Imetys ja uusi raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko joku imettänyt onnistuneesti raskaana ollessa? Esikoinen nyt reilu 1-vuotias ja imetän vielä osittain. Lapsi ei vielä halua itse vierottua. Eikä vierottamiseen ole paljoa mahdollisuuksia tässä elämäntilanteessa enkä itse edes koe imetystä raskaaksi. Lähinnä mietityttää, voiko imetys lisätä keskenmenon riskiä. Toinen lapsi on kuitenkin myös toivottu. Esikoisen raskausaika sujui hyvin. Ymmärtääkseni imetystä ei ole välttämätöntä lopettaa ainakaan heti raskauden alussa.

Onko joku imettänyt onnistuneesti raskaana ollessa? Esikoinen nyt reilu 1-vuotias ja imetän vielä osittain. Lapsi ei vielä halua itse vierottua. Eikä vierottamiseen ole paljoa mahdollisuuksia tässä elämäntilanteessa enkä itse edes koe imetystä raskaaksi. Lähinnä mietityttää, voiko imetys lisätä keskenmenon riskiä. Toinen lapsi on kuitenkin myös toivottu. Esikoisen raskausaika sujui hyvin. Ymmärtääkseni imetystä ei ole välttämätöntä lopettaa ainakaan heti raskauden alussa.

Moikka!

Mulla kolme pientä lasta.kaikki olen imettänyt. Toista lasta imetin reilusti yli vuoden ikäiseksi. Tulin raskaaksi, mutta jatkoin imetystä. Osa ihmetteli ja suorastaan kauhisteli, että kuinka voin imettää kun olen raskaana. Mutta minua se ei haitannut. Maitoa tuli hyvin ja itse voin myöskin hyvin.(Kunhan muisti syödä ja juoda paljon ja usein.)
Mun mielestä imetystä voit jatkaa niin pitkään kun itsestäsi hyvältä tuntuu. Meidän vauva syntyi erittäin terveenä. En näe syytä olla imettämättä jos vain itse siis jaksat :)
Imetys jäi hiljakseen pois raskauden alku puoliskolla. Tsemppiä paljon sulle imetykseen ja raskauteen, kuuntele itseäsi ja omaa vointiasi. Syö hyvin ja monipuolisesti jotta vauva masussa sekä rinnalla saavat ravinteikasta maitoa. Voimia <3

Moikka!

Mulla kolme pientä lasta.kaikki olen imettänyt. Toista lasta imetin reilusti yli vuoden ikäiseksi. Tulin raskaaksi, mutta jatkoin imetystä. Osa ihmetteli ja suorastaan kauhisteli, että kuinka voin imettää kun olen raskaana. Mutta minua se ei haitannut. Maitoa tuli hyvin ja itse voin myöskin hyvin.(Kunhan muisti syödä ja juoda paljon ja usein.)
Mun mielestä imetystä voit jatkaa niin pitkään kun itsestäsi hyvältä tuntuu. Meidän vauva syntyi erittäin terveenä. En näe syytä olla imettämättä jos vain itse siis jaksat :)
Imetys jäi hiljakseen pois raskauden alku puoliskolla. Tsemppiä paljon sulle imetykseen ja raskauteen, kuuntele itseäsi ja omaa vointiasi. Syö hyvin ja monipuolisesti jotta vauva masussa sekä rinnalla saavat ravinteikasta maitoa. Voimia <3

Niin siis oikaisu; että vauva saa tarpeeksi ravinteita ja lapsi rinnalla ravinteikasta maitoa ;)

Imetin koko raskauden ajan ja jatkoin tandemimetyksenä synnytyksen jälkeen. Lapsilla ikäeroa reilu vuosi. Raskaus sujui hyvin, mutta noin viikoilla 12-17 imetys sattui välillä. Kestin kivut kuin "mies" , toisin sanoen ei imetyksen lopetus ollut kaukana :D . imetys helpotti omaa jaksamista. Kun esikoinen oli rinnalla, saimme molemmat rauhoittua ja ottaa nokoset. Yöllä ei tarvinnut kuin nostaa paidanhelmaa ja unet jatkuivat molemmilla läpi yön.

Esikoinen innostui raskauden loppu viikoilla rintamaidosta, koska koostumus muuttui taas pienen vastasyntyneen tarpeita vastaavaksi. Loppuraskaudessa tuli hieman huono olo ja supistuksia imettäessä, mutta silloin en katsonut aiheelliseksi aiheuttaa esikoiselle enempää suuria myllerryksiä, olihan hänestä tulossa isosisko. Neuvolassa käskivät jatkaa oman voinnin mukaan. Pienet supistukset eivät olleet vaaraksi ja huono olo johtui liian pitkistä tauoista syömisessä ja veden juomisessa.

Suurin hyöty oli vauvan synnyttyä. Maidon nousemista rintoihin ei tarvinnut odottaa ja pahimmat maitotulvat sai isosisko. Ei räjähtäviä rintoja ja pakkautuneita maitotiehyeitä.

Kaikki sujui siis yllättävän hyvin, kun vain muisti syödä, juoda vettä, ottaa vitamiinit ja levätä. Näin jälkikäteen olen ollut päätökseen tyytyväinen.

Toinen vaihtoehto olisi voinut olla karumpi, esikoisen vieroitus, hankalat yöt tuttipullo rumballa, järkyt itkuväsykiukut ja päikkärille rauhoittaminen, väsynyt äiti ja isä katkonaisista öistä, jättisuuret räjähtävät rinnat maidon noustessa ja vauvan opetellessa imemään paineautomaatista, Rikki imetyt nänninpäät, maitotiehyet pakkautuneina kainaloita myöden ja seuraavaksi rintatulehdus.

Jos raskauden aikana jatkat imetystä, niin toivotan hyviä öitä ja rauhallisia hetkiä esikoisen kanssa :)

Omat pikkuiset nukkuvat tyytväisinä ja itse kärsin karmeasta flunssasta. Äidinmaito on ilmeisesti meillä myös antanut paremman vastustuskyvyn lapsille, mistäs äidille saataisiin (n)

Yhteistyössä