Inseminaatio-ensikertalaiset keväällä 2012

Mä en ollu kuullukaan tollasesta mut kyl mä taisin wc:ssä käydä ennen inssiin lähtöä :p En oo kuullu muitakaan poppaskonsteja tohon inseminaatioon liittyen... Luotan nyt et toi lasi punkkua ja kotivarmistelut sinetöis homman, jos on siis jotain tapahtuaakseen edes.
 
Mikä tilanne sulla mariella tän päivän ultran jälkeen, joko selvillä minä päivänä inseminaatio?

Entä mitäs manuliina, et oo hetken kirjotellu, onko ollu minkäänlaisia tuntemuksia?

Varmasti pelkkää kuvitelmaa, nyt sitä varmaan huomaa jokasen tunteen tuolla alamahalla, mutta viime yönä mä heräsin sellaseen vihlasukipuun ku käänsin kylkeä, vihlas oikeen kipeesti oikeelta alhaalta, siellä puolen se folli oli/on... Muutenkin eilen töissä tuntu sellaselta vähän kuplivalta, sellasia tuntemuksia mitä ennen ei oo ollut. Sitä vihlasua vähän pelästyin ku tosiaan heräsin siihen. Tuskin mitään, varmaan jotain suolistoperästä, mut tietty sitä kuvittelee et liittyy tohon :D Jos sitä vielä tänään varmuuden vuoks varmistelis kotona, varmaankin turhaan mut ei ainakaan sit jää sellanen olo et jäi yrittämättömyydestä kiinni jos (ja kun) plussaa ei tule. Muistin sen punaviininkin vasta ku olin pessy hampaat eilen, pakko se silti oli kiskasta lasillinen huiviin ennen nukkumaanmenoa :p
 
Viimeksi muokattu:
Vielä yksi ensikertalainen..
Ollaan yritetty miehen kanssa lasta vähän yli kolme vuotta ja selittämätön lapsettomuus on meilläkin.
Viime vuoden lopulla yritettiin clomeilla mutta ei silloin vielä inseminaatiota, ei plussaa.
Tammikuussa otettiin käyttöön puregon ja pregnyl, inseminaatio ei onnistunut siihen kiertoon, osui viikonlopulle mutta kohdunulkoinen raskaus tuli "luomuna".
Nyt ollaan odotettu kaksi kiertoa ja eilen aloitettiin taas pistokset.
Jännittää että ei vaan tulisi uudestaan, tähän kiertoon yritetään nyt inseminaatiota,
kunhan ei osu taas viikonlopulle.
Voimia ja onnea teille kaikille!!
 
Kävin eilen siellä ultrassa, follikkeli oli päättänyt kasvaa sitten nopeammin, kuin mitä lääkäri viime viikolla ennusti. Piti laittaa mies käsitöihin, tehtiin sitten se inseminaatio jo eilen. Kaikki tapahtui niin äkkiä, että ei ole vielä oikein ehtinyt oikein ymmärtää, että se on nyt tehty! Itse toimenpide kesti muutaman minuutin ja alkuhankaluuksien jlkeen kivuton homma. Toivottavasti nyt koko porukka plussataan!!!
 
Voi vitsi, hieno homma!! =) Minkä kokoseks se folli oli sit hurahtanu? Oli onni et sulla oli mies mukana, mä nimittäin kävin aina yksin noissa seurantaultrissa, mies ois voinu olla vaikka kuin kaukana :D

Tervetuloa mukaan henskula, kovasti tsemppiä sulle pistelyyn!! :)
 
Follikkeli oli 22mm. Ei ollu mullakaan se mies mukana, kun kesken työpäivän olin käymässä.
Piti ajaa tuhatta ja kotiin purkin kanssa ja sitten takaisin klinikalle! Onneksi mies oli kotona. Siitä parin tunnin kuluttua oli iitse toimenpide. Oli sen verran kiireellistä toimintaa, että (onneksi) ei ehtinyt ajatella ja hermoilla toimenpidettä. Vielä ei ole oikein osannut sisäistää sitä, että kuitenkin nyt on tähän mennessä parhaat mahdollisuudet saada se plussa siihen raskaustestiinkin. Koko ajan vaan yrittää psyykata itseään, että se onnistumisprosentti on mitä on... Mutta tunnen kyllä ihmisiä, joilla on tärpännyt ihan siitä ensimmäisestä kerrasta, joten kaikki on mahdollista.

Se on kyllä totta, että niitä tuntemuksia kyllä on ja niitä tulee seurattua niin paljon, ettei oikein enää itsekkään tiedä mikä on todellista ja mikä ei. Mulla oli eilisen illan ja tämän aamun alaselkä niin kipeä, että ei oikein tiennyt miten päin olisi...
 
Moikka, mäkin voisin liittyä joukkoon :)

Meille tehtiin eilen ensimmäinen inssi. Lääkityksenä mulla oli menopur + pregnyl ja tänään alotan lugesteronit. Menopurilla saatiin aikaan 3 hyvän kokoista follikkelia (20,0 + 20,9 + 20,1 mm) ja limakalvo oli hyvä sekä miehellä siittiöt oli myöskin hyvät, nyt sit vaan odotellaan :) Mulla ei kyllä kovin paljon uskoa näihin insseihin ole, kun meidät ois jo joulukuussa pistetty suoraan ivf:ään, mutta Naistenklinikalta tuli vastaus, että inssit on pakko kokeilla ennen kuin jonoon päästään...Nyt siis kokeillaan neljä inssiä ensin. Ollaan hoidoissa julkisella, mutta inssit tehdään maksusitoumuksella yksityisellä.

Taustaa sen verran, että meillä on ennestään yksi yhteinen 3v. lapsi ja toista ollaan yritetty 9/09 lähtien. Ensimmäinen ollaan saatu luomuna reilun vuoden yrityksen jälkeen, ja toista alettiin yrittää melko pian esikoisen jälkeen, kun oltiin varauduttu siihen että yritys voi taaskin kestää. Ei vaan arvattu että siitä näin vaikeeta tulisi...Nyt toi esikoisen reilun vuoden yritys kuulostaa jo tosi lyhyeltä ajalta :D Tutkimuksiin hakeuduttiin 1,5v. sitten ja diagnoosina meillä on selittämätön lapsettomuus. Clomeja kokeiltiin viime vuonna 4 kierron ajan ja niistä ei ollut apua. Mulla on melko pitkät ja epäsäännölliset kierrot, jotka vaikeuttaa tätä hommaa. Tässäkin asiassa oli vähän mielipide-eroja lääkäreillä...Julkisen lääkärin mukaan pitkät kierrot ei haittaa ollenkaan, kun mulla kuitenkin ovulaatio tulee (vaikkakin vasta n. kp 20), ja nyt yksityisen mukaan se ongelma todennäköisesti onkin juuri siinä; munasolu on laadultaan jo huono siinä vaiheessa kun mulla ovulaatio tulee ja sellaisella hedelmöittyminen on aika epätodennäköistä...Nyt siis yritetään piikityksillä kasvattaa 2-3 munasolua, että jospa niillä saataisiin edes se yksi hyvälaatuinen aikaan.

Vauvahaaveita86 kyseli piikitysten oireista, mulla ei tullut mitään vaihteluita mielialoissa. Menopurista mulla tuli suurinpiirtein viiden päivän pistelyn jälkeen alavatsa vähän araksi (samalla tavalla kuin luomukierrossa ovulaation aikaan) ja samoihin aikoihin alkoi rintoja aristaa, joka jatkuu edelleen. Ja pregnylistä mulla oli seuraavana päivänä lievää pahoinvointia ja pistokohtaa aristi seuraavan vuorokauden ajan.

Tsemppiä kaikille jännäilyyn ja henskula toivottavasti sattuu aikataulut kohdilleen ja pääsette tällä kertaa inssiin!
 
idealisti Juu mulla ainaki ihan siinä inseminaation ohjelappusessaki luki että rakon tulee olla täynnä. Ja mä siinä töistä lähteissäni kävin vessassa ja join sitten koko ajomatkan ja odottelun ajan joten olihan se aika täynnä=)

vauvahaaveita86 En oo kauheesti täällä nyt hengannu, ajattelin että luova tauko asian ajattelusta tekis hyvää. Niinku se ajattelematta oleminen muka onnistuis ku on joka ilta tungettava valkosia palluroita tonne alas:headwall: Oireita ei ole oikeestaan ollenkaan ollut näistä Lugeista. Piikeistäkään ei tullu muuta ku Pregnylin pistokohtaa vaan aristi parin päivän ajan. Vaikka toki tässä taas koittaa uskotella itselleen viisaasti että "jep, toi nipistys oli varmasti hyvä juttu" tai muuten yliherkästi alkaa tulkitsemaan jokasta kroppansa juttua. Ihan vaan kun korkeemmalta on niin paljon kivempi tippua...: /

Jotenki nyt jo niin lannistunu olo vaikka testipäivään on vielä yli viikko aikaa, muistaakseni 6.5 oli määrä testata. Vaikka mites noi menkat sitte, alkaako ne vaikka käyttää vielä Lugeja vai pitääkö "kuuri" olla loppunu ennen ku menkat voi alkaa? Mä olen niin pihalla näistä, mut hyvä vaan ettei ihan kaikkea tiedäkään:D

Ja uusimmille tervetulotoivotukset minultakin!:wave:
 
Tervetuloa henskula ja dani!:wave:
Kiva kun porukkaa kerääntyy =)

En siis ollu yhtään hakoteillä manuliina! Vinkkinä vaan muillekin, nestetankkausta ilman vessaa ennen inssiä niin ei tarvii kiskoa mutkalle mennyttä kohdukaulaa pihdeillä!

Täällä ei pientä ajoittaista kuplintaa kummempia oireita ole havaittu, toiveet ei kovin korkeella. Tänään tuli vahvistus IVF-lähetteen perilletulosta, aikaa lupaillaan kolmen kuukauden päähän. Siinä välissä meillä vaan muutto edessä joten joudutaan mitä luultavimmin taas uusien jonojen päähän. Muutama ihana läheinen on jo ilmottanut maksavansa meidän hoitoja yksityisellä.. mahtavaa kun on tukea -ei sillä että rahoja otettais vastaan mutta tunne on turvallinen. Toivottavasti teillä yhtälailla hyvää porukkaa tukemassa!

Plussatuulia meille kaikille!
 
Aa siis mä käsitin idealisti että tarkotit et rakon pitäs olla tyhjä ennen inssiä, mut siis just päinvastoin vai? :D Nojoo mul ei ainakaan ollu täynnä mut ei varmaan rutikuivakaan, ei se lääkäri mitään sellasesta maininnu... No tuskin tulee se vaikuttamaan hoidon onnistumiseen kuitenkaan.

manuliina tuttu tunne toi et yrittää pitää ajatuksiaan muualla mut helpommin sanottu ku tehty, varsinkin kun on ekasta inssistä kyse niin ohan siinä paljon mietittävää, ehkä sit neljäs tai viides menis jo vähän enemmän rutiinilla :p Mulla alko tänään, pp4 tai pp5 riippuu mistä lasketaan kun se ovulaatio oli ilmeisesti jo lähteny käyntiin ennen sitä inssiä, no mut kuitenkin niin kauhee vatsakipu iltapäivällä, sellasta jomotusta ja kivistystä, maha meni myös sekasin... Sen jälkeen ei enää maha sekasin mut edelleen kipu tuntuu tietyissä liikkeissä ja asennoissa, sellanen outo olo. Taas sitä vähän turhan tarkasti seurailee, voi jälleen olla ihan vaan jotain suolistoperästä :D Eikse kiinnittyminenkin tapahtuis vasta joskus pp6-pp8? Mullakin jäi muuten se pregnylin pistokohta aristamaan pariks päiväks, johtuu varmaan siitä ku sitä tavaraa on niin paljon siinä ruiskussa ja ihon alla paljon pieniä hermoja jotka ärsyyntyy tms... Kun taas Gonalia pistettäessä ei jääny mitään kipuja ku se nesteen määrä oli niin pieni. Niin ja vielä noista menkoista manuliina, jos ne alkaa lugejen läpi niin lopeta ne, mut jos ei ala niin sit testaan sillon parin viikon kohalla ja sit lopetat jos nega, mikä se toivottavasti ei tule olemaan =) !!!

Tervetuloa danille myös! :) Eihän sitä koskaan tiedä vaikka ihan vaan inssikin tois sen tärpin, toivotaan niin!
 
Hahah no hyvä että tuli selvennettyä, kirjotin varmaan epäselvästi =)
En mäkään usko että vaikuttaa tulokseen mutta tekee koko homman vähemmän epämiellyttäväks ja kivuliaaks!

Ite oon kans vähän jo seonnu laskuista, tai siis en ihan tiedä miten päin pitäis laskea. 14päivää irrotuspiikistä vai inssistä vai mistä? Pino herkkiä testejä odottelee kaapissa :rolleyes:
 
idealisti pahoittelut negasta, toivottavasti ois vaan vielä liian aikainen väärä nega... Aivan ihania läheisiä teillä, kun ovat valmiita maksamaan hoitoja! :heart: Siellähän muuten pääsee ivf:ään vielä melko nopeasti, täällä jono on 6kk ja jonoon ei pääse ennen kuin kaikki inssit on kokeiltu...

Vauvahaaveita86 Kiitos, joo eihän se pitäis inssilläkään olla ihan täysi mahdottomuus onnistua, kun toi yksikin on onnistunut luomuna ja vielä epäsäännöllisemmillä kierroilla...Ja onhan tässä nyt sentään normikiertoa hiukan paremmat mahdollisuudet, kun on ne 3 follia :)

Hei te keille määrättiin luget loppukiertoon, millasella annostuksella te ne saitte? Mulle määrättiin 2 aamulla ja 2 illalla (200mg kapseleita) eli 800mg päivässä. Lueskelin vaan, että pakkausselosteessa lapsettomuushoitojen annostukseksi ilmoitettiin 300-600mg...Googlettelun tuloksena huomasin kyllä jo, että lugeja on määrätty kaikille ihan eri tavalla ja noita 800mg (ja jopa isompiakin) annoksia oli muillakin, mutta sellasia määriä tais olla vasta ivf-hoidoissa...Mut luotan kyllä siihen että lääkäri tietää mitä tekee, ei kai noista haittaakaan ole. Eipä taida menkat ainakaan alkaa tuollasen määrän läpi vaan testejä on hankittava :D
 
Voi harmi idealisti :( On se vaan joka kerta iso pettymys vaikka siihen kuin varautuis... Mut jospa kuitenkin olis viel liian aikasta?

dani84 mulle määrättiin tällä kertaa yks kapseli iltasin, mut niissä kuudessa clomikierrossa oli aina aamuin illoin yks kapseli. Toi sun annostus kuulostaa kyl tosi isolta, mut entie voiks siit mitään haittaakaan olla?? En usko... Kyl se lääkäri on jotain siin ajatellu miks määränny noin paljon, eiköhän niihin voi luottaa et tietää mitä tekee =)
 
idealisti Siis millon sulla inssi oli kun nyt jo oot testaillu? Mä kun jotenkin muistelin että mulla olis ollu vaan pari päivää sun jälkeen se inssi ja mulla on testipäivä vasta 6.5 eli viikon päästä..:confused: Oloja ei kyllä edelleenkään ole suuntaan eikä toiseen, ei edes tissit oo olleet oviksen jälkeen kipeenä niinku yleensä! Voi että sentään ku vaan onnistais:headwall:

dani84 mulle kans määrättiin luget 200mg yks kapseli iltasin alakautta. Mikäköhän siinä muuten on että noita ei voi sitte määrätä suun kautta otettaviks, toi alakautta-menetelmä ku ei oo niitä mukavimpia.

vauvahaaveita86 Sä kun kirjotit että oli menny maha sekasin ni mä oikein pelkään että alkaa maha reistaamaan, mulla ku yleensä alkaa maha oireilla hiukan ennen ku menkat alkaa...: / Jotain epämääräsiä vihlasuja toki on ollu alamahalla, mut niitä nyt on näitten vuosien aikana ollu oikeestaan joka kuukausi eli enpä usko että ne nytkään mitään sen ihmeempää merkkaa. Pöh.

Iloista vappua kaikille, tää viettää sen railakkaasti työn merkeissä!:popcorn:
 
manuliina mä just kysyin lääkäriltä tosta et miks jotku saa ottaa ne suun kautta ja jotku alakautta niin kuulemma suun kautta otettuna se teho on paljon pienempi ku menee maksan kautta niin se tuhoo siinä matkalla niitä vaikuttavia aineita ja kuulemma suun kautta otettuna aiheuttaa myös huimausta yms herkemmin. Alakautta se teho on just oikeella alueella ja paljon parempi, siksi näin =) Eli ihan järkevää. Lääkärikin sano et ei se kovin mukavaa ole ku valuu sitten mut et auttaa sitä kautta paljon tehokkaammin!

Mul on edelleen maha tosi outo. Olin pitkäl lenkillä äsken ja kävely jopa vaikeeta ku vihlo, sattuu ihan ylämahalla asti... Alamaha ei enää koko ajan niin kipee mut jotenkin sellanen arka ja outo.
 
TexWiller
Heips, en ole aikaisemmin kirjoittanut tähän ketjuun, mutta lukenut olen kylläkin. Eli minulla ja miehelläni oli inseminaatio parisen viikkoa sitten Oulun Väestöliitossa, ja tänään oli testauspäivä.. Negatiivinenhan sieltä tuli. :'( Voi että masentaa.. olin jo kuvitellut itselleni vaikka minkälaisia raskausoireita, mutta taisivat olla oman mielikuvituksen tuotetta.. :(
 
TexWiller
Lisäyksenä vielä tuohon edelliseen viestiini, että kyseessä oli siis ensimmäinen ja viimeinenkin inseminaatiomme. Lääkärit totesivat, että kokeilemme inssiä vain kerran, sen jälkeen vuorossa ICSI..
 
TexWiller Pahoittelut negasta :( Onko teillä ongelmaa siittiöissä, kun ICSI on edessä? Tsemppiä ICSIin, siinä onkin jo paljon paremmat onnistumismahdollisuudet kuin insseissä!

Vauvahaaveita86 Toivottavasti vatsan arkuus ja vihlonnat ois hyvä merkki :) Mulla on kans alavatsa koko ajan arka ja turvonnnut ja välillä vihloo, mutta mun kohdalla se johtuu vaan noista lugeista...Noi oireet alkoi samantien kun alotin luget.

On teillä sitten vähän pienemmät lugeannostukset kuin mulla...On noi kyllä aika ällöttäviä käyttää alakautta, kivasti sitä ylimäärästä valuu päivän mittaan kun neljä kapselia päivässä niitä tonne tunkee :x Mutta mitäpä sitä ei tekisi onnistumisen eteen...
 
TexWiller
dani84 Joo on ongelmaa siittiöissä, vasta-aineita ja huonoa liikkuvuutta. :( Meille ehdotettiin joko suoraan ICSI:iin menemistä tai kerran inssin kokeilemista ennen sitä Halusimme kuitenkin selvittää ensin, olisiko raskautuminen mahdollista "kevyemmällä" hoidolla. No, nyt täytyy vain yrittää nauttia keväästä ja kesästä, syksyllä luultavasti sitten se ICSI.. Eihän sitä tiedä, jos tapahtuisi pieni ihme, ja tärppäisi luomusti jo kesälläkin ;)

Tsemppiä kaikille insseihin! On tämä jatkuva odotus ja pettymysten kestäminen niin rankkaa, että on aivan mahtavaa, että tällasita vetaistukea ja kokemusten jakamista on tarjolla! :)
 
dani84 ai sellanen voi johtuu lugeista? No sepä sen sitten selittääkin :D No hyvä tietää ni ei ainakaan tuu kuviteltuu mitään turhia...

TexWiller pahoittelut negasta ja tsemppiä jatkoon! Eihän sitä tosiaan tiedä mitä kesä tuo tullessaan =) Yritä pitää ajatukset poissa lapsettomuudesta ja nauti kesästä!
 
Manuliina:Inssi oli 19.4, irrotuspiikki 17.4. Niinhän ne mullakin siis varma testipäivä on vasta ens viikolla, mutta noilla herkillä testeillä (jotka siis tunnistaa jo pienemmätkin määrät hormooneja) tulee usein otettua varaslähtö.. Mutta nyt en kyllä enää edes tiedä että mille päivälle menkkojen pitäis/ei pitäis ajottua.

Mulla käytössä Crinone 8%, jonka oon ymmärtäny olevan samaa kamaa kun luget. Se on rasvan muodossa, pakattu sellasiin kertakäyttötruutteihin. Ei valu, mutta jää sen sijaan (sori) sisään aika epämiellyttäväks möhnäks. Just nyt luin että niissä on progesteronia 90 mg, mulla siis määrättynä kerta päivässä. Whaaat...? Olin luullu että niissä olis just toi 800mg, mutta tajusin sekottaneeni tohon 8%:in. Nyt en enää tajua mistään mitään.

Pahoittelut TexWiller munkin puolesta. Onneks apua on olemassa koeputkien muodossa mutta tää odotteluhan sitä pahinta onkin. Meillä lienee sama myös edessä syksyllä, ellei nyt toista inssiä tähän ennen kesää keretä.. saas nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
idealisti No nii, ei nyt sit vielä kannata masennella negasta! Sulla on siis ollu inssi vaan päivää mua ennen ni loppuviikolla sitte testailemaan:whistle: Ja mullakin on kaapissa pari testiä, herkkyydestä en tiedä, mut ajattelin että en ainakaan ennen perjantaita testaa(su siis se varsinainen päivä)...Saas kattoa malttaako sitä mielensä!

Mut voi kun voikin olla odottavan aika pitkää...|O Vaikka mä olen peruspessimistinä aika varma että ei tästäkä kierrosta tärppiä tuu ni joku pieni toivonkipinä silti tuolla mielessä on ja vaikuttaa:rolleyes: Vaikka kuin koittaa keksiä kaikenlaista puuhaa ettei tulis ajateltua asiaa jatkuvasti ni eipäs se niin vaan onnistu! Millä te muut saatte ajatukset pidettyä pois asiasta? Vai saatteko?:D
 
Vauvahaaveita86 Mä ainakin yhdistin oireet lugeihin, koska mulla ne oireet alkoi jo seuraavana päivänä niiden aloittamisesta. Mut hei eikös sulla ollut luget olleet jo aiemminkin käytössä? Jos sulla ei kerta aiemmin oo sellaisia oireita niistä tullut niin aivan hyvin se voi merkatakin jotain ;)

Hyvää vappua kaikille! :wave:
 

Yhteistyössä