imuote

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
vauva on nyt 2 viikkoinen. Sairaalassa imuote oli vielä hyvä, mutta nyt viime päivät (ja yöt..) vauva hökeltää rinnalla: ottaa kiinni, imu tai pari, päästää irti, itkee -rumbaa kestää n. 5 minuuttia ja sitten lopulta ottaa kiinni eikä irroita, mutta imuote on ihan pielessä. Alahuuli ei ole kääntynyt rullalle ja muutenkin on vain nänni huulten välissä. Toinen nänni on jo niin kipeä, ettei imetyksestä meinaa tulla mitään senkään takia.

Joka paikassa sanotaan, että opeta hyvä imuote ja kyllä kerrotaan millainen se on, mutta ei mitään konstia siihen kuinka saan vauvan haukkaamaan hampurilaisotteen!

Onko teillä siskot jotain hyviä neuvoja otteen opettamiseen? Missä asennossa ja miten se onnistuu parhaiten? Isi on kyllä kolmantena ja neljäntenä kätenä tarvittaessa, mutta kun ei tiedetä miten hänkään voisi auttaa.

Onko kenelläkään kokemusta Helsingin imetystukiryhmästä ja miten sieltä voisi saada apua tähän?

t. huono imettäjä ja huono imijä

Litistä rintaa nännin läheltä kahdella sormella niin että se on littana, eli toinen sormi yläpuolella, toinen alapuolella. Työnnä rinta sitten vauvan suuhun kun vauva aukaisee suun kokonaan auki, eli aika isolle. Jos vauva ei itse aukaise suuta tarpeeksi isoksi niin avusta varovasti peukalolla painamalla alaleuasta. Meillä oli sama homma mutta nyt poika imee jo tosi hyvin.

Samoja neuvoja annan kuin äskeinen eli auta vauvaa saamaan hyvä ote litistämällä rintaasi niin että se pusertuu vauvan suuhun nähden hampurilaisen malliseksi. Ja sitten kun vauva avaa suun kunnolla auki, ole nopea ja vedä vauvasi kiinni rintaan. Siis vauva tulee rintaa kohti eikä päinvastoin. Tuo vauvan suun kunnolla auki oleminen on kaikkein tärkeintä, muuten vauva alkaa näykkiä pelkkää nänniä ja siitä ei tule kuin harmia teille molemmille.

Itse imetän istuviltani vaikka sairaalassa imetin enimmäkseen makuultani. Olen sen verran isorintainen, että istuvassa asennossa kun tuen käsivarrella sivulta rintaa, se pysyy paremmin ryhdissä ja hallinnassa ja vauvan on mukavampi imeä. Imetystyynyäkin voi kokeilla.

samat kuin edellä ja lisäks kannattaa rasvata nännejä ettei imetys kaadu niiden kipeytymiseen/haavautumiseen. vaihtele asentoja, vauva saattaa ottaa erilailla kiinni eri asennosta. tai näin meillä oli. mulla oli sama ongelma aluks ja tyttö imi pitkään ""väärin"" kun meinasin turhautua siihen tahimiseen enkä jaksanut korjata otetta koko aikaa, tyttö kuitenkin alkoi korjaamaan asentoa itse ja nyt imuote on oikein hyvä ja täysietystä takana 5,5kk! tsemppiä ja sinnikkyyttä imetykseen :)

Sitten vielä kun itse pysyt rauhallisena kuin viilipytty, vaikka vauva miten hermostuisi. Vauva hermoilee hommaa aina yhtä paljon kuin sinä...
Meillä auttoi tuo edellä mainittu hampurilaisote ja nännin tähtäys kitalakea kohti. Niin ja se ""hampurilainen"" pitää olla vauvan suun asennon mallisesti tarjolla. Sitten jos tuntuu että vauva hermostuu käsiin, niin hetkeksi tutti suuhun ja olalle rauhoittumaan ja sitten taas uusiksi. Kyllä se siitä.

Itsellä oli alussa tosi hankala imettää, kun rinta oli täysi, eikä siitä saanut tehtyä kunnon hampurilaista eikä vauva saanut otetta muuten kuin rinnankärjestä ja kyllähän se sattui kovasti. Otin sitten käyttöön rintakumin,mitä pidin sen verran aikaa paikoillaan että rinta tyhjeni jonkin verran. Sitten nappasin kumin pois välistä ja annoin vauvan tyhjentää rinnan loppuun normaalisti. Myöhemmin rinta ei ollut sitten enää niin täysi ja vauvan suukin kasvoi suuremmaksi, niin homma helpottui. Kovasti se vaan yritystä silti vaati.
Tsemppiä teille!!!

Uusimmat

Yhteistyössä