Imukuppi synnytykseen meidänkin synnytys päättyi. Menin ilman ennakko-odotuksia koko tapahtumaan ja toivoin parasta. Alussa supistukset "super kipeitä" ja epiduraali veikin kaiken kivun pois. Välissä epiduraali alkoi jo haihtua, kivut palasivat kertaa 2 ja kohdunsuun tilannne oli pysynyt parituntia samana (7cm) eli oksitosiinitippaa kehiin että joudutaisi avautumista ja lisäämepiduraalia... Avautuminen kesti vielä kolme tuntia epiduraali haihtui ja vauvan sydän äänissä oli supistusten jälkeisiälaskuja. Vauvan voinnista huolestuttiin kun ponnistaminen ei alussa tuonut vauvaa juurikaan alaspäin.. Kun sykkeet taas heikkenivät päädyttiin vauhdittamaan imukupilla. Lääkäri, joka imukuppia käytti hoki koko ajan että jos ei nyt synny niin tulee kiire sektioon. Lopulta pungersi kaikilla voimilla ilman lääkitystä kun yksi kätilö työnsi vauvaa mahan päältä, kaksi työnsi mun jalkoja koukkuun, lääkäri veti imukupistaja mies puristi mun nyrkkiä vierellä. Taju meinasi lähteä kvusta ja ponnistamisesta ja viisi supistusta, viisitoista miinuuttia ja yhden kokemuksen läpikäyneenä syntyi maailmaan terve ja ihana poikamme. Hänelle ei tullut hommasta kuin öieni punainen ohi menebä imukupin jälki hiusten alle, mutta minulta repesi väliliha ja osa sulkijalihalsista ja tietysti episitomia eli emättimen leikkaushaava... No poika rääkäsi kun vedet oli imetty keuhkoista, minut tarkastettiin, lääkäri arvioi tilanteen.. Sain pojan hetkeksi rimtakehälle ja siitä minut kiidätettiin suoraan leikkaussaliin. Pari tuntia myöhemmin olin tikkailtu ja palautumisen pitäisikin olla "täydellistä", mitä nyt pienet arvet jää jos tietää katsoa ja harvemmin tulee noita arpia tuijoteltua
.
Olen super onnellinen et imukuppia käytettiin.. Sain terveen pojan ja vaikka itse kärsin tuskaa ja toipuminen vie aikaa niin se oli kuitenkin siinä tilanteessa pojalle ja minulle turvallisin vaihtoehto. Minulla voisi olla myös vammainen tai kuollut lapsi, iso pysty haava vatsassa (hätäkeisarinleikkaus tehdään aina pystyyn), tai jotain muuta pahaa. Nyt minä ja poika terveitä, kiitos osaavan henkilökunnan ja tuon imukupin.
Mahdollisuuteni synnyttää uudelleen alateitse normaali, eikä muitakaan vaivoja ole ilmaantunut.
Raju kokemus, mutta en kadu että pungersin.