imukupista

Lueskelin tuossa keskustelua synnytyksen kestosta ja huomasin, että siellä oli useita äitejä joiden lapsi on myös autettu maailmaan imukupilla niinkuin minunkin tyttäreni. Mietinkin tässä, että kuinka kauan teitä ponnistutettiin ennen kuin imukuppi otettiin avuksi. Itsellä ponnistuvaihe kesti 1 h ja 16 min ja imukupilla siis autettiin.

Trillian
Mie ponnistin 35 minuuttia, mut imukuppi otettiin silloin koska itse olin niin uupunut että en saanut ponnistukseen voimaa yhtään. Lisäksi huusin kätilölle että "nyt otatte ulos tai työnnätte takasin, mulle riittä NYT!! :ashamed:

mä oli ponnistanut 1 tunnin ja lopulta lapsi tuli maailmaan imukupilla ponnistusvaiheen kestäessä yhteensä 1h45 min.pää meni kun korkki edestakaisin(tarjonta oli vähän huono),lapsi alkoi voida huonosti joten oli pakko avittaa imukupilla.

Ipsu
Mulla merkittiin paperiin että ponnistin 1h 10 min. Tästä ajasta vauvan hiukset oli jo ulkona varmaan puoli tuntia, mutta kun ei vain jotenkin mahtunut tulemaan sieltä ulos omin avuin. Otettiin imukuppi avuksi ja repesinkin sitten pahasti, 3 asteen repeämät.

harmaalehmu
Mulla se imukuppi napattiin käyttöön heti ekojen ponnistusten jälkeen. Kätilö pisti hälyn päälle kun vauvan sydänäänet katosivat ja joka tuutista tunki kätilöä ja lääkäriä saliin. Minä pistin silmät kiinni ja ponnistin minkä jaksoin ja pystyin, kyseessä oli kakkosen syntymä joten kummasti muistin kyllä miten kuuluu tehdä.

Ponnistusvaiheen kesto on kortissa 13 min ja vauva ehti olla jumissakin siinä välissä hartioistaan muutaman ponnistuksen ajan. Lääkäri sai sen verran käännettyä vauvaa kanavassa, että matka jatkui. Kätilö sanoi jälkikäteen, että jos olisin saanut ponnistella rauhassa, niin jumittuminen olisi jäänyt välistä, mutta nyt oli niin kiire että ei voinut. Koko synnytyksen kesto 8 h. Vauva syntyi muuten ihan hyvässä kunnossa, mutta lähti sitten hengitysäänien takia tarkkailuun, sai lisähappea vajaan vuorokauden ja antibioottikuurin.

Mulla esikoinen (2002) autettiin ulos imukupilla. Synnytys kesti suppareiden alkamisesta 11h, josta ponnistusvaihe 1h25min. Vauva siis autettiin maailmaan äidin väsymystilan vuoksi.
Saa nähdä kuin tän toisen synnytyksessä käy, nyt rv 39+0.

kääk
Mä en tiedä kuinka kauan ponnistusvaihe kesti.Mutta meinasin nukahtaa kokoajan ja he huusivat silmät auki.Synnytin aamu viidestä kolmeen asti yöllä ja oletin lapsen syntyvän edellisen vuorokauden aikana.En tuntenut puudutuksen takia yhtään supistusta joten oli aika vaikea ponnistaa.

Ensimmäinen vaihe kesti 5h 30min ja toinen vaihe 1h 55min. Imukuppi tuli mukaan varmaankin 10 min ennen kuin tuo ponnistusvaihe loppui tyttären syntymään. Tyttö ei vaan tullut ulos, mutta imukupilla ei tarvinnut kuin muutaman minuutin vetää, niin hän putkahti maailmaan. Imukupin laitto ei sattunut enää yhtään. Olin vain tyytyväinen, että jotain tapahtui! Olin jo aikasta väsynyt enkä oikein jaksanut enää ponnistaa. Kätilö hälytti kolme kertaa lääkäriä ennen kuin se tuli. Oli nukkumassa. :( Oli aika pelottava kokemus ensisynnyttäjälle.

Yhteistyössä