Imetys pilaa minun ja tyttöni välit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Mulla on 1,5-vuotias tyttö, jota imetän yhä. Miksi imetän edelleen? Siksi, että olen kaikkien lasteni kohdalla toiminut tässäkin nk. lapsentahtisesti. Imetys on lopeteltu aikanaan yhteisestä sopimuksesta ja kivuttomasti lasten ollessa n. 2-3v. En kannata ollenkaan pakolla vierottamista.

Yleensä näitä taaperoikäisiä olen imettänyt enää kerran päivässä, joskus jopa vain muutaman kerran viikossa, ja imetys on ollut mukava, yhteinen hetki, yleensä päivän päätteeksi. Yöimetykset olen järjestään lopetellut n. 6-9kk iässä ihan onnistuneesti.

Mutta tän tytön kohdalla imetyksestä on tullut ihan oikea ongelma. Huolimatta siitä, että yöimetykset on lopetettu jo n. 7kk sitten, tyttö herää aina ja joka yö huutamaan tissiä 2-4 kertaa. Aamut alkavat aina kiukkuraivarilla, kun ei saa sitä tissiä heti herättyään. (Toisaalta jos saisi tissiä heti herättyään, heräisi aina aiemmin ja aiemmin tissin toivossa, kokeiltu). Päivisin vältän jo melkein ottamasta tyttöä turhaan syliin :( Sillä ihan sama ollaanko kotona vai vieraisilla, paitaa aletaan välittömästi kiskoa ylös ja kinuta tissiä ja kun ei sitä saada, taas kunnon kiukkuraivari. Tätä siis on monta, monta kertaa päivässä. Vaikka jo kuukausia tuo imetys on rajoitettu pelkästään iltaan ja tiettyyn tilanteeseen. Mutta ei.

Tosi kurja fiilis tästä. Joutunen tän viimeisen lapsemme kohdalla lopettamaan imetyksen juuri väkisin ja pahoilla mielin. Vai onko kellään mitään muuta vinkkiä?

Ja ei kiitos niitä kommentteja, että mitäs imetit isoa lasta ja sairasta ja blaablaa. Tiedän enemmän ja paremmin, joten näihin en aio reagoida :)

Mitäs lapsentahtisuutta se on, jos ei tyttö saa juoda silloin kuin haluaa?

"Mulla on 1,5-vuotias tyttö, jota imetän yhä. Miksi imetän edelleen? Siksi, että olen kaikkien lasteni kohdalla toiminut tässäkin nk. lapsentahtisesti."

"Päivisin vältän jo melkein ottamasta tyttöä turhaan syliin :( Sillä ihan sama ollaanko kotona vai vieraisilla, paitaa aletaan välittömästi kiskoa ylös ja kinuta tissiä ja kun ei sitä saada, taas kunnon kiukkuraivari. Tätä siis on monta, monta kertaa päivässä. Vaikka jo kuukausia tuo imetys on rajoitettu pelkästään iltaan ja tiettyyn tilanteeseen."

lopetin oman tyttöni imetyksen 1 v5kk iässä samasta syystä. Tässä iässä lapsella on ns. eroahdistus eli hän kokee aikamoista ambivalenssia äitiä kohtaan. Toisaalta lapsi haluaa olla kiinni äidissä ja toisaalta hän haluaa jo hieman erillisyyttä. Rintaruokinta saattaa joillakin kärjistää ambivalensseja tunteita. Jos itsekin aistit että tyttö pikemminkin stressaantuu imetyksestä (kiukuttelee ja sinustakin tuntuu ahdistavalta) niin olisi parempi lopettaa imetys ja auttaa tyttöä hieman etäämmälle äidistä. Ja se imetyksen lopettaminen on jo se riittävä erillisyyskokemus. Luota omaan intuitioon ja tee päätös. Eläimetkin jossakin vaiheessa joutuvat hieman tuuppimaan jälkeläisiään kauemmas edistääkseen niiden kasvua.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Tervetuloa mukaan maitolaituri-keskustelu foorumille ja sinne taaperoimettäjiin. :) Sieltä saat tukea,ettei kukaan kauhistele!

Peesi. Tällä palstalla on pikkusen turha kysellä apua tällaisiin juttuihin, noita pervoilija-kommentteja kyllä piisaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Joo lopetat vaan kokonaan. Lapsikin tosta jo kärsii,eikä rintamaito hyödytä lasta enää mitenkään.

Mielestäni totesin jo alussa, että en aio reagoida näihin :) Kun olette perustelleet itsellenne, miksi taaperoimetys on sairasta jne.jne. tervetuloa sitten keskustelemaan. Nää huutelut on nähty.

Ja asiaan: Joo, ikätasosta riippuen meillä vajaa 3-vuotias on ymmärtänyt hyvinkin yhteisen sopimuksen. Sitä on pitkään ja hartaasti pohjustettu ja keskusteltu: on esimerkiksi tehty joku merkkipaalu, jonka jälkeen ei enää "tissiä tarvita", usein vähän juhlistettu sitä ja tää kaikki on tapahtunut, kun lapsi on alkanut menettää kiinnostustaan tuohon imetykseen.

Ja olette oikeassa, ei ole lapsentahtista nyt rajoittaa tän tytön imetystä. Mutta hänen tahtinsa olisi aina ja koko ajan ja useamman äitinä en todellakaan siihen repeä, ymmärrettävästi. Kas tässä se ongelma onkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Tervetuloa mukaan maitolaituri-keskustelu foorumille ja sinne taaperoimettäjiin. :) Sieltä saat tukea,ettei kukaan kauhistele!

Peesi. Tällä palstalla on pikkusen turha kysellä apua tällaisiin juttuihin, noita pervoilija-kommentteja kyllä piisaa :)

Ihan parempikin, että menette sinne. Onhan kaikille "ryhmille" omat sivustonsa...Joidenkin mielestä pissa-kakka leikitkin ovat ihan normaaleja :x :x :x

Jooo, kiitos vinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Joo lopetat vaan kokonaan. Lapsikin tosta jo kärsii,eikä rintamaito hyödytä lasta enää mitenkään.

Mielestäni totesin jo alussa, että en aio reagoida näihin :) Kun olette perustelleet itsellenne, miksi taaperoimetys on sairasta jne.jne. tervetuloa sitten keskustelemaan. Nää huutelut on nähty.

Ja asiaan: Joo, ikätasosta riippuen meillä vajaa 3-vuotias on ymmärtänyt hyvinkin yhteisen sopimuksen. Sitä on pitkään ja hartaasti pohjustettu ja keskusteltu: on esimerkiksi tehty joku merkkipaalu, jonka jälkeen ei enää "tissiä tarvita", usein vähän juhlistettu sitä ja tää kaikki on tapahtunut, kun lapsi on alkanut menettää kiinnostustaan tuohon imetykseen.

Ja olette oikeassa, ei ole lapsentahtista nyt rajoittaa tän tytön imetystä. Mutta hänen tahtinsa olisi aina ja koko ajan ja useamman äitinä en todellakaan siihen repeä, ymmärrettävästi. Kas tässä se ongelma onkin :)

Kun lapsi on 3 vuotias on kyse jostain IHAN muusta kuin lapsen tarpeesta.
Kyllä siinä äiti hakee vimmatusti jotain puuttuvaa palaa elämäänsä tai tyhjän aukon täyttöä.
Jossain ambomaalla ymmärrän, kun rinta on joskus AINOA ravinnon lähde, mutta me elämme 2010 luvun suomessa (pian ) ja ruokaa on kyllä tarjolla yllin kyllin ilman sitä rintamaitoakin :headwall:

Ei taaperoimetyksessä ole mitään pahaa, mutta mäkin olen pyrkinyt katsastamaan tätä imetys-asiaa siltä kantilta, miten maailman muut nisäkkäät toimivat: yksikään nisäkäs ei jätä lapsensa päätettäväksi sitä, koska imetys loppuu. paitsi osa ihmisistä. Kuten viiden äiti sanoi, mä uskon että se "tuuppaus" jolla saat lapsen irtautumaan imetyksestä on vaan hyvä asia. Lapsesi ei sitä kauaa muista, ja loppuu tissiraivaritkin.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
lopetin oman tyttöni imetyksen 1 v5kk iässä samasta syystä. Tässä iässä lapsella on ns. eroahdistus eli hän kokee aikamoista ambivalenssia äitiä kohtaan. Toisaalta lapsi haluaa olla kiinni äidissä ja toisaalta hän haluaa jo hieman erillisyyttä. Rintaruokinta saattaa joillakin kärjistää ambivalensseja tunteita. Jos itsekin aistit että tyttö pikemminkin stressaantuu imetyksestä (kiukuttelee ja sinustakin tuntuu ahdistavalta) niin olisi parempi lopettaa imetys ja auttaa tyttöä hieman etäämmälle äidistä. Ja se imetyksen lopettaminen on jo se riittävä erillisyyskokemus. Luota omaan intuitioon ja tee päätös. Eläimetkin jossakin vaiheessa joutuvat hieman tuuppimaan jälkeläisiään kauemmas edistääkseen niiden kasvua.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Kuulostaa mahdolliselta tuo. Ja kyllä koenkin, että tämä tilanne stressaa molempia (lapselle jatkuvat pettymykset + huonot yöunet). Kai sitä on vaan kummissaan, kun muiden kohdalla tämä on sujunut niin eri tavalla ja en ole koskaan joutunut väkisin imetystä lopettamaan. Varmaan olen odotellut, että tämä "vaihe" menisi ohi, mutta ei taidakaan olla vaihe? Tyttöhän toki pärjää pitkäänkin ilman tissiä muiden hoidossa, mutta minä en sille ole muuta kuin tissi, nän kärjistäen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Miten imetys voi mennä sen asian edelle, että pilaat välit tyttöösi? Aika uskomatonta.

Täytyyhän sen lapsen olla jollain tavalla riippuvainen siitä äidistään ;).
Hanki ap uusi vauva täyttämään tyhjää aukkoa elämässäsi, ÄLÄ TEE SITÄ VIATTOMAN TAAPERON KUSTANNUKSELLA. Mutta vinkvink SEKIN VAUVA KASVAA!

Tai mitä jos menisit ihan töihin. Saisit tuntea olevasi jossain muuallakin ehkä tärkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan parempikin, että menette sinne. Onhan kaikille "ryhmille" omat sivustonsa...Joidenkin mielestä pissa-kakka leikitkin ovat ihan normaaleja :x :x :x

Mikähän se sun "ryhmä" sitten olisi? On nimittäin pikkuisen perverssiä yhdistää lapsen ruokkiminen pissaleikkeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja lispetti:
Ei taaperoimetyksessä ole mitään pahaa, mutta mäkin olen pyrkinyt katsastamaan tätä imetys-asiaa siltä kantilta, miten maailman muut nisäkkäät toimivat: yksikään nisäkäs ei jätä lapsensa päätettäväksi sitä, koska imetys loppuu. paitsi osa ihmisistä. Kuten viiden äiti sanoi, mä uskon että se "tuuppaus" jolla saat lapsen irtautumaan imetyksestä on vaan hyvä asia. Lapsesi ei sitä kauaa muista, ja loppuu tissiraivaritkin.

Eläinmaailmassa äiti jättää "tylysti" sen lapsensa jossain vaiheessa selviytymään yksin tähän kylmään maailmaan. Se työntää sen kylmästi pois pesästä.
MUTTA se ajattelee tällöin NIMENOMAAN SEN LAPSEN PARASTA. Se valmistaa sitä maailmaan. Eihän siitä mitään tulisi, että se iso kakara könyäisi äidin helmoissa vielä 7 vuotiaanakin.
Ei eläinmaailmakaan vaan toimi niin.

Mikähän se sun "ryhmä" sitten olisi? On nimittäin pikkuisen perverssiä yhdistää lapsen ruokkiminen pissaleikkeihin.

No onhan näitä paljonkin esimerkkejä mihin teidät voisi yhdistää.
Ei pedofiilitkään omasta mielestään mitään pahaa lapselle tee...

No onhan näitä paljonkin esimerkkejä mihin teidät voisi yhdistää.
Ei pedofiilitkään omasta mielestään mitään pahaa lapselle tee...

Ai ketkä "teidät"? Mä en oo eläissäni imettänyt yhtään taaperoa. Sen sijaan ymmärrän kyllä pedofilian ja imetyksen eron, toisin kuin sinä.

Minä lopetin imetyksen 1v1kk iässä samasta syystä, tyttöni olisi vaikka koko päivän roikkunut tississä kiinni. Se rupesi ärsyttämään itseäni siinä määrin että päätin lopettaa kokonaan, olimme reissussa ja siellä se vaan jäi pois, oli niin paljon muuta tekemistä ettei tyttö edes kysellyt tissin perään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Miten imetys voi mennä sen asian edelle, että pilaat välit tyttöösi? Aika uskomatonta.

Täytyyhän sen lapsen olla jollain tavalla riippuvainen siitä äidistään ;).
Hanki ap uusi vauva täyttämään tyhjää aukkoa elämässäsi, ÄLÄ TEE SITÄ VIATTOMAN TAAPERON KUSTANNUKSELLA. Mutta vinkvink SEKIN VAUVA KASVAA!

Tai mitä jos menisit ihan töihin. Saisit tuntea olevasi jossain muuallakin ehkä tärkeä.

Otetaanko tää vaikka vielä esimerkiksi noista huuteluistanne. Mitähän sellaisia patoutumia esimerkiksi Sinulla on, että koet tarpeelliseksi ja jotenkin tyydyttäväksi tulla huutelemaan tällaisia, kun joku ihan ystävällisesti kyselee apua ongelmaansa? Taisi lähteä ihan omasta sisäisestä maailmastasi koko juttu, koska en mm. missään maininnut, että en olisi töissä. Pura nämä jotenkin muuten, jooko?

Yhteistyössä