Inseminaatio 2013

Pikaisesti tulin vaan kertoon kuulumiset ja kommentoin paremmalla ajalla myöhemmin. Ultrassa limis ohut kuten aina vielä tässä vaiheessa kiertoa. Kaksi follia 11 mm vasemmalla. En ole vielä koskaan ovuloinut siltä puolelta. Pistokset jatkuu, pregnyl torstaina ja inssi perjantaina.
 
Daysleeper, näyttää nuo inssikäytännöt vaihtelevan melkoisesti. Itsellä on ultra aina 11-12 pv ja sen perusteella määrätään inssipäivä. Vähän vaihtelevasti on itselläkin ovisten bongailu onnistunut. Pitäis kai harjotella siltä varalta, että joudutaan ivf:ään. Ne passit kai tehdään ovistestien perusteella...? Tai sitten olen ymmärtäny väärin.

Hydra, teillähän on perjantaina kaksinkertaset mahollisuudet kun on 2 follia kehittymässä ja varmaan se limakalvokin ehtii siitä paksuuntua riittävästi. Tsemppiä inssiin!
 
Hydra Tsemppiä! Hyvä, että on kaksi, paremmat mahdollisuudet :) Limis ehtii vielä kasvaa.

Mulla oli niin että kontrolliultra kp 10-11 ja sitten sen perusteella määrättiin inssipäivä ja tarvittaessa irrotuspäivä.
 
Kiitos tsempeistä Tiltu ja hiulu! En kyllä yhtään pistäisi pahitteeksi, vaikka molemmat follit kasvaisi, koska sitten suurella todennäköisyydellä ainakin toinen voisi hedelmöittyä ja ehkä jopa kiinnittyä. :) Limiksen tarkkaa paksuutta lääkäri ei taitanut edes mitata, sanoi vaan ohueksi. Tästäkään en kovin huolissaan ole. Onhan tässä aikaa. Menköön asiat omalla painollaan kun en niihin voi vaikuttaa.

Voi myös olla, että pidän tässä hieman taukoa palstailusta, kun asiat on alkanut tuntua hieman raskailta ja tuntuu, että elämä ja ajatukset pyörii ihan liikaa yrityksen parissa. Välillä on hyvä yrittää nauttia elämästä. Tuun kuitenkin ainakin vielä ilmoittaan, miten tän vikan inssin kanssa meni.

Daysleeper, tsempit piinailuun. Toivottavasti kotikonstein onnistais. :)

Cassis, todella ikävää, että siellä jonot on noin pitkiä. :( Yritä saada aika kulumaan. :hug:

Aikolle ja Tiltulle myös vielä pahoittelut uudesta kierrosta. Parempaa onnea jatkoon. :)
 
Mitä muiden päivään kuuluu? Piinailiko täällä nyt kukaan?

Mä tulin juuri meidän viimeisestä inssistä. Maanantaina vasemmalla näytti olevan vielä kaksi follia, mutta nyt oli enää yksi hyvännäköinen. Se 19-20 mm. Limiksen lääkäri sanoi olevan kaunis ja kolmikerroksinen. Ei sanonut paksuutta, enkä huomannut taaskaan kysyä. En tosin tiedä mittasko edes, kun ultraus oli niin pikainen. Ekaa kertaa inssi myös sattui hieman. Keväällä ekassa inssissä lääkäri kehui miehen näytteen hänen uran parhaimmaksi, mutta nyt tuli enää kommentiksi "ihan hyvä". Asiasta ei sen enempää keskusteltu, mutta äsken vilkaisin paperia, niin A+B pesun jälkeen oli vain 4,37 milj. Onkohan tuosta mihinkään? Jotenkin sellainen masennusfiilis ollut koko viikon ja nytkin tuntuu siltä, että eipä taida olla paljoa piinailtavaa. Onneksi ivf:n suunnitteluun enää kolme viikkoa... Ens kierto on tauko, mutta sitä seuraavasssa päästään varmaan jo asiaan.
 
Hydra, mulle on sanottu että noin 4 milj. on hyvä määrä inssiin ja IVF:ään. Meillä jää tuon verran pesun jälkeen ja tosiaan sillä määrällä on tehty yksi inssi ja yksi IVF. Ei siis esim. ole vielä liian vähäinen määrä joka aiheuttaisi ICSI:n teon. Jos siis kaverit on niitä jotka liikuu nopeasti ja suoraan tai edes sinne päin ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Heippa!

Tulin jo kurkkimaan tuolta clomittarista tänne, kun meillä on suunnitelmien mukaan edessä ensimmäinen inssi loka-marraskuun taitteessa. Olemme ns. selitämättömästi lapsettomia. Tällä hetkellä menossa eka clomikierto (50 mg kp 3-7). Vaste clomeille oli liian kova, sillä kp 11 folliultra osoitti että olin muninut peräti neljä isoa follia : /. Lisäksi limakalvo oli ainoastaan 5 mm. Tämä kierto tuomittiin yhdyntäkieltoa (tuomiolta se todella tuntui :|) ja seuraava kierto määrättiin välikierroksi. Ei siis kauhean hyvin alkanut nämä hoidot omalta kohdaltani. Jos jotain positiivista haluaa asiasta hakea, niin munasarjat ilmeisesti reagoivat hormoneihin hyvin (ainakin clomeihin).

Tuon välikierron jälkeen edetään inssiin, jonka tukena 25 mg clomeja kp 3-7. Toivottavasti silloin ei kehittyisi liikaa folleja tai limakalvo ei olisi liian ohut, jotta inssiin asti päästäisiin. Olemme hoidoissa julkisella (NKL). Olisin nyt kysynyt teiltä, jotka (julkisella) olette hoidoissa että:
1) Onko teillä ollut insseissä tukena clomit vai pistokset?
2) Kuinka monta inssiä tekevät julkisella?
3) Paljonko ovat suurinpiirtein inssin lääkekustannukset?
4) Jonotetaanko jo inseissä ollessa ivf:ään vai pääseekö jonoon vasta kaikkien inssien jälkeen?
 
Mä voin esikko omasta kokemuksesta vastata sun kysymyksiin vaikka on vain yksi inssi tehtynä.
1) Mulla inssissä oli pistokset, mutta oltiin koitettu clomit jo annostuksessa 1-3 tbl. Me aina ollaan itse toivottu koti yritystä inssin sijaan, kun spermassa ei ole vikaa.
2) Mulle tehtiin nyt yksi inssi, mutta viisi ovuloivaa ovulaationinduktio hoitoa yhteensä. (Sis. clomit ja pistokset)
3) Riippuu paljon lääkityksestä. Clomithan ei paljoa maksa, pistokset on huomattavasti kalliimmat. Parin ensimmäisen pistoskiekan jälkeen meillä oli maksukatto sen n. 700e täynnä. Taisin laskeskella ensimmäisen pistoskierron hinnaksi lääkärikäynteineen vähän alle 400e.
4) Meitä ei ainakaan IVF jonoon laitettu ennen kuin tämä viimeinen pistoskiekka päättyi negaan. Nyt odotellaan sitten helmikuulle 2014 infokäyntiä.

Toivottavasti teillä clomit toimivat niinkuin kuuluukin ja ei tarvitsisi pidemmälle edes miettiä!
 
Hydrangea, älä heitä pyyhettä kehään vielä. Folli oli just hyvän kokoinen ja kun ne siittiöt ruiskutetaan suoraan kohtuun niin niiden kato on pieni eli kyllä se 4 miljoonaa a+b -laatuista pitäisi riittää munasolun hedelmöittämiseen. Ei sinne kohtuun luomukaavallakaan selviä kovin monta miljoonaa kaveria. Suurin osa kuolee matkalla sinne. Tsemppiä piinailuun siis! :)

Esikko83,
1) Minulla on ollut ensimmäisessä inssin yrityksessä clomit (50 mg 3-7 pv:inä) + pistokset (2 päivänä) ja sen jälkeen pelkästään clomit, koska vaste oli ehkä liiankin hyvä.
2) Inssejä voidaan julkisella tehdä varmaan vähän harkinnan mukaan. Yleensä se on kai 3 mutta jos inssistä alkaa raskauksia niin voidaan tehdä enemmänkin. Ja toisaalta taas saattaa jäädä yhteen, jos esim. miehen spermanlaatu on tosi huono. Käytännöt varmaan vaihtelevat paikan ja lääkärin mukaan...
3) 4 kierron clomit maksaa n. 70 euroa eli n. 20 e/inssi. Pistokset on sitten kalliimpia ja niiden hinta riippuu sitten siitä montako päivää niitä pitää pistää. Itse pistin 2 päivänä ja ne teki n. 70 e yhteensä.
4) Olen kuullut, että jossakin julkisellakin puolella olisi inssejä tehty myös ivf-jonossa ollessa mutta kai yleensä kokeillaan inssit ja sitten jonoon. Taitaa tämäkin vaihdella paikan mukaan.
 
Hydrangea toi määrä on ihan riittävä inssiin! Älä suotta masennu! Nyt pidetään peukut ja varpaat pystyssä et tärppäis!! :)

Esikko83 Me ollaan hoidoissa Väestöliitossa, meni kunnalliseen puoleen luotto :(

Täällä menossa dpo 4 tai dpo 5.Ei mainittavia tuntemuksia. Oon oikeestaan kääntäny katseen jo sinne seuraavaan kiertoon, jossa siis inssi tehdään. Yritän olla testaamatta tässä ennen perjantaita. Mulla se Pregnyl näkyi kuitenkin viime kierrossa sen 10 päivää. Toivo ei oo kauheen korkeella, miehellä on alentunut liikkuvuus simpoissa mut katotaan tää kierto nyt näin...
 
Esikko, ikävä juttu tuo yrityskielto. :( Mullakin kehitty yhdessä kierrossa viisi follia ja samat ikävät uutiset sain. Miehen kanssa mietittiin, että olisko uskaltanut uhmata lääkäriä ja riskeerata, mutta vastuutonta se olis ollut.

1) Mulla OI-hoidot aloitettiin suoraan seuraavalla vaiheella Anazoleilla (aromataasi-inhibiitti, kuten esim. Femar ja Letrozol), joten Clomeja en ole koskaan käyttänyt.
- Ekassa inssissä taisi olla kp 3-10 Anazol ja kp 11 alkaen 12 päivää Menopur --> inssi meni hyvin, mutta ei tulosta.
- Tokassa inssiyrityksessä oli taas eka kp 3-10 Anazol ja sitten kp 11 alkaen Puregon --> 5 follia, yritys/inssikielto.
- Kolmannessa yrityksessä kp 3-10 Anazol ja kp 11 alkaen Menopur --> ovis ehti livahtaan etukäteen, ei inssiä.
- Neljäs yritys kp 3 alkaen Gonal-F --> kp 12 inssi, meni täydellisesti, ei tulosta.
- Tässä kierrossa viides ja viimeinen yritys, kp 3 alkaen Gonal-F --> kp 12 inssi, folli 19-20 mm, piinailut vielä kesken. Joten 5 kertaa ollaan yritetty päästä inssiin, mutta vain kolmesti sinne asti ollaan lopulta päästy.
2) 3-4 inssiä tekevät kai julkisella. Meillä eka inssi tehtiin yksityisellä ja nyt kaksi viimeistä julkisella. Seuraavaksi ei enää inssejä, vaan IVF.
3) Lääkekustannukset riippuu paljon käytetystä lääkkeestä ja siitä kauan joutuu pistään. Mulla pistosannokset on ollut yleensä hyvin pieniä (aloitus 37,5 iu), mutta olen joskus joutunut pistään jopa lähes kaksi viikkoa. Pistokset kiertoa kohden ollut noin 100-300 e. Lisäksi muut lääkkeet, kuten mulla esim. irrotukseen Pregnyl 5000iu (alle 5 euroa) ja Lugesteron loppukiertoon. Yliopiston apteekin nettisivuilta pystyy kätevästi katsomaan lääkkeiden hintoja. Hakuun vaan lääkkeen nimi ja sitten kun hakutuloksista painaa sitä %-merkkiä, niin näkee hinnan kelakorvauksen jälkeen.
4) Riippuu täysin hoitopaikasta. Meillä tämä viimeinen inssi tehtiin, kun oltiin jo jonossa IVF:ään.

Kiitos kaikille tsempeistä! Ehkä tämä tilanne ei ihan mahdottoman surkea ole. Kotona myös vielä varmisteltiin, joten eiköhän siellä tarpeeksi simppoja ollut paikalla h-hetkellä. Joten tuskin tämä siitä jää kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Kirjoittelin pari päivää sitten pitkän viestin, ja sitten kun tekniikan ihmelapsi olen, vahingossa sen poistin. Joten nyt uutta yritystä :)

Meillä siis tehtiinkin yllättäen inssi jo viime viikon torstaina, kp12! Normaalisti ovis on tullut kp15-kp16. Parasta on että viime kierrossa ultrassa lääkäri ehdotti että siirretään ultraa myöhemmälle (kp11-kp12) kun siihen asti on tehty kp10, koska on vielä nii aikaista. No onneksi sain tässä kierrossa ajan kp11 :)
Eli kp11 ultrassa limakalvo 13mm ja johtofolli oikealla 22mm. Pistin illalla pregnylin ja seuraavana päivänä tehtiin meidän toinen inssi. Ovis oli kuitenkin vasta kp13 aika tarkalleen vrk inssin jälkeen. Kai ne simpat siellä vielä oli odottelemassa, ei meinaan pystytty kotona enää harjoittelemaan :) Nyt sitten jännäillään :)
Jostain syystä on yllättävän hyvä fiilis tästä kierrosta.. katsotaan mihin se johtaa :)

Sellaista asiaa vähän mielessäni kritisoin tuossa TAYSin toiminnassa, kun lääkäri vaihtuu joka kerta. Tuntuu hullulta kun nytkin ultrassa lääkäri sanoi että tehdään vielä tämä inssi ja sitten mietitään jatkoja. No sitten inssin tehneeltä lääkäriltä kysyin että jos ei tästä kierrosta tärppää, niin syönkö taas kuitenkin femarit ensi kierrossa niin hän sanoi että kyllä tässä vielä inssejä yritetään kun "ei se kotikonsteinkaan heti tärppää". Ihanko tosi, enpä täällä kai olisi jos tärppäisi.. Muuten olen kyllä ollut tosi tyytyväinen tuohon TAYSin toimintaan, tuo vaan tuntuu hassulta kun lääkäri vaihtuu joka kerta. Keskiviikkona ultrassa lääkäri kysyi miten jaksan, ja oli pakko sanoa että turhauttavalta tuntuu ja välillä siltä ettei jaksaisi koko touhua. Ja tämää on tullut minulle ihan yllätyksenä miten rankkaa tämä henkisesti on. Lääkäri tarjosi lapsettomuuspolilta keskustelu apua, sanoin että en vielä tarvitse, mutta jos vielä pitkään jatketaan niin voi olla että tarvitsen. Onko kukaan muuten käynyt juttelemassa hoidoista ja niistä aiheutuvasta stressistä/turhautumisesta jonkun kanssa? Onko ollut apua?

Tulipas nyt omanapainen teksti, lukekoon ken jaksaa :)

Tsempit kaikille :heart:
 
Daysleeper, ei niistä oloista voi välttämättä sanoa yhtään mitään. Mutta eipä niitä voi olla seuraamattakaan ja ne piinaviikot menee vielä niin hitaastikin :)

Haave31, lääkärit vaihtuu minullakin. Mutta toisaalta se on ihan mukava niin saa monen lääkärin mielipiteen asioihin :) Aloitettiin nämä hoidot viime keväänä ja silloin oli kyllä vaikeaa. Ahdisti ajatus, ettei me kuitenkaan saada lasta ja saatoin yölläkin heräillä sitä miettimään. Jotenki ajan kanssa ja miehen ja kavereiden kanssa juttelun jälkeen on helpottanut pikkuhiljaa. Toistaiseksi ainakin... Saattaa olla taas vaikeaa jos nämä inssit ei tuota tulosta ja joudutaan 5 kuukauden ivf-jonoon. Silloin on taas aikaa ajatella.

Kävin ultrassa tänään. Kp 12 ja folli oli vasta 13 millinen. Yleensä ollut jo jotain 15 millinen näillä päivillä. Lääkäri arpoi inssipäivää torstain ja perjantain välillä. Sitten laittoi kuitenkin perjantaille. Nyt pitää toivoa, ettei se folli ole perjantaihin mennessä sitten puhjennut jo...
 
Minulla tulee nyt taukoa, kun kävi seuraavasti: Kehitty viisi pienempää follia, jotka ultrattiin kp8. Seuraavana päivänä pistin vielä Puregonin ja siitä parin päivän päästä Pregnylin. Kp12 oli inssipäivä, jossa ultrattiin ja ei ne follit ollu kasvanu mihinkään. Yhdyntäkielto siis ja seuraavaan kiertoon kokeillaan Clomeja ja Menopuria. Kyllä tämä on niin vaikeaa :(
Toivottavasti teillä muilla on parempi onni ja tärppää jo tästä kierrosta! :)
 
haave, kuulostaa hyvältä. Tsempit piinailuun! :) Muakin vähän harmittaa tuo, kun Taysissa lääkärit vaihtuu. Yleensä oon kyllä saanut käydä samassa kierrossa käynnit samalla lääkärillä, mutta seuraavassa kierrossa onkin ollut toinen. Lääkärit eivät myöskään taida jaksaa kauheasti tutustua potilaan tietoihin, kun aina kierron ekassa ultrassa on saanut selitää, että mitä nyt on pistänyt, kuinka paljon jne. Muuten ei kyllä moitittavaa. Asiantuntevia ihmisiä ja yllätyksekseni jonot myös lyhyitä.

Tiltu, mulla oli edellisessä kierrossa ultra maanantaina, jossa folli 15 mm. Pregnyl torstaina ja inssi perjantaina. Folli oli juuri puhkeamassa. Tässä kierrossa taas maanantaina folli 11 mm ja inssissä perjantaina 19-20 mm. Joten eiköhän sunkin ajoitus osu nappiin. Pidän peukkuja! :)

Aiko, suuret pahoittelut! Tuo on niin ikävää! :( Mullakin Puregon kasvatti sen viisi follia, mutta Menopurilla ja Gonalilla vaste on ollut kohdillaan.
 
Aiko pahoittelut! Toivottavasti seuraavassa kierrossa lääkkeiden vaste on oikea!
haave31 varmasti ajoitus osui ihan kohdalleen! Nyt vaan jännäilee!!
Tiltu77 Tsempit inssiin!
Hydrangea mikäs dpo sulla on nyt menossa?

Mulla nyt dpo 9 tai dpo 10. Eilen testasin ihan puhtaan negan,eli Pregnyl olikin jo poistunut yhdeksäntenä päivänä! Tänään tehty testi nega myös :( Kaipa se näyttää viimeistään lauantaina jos on jotain näyttääkseen...
Ei oo mitenkään kauheen korkeella toiveet.
 
Daysleeper, voi ei! :( Mutta vielä on hyvin aikaista. Pidän peukkuja. Mulla inssissä folli oli vasta 19-20 mm ja Pregnylin pistin inssiä edeltävänä iltana. Joten siksi epäilen, että ovis olisi voinut olla vasta inssiä seuraavana päivänä ja tänään olisi ehkä dpo 5 (inssistä laskien dpo 6). Vielä täytyy siis odottaa pitkälle ensi viikkoon ennen kuin pääsee testaan.
 
Tunkeudun mukaanne..
Eli oulussa ollaan ja pitkä lapsettomuus putki menossa.
Nyt jälleen käynnistellään hoitoja vuosi kierähtänyt äkkiä.
Soittelin eilen polille ja sain kuun loppuun ajan jossa tehdään jatko suunnitelma.
Olemme yrittäneet clomeilla ja ilman mutta ei tulosta. Joten inssiin näillä näkymin sitten..
Mietin kylläkin että minulla olisi vielä clomeja jäljellä josko viel yhden kuurin käytäis tässä kierrossa..
Toki en tiedä kuinka äkkiä oulussa pääsee inssiin!?
 
Hei!

Pikaisesti käyn välillä kertomassa että maaa ovuloin! Siis luonnolliseen omaan kiertoon jota terot on tukemassa kylläkin! Uskomatonta =)

Ja toinen juttu - mulla on 14 kpl 50mg clomeja ylimääräisenä. Voin lähettää jos joku sattuu tarvimaan. Me ei kuulemma niihin enää palata sanoi lääkäri.

En ehtinyt nyt lukemaan kuulumisianne - toivottavasti voitte hyvin ja mahdollisimman moni piakkoin pulleasti!
 
Mä oon kyllä ite häippäämässä tästä ketjusta pian, kun IVF-hoidot kutsuu, mutta oon miettinyt, että olisko tännekin pitänyt tehdä jonkinlainen lista vähän samaan tapaan kuin IVF-ketjussa. Jokainen voisi sitä vuorollaan päivittää ja lisätä siihen itsensä.
 
Inssiläiset
Nimimerkki...........Tuleva hoito..........Ajankohta..........Syy
Hydrangea...............1. ivf......................marraskuu........PCO

Piinailijat :popcorn:
Nimimerkki............Hoito.................Testipäivä.....Syy
Hydrangea...............3. inssi................27.9............PCO

Plussanneet :heart:
Nimimerkki..................Hoito....................Plussauspäivä...Syy
 
Viimeksi muokattu:
Inssiläiset
Nimimerkki...........Tuleva hoito..........Ajankohta..........Syy
Hydrangea...............1. ivf......................marraskuu........PCO
Tiltu77....................4. IUI...................Lokakuu..............selittämätön

Piinailijat :popcorn:
Nimimerkki............Hoito.................Testipäivä.....Syy
Hydrangea...............3. inssi................27.9............PCO
Tiltu77....................3. IUI..................2.10............selittämätön

Plussanneet :heart:
Nimimerkki..................Hoito....................Plussauspäivä...Syy
Hyvä idea Hydra! Laitoinki itseni tuonne piinailijoihin jo...

Daysleeper, oletko testaillu tänään?

Aiko, harmi, että joudutte odottelemaan mutta parempihan se kuitenki on että niitä folleja tulee liikaa kuin ettei niitä tule ollenkaan.

Tyhjä-Syli, tervetuloa!!

Cassis, Onnittelut luomuoviksesta!!!

Tänään oli inssi ja folli oli jo puhjennut, kuten jo melko varmasti osasin odottaaki. Keskiviikkoiltana oli ovistestistä plussa ja eilen illalla oli semmoset tuntemukset alavatsalla, että munasolu on irtoamassa. Nyt pitää toivoa, että se munasolu eläis ainaki sen vuorokauden niin se ehkä ehtii hedelmöittyäkki. Harmi, että inssi meni vähän liian myöhään mutta positiivista on se, että eipä ainakaan ole munasolun irtoamisessa ongelmia ja ens kerralla on helpompi ajoittaa inssi sopivasti :) Nyt sitte piinaillaan seuraavat 2 viikkoa...
 

Yhteistyössä