Inseminaatio-ensikertalaiset keväällä 2012

Minä siirryn varmaan tuonne ivf-ketjuun, kun se lienee edessä kolmen epäonnnistuneen inssin jälkeen.

Tuntuu että onnistumiset ovat harvinaisia ko. hoidoissa.
Harmittaa kun mennyt rahaa ja aikaa sen verran että sillä olisi jo tehnyt yhden koeputkihedelmöityksen.
No, ei auta romahtaa, reippaasti eteenpäin vaan.
Toivottavasti saisi sen niin kauan odotetun lapsen viimein, tai vaikka kaksi yhdellä kerralla. :ashamed:

Onnea kaikille insseihin ja toivottavasti se jollain onnistuisi!
 
Minäkin ilmoittaudun mukaan pinoon, jos sopii?
Ollaan yritetty jo melkein 3 vuotta ja tänä kesänä aloitettiin varsinaiset hoidot. Ensimmäinen inssi tehtiin pari viikkoa sitten ja tänään pettymyksekseni alkoi menkat. :( Inssi päivän iltana minulla oli valtavan kova alavatsa kipu, joten osasin jo sen perusteella odottaa epäonnistunutta yritystä. Kaikki pitäisi olla meillä kunnossa, lääketieteellistä syytä ei ole raskauden esteenä. Mutta tämä toinen ei ota onnistuakseen. Ensimmäinen lapsi on syntynyt luomuna reilu kolme vuotta sitten.
 
Me koitetaankin ensin vain Anazolin avustuksella ja inssiin mennään myöhemmin, jos vielä tarvetta ilmenee. :) Ensikäynnillä oltiin heti inssiin laittamassa ja muutenkin negatiivisia meidän onnistumisen suhteen, mutta tänään aukkarissa oli positiivisempi lääkäri, joka sanoi että mennään askel kerrallaan, kun miehen simpat kuitenkin priimaa.
 
Nyt palsta on hiljentynyt?

Kun teille on tehty inseminaatioita niin, onko siinä yhteydessä teidät vielä ultrattu? Minut ultrattiin etukäteen viittä päivää aikaisemmin, jolloin määriteltiin inssin aika. Varsinaisen inssin yhteydessä ei enää tarkastettu, että onko kaikki kunnossa edelleen. Eli ei pysty yhtään arvioimaan, oliko munasolu ehtinyt irrota ennen irrotuspiikkiä tms.
Nyt olis taas tulevalla vkolla kontrolli ultra ja määrätään inssin ajankohta. Pelottaa taas vähän se inssi, jos kovat kivut tulevat taas inssi - iltana. Onko muilla ollut vastaavia kipuja?
 
Mulla on kaks inssiä takana. Kolmas varmaankin ens viikolla, jos kaikki menee hyvin.
Edellisillä kerroilla mulla on ollut ultra kp9 ja kp11. Seuraavana päivänä on ollut inssi ja mut on ultrattu myös sillon.

Mulla on ollut molemmilla kerroilla kipua. Ekalla kerralla kivut luultavasti johtui irrotuspiikistä. Parina iltana alavatsa oli todella kipeä.

Nyt toisella kerralla irrotuspiikkiä ei pistetty, joten meni vähän helpommin. Sen sijaan uä aiheutti kipuja ja mustelman kohtuun kun toista munasarjaa jouduttiin etsimällä etsimään. Ei kiva. : /

Minä ja muutama insseilijä: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2187181-pitkaan-yrittaneet-hoitoihin-siirtyneet/sivu4.html#post27285506
 
Tervetuloa uusille mun puolesta! Mä en kyllä varsinaisesti tänne enää kuulu, kun inssit on meillä jo ohi, mutta en viitsi vielä ivf-ketjuihinkaan siirtyä, kun meillä on vielä pitkä jonotus edessä...Mä siis täällä taustalla vielä vähän aikaa roikun :) Mä soitin polille ja pyysin et voisko meidän poliaikaa millään aikaistaa, ettei tarvis kahta kuukautta odottaa pelkästään sitä, että saisi ivf-lähetteen, kun sen jälkeen on vielä 6kk jono edessä..Hoitaja ei sitä ensin uskaltanut siirtää, kun ylilääkäri oli sen niin määrännyt, mutta muutaman päivän päästä sieltä soitettiin takaisin ja sitä aikaa aikaistettiin kuukaudella, jee :) Mennään siis parin viikon päästä keskustelemaan jatkosta ja siirrytään ivf-jonoon.

Hydrangea Tuo Anazol olikin mulle ihan vieras nimi näissä hoidoissa :) Toivottavasti tärppäisi pelkästään lääkkeiden avustuksella eikä inssejä tarvittaisikaan!

Nuutti79 Mulla on joka kerta ultrattu vielä juuri ennen inssiä ja vielä pikaisesti senkin jälkeen, kun siittiöt on pistetty matkaan. Aika paljon näköjään eroja lääkäreissä :eek: Kipuja mulla ei oo tullut inssin jälkeen kertaakaan...Meillä on muuten aika sama tilanne, esikoinen on pian 4v. (sai alkunsa luomuna yli vuoden yrityksen jälkeen) ja nyt tässä on kakkosen yritystä kolme vuotta takana eikä onnistu millään : /
 
Hei,

Täällä on kiertopäivä 1 ja kohti inseminaatiota mennään. Soitin tänään ultra-aikaa ja kerrankin hoitaja ymmärsi melko nopeasti, että mistä on kyse. Aiemmin on aina ollut vähä sekavaa tuo ajan varaaminen ja on kauheasti saanut selitellä, että missä mennään yms.

Ootteko saaneet julkisella kolme inssiä vai enemmän? Meillä on siinä mielessä vähän tunnemyllerrystä kun ollaan päätetty pitkien pohdintojen jälkeen, että jätetään hoidot insseihin eikä jatketa ivf:ään, vaikka lääkäri sitä suosittelisikin. Taustalla on monia syitä, joita en nyt sen tarkemmin ala tässä erittelemään.

Pelottavinta on kuitenkin se, että nyt kun inssit alkaa, niin niiden jälkeen on alettava vaan hiljalleen hyväksyä se, että meille ei ikinä tule omaa vauvaa (jos ei ihmettä tapahdu). Ennen oli aina vielä jonkin verran toivoa, kun ei tiennyt, ettei nämä hoidot ja lääkityksetkään tunnu tuovan meille vauvaa. Viimeisen inssin jälkeen toivoa ei enää ole, vaikka voihan sitä aina mennä yksityiselle vielä insseihin jos on rahaa ja haluaa laittaa siihen rahaa.

Vaikka ollaan yritetty jo neljä vuotta, tuli hoitojen henkinen painolasti silti vähän yllätyksenä. Kaikista kauheinta on se, kun tunteet vaihtelevat ja myllertävät kierron aikana laidasta toiseen vai kuinka? Alkukierrosta ja ultrankin jälkeen on toiveet aina korkealla, mutta sitten ne toiveet alkaa hiljalleen muuttua menkkojen odottamiseksi. Voi voiskin laittaa tunteet ja ajatukset tähän asiaan liittyen pois päältä ja ottaa vaan vastaan asian kerrallaan.

Oho, tulipas pitkä kirjoitus =) Mitä teillä oli päällimmäisenä mielessä ennen ensimmäistä inseminaatiota ja onko ivf:ään siirtyminen luonnollinen jatkumo hoidoille, jos inssit ei toimi?
 
spermatulokset tulivat tänään.. Siittiöiden määrä on hyvä, samoin liikkuvuus. Epämuodostuneita siittiöitä 75%, normaaleja 3%, eteenpäin liikkuvia 53%.
Diagnoosi: Teratozoospermia
Lausunto: Siittiöiden määrä ja liikkuvuus ovat normaalit, mutta normaalimuotoisten siittiöiden määrä on pienentynyt, mikä saattaa heikentää hedelmöityskykyä.

Ei voi käydä meille!! Ei voi!! Huomenna meen käymää polilla tulosten kanssa ja lääkärin kanssa mieititään jatkoa.. Olisko se sitten suoraan IVF?
 
Hei kaikille!
Tulin vielä kertomaan lyhyesti oman kokemukseni.. Eli lapsettomuutta takana 3 vuotta. Syyksi selvisi miehen azoospermia eli ei siittiöitä lainkaan. Päädyimme luovutettuihin siittiöihin ja inssi tehtiin luonnolliseen kiertooni, koska on säännöllinen ja ovis löytyi aina testatessa. Ja meillähän onnellisesti tärppäsi ekasta inssistä, huima juttu! Nyt jo rv 21+6 ja uskaltaa jo iloita tulevasta lapsesta!
Kovasti voimia jokaiselle lapsettomuuden kanssa painiskelevalle <3
 
Hanski81 - Oikein paljon onnea plussasta ja Onnea odotukseen!! :) Mahtava homma! :flower:

Mukava lukea teidän ajatuksia hoidosta aiheutuneista tunneryöpyistä.

Minulla on huomenna toinen inssi - kp 11 ultrassa vain todettiin limakalvoni olevan niin ohut, että tuskin onnistuu... :( Huomenna inssiin ja parin vkon päästä jänskätään, miten kävi. Kaksi kehittynyttä follia, joita varten pistin eilen pregnylin irrotuspiikin.

Nyt lääkäri määräsi minulle klomin tilalle toista lääkettä, kun toi klomi tuntuu pienentävän minun limakalvoja entisestään. Lääkkeen nimi on Letrozole - rintasyöpään tarkoitettu lääke. Käytetään myös lapsettomuushoidoissa. Onko kenelläkään kokemusta lääkkeestä?
Pelottaa, että millaisia tunneryöppyjä toi aiheuttaa, kun pakkausselosteessa tuntui aika monelle aiheuttavan mielialaan liittyviä "häiriöitä". Klomin kanssa on mennyt suht. hyvin. Ei suurempia tunneryöppyjä, joista voisin tulkita lääkkeen sivuvaikutusta. Mitä nyt sitten muita tunneryöppyjä tulee tämän asian tiimoilta muuten.

Kaiken tämän lisäksi meillä alkoi yt:t ja sitä vatvotaan nyt töissä vähintään sen kuusi viikkoa. Että pientä ressiä joka taholta. :(
 
Moikka.
Mä tänne jo aiemminkin olen jotain kirjotellut.. Silloin ei kyllä ihan varmaa ollut, että insseihin mennään, mutta nyt mulla on tuossa puregon kynä jo odottamassa seuraavaa kiertoa.. Kp4 alkaa siis pistokset ja sitte ultralla seurataan tilannetta, että millon inssi tehdään.. Mitään kauheita odotuksia ei kyllä ainakaan ekasta inssistä ole, kun on lukenut muiden tarinoita niin tosi harvalla se ekalla kerralla tai ees ollenkaan onnistuu..
Mites te muut puregonin käyttäjät.. Minkälaisella annoksella ootte alottanut? Mulle määrättiin siis Puregon 300IU ja 25yksikköä otetaan aina kerralla. En noista määristä mitään oikeen ymmärrä, mut jotenkin kauheen pieneltä toi kuulostaa.. Toivottavasti tehoaa. Clomeja jouduin ottamaan sen 2 tab. päivässä ja sillonkin ovis tuli tosi myöhään, eli ei mikään ihan pieni määrä sitä ovista kyllä saa aikaan. Tää nyt on tiety aivan eri lääke, niin en tiedä yhtään miten toimii.. No, kai ne lääkärit sen paremmin tietää. Ja saahan sitä annostusta sitte nostettua jos ei mitään tapahdu.

minnusca Mä oon ainakin ajatellut niin että ivf-hoitoihin mennään, jos inssit ei onnistu. Ainoa asia on vaan sitten se raha, että päästäänkö sen takia jatkamaan hoitoja.. Ja totta tuo, että tunteet myllertää ihan kauheesti.. Jo ennen kun ees clomia suuremmat hoidot on alkaneet. Mitäköhän se on sitten kun inssit alkaa. Mulla silti päällimäisenä tunteena on usein viha. Mä oon vaan niin vihanen että miks meille on käynyt näin. Harvemmin olen sitten oikeen surullinen, mutta kun siihen tilaan pääsen niin itkusta ei meinaa tulla loppua. Toivottavasti mekin saatais se oma nyytti näistä insseistä niin saatais alkaa itkemään ihan eri itkuja kuin nyt :)

Hanski81 Paljon onnea plussasta ja onnellista odotusta :) Hienoa kuulla, että ne inssit voi joskus jopa ekalla kerralla onnistua!
 
Hanski81, onnea! :flower: Mukava kuulla hyviäkin uutisia.

Dana- mulla oli eilen kolmas inssi. Lääkkeenä myös tuo Puregon ja irrotuspiikkinä Ovitrelle. Ekalla kerralla annos oli 75, tokalla 50 ja kolmannella taas tuo 75. Inssit oli kp 10-12.

Aika pieneltä tuo määrä tuntuu mutta aloittelevat varmaan varovasti?
 
piu_pau Toivotaan, et kolmas kerta toden sanoo :)
Mä kanssa mietein et jotenki pieni annostus ihan siksikin vaikka ei clomien kanssa sama lääke olekkaan, mut niissäkään ei yks tabletti toiminut, niin aattelin et olis voinu heti laittaa vähän isomman annoksen.. Mut sit taas kai tässä pelataan vähän varman päälle ettei niitä folleja liikaa tulis.. Saahan sitä annosta sitten aina nostettua, jos mitään ei tapahdu. Mielellään tietty toimis tolla annoksella niin ei tarvis montaa ampullia ostaa..
No kohta se selviää miten tehoaa. Tänään alotin terot ja viimeistään parin viikon päästä täti tulee ja sitte saakin pian alkaa piikittää itteensä ja jännittää, et miten käy :)
 
Hei,
mä liityn kans tähän. Oon 28-v. Mulla on vaan 1 munasarja kun toinen poistettiin ison kystan vuoksi 17-vuotiaana. Mulla on myös ovulaatiossa, siis munasarjan kypsymisessä jotain häikkää, luomu-kierrossa ovis tulee kp 19-25, joten nyt mulle tehtiin pari viikkoa sit ensimmäinen clomi-inseminaatio.

Eli clomit oli 3.-7. kp ja Menopur 8. kp. Sit vielä kun LH-piikin havaitsin kp 14, niin kp 15, kun inseminaatio tehtiin, pistin Pregnylin luteaalivaihetta tukemaan. Siittiöt oli ihan priimaa.

Kp 9 ultrassa oli 2 follikkelia kasvamassa ja em hyvänpaksuinen. Inseminaatiopäivänä toinen follikkeli oli jo ilmeisesti irronnut ja toinen oli 28 mm. Lääkäri ei sanonu, et se olis liian suuri.. Em oli 8.9 mm, siitäkään se ei sanonu et olis liian matala, sano vaan et kaikki on kunnossa..

Sain pari haamuviivaa raskaustesteillä, mm. Predictor earlylla eilen (kp 14) punertavan haamun, mut tänä aamuna, dpo 15, sain labratuloksen s-hcg <2.

Kurjaa, oon lukenu, et joillain heti tärppää.. No ei muuta kuin seuraavaan yritykseen. Itse ajattelin vähentää kahvin juontia ens kerralla. Alkoholista en tiedä, kun jotkut sanoo et punaviini auttaa kiinnittymään, jotkut sanoo et se estää ovulaatioita. Kofeiini ilmeisesti myös heikentää kiinnittymistä, en tiedä..
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Meillä on ensimmäinen inssi takana ja kaikki meni hyvin. Oli jotenki vähä koomista maata siinä tutkimuspöydällä kun lääkäri heiluttelee miehen siemennestettä silmien edessä. Siitä oli romantiikka kaukana :)

Mulla oli 18 mm johtofollikkeli oikealla ja limakalvo ihan ok. Kysyin lääkäriltä, että voisko tätä ovulaation jälkeistä vaihetta tukea jotenkin kun musta tuntuu ettei se alkio kiinnity. No, lääkäri ei uskonut että kiinnittymistä voidaan mun kohdalla edesauttaa.. Mikä oli musta vähän outoa, mutta pakko on vaan luottaa.

Saa nähdä, miten käy. Ei oo kyllä toiveet kovin korkealla, vaikka simpat oli loistavassa kunnossa.. Oon vähän ihmeissäni kun mulla on ollut nyt joka kierrossa johtofollikkeli oikealla, eikös niiden pitäisi vaihdella puolelta toiselle? Ehkä yksipuolisuus liittyy tähän pco:hon..
 

Yhteistyössä