imetyksestä, miten kauan haavat ja kipu voi kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Toinen nänni ollut kipeä ja verillä jo reilu 3viikkoa eikä ala parantumaan.. Rasvoilla ja sitruunalla läträtty mut ei auta nekään. imuote tuskin ihan kauhean huono on kun toiben parantui jo reilu viikko sitten.. Millä tuon saisi kuntoon? Miten kauan teillä muilla on mennyt haavojen paranemiseen?

ihan viikossa parantui vaikka välillä vielä sattuu kun aloittaa imemisen. Olethan kokeillut rintakumia ja sitä että puristat maitopisaran rinnanpäähän kun lopetat imettämisen. Ja lansinoh rasva on ihan ehdoton, pehmittää ihoa. Ei tulis mieleenkään sitruunaa laittaa kipeeseen nänniin :O

Haavat kolmessa, neljässä viikossa, kipu noin seitsemässä. Imetyksen alku (2 kk) ollut molemmista aivan hirveää. Sitkeästi olen jatkanut, kunnes on helpottanut. Onko kannattanut – enpä tiedä. Ei ole kovin positiivisesti vaikuttanut siihen vastasyntyneen aikaan.

Haavoja ei ollut mutta kipu helpotti kuukaudessa toisessa rinnassa, toisessa ei kunnolla koskaan :(

Suosittelen Lansinohia minäkin ja kaalinlehtiä. Sauna helpotti itseä myös jos oli pakotusta rinnoissa ja möykkyjä.

mulla oli kans imetyksen alussa kipeitä haavoja. oikein kammoksutti ajatus seuraavasta imetystuokiosta. Käytin voiteita (esim bepanthen). Parhaiten auttoi imetysasentojen vaihtelu. Imetinkin mitä kummallisimmissa asennoissa. Välillä imetin kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta, kun toinen rinta oli niin kipeä (lypsin varovasti maitoa pois rinnasta josta en imettänyt). Noin kaksi viikkoa meni, ja haavat alkoivat parantua - luulen, että omassa tapauksessani vauva muutti imuotetta opittuaan imemään kunnolla, kun yhtäkkiä imetys ei enää sattunutkaan.

Minä käytin välillä rinnoissa niitä "imetyspäitä" niin että pääsi kipeät rinnanpäät lepäämään. Rasvaa laitoin välillä, mutta kun vauva oli niin kovin usein rinnalla niin ei siitä rasvasta tainnut hirveesti hyötyä olla.

Huh mua sattu niin paljon että itkin kun imetin. Toinen tissi ei ollut niin paha ja pelkäsin aina kun piti toisella imettää. Parin viikon jälkeen alkoi tulemaan verta ja siinä vaiheessa meinasin pistää hanskat tiskiin! Monena yönä en yksinkertaisesti suostunut imettämään, kun pelkäsin sitä kipua niin paljon. Annoin kuukauden aikaa eli jos kuukauden jälkeen sattuu niin lopetan oman mielenterveyden vuoksi. Poika on kohta 4 kk ja imetän vieläkin eli se kipu katosi... Mielummin synnytän uudestaan kun koen imetyskivun vielä kerran :D

Ainiin. Yritin laittaa bepanthenia aina kun muistin ja ilmakylpyjä..

Kuulostaa kivuliaalta!Nostan hattua että sinnittelet tärkeän asian eteen!
Lansinohin lanoliini todella on hyvä haavanparannukseen. Ideana on, ettei haava pääse missään vaiheessa kuivumaan, märkänä haavat paranevat nopeammin. Lansinohia ei tarvitse poistaa ennen imetystä, joten se on siksikin hyvästä. Ja todellakin, tippa omaa maitoa siihen nänniin kun lopetat imetyksen, ja sen päälle sitten lansinohia.

Oletko epäillyt sammasta vai miksi sitruunaa? Voisin kuvitella sen olevan hyvinkin kivulias rikkinäiselle iholle. Jos tuntuu että koskee, pidä taukoa kipeästä rinnasta ja tyhjennä se pumppaamalla tai käsin lypsäen. Myös erilaiset imetysasennot voisivat auttaa,mitä jos kääntäisit vauvan toisinpäin kuin tavallisesti?

Imetykseen hyvää apua saa osoitteesta maitolaituri.fi

Jos se rinnanpää on tosi kipee eikä haavat meinaa millään parantua, niin kannattaa muistaa myös tulehduksen tai hiivasienen mahdollisuus.

Näytä rintaa neuvolassa, th vamaan tietää onko haavauma normaali vai vaatiiko se erityishoitoa.

Bebanthen ja lansinoh vuorotellen, jok kerta kun lopetat imettämisen ja ilmakylpyjä. Mulla vaikutti myös se kun vaihdoin kertakäyttöliivinsuojat kestoihin, koska kertis suojat jäi nänniin kiinni ja repi sen aina uudestaan auki.

Tällä kertaa kipua oli kolmisen viikkoa. Rinnanpäät olivat aivan rikki ja verestivät. Lansinohia todella on kehuttu mutta mulla se ei auttanut (tai sitten sitä oli liian vähän), rinnat jäi kiinni suojiin ja jumankekka sattui niiden irrottaminen |O!! Ja siihen päälle imetys. Joskus kyllä itketti...

Mulle auttoi vain ja ainoastaan bepanthen.

mua kans ekan imetus sattui niin paljon että itkua tihrustin!!! Ja nytkin alussa itkin että mieluten synnytttäsin toista kertaa putkeen kuin se imetyskipu!! Mutta näytä sitä terkkarille! Ja harvenna imetyskertoja, mulle neuvottiin näin synnärillä :)

kiitos teille kaikille vastauksista. Kohta on pian 4vko tätä kipua takana ja oon samaa mieltä, synnytys ei ollut mitään tähän verrattuna. Maitotipat ja lansinohit on mulllakin ihan yhtä tyhjän kanssa. Bebanthenia en ole nyt vähään aikaan kokeillut, pitää ottaa se taas käyttöön. Vauva jatkuvasti rinnalla joten rasvauksetk meneee vähän hukkaan. Sitruunaa kokeilin kun ajattelin johtuvan hiivasta, mutta th:n mielestä vauvan suu on puhdas..
..
Tää on kyllä ihan kamalaaa :( joka päivä toivon että alkaisi helpottaa, mutta ihan yhtä paljon se vaan sattuu. Pitää varmaan rintakumia vielä koittaa ja jos ei meinaa helpottaa niin siirtyä sitten korvikkeelle :(

Se on kyllä kamalaa, kun ei ne haavat pääse koskaan kunnolla parantumaan, kun heti kun vauva taas seuraavan kerran imee, niin haavat aukeavat uudelleen. Mulla kuopuksesta oli alkuun myös tosi pahana, hänellä oli jotenkin tosi napakka imuote heti alusta asti. Mulla ei oikein auttanut muu kuin antaa korviketta välillä, että rinnat sai parantua ja levätä... :( Kun rintakuminkin kanssa haavat aukesivat, ja vauva vielä hyljeksi kumia. Mutta välillä annetusta korvikkeesta huolimatta me päästiin vielä pelkälle imetykselle kunhan vaan sain rintani paranneltua. Siinä taisi lopulta mennä joku 6-7 viikkoa, muistan että jälkitarkastuksen aikaan oli vielä pienet ruvet.

Uusimmat

Yhteistyössä