Imetys-ihmettelyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iitu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en kyllä ajattele, että lapseni enää 6 vuotiaana imee tissiä. Onpas hölmöä, edes ajatella, että luonto vieroittaisi lapsen vasta 6 vuotiaana! Esikoiseni on 5v ja hänelle ei tulisi kuuloonkaan tissin syöminen!!

Minun kokemukseni imetyksestä on hyvä. Se toimii minulle ja vauvalle ja tarjoaa läheisyyttä ja turvaa lapselleni.

Se ilme, mikä lapsen kasvoille tulee kun hän esim. väsyneenä näkee tissin kertoo äidille kaiken! Ja se helpotuksen ilme, kun hän alkaa syömään.. Kyllä se on lapselle ihan oikeasti hyvä asia, sen näkee ja tuntee.

Eikö lapset voi siinäkin suhteessa olla yksilöitä, toiselle maistuu tissi pitempää toiset saavat läheisyyden muuten.

Itse imetin poikaani 1v, tosin n. 10kk iässä hän itse alkoi vierottua, joten 1v meillä vain aamu-ja iltatissi, joista iltatissi jäi ensin pois. Poika lopulta vain nauroi mulle ja puri tissiä, leikki sen kanssa eli ei sitä enää kaivannut. Hyvä niin lapsen täytyy itse saada päättää milloin riittää eikä äiti saa kynsin hampain pitää kiinni imetyskestä. On luonnollista, että lapset vierottuvat itse rinnasta noin vuoden iässä, tissitakiaiset ovat asia erikseen. Huvittavaa on se, että tuttavapiiristäni olen imettänyt pisimpään, mutta näiden imetysfanaatikkojen mukaan en ole antanut lapselle sitä parasta, taaperoimetystä kolmivuotiaaksi;) En todellakaan usko, että vasta 1v jälkeen maito ns. parempaa, yleensähän maito alkaa loppumaankin noin vuoden tietämillä tai ainakin vähenee.

Kukin tyylillään, mutta sääliksi käy lasta, joka vielä kolmivuotiaana on riippuvainen tissistä, ei ole kamalamaa kuin se, että lapsi itse osaa pyytää tissiä. Aikansa kutakin ja kukin tavallaan, mutta imetystukilista jutu on huuhaata.

Kyllä ne lääkärit ovat olleet ihan oikeassa, kun ovat sanoneet ettei ravinnollisesti imetyksellä enää vuoden jälkeen ole mitään merkitystä, sen ovat vaan keksineet imetysfanaatikot, jotta imetyksestä tykkäävät äidit voivat sillä puolustautua:)

Edellinen puhui asiaa.

Kyllä luonto on takuulla järjestänyt asian niin, että vastasyntynyt saa äidiltään sitä parasta maitoa, eikä vasta joskus vuoden päästä! Johan se nyt olisi hullua.

Taaperoimettäjien lapset ovat vain tottuneet saamaan tissiä, eivät he sitä oikeasti enää tarvitse. Kyse on tottumuksesta.
Ja siitä, ettei äiti raaski lopettaa imettämistä. Itsekästä, mielestäni. Minä-minä-minä- ajattelua, joka verhotaan "lapsen parhaaksi"- puolustuksiin.

Hei!

Ihan tuohon alkuperäiseen Iitu1:n tekstiin kertoisin oman mielipiteeni... eli itse olen koulutukseltani mikrobiologi ja virologi ja luulenkin lekureiden tarkoittaneen ettei lapsi yli vuoden vanhana (tai varsinkin 2v vanhana) tarvitse enää äidinmaidossa olevia vasta-aineita koska heidän oma immuunipuolustusjärjestelmä toimii jo erittäin hyvin ja usein äidiltä saadut vasta-aineet ovat jo hyödyttömiä koska lapsella on jo vastustuskyky mikrobeja, viruksia vastaan.

Esimerkiksi korvatulehdus voi olla esim. pneumokokin aiheuttama johon hoitona tepsii antibiootti, mutta varsin usein se on eri virusten aiheuttamia johon ei löydy lääkitystä muuta kuin kipuhoito. Näihin virusperäisiin korvatulehduksiin ei välttämättä saa äidinmaidosta suojaa jos äidillä ei ole samaan aikaan kyseistä korvatulehdusta. Vasta-ainetasot nousevat infektion aikana mutta eivät säily pitkään korkeina. Yksivuotiaan elimistö osaa hoidella jo hyvin sinne joutuneet patogeenit.

Äidinmaidosta saadut vitamiinitkin ovat periaatteessa "tarpeettomia" jos taapero on terve ja syö jo kiinteää,terveellistä ruokaa niinkuin suositellaankin 1v iässä. Pieni vauva on asia erikseen. Läheisyyttä imetys suo jne mutta lääkärit taitavat ajatella usein vain näitä kylmiä faktoja.

Olisiko niin, että Suomessa virallinen suositus on 1-vuotiaaksi imetys, vaikka WHO puhuu kahdesta vuodesta. Hoitohenkilökunta on sidottu virallisiin kantoihin. Siksi lääkärit puhuvat tutkimuksista, joissa on todettu pitkän imetyksen etuja, mutta eivät voi suoraan sanoa, että jatka vain. itse en ole ikinä kuullut, että pitkästä imetyksestä olisi jotain haittaa sen enempää äidille kuin lapsellekaan.

Niin tosiaan, WHO puhuu, että 2 v imetys on hyväksi! Joten tuskin se pahakaan on.
Toisaalta, siinä ehkä tarkoitetaan kehitysmaita, joissa ei ole ravinnonsaanti aina ollenkaan niin hyvä kuin meillä täällä, joten lapsella on silloin hyötyä saada vitamiineja äitinsä maidosta.

Kuten tässä joku sanoikin. Lapsi saa jo 1-2 v tarpeeksi vitamiineja ravinnosta. Silti äidinmaito tuottaa vitamiineja, ei se löysty mitä myöhemmäksi imetys siirtyy! Se pysyy samana, mutta lapsi vain ei enää tarvitse sitä.
Ja koska minulla tuntuu maito olevan aika rasvaista huomaan, että kehoni erittää maitoon rasvaa enemmän nyt kun minulla on tuollainen iso jöntti imemässä.
Sellaisenkin huomion olen tehnyt, että yöllä ei maitoa erity niinkuin ennen. Eli luonto hoitaa tässä varmaan sitä vieroitusta näin.

Kuten sanoin, annan luonnon hoitaa. Kun tissini eivät enää eritä maitoa yöllä, ei vauva voi imeäkään, vaan joutuu tyytymään tuttiin. Välillä ärsyyntyy kun ei tissistä saa mitään, mutta niin se menee.

Joku on ilmeisesti luullut että olen joku äiti, joka aikoo imettää 4 vuotiaaksi saakka. Hah hah kun naurattaa!!!

Luonto ei tee virheitä!! Se hoitaa kaiken, luotan siihen!

Ei minun kehoni jaksa tuottaa maitoa vauvalle enää niinkuin enne muutenkaan.
Vauva juo normaalia maitoa aina kun tarvitsee..Ei tämä omani riitä edes janoon aina.
Mutta aina kun haluaa tissille, vaikka illalla niin saa tulla. Tai päivällä kun kaipaa sitä.

Minttu, mutta eikö tosiasia olekin se, että sinun olisi vaikeampi luopua imetyksestä kuin lapsen joten jatkat sitä niin kauan kuin lapsi haluaa?

Itselläni oli näin ja lapsi tosiaan vieroitti itsensä rinnasta vasta 3,5 v, ehkä sen luonnon tarkoitus on sitten vieroittaa vasta silloin, en tiedä.

Minusta alkuperäinen teksti oli ihan selkeästi kirjoitettu (viitaten ensimmäiseen kommenttiin.)

Minä en ole kuullut imetyksen suositusta 2v asti vaan 1v asti. Kuluttaahan imetys energiaa ja site äidin voimia, olisiko lääkärit ihan sitä ajatelleet? Käsittääkseni suurimmat terveysedut vauva saa maidosta just noi ekat 4-6kk...

Mutta minua kyllä houkuttaa ajatus imettää piiiitkään ja syödä reippaasti lihomatta!! =)

Tuota tuota, imetys ei kuluta myöskään enää niin paljon tuon 6 kk jälkeen.

Ja ei imetys myökään sen jälkeen ihan hirveästi laihduta koska luoto pitää huolen siitä, että äitikin voi hyvin.

Itse laihduin kaikki raskauskilot ja vähän ylimääräistäkin imettäessäni. Mutta enää 6 kk jälkeen en laihtunut. Imetin vielä 4 kk sen jälkeen.
Lopetin imettämisen ja laihduin 7 kg tuon jälkeen. Toki en ole ikinä ollutkaan mikään mässäilijä enkä ajatellut imetysaikana että nyt voin syödä niin paljon kun napa kestää..

Miksi minun olisi vaikea irrottautua imetyksestä? Ei ole!
Minä näen kun vauvalle tulee siitä hyvä olo ja on ihanaa voida tarjota sitä hyvää oloa tätä kautta!

Ollaanko täällä niin yksipuolisen kypsymättömiä, että on vaikea tajuta jonkun imettävän, koska haluaa tarjota lapselle parhaan mahdollisen turvallisen pehmeän lähdön maailmaan??

Tämä alkaa olla hieman hämmentävää ja pelottavaakin! Kun sanotaan, että jos äiti imettää hiemankin yli vuoden ikäistä hän on itse koukussa imettämiseen!!

Ei minulla ole mitään ongelmaa imetyksen kanssa! Kun se loppuu se loppuu, niin kauan kuin vauvani haluaa itse iómatoimisesti tissiä hän saa sitä. Nii kauan kuin näen, että hän saa siitä jielihyvää hän saa sitä.

Kun on aika sen loppua se loppuu ja silloin vauva saa syliä. Suoraan sanoen, onhan se ihanaa sitten saada tisut itselleen ja ehkä sitten mieskin saa niistä vähän, kun nyt imetyksen aikana se ei oikein käy!

Mutta tärkeimmät asiat ensimmäisinä. Vauva on tässä tärkeä!

Minttu.

sanotko siis, että lapset joita ei koskaan ole imetetty saisivat jotenkin ei-turvallisen ja kovan lähdön maailmaan???

Kysehän ei ole siitä että imettää HIEMANKIN YLI VUODEN. Vaan sanoit että aiot imettää niin pitkään kun lapsi niin haluaa. Ja sitten et halua kuitenkaan uskoa sitä, että jotkut lapset oikeasti imevät rintaa vaikka 7 vee jos äiti antaa.

Tästä on ollut juttua jopa 4D-dokumenteissa miten äiti imettää 7 vuotiasta tyttöä koska tyttö niin ihanan anovasti katsoo ja sanoo että äiti kun mä tykkään imeä tissiä ja saada sieltä maitoa.

Mun mielestäni se ei ole luonnollista joten en usko että luonto aina sitä vierottautumista hoitaa siinä 2 vuotiaana, noin.

Kun et taida nyt vaan ymmärtää sitä tosiasiaa, että lapsesi IHAN OIKEASTI saattaa saada siitä mielihyvää vielä pitkän pitkän aikaa. Ehkä tässä on vaan ihmisten pointtina ollut ettei ehkä kannata tehdä tuollaisia "lupauksia" itselleenkään.

Yhteistyössä