Olin ensi synnyttäjä, kun jouduttiin käyttämään imukuppia apuna.
En muista kauanko ponnistus vaihe kesti, ei kovinkaan kauan. Oma muistikuva on, että n.15min. :/
Imukuppia jouduttiin käyttämään, kun alkoi sydän äänet laskea pojalla.
Ensin jouduttiin laittaa 4 johdinta pojan päähän, jotta saatais selville todellinen pulssi.
Sitten paikalle pamahti lääkäri ja pari kätilöä lisää.
Laitettiin jotain puudutusta alapäähän(muutesin ilman puudutteita).Leikattiin viistottain välilihaa.
Lääkäri työns imukupin sisään (ei mitenkään hehkeä tunnelma, mutta ei pahakaan).
Siinä vaiheessa kun olisi pitänyt ponnistaa, ei supistuksia tullu.
Olin letkuissa kiinni, jotta saataisiin supistuksia tulemaa (2vk myöhässä, käynnistys).
Joo sen ponnistuksen muistan vieläkin, kun karjuin kurkku suorana. Ikinä moista ääntä tullu.
Se ponnistus ja imukupilla vetäminen sattui ihan tavattoman paljon. Varsinkin siinä vaiheessa, kun oli aivan pakko ponnistaa täysillä.
Tikkejä ommeltiin reilu tunnin ajan. Kaamea vapina sen aikana, ja tuntu inhalta se lanka.
Poika oli veltto syntyessään. Ei huutanut, ei yhtään mitään.
Minuutin kuluttua onneksi jo alkoi itsenäisesti synnytyksen jälkeen hengittää aika vaikeasti. (en ollut mukana).
Päähän tuli pahka, tommonen 3cm:n kokoinen pahka ja korkuinen. Se poistui täysin kahdessa kuukaudessa.
Synnytyksen jälkeen alapää oli kipeä ja mustelmilla. Viilto tehtiin oikealle puolelle välilihaa, joten sain aina istua vasemmalla kankulla jotta ei repeäisi tikit auki.
Ennen kun olin alkamassa katsoa omaa värkkiä peilistä, vähän jänskätti. Mutta lopputulos oli ''ei se nyt ihan niin kauhean näköinen olekaan'' <- niin sanoi myös miehenikin =) .
Nykyään ihan kunnossa ollaan kaikki. Poika hieman vetelä, ei osaa kannattaa päätä ihan kunnolla, synty 20.2.2009. Juttelee ihan älyttömän paljon ja on innokas muuten. Sanoja löytyy: höhhöh - höhhöh, mö/ möh, mayy(viittaa vissiin maitoon), aagu (pojan nimi Aksu), magu (tykkää mangosta).
Virtsatie synnytyksessä ilmeisesti myös repesi
. Jokseekin kummallisen näköinen. Ja kun punkee, niin se vähän avautuu ja työntyy ulos päin
Tässä ei sen kummempaa muuten, kun vaan että yritetään saada seuraavaksi tyttöä vuodelle 2010