h ja rapiat, riippuu siitä mihin aikaan jaksan huomenna herätä|O Ja vauvahaaveita, mä kanssa ajattelin että jos on vaan 13 ja 15mm noi follit ni miten ne vois jo ylihuomenna olla "valmiita". Mutta mutta...nyt illemmalla tänään on sit alkanu niitä "limailuja" tulla että kaipa se sieltä on lähestymässä=) Aattelin vielä huomenna ennen Pregnylin pistämistä piruuttani testata digillä et mitä näyttää, sen pistämisen jälkeenhän se näyttää automaattisesti plussaa. Ja tosiaan, viikonloppu menee sentään nopeesti, vaikkakin se odottavan aika on piiiitkää... Mulla on lauantaiks sovittuna "naisten ilta" ja aattelin että pitänee ottaa vaan punkkua, eikös sillä pitäs olla kiinnitymistä edistäviä vaikutuksia:D Vaikkakin vissiin pieninä määrinä mutta kuitenkin. Tätä iltaa kun on suunniteltu niin kauan ni ei sitte oikeen viitsis väliinkään jättää tämän takia.
 
Juu mäkin oon kuullu tosta punkusta, ehkä se vaikutus ei tosiaan oo sit sama jos vetäsee pari pulloo :D Mut muutamat lasilliset on vaan hyvästä ;)

Mäkin mietin tota aikahommaa, et eikai se sit oo niin tarkkaa? Kun lääkäri varas ensin ajan inssin klo 15.00 ja käski pistää su aamuna pregnylin. Jouduin myöhemmin muuttaa ajana puolelle päivälle et ehin iltavuoroon. Ni jotenki ajattelisin ettei se sit oo niin tarkkaka kun ei mitään kellonaikoja sanonut, mut olikse niin et se ovis pitäs tapahtua 24-48h päästä piikistä vai 12-24h päästä?
 
Kaipa tuo aikaväli sitten meilläkin (36h) ihan ok:n rajoissa on, jos munasolu kuitenkin on elossa vuorokauden irtoamisesta :) Kiitos kun rauhoititte

Tänäaamuna oli siis inssi, en voi kehua kovin miellyttäväksi kokemukseksi mutta mitäpä sitä ei tekisi...
Kohdunkaula oli mutkalla, joten lekuri sai napata siitä pihdeillä kiinni. Auts. Tai epämiellyttävää lähinnä, kipu oli käsiteltä, nopeasti ohi ja helpottui osaavasta lääkäristä joka koko ajan kertoi mitä tapahtui.

Olo oli heti toimenpiteen jälkeen melko hutera, ja varoitettiin että menkkakivun tapaista saattaa ilmetä kun spermaa ruiskutetaan niin että menee munanjohtimiin saakka. Kramppasikin melko huolellisesti tunnin verran, varsinkin oikealla puolella. Ja sama tunne jatkunut koko päivän, vie melkolailla voimia moinen! Vähän yllättävää kyllä, en uskonut tuntuvan niin paljon -mutta varmasti sekin kovin yksilöllistä. Että jos lapsenteon tältä kuuluu tuntua niin ei ihme jos ei seksillä oo onnistunu! :D

Unohdin hakea ne keltarauhashormoonirasvat apteekista tänään, mutta ne kerkee vielä huomenna jollon käytön alotus.

Tsemppiä Manuliina huomiselle, toivottavasti nappaa heti ensimmäisellä!
 
Ai se oli niinkin epämiellyttävä kokemus :/ Mitä oon tuolta lukenut niin jotku ei tunne juur mitään, mut tietenkin on yksilöllistä... Onneks ei kuitenkaan ollut sit kovin kivulias! Mut toi kuulostaa periaatteessa hyvältä toi tollanen kramppailu, ehkä siel on kova äksöni käynnissä :D Toivotaan niin!! Mun pitäs siitä inssistä mennä töihin, toivottavasti ei oo kauheen huono olo, ajatukset kyl varmaan pyörii vahvasti jossain muualla kun töissä...

Ja tsemppiä tosiaan Manuliina huomiseen, peukut pystyssä!!! =)
 
Töihin minäkin siitä suuntasin kun en moisia tuntemuksia osannu odottaa. Jos vielä toinen inssi ehditään ennen ivf:ää niin taidan kyllä ottaa sen päivän vapaaksi (huomaa suuret odotukset tästä yrityksestä...=).
Mutta niin mäkin siis olen ymmärtäny että ei useimmilla juuri tunnu, liekö sitten se endo joka saattaisi kiukutella vai pistikö siittiöt vaan tanssiksi. Olo kuitenkin helpottu illan myötä ja yön nukuin kuin tukki. Pitänee hakea punkkua illaksi jos kerran auttaa kiinnittymään =)
 
  • Tykkää
Reactions: Vauvahaaveita86
Inssi takana ja siis mulla ei tuntunu YHTÄÄN=) Eli kai siinä sitte on isojakin eroja. Tosiaan sinne ku menin ni heti vaan petille pitkäkseen ja jalat telineisiin, hiukan aikaa se siinä jotain höpisi sen hoitajan kanssa ja mä ajattelin vaan et koskakohan se kauhee kipu alkaa...Kunnes noin 3 minuutin päästä lääkäri sanoi että noin, ole hyvä, voit mennä laittamaan vaatteet päälle! Mä siinä että ai siis se oli siinä vai?!:O Johon hän vastas että juu! Että nyt sitte vaan odottelemaan miten käy, ja sinne punkkuostoksille;)
Eli vauvahaaveita, ei kannata etukäteen ainakaan jännittää. Eroja ku ilmeisesti on...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vauvahaaveita86
Ajattelin liittyä seuraan, kun on niin samankaltainen elämätilanne menossa. Eli, meilläkin on yrittämistä jo takana vuosia, taustalla PCO. Tänä keväänä aloitimme yksityisellä sitten hoidot. Tällä hetkellä takana on 2 yrityskiertoa, lääkityksenä femar, menopur ja puregon. Tänään tuli käytyä ultrassa, yksi follikkeli kasvamassa, koko n. 11mm. Tiistaina seuraava ultra ja inseminaatio tarkoitus tehdä keskiviikkona tai torstaina. Toiveet on korkealla, vaikka järki muistutteleekin välillä, että ei kannata liikaa odottaa.
 
Hieno homma Manuliina et meni noin huomaamattomasti koko toimenpide!! Tuliko sulle jälkeenpäin mitään tuntemuksia? Nyt teillä tosiaan melkoset piinapäivät edessä :O
Mulla tänään vika piikki ja huomen aamulla sitten pregnyl, mietin viel sitä ajottamista et kun inssi on 12.30 ni en mä sitä ihan viel kaheksan yheksän aikaa pistä... Ehkä kymmenen yhentoista? Vaikka tuskin tosiaan on mitään merkitystä tunnilla parilla mut silti :p

Tervetuloa mariella76, toivotaan sinullekin hirveesti tsemppiä ekaan inssiin ja toivottavasti jää sullekin vikaks!! :) (oon päättänyt et me kaikki plussataan!! :popcorn:)
 
  • Tykkää
Reactions: idealisti
Onko teillä muuten nuo pistoslääkkeet tuonut jotain oireita esim. onko tunteet heitelly tai sit ihan jotain fyysisiä? Mä en oo huomannu muutakun ehkä tunteet vähän pinnalla, tänään oon siis itkeny tyttöni mun-elokuvaa ja teen mom-sarjaa, eikä tainnu olla kaukana viidakon tähtösissäkään ku saivat soittaa kotiin :ashamed: Vähän tuntuu olevan kyynel herkässä :DD
 
Mulla ei tunteet niinkään ole heitelleet, ainakaan en itse ole huomannut. Lantiolla, alavatsassa ja rinnoissa ajoittain kiputuntemuksia ja vihlontaa. Tietysti tämä jännittäminenkin voi tuntemuksia aiheuttaa... Kovasti jo toivoisi, että ensiviikon koettelemukset olisivat jo ohitse. Vaatii tiukkaa sunnittelua "rampata" klinikalla, kun töissäkin pitää yrittää käydä.
 
Mulle tuli clomeista kuumia aaltoja niin että sai talvipakkasillakin nukkua ikkuna auki. Piikitettävistä en oo isompia tuntemuksia havainnu, mutta keltarauhashormooni on kyllä vetäny pinnaa kireelle viime päivinä!

Mitenkä se muuten olikaan, sotkeeko hormoonit raskaustestien tulokset (väärä pos.)? Vai sekotanko vaan ovistesteihin irrotuspiikin kanssa..? =)
 
Alko vähän jänskättää, parin tunnin päästä inseminaatio ja mies lähti hetki sit viemään näytettään ja tokas et tuli pieni säälittävä tippa :D Virnuili kyl siin samalla mut ei sielt vissiin mitään suurta satsia sit tullut... Mitä jos näyte oiskin riittämätön?? Viimeks pe harrastettu seksiä ni on se tässä sen pari päivää pidättäytynytkin ni ei sen puolesta pitäs olla liian "pieni" näyte...
 
No nyt se on sit jo ohi ja huoli oli turha ^ :p Miehen näyte oli kuulemma todella hyvä, siittiöitä paljon, melkeen tuplat enempi ku vuos sitten kun otettiin ensimmäinen spermanäyte :eek: Ja sillonkin näyte oli hyvä. Liikkuivat myös erittäin vilkkaasti kuulemma=) Itse toimenpide ei tuntunut miltään... Yks iso folli oikeella ja limakalvo 9mm, sekin kuulemma kuin oppikirjasta, eli lähtökohdat on siis hyvät, nyt vaan sitten tarvitaan hieman onnea myös matkaan! Toimenpiteen jälkeen makailin n. 10min siinä, jotta siittiöt ehtii hyvin uida sinne tai jotain :D Oon lukenu jostain että yleensä noustaan heti vaan ylös? Kai sekin on lääkärikohtasta. Lääkäri myös kehotti olemaan romanttinen kotona vielä tänään ja huomenna, varmuuden vuoks ja siks ettei tää ihan kliinistä pelkästään ois... Testin kehotti tekemään kahden viikon ja kahden päivän päästä ja lugesteronit keskiviikkoillasta alkaen. Tänään illalla sit lasi punaviiniä töiden jälkeen :p

Miten teillä, onko määrätty luget tueksi? Entä onko ilmennyt mitään tuntemuksia? Ja varmistelitteko viel kotikonstein inseminaation jälkeen?
 
Loistavaa Vauvahaaveita että kaikki meni hyvin!

Mulle myös lugenkaltaiset (crinone) tukena, ensin kaks viikkoa ja jos plussaan niin kaks lisää. Vatsassa pientä "kuplinnan" tunnetta sillon tällön ja hermot kireellä, muuten oireettomana. Liekö sitten hyvä vai huono..

Meillekin lääkäri mainitsi ettei seksistä samana iltana ole haittaa, mutta mulle kun koko päivä oli aika rankka niin ei kyllä voimat riittäny illalla kun nukkumiseen.

Jostakin luin että kannattais olla rakko suht täynnä kun menee insiin, sillon kohdunkaula pysyy ilmeisesti suorempana. Ite tyhjensin just ennen, muistatteko miten teillä?
 

Yhteistyössä