Imukupin käyttö synnytyksessä on kidutusta

Joskus on pakko käyttää mutta kidutusta se on :(. Poikani oli esikoinen koko 4430g 53cm ja pää 38,5cm. Ei olis millään mahtunu ja ponnistin 1h45min joka päätyi imukuppiin. Sen paikalleen laitto oli ihan hirveetä. Kovakourainen mieslääkäri(joka on onneks saanut sittemmin potkut) runnoi sen ilmeisesti osittain mun sisään kun jouduin kaarella huutaan järkyttävistä kivuista. Sitä ennen sanottiin et imukuppi voi traumatisoida synnyttäjän ja lapsen et oonko varma et haluan sen. Sanoin et olen, koska muuten se ei tuu ulos!!!!
Kokemus oli HIRVEÄ...ja ilman puudutuksia :'(
Tulos: ISON episiotomian lisäksi emätin repesi, kohdunkaula repesi ja häntäluu murtui. MUTTA toisessakin synnytyksessä murtui häntis ja kohdunkaula repes vaikka tuli ihan itekseen ulos. Isoja kumpikin lapsi.
Nyt värkki aika "kunnossa" |O

Kuppi nurin
Imukupilla synnytin ja hyvä niin, lapsen sydänäänet laski (napanuora kaulan ympäri). Laittoa ei juuri huomannut, kaikki kävi niin nopeaan; itse avitin myös ponnistusta (ponnistusvaiheen totaalikesto taisi olla 3 tai 4 min.) Ei sattunut helevetisti eikä tullut repeämiä eikä lapsen pää murjoutunut miksikään...eri asia tietysti on jos lapsi on jumissa jossakin ja joudutaan repimään (mua ei vaan ponnistuttanut).

Joo että ei jäänyt traumoja kellekään eikä ollut kidutusta :)

Zenny
Kyllä mun alapää oli aika pommin jäljiltä ku imukupilla vedettiin..hirveet repeämät tuli ja teki todella kipeetä...tokaa synnytystä en ees halunnu aattella etukäteen ku sen verran pelotti et jos taas jouduttais vetelee mut ei jouduttu.

Vieras
Mulla b-vauva autettiin ulos imukupilla. A-vauva syntyi ihan ok, mutta b:tä en saanut enää millään puserrettua ulos. Supistuksetkin hävisivät ja kun mitään ei tuntunut tapahtuvan lekuri otti kupin käyttöön. Hassua sinänsä, minusta kupin paikalleen laitto oli kaikkein ikävin kohta koko synnytyksessä. Vauva oli synnytyksen jälkeen ihan ok, minulle tuli repeämiä, mutta ei mitään hirveitä. Sinne se vauva varmaan olisi jäänyt jos ei imukuppia olisi käytetty.

mma
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja mma:
Imukuppia käytetään vain jos on pakko LAPSEN TURVALLISUUDEN VUOKSI!!!!! ääliö
Se ei tee siitä yhtään sen mukavampaa sillä hetkellä. En kai mäkään siinä vastaan alkanu laittaa ku lekuri tulee imukupin kans et saadaan jätkä ulos, mut oi sitä autuutta kun se oli ohi. Ei ollut yhtään mukavaa :x
Mihis tän haukkujan viesti katos?

Jumalauta, älä tule haukkumaan minua ääliöksi, mikä luulet olevasi?!

Kyllä minä prkl tiedän sen olevan vauvan parhaaksi, mutta minun tapauksessani vauva sai elinikäisen muistutuksen syntymätavastaan, kun häntä väkisin revittiin irti minusta! Ehdottomasti olisi minun tapauksessani hätäsektio ollut TURVALLISEMPI vaihtoehto vauvalle.

Nii.
Ei sitä enää voida leikata, kun pää ja hartiat ovat tulleet sen verran pitkälle synnytyskanavassa! Joskus ne lääkärit vaan tietävät paremmin kuin potilaat.

Mulla ei imukuppia jouduttu käyttään vaikka lääkäri seiso sängyn vieressä imukuppi valmiina auttamaan pojan ulos. Väliliha leikattiin kaikestahuolimatta,sydänäänien laskun takia.

Ja ohjelmaan. Mä en suostu siihen, että sen mamman vauva kuolee joka on maannut sairaalassa monta viikkoa :( Se olis jo ihan epäreilua.

jjj
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
:headwall: :headwall: Kiitos, kivat teille! :kieh: Täällä on eteisessä kassi pakattuna milloin h-hetki tulee synnärille. :(
Synnytys kuin synnytys, toisilla menee hyvin ja helposti ja toisille tulee vaikea synnytys ja sen mukanaan tuomat repeämät, traumat yms.
Etukäteen ei kannata pelätä, vaan synnytyksessä edetään hetki kerrallaan. Toivottavasti sinulle tulee hyvä synnytyskokemus. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Imukuppia käytetään vain jos on pakko LAPSEN TURVALLISUUDEN VUOKSI!!!!! ääliö
Se ei tee siitä yhtään sen mukavampaa sillä hetkellä. En kai mäkään siinä vastaan alkanu laittaa ku lekuri tulee imukupin kans et saadaan jätkä ulos, mut oi sitä autuutta kun se oli ohi. Ei ollut yhtään mukavaa :x
Mihis tän haukkujan viesti katos?

Jumalauta, älä tule haukkumaan minua ääliöksi, mikä luulet olevasi?!

Kyllä minä prkl tiedän sen olevan vauvan parhaaksi, mutta minun tapauksessani vauva sai elinikäisen muistutuksen syntymätavastaan, kun häntä väkisin revittiin irti minusta! Ehdottomasti olisi minun tapauksessani hätäsektio ollut TURVALLISEMPI vaihtoehto vauvalle.

Nii.
Ei sitä enää voida leikata, kun pää ja hartiat ovat tulleet sen verran pitkälle synnytyskanavassa! Joskus ne lääkärit vaan tietävät paremmin kuin potilaat.
Sinäkö tiedät minua paremmin lähtökohdat synnytyksessäni? Myös sen, että sektiota mietittiin jo ennen tilannetta, jossa jouduttiin turvautumaan imukuppiin?

Ensimmäisenä olit minua haukkumassa ääliöksi siksi, etten muka ymmärtäisi imukuppia käytettävän vauvan turvallisuuden takia. Mihin tämän päätelmäsi perustat?

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
:headwall: :headwall: Kiitos, kivat teille! :kieh: Täällä on eteisessä kassi pakattuna milloin h-hetki tulee synnärille. :(
Ei sitä kannata nyt noin pelätä vain tämän ketjun takia. Toki varmaan tiesit että toisilla ON huonot kokemukset ja toisilla lapsi syntyy helpommin. Sitä kun ei tiiä mitä saa niin kannattaa mieluummin olla positiivisella asenteella ja toivoa parasta kuin pelätä. :hug: :wave:

mma
Väitit sen olevan kidustusta. Kidutus on julmuutta, ei sitä että ajatellaan synnyttäjien ja syntyvien lapsien turvallisuutta. Toimenpiteenä ei ole mukava, mutta lapsen vammautuminen liian pitkään em. toimenpiteiden odottamisessa on mielestäni vielä kamalampaa lapselle. Eiköhän ne äidit sen paremmin kestä kuin turhaan vammautuneen lapsen.

Olisit kysynyt lääkäriltäsi perustelut miksi imukuppi oli otettava käyttöön niin ei tarvitsisi jäädä miettimään turhaa moisia asioita.

Sh
Sektio voidaan tehdä vaikka lapsi olisikin laskeutunut hyvin kanavassa. Imukuppillakaan ei aina saada lasta ulos ja tuloksena on hätäsektio. Kokenut lääkäri osaa käyttää hyvin imukuppia ja tietää koska sen käyttö ei johda toivottuun tulokseen.

Harmi että ap:n lapselle jäi pysyvä vaurio.

Meidän toinen lapsi avitettiin imukupilla ulos, kun sydänäänet katosivat. Olin ehtinyt vain kerran koeponnistaa, kun kätilö sanoi että nyt on hälytettävä apua. Häkellyin kun väkeä alkoi lappaa saliin sisään niin, että en ymmärtänyt ponnistaakaan ennenkuin imukuppi oli paikoillaan vaikka ehtihän siinä pari supistustakin tulla. Koko ponnistusvaiheen kesto oli 15 min, vaikka imukuppi veivattiin siinä ajassa kiinni ja parin ponnistuksen ajan poika oli hartioista kiiinni. Mä en oikein muista että kuinka moni käänsi jalkoja ja kuinka moni painoi mahasta kun olin itse kuumeessa ja ihan pihalla. Mieslääkäri oli kuitenkin imukupin varressa, koska kätilö ei jaksanut vetää jumiin jäänyttä lasta tarpeeksi lujaa.

Poika syntyi kohtuukunnossa, vaikka lähtikin hetken päästä teholle, kun hengitys kävi työläästi ja happisaturaatio oli mitattaessa alhaalla. Repesin, mutta lääkäri joka poikaa pihalle kiskoi kävi kattomassa kasaanompelua sanoi, että vauhtiin nähden repeämä näyttä varsin hyvältä. Mua hymyilytti se lausahdus, olin nii-in poikki että en ole koskaan muulloin ollutkaan; ja sit lääkäri sanoo että ei näytä yhtään pahalta! Ja siinä mä makasin haarat levällän harmaana, verisenä ja nihkeänä, tunsin itseni yhtä viehkeäksi kuin maan alla kypsäksi mädätetty islantilainen holkeri (hai). Ei puhettakaan että jalat olisi kantaneet suihkuun, kätilö sai pestä mut kosteilla pyyhkeillä.

Ei jäänyt pahkoja eikä jäänyt traumoja. Kotiuduin kahden yön jälkeen, lapsi pääsi kotiin muutamaa päivää myöhemmin, suoraan teholta. Loppu hyvin ja kaikki hyvin, suraavaa lasta synnytettiin paremmissa fiiliksissä vuoden ja kymmenen kuukauden päästä. :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Meidän toinen lapsi avitettiin imukupilla ulos, kun sydänäänet katosivat. Olin ehtinyt vain kerran koeponnistaa, kun kätilö sanoi että nyt on hälytettävä apua. Häkellyin kun väkeä alkoi lappaa saliin sisään niin, että en ymmärtänyt ponnistaakaan ennenkuin imukuppi oli paikoillaan vaikka ehtihän siinä pari supistustakin tulla. Koko ponnistusvaiheen kesto oli 15 min, vaikka imukuppi veivattiin siinä ajassa kiinni ja parin ponnistuksen ajan poika oli hartioista kiiinni. Mä en oikein muista että kuinka moni käänsi jalkoja ja kuinka moni painoi mahasta kun olin itse kuumeessa ja ihan pihalla. Mieslääkäri oli kuitenkin imukupin varressa, koska kätilö ei jaksanut vetää jumiin jäänyttä lasta tarpeeksi lujaa.

Poika syntyi kohtuukunnossa, vaikka lähtikin hetken päästä teholle, kun hengitys kävi työläästi ja happisaturaatio oli mitattaessa alhaalla. Repesin, mutta lääkäri joka poikaa pihalle kiskoi kävi kattomassa kasaanompelua sanoi, että vauhtiin nähden repeämä näyttä varsin hyvältä. Mua hymyilytti se lausahdus, olin nii-in poikki että en ole koskaan muulloin ollutkaan; ja sit lääkäri sanoo että ei näytä yhtään pahalta! Ja siinä mä makasin haarat levällän harmaana, verisenä ja nihkeänä, tunsin itseni yhtä viehkeäksi kuin maan alla kypsäksi mädätetty islantilainen holkeri (hai). Ei puhettakaan että jalat olisi kantaneet suihkuun, kätilö sai pestä mut kosteilla pyyhkeillä.

Ei jäänyt pahkoja eikä jäänyt traumoja. Kotiuduin kahden yön jälkeen, lapsi pääsi kotiin muutamaa päivää myöhemmin, suoraan teholta. Loppu hyvin ja kaikki hyvin, suraavaa lasta synnytettiin paremmissa fiiliksissä vuoden ja kymmenen kuukauden päästä. :LOL:
Yöök!!! :x

Väitit sen olevan kidustusta. Kidutus on julmuutta, ei sitä että ajatellaan synnyttäjien ja syntyvien lapsien turvallisuutta. Toimenpiteenä ei ole mukava, mutta lapsen vammautuminen liian pitkään em. toimenpiteiden odottamisessa on mielestäni vielä kamalampaa lapselle. Eiköhän ne äidit sen paremmin kestä kuin turhaan vammautuneen lapsen.

Olisit kysynyt lääkäriltäsi perustelut miksi imukuppi oli otettava käyttöön niin ei tarvitsisi jäädä miettimään turhaa moisia asioita.
1. Otsikko on liioiteltu huomion herättämiseksi. Älä nussi pilkkua.
2. Kyllä minä tiedän imukupin käyttöön johtaneet syyt, enkä ole täällä niitä ollut ihmettelemässäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sh:
Sektio voidaan tehdä vaikka lapsi olisikin laskeutunut hyvin kanavassa. Imukuppillakaan ei aina saada lasta ulos ja tuloksena on hätäsektio. Kokenut lääkäri osaa käyttää hyvin imukuppia ja tietää koska sen käyttö ei johda toivottuun tulokseen.

Harmi että ap:n lapselle jäi pysyvä vaurio.
Hätäsektio oli hyvin pienen hetken päässä minullakin kahden epäonnistuneen imukuppivedon jälkeen, joten tiedossa oli tuo kertomasi asia. Kiitos tuestasi. :)

mma
No, sähän sait sitten sitä huomiota mitä halusitkin.
Mä menen nyt nukkumaan, imukupilla avustettuna syntyneen pienen alpseni viereen, onnellisena siitä että hän on siinä - mulle oli ihan sama paljonko repesin tms. pääasia että lapsi saatiin terveenä pois.

keskustellaan vaikka huomenna siitä onko imukupilla synnyttämine edes oikeaa synnytystä kuten ei sektiokaan.... joidenkin mielestä

No, sähän sait sitten sitä huomiota mitä halusitkin.
Mä menen nyt nukkumaan, imukupilla avustettuna syntyneen pienen alpseni viereen, onnellisena siitä että hän on siinä - mulle oli ihan sama paljonko repesin tms. pääasia että lapsi saatiin terveenä pois.

keskustellaan vaikka huomenna siitä onko imukupilla synnyttämine edes oikeaa synnytystä kuten ei sektiokaan.... joidenkin mielestä
Huom!

En ole valitellut OMAA kohtaloani täällä.

Yhteistyössä