Imetys ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuuli

Vieras
Eli voiko raskaana ollessa imettää? Kaverilleni oli sanottu neuvolassa, että ei..

Itse juuri sain kuulla, että olen raskaana. Imetän kuitenkin vielä n. 7kk ikäistä vauvaani. Tiedän, että aika pienellä ikäerolla nyt tulevat.. ;)

Voinko siis jatkaa imetystä vai pitääkö aloittaa tissistä vieroitus?

Periaatteessa kyllä voit jatkaa imetystä... Itselleni kuitenkin neuvolassa sanottiin, että olisi parempi jos en imettäisi enää seuraavan raskauden alkaessa.

http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

Ystävälleni sanottiin, joka myös imetti esikoista kun rupesi seuraavaa odottamaan, että niin kauan voi imettää kun seksiäkin pystyy harrastamaan.
Eli jos voit harrastaa seksiä koko raskausajan voit myös imettää koko raskausajan.

Kannattaa kuitenkin kysyä omasta neuvolasta, niilläkin kun erilaiset suositukset ja riippuuhan se omasta kunnostasikin

Oisko vielä kokemuksia imetyksen ja raskauden yhdistämisestä? Onko täällä kukaan imettäny ollessaan raskaana? Oliko rankkaa? Onnistuiko?

En haluaisi vielä imetystä täysin lopettaa.. Kiitos muuten linkeistä.

Et kai jätä vauvaasi ilman rintaa kömmähdyksesi vuoksi.Lapsi jää nopeasti muutenkin paitsioon. Venytä vaan itseäsi jokapaikasta niin paljon kuin ehdit, niin palaudut paremmin.

Esikoinen oli n. 3kk kun aloin odottamaan kakkosta... Neuvolassa suosittelivat imetyksen lopettamista tai ainakin vähentämistä.. olikohan se nyt ihan keskenmenovaaran vuoksi.. en muista minkä muun takia.. Mulla alkoi maidon tulo hiipuakin kun esikoinen oli 4kk, viimeisen kuukauden imetin vain aamuisin.. (oli lopettanut yösyönnit jo 6vkoisena)

Ei minua ainakaan neuvolassa kielletty imettämästä. Lääkäri sanoi, ettei tutkimustietoa asiasta ole. Jos itse jaksaa ja haluaa, niin mikäs siinä. Omasta kalkin saannista kannattaa myös huolehtia.
Tyttö oli noin 1v3kk kun aloin odottaa tätä seuraavaa. Itse halusin lopettaa ennen raskauden puoliväliä, jotta imetyksen lopetuksesta kuluisi tarpeeksi aikaa siihen, että alan imettää uutta tulokasta. Tämä siksi, ettei esikoinen olisi mustasukkainen imetyksestä vauvalle. Kahta en jaksaisi imettää yhtä aikaa. Vähitellen lopetin siis kun tyttö oli täyttänyt 1,5v. Maito ei mulla ainakaan missään vaiheessa vähentynyt raskauden takia, mutta lienee yksilöllistä.

Hyvänen aika, ""Et kai jätä vauvaasi ilman rintaa kömmähdyksesi vuoksi.Lapsi jää nopeasti muutenkin paitsioon. Venytä vaan itseäsi jokapaikasta niin paljon kuin ehdit, niin palaudut paremmin.""
Jaa mitä tääkin nyt tarkoittaa?????

Se on niin yksillöllistä että pystyykö imettämään uuden raskauden aikana. Imettäminen voi aiheuttaa supistuksia ja siitä johtuen keskenmeno. Jollei supistele, voit ihan hyvin imettää. Keskustele neuvolassa asiasta.

Minun ystävä imetti raskaana ollessa. Lopetti kuitenkin hyvissä ajoin vauvan syntymää. Hän on muuten kätilö, joten luulis tietävän jotain haitoista...

Kun ajattelee asiaa, että on raskaana ja imettää, niin täytyyhän se olla äärimmäisen raskasta elimistölle.

No jos neuvolaa on kuuleminen, niin eihän sieltä saa edes lupaa äidinmaidonluovutukseen... jos siis erehtyy kysymään.

Vaarallista imetys raskaana ollessa ei ole, rankkaa kylläkin. Eli kuuntele itseäsi ja varaudu siihen että ympäristö teilaa sinut. Yleensä kun imetys on käsketty lopettaa heti uuden vauvan ilmoittaessa tulostaan.

Imetystukilista on minusta vallan mainio paikka, enkä ymmärrä miksi sen tietoihin ei voisi luottaa. Se että joku juttu ei jollekin sovi, ei suinkaan tarkoita sitä että olisi kaikille vaarallista. Jos siis jaksaa imettää ja se tuntuu hyvältä niin antaa mennä vaan vaikka loppuun asti!

käsittääkseni imetystä ei suositella koska:

a) kun kakkonen syntyy voi ensimmäinen hakea turvaa rinnasta mustasukkaisuuteen, mikä ei varmasti ole kovin helppoa jos edellinen lapsi käyttää rintaa turvanaan (tosin tiedän joidenkin imettäneen kolmenkin lapsen ajan tauotta, jokaista imetti samaan aikaan vuorotellen lasta ja hyvin pärjäsivät)

b) liian pitkä imetys voi muokata lapsen suuta ja vahingoittaa/muuttaa siten hampaiden muotoa ja paikkoja

c) se on raskasta elimistölle

Tuosta keskenmenovaarasta en ole koskaan kuullut puhuttavan, mutta jos itse tulisin nyt raskaaksi niin kyllä jatkaisin imetystä ehdottomasti. Neuvolat kyllä tietävät asioiden muitakin puolia ilman että he voivat kertoa niitä, sillä siellä ylemmiltä tahoilta ladellaan aika tarkasti ohjeistukset kuinka tulevia sukupuovia tulisi hoitaa ja kasvattaa. Kyllä niihin pitää voida luottaa, mutta suosittelen kuitenkin ottamaan asioista myös itse selvää jos on epävarma asioista. Neuvoloistakin kannattaa kysyä suoria kyllä/ei kysymyksiä ennemmin kuin pitkiä ja monimutkaisia kysymyksiä.

Siis esikoisen liian pitkä imetys voi vahingoittaa suuta..? Siis mikä on ikäraja tälle imetykselle ettei suu vielä vahingoitu? Vai tarkoititko mahdollisesti että esikoisen imetys vahingoittaa sikiön suuta? Tarkenna, sillä imetän edelleen 1v lastani...

""Et kai jätä vauvaasi ilman rintaa kömmähdyksesi vuoksi.Lapsi jää nopeasti muutenkin paitsioon. Venytä vaan itseäsi jokapaikasta niin paljon kuin ehdit, niin palaudut paremmin""

Ihan en itse kyllä tätä uutta raskautta KÖMMÄHDYKSESI sanoisi. Ihan tervetullut lapsonen on ja tietoisesti sen saimme aikaan. JA miten ihmeessä minun nyt pitää itseäni venyttää jokapaikasta? Just just..

Sari: ""liian pitkä imetys voi muokata lapsen suuta ja vahingoittaa/muuttaa siten hampaiden muotoa ja paikkoja"" mitä tarkoitit tuolla? Siis onko kyse ensimmäisen lapsen imettämisestä liian pitkään (ja mikä on liian pitkään)? Ja kenen hampaat vahingoittuvat?

Tätyypä kysäistä mitä mieltä ovat neuvolassa imetyksen jatkamisesta ja sitten teen päätöksen itse sen mukaan miltä tuntuu. Tällä hetkellä tuntuu kyllä siltä,etten vielä ole valmis vieroittamaan pientä esikoistani. :)

Kiitokset linkeistä ja vinkeistä ;)

Sanoivat muuten neuvolassa etteivät suosittele imetyksen jatkamista. Siitä ei kuullemma mitään lakia ole ja saan itse tietenkin päättää jatkanko vai en. Jos jatkan (ja kun jatkan) suosittelivat lisäkalkin syömistä ja tietenkin monipuolista ruokavaliota ja paljon nesteitä.

Että näin neuvolassa..

Eivät suosittele, koska se on raskasta sinulle. Mutta sinä itse tiedät milloin esikoisen imetys käy liian raskaaksi :)

Onnea odotukseen (mulla rv 14+3), mutta en itse enää imetä kakkosta (1 v 4 kk). Olisin kyllä halunnut kokeilla imetystä raskaana, että mä olen vähän kade sulle...

Hih.. Vai oikein kateellinen ;) Onnea odotukseen myös sinulle. :) (olet selkeesti edellä minua)

Katotaan nyt miten kauan mä jaksan tätä. Kyllä kai tää kroppa kertoo, kun ei oo hyväksi enää..

Minä jatkoin imetystä normaalisti n 4-5 krt päivässä, kun sain tietää olevani uudelleen raskaana. Esikoinen oli silloin 11 kk. Pikkuhiljaa rupesin kuitenkin vähentämään imetyskertoja ja lopetin kokonaan esikoisen täyttäessä 1 v 2 kk. Ainakaan tässä tapauksessa ei ollut yhtään rankkaa, ja ihan hyvin imetys onnistui.
Mulle sanottiin neuvolassa, että mitään estettä imetyksen jatkamiselle ei ole niin kauan kuin itse haluan sitä jatkaa, mutta että jotkut lääkärit suosittelevat imetyksen lopettamista rv 20 tienoilla. Lisäksi neuvolassa todettiin, että jos kerran imetys onnistuu, niin ei luonto ole tarkoittanut sitä väkisin lopetettavaksi.