Inseminaatio 2013

Noniin, nyt on käyty klinikalla.
Fiia Mulle tuli vaan fiilis, että pitää testata. Kait se on se kuudes aisti :D

Soitin aamulla ja kerroin miten vahvan plussan olen saanut illalla ja nyt tänä aamuna. Ei muuta kuin mies klinikalle ja minä perässä vähän myöhemmin. Viime viikolla kohdunlimakalvo oli 6,5 mm ja nyt se oli 10mm. Follikkeli oli viime viikolla 10mm ja nyt 18mm. Sain irrotuspiikin ja kaikki meni hyvin. Nyt tuntuu ekaa kertaa, että tämä meni oikein. Lääkäri ei ottanut tästä maksua vaan sain ilmaiseksi, koska viime viikko meni miten meni. Viime viikollahan mulla ei ollut edes oma lääkäri klinikalla, koska hän oli lomalla.

Hyvä mieli, olo kuin omenalla, hehhee.

AJattelin ottaa pari lasia viiniä siivouksen lomassa ja illlalla sitten pari kuohuvaa, kun menemme ystävien kanssa dinnerille.

Mielenkiinnolla odotan testailijoiden kommentteja. Plussatuulia!

Tsemppiä kaikille ja hyvää viikkistä =)
 
Tervetuloa Sammalkivi!=)

Juu, eli sama täällä kuin Fialla eli kp1 nyt menossa. Soitin heti ja varasin ultran, joka on nyt sitten ensi tiistaina. Samalla uusin lääkkeet. Aion kyllä kysyä että jos voisin lugesteronin sijaan ottaa sitä lutinusta ja pitääkö gonal F:n annostusta nostaa. En pääse omalle lääkärille nyt ensi viikolla, mutta ei se haittaa. Jostain syystä olo on parempi kuin viime kerralla kun sain tietää ettei onnistunut, ehkä siksi että olen niin innokas yrittämään uudestaan kun tiedän selviäväni hyvin lääkkeiden kanssa. Tai siis...kyllähän se tietty harmittaa ettei onnistunut, mutta tuntuu siltä että kestän sen. Nythän on sitten enää yksi hoito eli inssi jäljellä tuolla Väestöliitossa ellei ihme tapahdu ja me saada jostain rahaa yhteen IVF-hoitoon yksityisellä. Haluaisin niin kovin yksityisellä jatkaa hoitoa, mutta ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin siirtyä julkiselle. IVF-hoidot maksavat niin paljon yksityisellä.
 
Fiia, minulle ei ole tullut juuri mitään oireita Clomeista. Ekassa kierrossa oli pientä pahoinvointia alkukierrosta, mutta tässä tokassa ei mitään.

Perjantaina kävin lääkärissä, jossa limakalvo oli kuulema kasvanut hienosti ja siellä näky 18 mm follikkeli. Vielä tänä aamuna ovistestit olivat puhtaasti negaa (tein CB:n digitestin ja vielä jonkun halvan liuskatestin lisäksi). Nyt sitten äsken kun tein liuskatestin vielä näin illalla, tuli siihen kaksi mielestäni samanvahvuista viivaa. Jos olisin ollut fiksu, olisin säästänyt pissapurkin ja kokeillut vielä digitestillä, mitä mieltä se on, mutta olin varma, ettei tässäkään nyt mitään näkyisi. Tästähän sitten syntyi murhetta ja päänvaivaa. En huomannut nimittäin lääkäriltä kysyä, mitä sit, jos testi näyttää plussaa näin illalla tai su aamuna. Että pitäisikö vain olla yhdynnässä vai olisiko se sitten heti maanantaina inssiin. Tuntuu vain, että jos se ovis tapahtuu 24-36 tuntia ovisplussasta, ollaanko sit jo ihan myöhässä. Onko kellekkään mulle käynyt näin? :D
 
Viimeksi muokattu:
Fiia ja Vauvayritys: osanottoni alkaneiden menkkojen johdosta. Nyt vaan paukut sitten uuteen kiertoon. Ja Fiia, kyselit jo aiemmin mun Lugesteronien annosta. Mulla annoksena on 100 mg x 2, eli ilmeisesti tupla-annos sinuun verrattuna. Ja sivuvaikutuksena omasta mielestä itkuherkkyyttä ja alttiutta masentuneeseen mielialaan, mikä ei ole kyllä ollenkaan mukavaa..

Sammalkivi tervetuloa minunkin puolesta!

Oma tilanne on se, että testipäivään olisi kolme päivää, mutta tiedän kyllä jo nyt varmaksi, että raskaana en ole. Ja huvikseni tein tänään (pp 11) liuskatestin ja se oli niin nega kuin olla voi.. Eli päätelmäni perustan siihen, että kaikki hiukankaan raskauteen viittaavat oireet ovat kadonneet ja menkkajomottelut jo alkaneet.. Ja tämähän tarkoittaa meidän kohdalla sitä, että nokka näyttää yhden välikierron jälkeen kohti IVF:ää.. Ja me meinataan jatkaa toistaiseksi yksityisellä, vaikka kustannukset kyllä hirvittää.. Mutta toisaalta mulla ei hermo kestää ruveta odottelemaan, että ensin lähete tehdään julkiselle ja sitten pitää odotella ties kuinka kauan, että pääsee edes suunnittelukäynnille ja sitten varsinaiseen IVF-jonoon..
 
Kiitos Tiuku_2013, peukkuja että testisi olisi kuitenkin positiivinen!

Juu nyt ollaan miehen kanssa päätetty että jos ensi inssi eli neljäs sellainen ei onnistu niin otamme pankista lainaa IVF-hoitoa varten yksityisellä. Meillä on kyllä julkiselle aika, mutta sitä ennen ehtisi just ja just vielä yhden hoidon, joka olisi kyllä sitten IVF. Ei varmaan kannata enää neljännen jälkeen vielä viidettä inssiä. No, täytynee tästä kysellä lääkäriltä että mitä hän on mieltä. Yleensähän inssejä tehdään se 3-4 maksimissaan. Nyt vaan odottelen kovasti tiistaista ultraa niin pääsee puhumaan lääkärin kanssa. Pitänee pistää kysymyksiä ylös. Ajattelin myös ostaa tällä kertaa clearbluen ovistestin myös sille kriittisimmälle päivälle, jotta voisin olla varma että juuri ovulaation aikaan inssi tehtäisiin. Tähän mennessä olen käyttänyt vain Sofi-merkkisiä.
 
Heippa kaikki, kiitos päivityksistänne. Tiuku, anteeksi, etten muistanut sun jo kerran kirjoittaneen Lugeista. Mun pää on alkanut näemmä pehmetä tän hillittömän inssigooglailun takia, muisti pätkii kun koko ajan kohkaa samasta asiasta... Tsemppiä Lugejen kanssa.:hug:

Siskot, olen tsempannut itseäni koko päivän elämäni ekan clomin nielaisemiseen. Keltarauhashormoneista ja irrotuspiikistä ei tullut mitään mielialaoireita, mutta näitä clomeja edelleen jännitän...... Voitteko pitää mulle peukkuja ja varpaita pystyssä, tulisi nyt tosi tosi tosi tarpeeseen. :wave: Voi kun niin kovasti toivon, että kaikki menee hyvin.

Vauvayritys, meillä on kesän loppuun mennessä sama kysymys edessä: inssejä ei kannata jatkaa loputtomiin. Ehkä vielä 2 kertaa tämän nyt alkaneen kierron jälkeen kokeillaan ja sitten täytyy pysähtyä vakavasti asian äärelle. Yksityisellä on niin kallista, että pitäisi lähteä jonottamaan julkiselle puolelle, jossa hoito on aiemman kokemukseni perusteella kaikkea muuta kuin yksilöllistä.

Kaikille piinailijoille ja piinaamisen piakkoin aloittaville paljon plussahaleja!
 
Viimeksi muokattu:
Elämäni ensimmäinen inssi on nyt takana. Ei tuntunut oikeastaan missään, vähemmän kuin mitä esim. papa tuntuu. Nyt vaan sitten jännäillään pari viikkoa. Olo on vähän skeptinen tämän suhteen. Ovulaatio oli ehtinyt jo tapahtua ja simppoja oli pesun jälkeen vähän vähänlaisesti. No katsotaan kuinka rouvan käy.

Fiialle tsemppiä clomien kanssa elämiseen.
 
Peukkuja ja varpaita sulle Fia clomien kanssa! Juuri tuon vuoksi haluaisimme ottaa sen lainan, jotta voisimme edes yhden IVF-hoidon ajan olla tuolla yksityisellä. Siellä hoito on niin hyvää ja koen oloni turvalliseksi.

Onnea Sammalkivi inssin kanssa!:)
 
vauvayritys, minusta kuulostaa hyvältä, että kokeilee sen yhden IVF-hoidon yksityisellä, jos siellä kerta on saanut hyvää hoitoa ja hoitorumba on nyt päällä. Noissahan on ihan hyvä onnistumisprosenttikin.

Itse kyllä haluan pysyä yksityisellä ainakin aluksi, vaikka sitten joutuisi noitten koeputkien kanssa leikkimään. Arvostan sitä hyvää palvelua, joustavuutta ja nopeutta, verrattuna julkiseen puoleen. Maksaahan se ihan sikana, mutta itse ajattelen, että haluan nyt katsoa mihin tämä tie johtaa.
 
Tänään oli tämän kierron eka ultra, kp5. Tänä iltana alan taas pistämään. Mulla onkin siellä kotona jo valmiiksi Gonal F:ää, joten sitä ei vielä tarvitse hakea, vaikka sainkin reseptit uusittua. Samalla annostuksella mennään ja lääkekombinaatiolla eli Gonal F 50 yksikköä, pregnyl sekä lugesteron 2X100mg. Selvisi myös että lutinus ja lugesteron ovat sama asia. Lugesteron on vaan halvempi ja siksi sitä on mulle määrätty. Ihana juttu että tuolla hoitopaikassa pidetään meistä niin hyvää huolta että ajatellaan mistä voisi saada säästöä. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun näin on tapahtunut. Seuraava ultra on näillä näkymin ensi maanantaina. Tuskin vielä silloin on lähellä inssi, epäilen että voisi olla ensi viikon perjantaina tai lauantaina.
 
Moikka vauvayritys ja Sammalkivi, kiitos clomituesta! Eilen tuli kummallinen levoton olo iltapäivällä, mutta onneksi se meni ohi kun keksin muuta tekemistä kuin itseni tarkkailun. Olo on muuten onneksi ollut hyvä, tänään on kolmannen pillerin aika. Voi kun tää nyt menis hyvin, sitten voisi uskaltautua suurempiin annoksiin ja ehkä muihinkin hormonihoitoihin, ja oikeesti saadakin vaikka hyvällä tuurilla joskus sen lapsen.

Vauvayritys, just niin, että Luget ja Lutinus on samaa ainetta sillä erotuksella, että Lugeja ei määrätä pähkinäallergikoille (niissä on sidosaineena pähkinäöljyä). Toinen ero on se, että Lutinuksessa on se asetin, jolla tabletin saa syvälle nopeasti ja vaivatta ilman sormin tunkemista.

Tiuku, vauvayritys ja Sammalkivi, IVF:ään siirtyminen on kanssa yksi merkittävä päätös tässä prosessissa. Yksityinen tuntuu kyllä huippuihanalta paikalta, saa nyt nähdä, miten meidän käy, jatketaanko IVF:ään.

Eilen olin taas kerran (kun clomit alkoi muistuttaa olemassa olostaan) sitä mieltä, että tässä ei ole mitään mieltä. Jos kerran en tule raskaaksi niin en tule. Tämä vuosien piina alkaa välillä syödä mielekkyyttä koko asialta. Mitä tässä oikein yritetään? Jospa vaan eläisi ihan näin kaksin ihanasti, niin kuin tähänkin asti? Huomioksi vielä, että tämä on taas tätä alkukiertoa, kun ei ole piinailua. Kyllä taas mieli muuttuu, kun päästään ovulaatioon ja sen jälkeisiin päiviin!!!:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut plussia ketjuun viikonlopun aikana ilmaantunut, harmi...

Minulla toteutui viime perjantaina se inseminaatio. Ajoittui käsittääkseni hyvin. Lääkärin ennen inssiä ultratessaan sanoi, ettei ovis ollut vielä tapahtunut, ja lauantaiaamulla sitten taas aamulämpö kohosi selkeästi, joten ovulaatio on tapahtunut inssipäivän aikana. (N. 2 tuntia toimenpiteen jälkeen oli erittäin terävä oviskipu - saattaisi olla että irtoaminen oli tuolloin. En kyllä näihin omiin tuntemuksiini luota ollenkaan. Tunnen tosi huonosti mitään tuntemuksia ruumiissani - ihan selkeitäkään juttuja kuten kuukautisten alkamista tai nälkää/tyhjää vatsaa en tahdo havaita.)

Follikkeleja oli kypsynyt kolme. Kaksi n. 20mm oli siinä munasarjassa, jonka munatorvi on auki, ja yksi 19mm folli tukossa olevan munatorven takana.

Nyt sitten jännittää, kuinka käy. Viikonloppu meni ok ja koko juttua ihmeemmin hautomatta, kun kävin lomailemassa. (Talvinen eräretki, hiihtelyä lumisilla soilla ja metsissä, yötä teltassa kamiinan lämmössä.) Nyt kun on palannut normaalirytmiin, obsessoin taas täysillä. Mitenhän maltan odottaa testaamisen kanssa johonkin tolkulliseen ajankohtaan, kuten dpo 14... Itseni tuntien tulen olemaan liian aikaisin asialla. Mitenhän kauan pregnyl näkyy testeissä?
 
Hei kaikki :wave:

Tulin kertomaan että myöskään meillä ei ensimmäisestä inssistä tullut tulosta. Täytyy alkaa keräilemään itseä kokoon ensiviikon ultraan ja kohti uutta inssiä :)
Kasenja Jos sulla oli se pregnyl 5000 iu nii sen varoaika oli 10pv ja sen isomman satsin 11pv :)

Paljon plussapuhureita kaikille :heart:
 
Fiia, älähän nyt suotta anteeksi pyytele jos et palstakavereiden Luge-annoksia muista:) Ei sellaisia voi muistaa, en minä ainakaan.. Hyvä, että olet nyt uskaltautunut niitä Clomeja ottamaan. Toivotaan, että pahoja sivuvaikutuksia ei nyt tulisi ja lääkkeet mahdollistaisivat vihdoin raskautumisen. Mutta ymmärrän myös sun fiilikset, että tässä touhussa ei ole aina mieltä.. Elämä alkaa helposti pyöriä liikaa näiden hoitojen ja ainaisen yrittämisen ympärillä. Kai sitä voisi elää onnellisesti ihan kaksinkin, ainakin niin välillä kuvittelen. Mutta sitten kun taas nään raskaana olevia naisia ja äitejä pienten lastensa kanssa niin oikeen sydämestä kirpaisee, kun tajuaa, että se olis just sitä mitä itsekin haluaisi.. Ja siksi kai tätä hommaa sitten jatketaan.

Itsellä tänään kp1. Eilen alkoi jo tuhruvuoto Lugejen läpi. Eli inssit ei tulosta tuottaneet ja IVF odottaa.. Jotenkin sitä niin toivoi, ettei siihen olis tarvinnut lähteä, mutta minkäs teet. Yksityisellä haluan ehdottomasti jatkaa ja syyt on samat kuin Sammalkivellä, eli hyvä palvelu, joustavuus ja nopeus. Useamman kuukauden jonottaminen hoitoon kävisi hermoille ja joustavuus aikataulujen suhteen on ehdottoman tärkeää, kun työelämässä molemmat ollaan. Miinuksena on tietty raha, mutta kai sitä ihminen tyhmempiinkin asioihin rahojaan sijoittaa..

Mutta minä lopetan nyt aktiivisen kirjoittelun tässä ketjussa ja siirryn johonkin IVF-keskusteluun myöhemmin. Käyn kyllä välillä kurkkimassa josko jotakuta teistä onnistaisi ja plussakin tässä ketjussa nähtäisiin:) Hyvää alkavaa kevättä kaikille!
 
Hanzku, pahoitteluni negasta. :hug: Mutta eteenpäin mennään, oli vasta eka inssi.

Tiuku, samat sanat sinulle, pahoittelut, ettei tässä kierrossa tärpännyt. :hug: Onneksi sulla on jatko selvillä (mitä ja miten edetä), ja olet menossa uusia hoitoja kohden. Tuu nyt tosiaan välillä kurkkailemaan, miten me täällä eteenpäin tahkotaan.:popcorn: Toivon kovasti kovasti paljon onnea IVF-hoitoihin, ihanaa, että voitte jatkaa yksityisellä!

Oma napa: kuulkaas ihmettä kun en ole vielä henkisesti luhistunut näitten clomien takia. Olen voinut ihan hyvin hetkittäisiä inhottavia itsensätarkkailukohtauksia (lähinnä illalla ennen nukkumaan menoa) lukuun ottamatta. Kai sitä nyt jufenauta kuka tahansa saa itsellensä mitä tahansa oireita kun oikein syynää että tuntuuko joltain ja missä tuntuu ja jos kuitenkin tuntuu.

Tää on tähän saakka ollut ihan huippua, kun olen niin paljon pelännyt kaikenlaista. Kattellaan nyt vielä ilmaantuuko oireita, kun nappien otto ja kierto etenee. Kolme olen ottanut, kaksi jäljellä. Ehkä oireita voi vielä tulla kun hormonimäärä kropassa kasvaa - vai onkohan tämä väärä luulo? Tai sit vaan yksilöllistä. Eilen illalla kun aloin hermoilla omiani keskityin siihen, miten ketjulaiset on kertoneet, ettei suuremmillakaan annoksilla ole mitään kummempia oireita tullut. Kiitos siis tuesta!! :flower:
 
Fiia, mulle oli helpotus etten saanut clomeista oikeastaan mitään oireita. Annostus oli minulla siis 50 mg, söin kp 3-7. Kahtena päivänä oli vähän huono olo, sellaista lievää kuvotusta, mutta tosi lievää ja lyhtaikaista. En olisi välttämättä muuten edes huomannut, mutta kun olin varpaillani mahdollisten oireiden suhteen niin hoksasin. Toivottavasti sinullekaan ei tule mitään!
 
Kiitos tuhannesti Kasenja, että kerroit just tähän kohtaan oman kokemuksesi. :flower: :flower: :flower: Muiskis ja halaus! Kiitos, että autat minua eteenpäin tämän asian kanssa, on aivan hirmu tärkeää kuulla, että vaikka e-pillerit oliskin saaneet henkistä pahaa oloa aikaan, ei ole automaatio, että niin käy sitten samalle ihmiselle myös clomeilla.

Tällä hetkellä alan jo pikkuhiljaa odottaa ja jännätä ensi keskiviikon ultraa: onko näkyvissä mitään muutosta normaalikiertoon (toisin sanoen kaksi follia yhden sijasta), vai "tukeeko" clomi vain normaaliovulaatiota, niinkuin lääkäreillä on tapana sanoa. Ehkä puolikkaalla clomilla ei kannata ihmeitä odotella, mutta tästä lienee helpompi jatkaa suuremmalla annostuksella, kun oon uskaltanut kokeilla ekan kerran. :)

Kasenja, tsemppiä sulle piinapäiviin. On tosi hienoa, että just sille puolelle kehittyi kaksi follia, joka on auki! Ja inssin ajoitus kuulostaa tosi hyvältä. Pidän peukut ja varpaat pystyssä!!
 
_______________kp1________IUI pvm_________lääkkeet

kasenja..............23.2...........8.3.....................clomifen, pregnyl
lady1979......................(28.2.) ja 8.3..............irrotuspiikki
sammalkivi............?..............11.3...................clomifen
Fiia ...................8.3...........tulossa.................clomifen, irrotuspiikki, lugesteron
vauvayritys ........8.3........n. 22./23.3...............gonal f, lugesteron


Koottu jännäyskalenteri... Meniköhän oikein nuo päivät ja aineet?
 
ON Hätähousumullekaikkihetinyt: inssi tehtiin siis viime pe ja minähän tein juuri äsken r-testin ja petyin kun näytti negaa. Just. Samperin kiiretyyne, kun lääkäri nimenomaan sanoi, että KAHDEN VIIKON KULUTTUA. 6 päivää ei ole edes viikko. Et silleen....

Kasenja Meille tehtiin samana päivänä inssi joten jännitellään yhdessä :). Mä yritän pitää mieleni kurissa ja testata vasta ensi viikon pe. Siis y-r-i-t-ä-n :p

Tsemppiä kaikille tukilääkityksen kanssa tai sitä ilman. Toivotaan kaikille plussia kevään aikana!
 
Kasenja: kiitos paljon listasta!:)

lady1979 samaa täältä eli plussatuulia toivon kaikille kovasti!

Pistäminen on lähtenyt käyntiin suht sujuvasti. Ainoastaan muutaman kerran on ollut vaikea irrottaa pistämisen jälkeen piikkiä kynästä, mutta onneksi on mies auttamassa, joka on mua vahvempi ja kokeneempi (ammatikseen aiemmin pistänyt). Huomenna menen taas ostamaan uutta Gonal F-kynää, luget jo hain aiemmin. Pregnyliä en vielä hae, koska lääkäri sanoi että odota vielä maanantain ultraan, jonka tekee mun oma lääkäri. Mietinkin vähän että jos ehdottaisin että voisiko pregnylin tällä kertaa jättää väliin. Mulla keho reagoi ilmeisesti hyvin herkästi tuohon pregnyliin. Nytkin oli ilmeisesti folli ehtinyt mennä kasaan, tosin en tiedä johtuiko Pregnylistä vai mistä. No, katotaan sitten maanantaina mitä päätetään.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin testit tehty negaa näytti ja menkat oli,tuli ja meni kestivät 3päivää!!!tänään aloitan pistämään gonal-f ja ens torstaina olis sitten folliultra!haleja kaikille negan testannelle,paljon plussa tuulia meille kaikille:) jotenkin tuntuu että ei enään jaksaisi tätä yrittämistä,ja pettymyksiä enään mutta ehkäpä tämä kaikki päättyy joskus onnellisesti meillä kaikilla!onks muilla tälläistä että menkat kestää vain muutaman päivän?
 
Tsemppiä uuteen kiertoon, Tuija86! Minulla oli ylilyhyet 3pv menkat edelliskerralla. Ihmettelin sitä siinä määrin, että testasin vielä menkkojen jälkeenkin ja ennen clomifenin aloitusta etten varmasti ole raskaana. Ettei siis kyseessä olisi olleet ns valekuukautiset vain. (Ei ollut, selkeä nega.) En tiedä mistä johtuu tuollainen. Satunnaista vaihtelua? Ja ehkä lääkkeelliset kierrot vaikuttaa asiaan?

Heh, lady1979 - tänä aamuna tein minäkin r-testin. Selitin itselleni ylivarhaisen hoppuilun sillä, että täytyy varmistua ainakin siitä, ettei pregnyl näy. Kun muuten hermo pettäisi viimeistään sunnuntaina, ja jos sitten olisi haamua näyttänyt, olisin vain tullut hulluksi arpoesssani onko kyse pregnylin jäämistä vai aidosta positiivisesta. Se asia nyt ainakin selvitetty - ei näy pregnyl enää - puhdas nega.

vauvayritys - tai miksei muutkin - onko se gonal-f:n kynä helpompi käytettävä kuin sellainen kertakäyttöruiskun mitä pregnylin pistoon käytetään?

Fiialle toivotaan clomien oikeanlaista toimimista. Ilmeisesti ihan yksilöllistä, miten kukin siihen eri annoksilla reagoi. Voisiko toiveikkaasti ajatella, että kun sinä e-hormoneihin reagoit voimakkaasti, niin sinulla olisi hyvä vaste hormoneille yleensäkin, ja puolikas clomifen olisi sopiva annos...
 
Pahoittelut Tuija. :hug: Tervemenoa uuteen yritykseen. Mulla on folliultra keskiviikkona, saas nähdä, onko siellä mitään.

Kasenja, kiitos listasta! (Yksi korjaus tuli mieleen, mulla on Lutinus, ei Lugesteron.) Ja folliultrasta, koitan tosiaan aatella tuolla kuvaamallasi tavalla, eilen nappasin viimeisen tabun ja mitään oireita ei ole ollut. :)

Hei te clomilaiset: Mulla ei nippaile mistään clomien takia (kp 8). Tunsitteko te clomien aikaan tai ennen ovulaatiota clomikierrossa jotain mahatuntemuksia? On tää kanssa, kun ensin pelkää kaikkia mahdollisia oireita ja sitten on huolissaan kun ei missään tunnu miltään... Just niin tyypillistä meikäläistä.

Tsemppiä kaikille odotteluun, on se sit testauspäivä, ultra tai inssi!
 
Mullakin on nykyään paljon lyhyemmät menkat kuin nuoruudessa, jolloin kestivät sen 5-7 päivää, nykyään 3-4 päivää. En tiedä mistä johtuu, mutta tilanne oli tämä ennen hoitoja jo. Näköjään kuitenkin kohdun limakalvo on ollut insseissä riittävän paksu.

Kasenja: pistämisessä kummatkin on yhtä helppoja, mutta Pregnylin laittaminen valmiiksi on monimutkaisempaa kuin Gonal F:n. Gonal F:ssä lähinnä tarvii vain laittaa piikki kynään ja se yksikkömäärä kääntämällä kynää ja taputella pois ilmakuplat. Pregnylissä on katkaistava ne pikkuruiset lasiputelit ja sekoitettava aineet yms. Varmaan kyllä Pregnylkin alkaisi menemään sujuvasti jos sitä tekisi useamman kerran. Gonal F:ää olen kuitenkin jo käyttänyt sen parin viikon edestä jo ni siihen on jo tottunut.

Onko teillä tullut vastaan että joku läheinen tai läheiset eivät ole ymmärtäneet miksi käytetään niin paljon rahaa ja vaivaa näihin lapsettomuushoitoihin? Juuri tänään taas törmäsin siihen ja tuntui tosi pahalta kun mikään muu ei kiinnostanut kuin se että onko pakko taas pistää hormooneja yms. ja onko pakko taas käyttää noin paljon rahaa että miten teillä oikein riittää. Kun me aina ollaan raha-asiat hoidettu hyvin ja hoidetaan jatkossakin. Jotkut eivät ymmärrä miten tärkeä se tavoite on. Voi tosin johtua siitä että henkilöillä itsellä on raskaus alkanut normaalisti ja lapsia on. Koen kyllä että meilläkin, joilla ei luonnollisesti ole raskautuminen tapahtunut, on oikeus myös saada lapsi. Tämä raha, jonka olemme nyt käyttäneet hoitoihin on pitkän säästämisen tulos. Jos emme olisi hoitoihin satsanneet niin olisimme lähteneet taas jokakesäiselle lomamatkalle eli prioirisoimme nyt eri tavalla. Tuntuu hyvältä kun tietää, että täällä on ihmisiä, jotka ymmärtävät:hug:
 
Viimeksi muokattu:
vauvayritys, ekaksi tuli mieleen viestiäsi lukiessani, että josko raha-asioista tuolla tavoin puhuva kokee jollain lailla kateellisuutta tai vaille jäämistä siitä, että teillä on laittaa rahaa (ja uskallusta) tuollaiseen "ylimääräiseen". (HUOM! Tarkoitan tässä nyt ylimääräisellä sitä, että kyse ei ole esim. ruokalaskusta tai asuntokuluista, vaan olette voineet päättää, menettekö matkalle vai laitatteko rahat johonkin muuhun, kuten nyt lapsettomuushoitoihin.)

On määrittelykysymys, miten rahasta ajattelee. Jotkut laittavat parikymmentä tuhatta euroa terapiaan ja saavat sillä itselleen Elämän, joka muuten olisi jäänyt elämättä. Sitä kokemusta ei euroilla mitata, kuten ei myöskään omaa lasta. Samalla perusteellahan voisit todeta arvostelijalle, että on se kumma kun ootte noita lapsia hankkinut ylimääräisiä menoja aiheuttamaan - paljon halvemmaksihan se tulisi elää kahdestaan!!

Jätä omaan arvoonsa tuollaiset, mitä vähemmän provoisoituu, sitä vähemmän rasittaa itseään. Tuolla tavoin kommentoinut ihminen kommentoi jostain omasta lähtökohdastaan (esimerkki: katso yllä), josta ei ehkä itsekään ole täysin tietoinen. Se on pääasia, että on itse kartalla omista raha-asioistaan ja realistinen niiden kanssa.

:flower:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä