[QUOTE="vieras";26925928]Siis mielenterveysongelmainen äiti joka on antanut omat lapsensa hoitoon alle vuoden ikäisenä, paasaa siitä kuinka haitallista korvike on lapselle?
Sallikaa mun nauraa. Ei kannata tehdä elämästä ja asioista kovin mustavalkoisia, sen lapsen hyvinvointiin ja tulevaisuuteen vaikuttaa aika pitkälti monet muut tekijät kuin se onko ruokittu ekan vuoden äidinmaidolla vai korvikkeella.[/QUOTE]
Sori nyt vaan, mutta mitä helkkaria nuo mielenterveysongelmat tähän asiaan liittyvät? En tiedä, onko aloittajalla niitä, mutta monella muulla suomalaisella kyllä on, eikä se tee heistä mitenkään huonompia ihmisiä tai äitejä. Miksi mielenterveysongelmainen äiti siis olisi jotenkin psyykkisesti tervettä äitiä huonompi?
En kannata lapsien viemistä hoitoon alle vuoden ikäisinä, ellei oikeasti joku asia todellakin velvoita siihen, mutta ymmärrän, että joissain tilanteissa on näin tehtävä. Kaikilla asiat ei toki niin mene, ja lapsia silti viedään tosi nuorina hoitoon. Kuitenkaan tämäkään ei tee kenestäkään huonompaa vanhempaa, kuin niistä, jotka hoitavat lapsensa pidempään kotona. Se vain kertoo erilaisesta ajattelumallista, ja vaikka se ei joistakin (esim. minusta) mikään ihanteellinen vaihtoehto ole, niin joillekin se sopii paremmin kuin hyvin, lapsiakin on erilaisia... Joten eiköhän lopeta tuomitseminen?
Ps. Kuitenkin tää korvikekeskustelu on aika kulunutta. Itse olen ruokkinut lapseni korvikkeella, en tiedä oliko kyse mun taidoistani vai puutteellisesta ohjauksesta (jota hain useampaan kertaan) mutta maitoa ei vain tullut ja lasten paino tippui, parhaimmillaan nousi VIISI grammaa - tuolloin tietysti patistelivat neuvolassakin antamaan vastiketta, jotta vauvat eivät tyystin kuivuisi.
Toki olen sitä mieltä, että äidinmaito olisi ensisijaisesti ja lähtökohtaisesti se paras vaihoehto vauvojen ruokinnassa, mutta elämä ei suju aina kuten tanssi, joten olen tyytyväinen siitä, että tällaisia mahdollisuuksia on. Miten lie olisi mun lasteni käynyt, ellei olisi?