imetyksestä tietävät auttakaa epätoivoista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis tuleeko sitä verta ihan vuotamalla ja koko ajan, vai onko vaan nänninpäät verillä tai ruvella? Ei kai sitä verta nyt ihan mahdottomia määriä voi maidon joukkoon valua jos kyse pelkästään rikkimenneistä nänninpäistä.

ei tule vuotamalla, vaan tosiaan nänninpäistä tulee. Maidon joukkoon tulee kuitenkin niin paljon, että vauva oksentaa maidon ulos. Pumpatessa ei vuoda, ainoastaan silloin kun vauva imee, rintakumin kanssa tai ilman sitä.

annoin nyt pullosta tuon pumpatun maidon ja lansinohia olen rinnanpäihin laittanut. täytyy myöhemmin kokeilla, vieläkö tulee verta vai joko voisin kokeilla imettämistä. kipu on järjetön, mutta sen kestää kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Joe80:
Yhden tai kahden syötön väliinjättäminen saattaa jo helpottaa. Eli koittaisin antaa korviketta, ei se vielä imetykseen vaikuta. Maidonkerääjää kannattaa käyttää jos sellainen on. Eli Bepanthenia nänniin reilusti ja maidonkerääjä liivien sisään (löysää liivejä, ettei paina rintaa), jolloin nänni saa parantua ilman että tarttuu mihinkään kiinni.

No ei todella kannata tuossa vaiheessa mennä sotkemaan kuvioita korvikkeella!! Jos imetys tekee kipeää, voi hyvinkin äidin kynnys korviikkeen antamiseen madaltua jatkossakin ja hups, kohta sitä huomaa antavansa vaan ja ainoastaan korviketta. Itselläni kaksi lasta ja kuopus nyt 2kk ikäinen. Molempien kohdalla imetys oli ihan täyttä tuskaa alussa. Nännit rikki ja vauvalla huono imuote. Tässä kuopuksen kohdalla kipua oli 2 viikkoa ja sitten alkoi helpottaa. Kovasti vaan Lansinohia ja ilmakylpyjä, maidonkerääjäkin ok, ettei liivit hierrä nännejä enää enempää.

Mä kyllä suosittelen korviketta jos tuntuu ettei muuten homma toimi.
Mulla tuo kipu esikoisen imetyksessä kesti aina niin kauan kun lapsi oli puoli vuotta eikä meidän rutiibneja sillon tällöin pullosta annettu korvike sotkenut minkäänvertaa.
Typerä sitä on itseään kiduttaa jos pahimpaan kipuun tai verenvuotamiseen voi antaa pullosta korviketta/pumpattua puhdasta maitoa.
Ja meillä esikoisen imetys jatkui aina yli 1 vuotiaaksi saakka, kun homma alkoi toimimaan oli imetys nautinnollista, sitä ennen saatoin istua ja itkien imettää kun koski jopa rintakumin kanssa niin kovasti (juu, ilman kumia koski vielä enempi) ja itse koin että noissa pahimmissa hetkissä pullo oli taivaallinen pelastus.

Kuopuksen kanssa päätin jo etukäteen että jos imetys on yhtä helvetillistä kun esikoisen kanssa jätän suosiolla sen homman väliin mutta niimpä vaan imetys on onnistunut alusta saakka esimerkillisesti vaikka ensimmäiset päivät vauva sai pullosta lastenosastolla maitonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa:
vauva 3 vuorokautta vanha ja minulla molemmat nännit vuotavat verta. olen yrittänyt rintakumin avulla imettää kun ilman sitä on tehnyt niin kipeää, mutta nyt tosiaan huomasin tänään, että tulee ihan verta kun vauva imee.

en varmaankaan voi antaa vauvan imeä verta maidon mukana vai miten on? en millään haluaisi korvikettakaan nyt antaa kun ehdin jo iloita siitä, että pystyn imettämään vaikka kipeää tekeekin.

tiedän että verentulo ja kipu johtuu väärästä imuotteesta, sitä korjataan koko ajan, mutta hankalaa on.

Mulla oli vastaava tilanne, mutta helpotti kun imuote korjautui. Koita kainalo imetystä, makuultaan, istualtaan jne. Kivutonta imetyksestä tuli 5vkon kuluessa minulla.

Veri ei haittaa, vauva oksentaa sen pois. Karua, mutta totta. Kehoittaisin myös soittamaan imetystukipuhelimeen! Imetys helpottaa, lupaan sen! Ja jos haluat imettää, koita jaksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ois pitänyt:
Eikö ne auttaneet synnärillä sen imuotteen kanssa?:/

Yrittivät auttaa kyllä ja eri neuvotkin sain vielä jokaiselta. Ongelma on aika lailla siinä, että meillä menee aina pitkä aika, että saadaan se imuote kunnolliseksi ja siinä yrittäessä rikkoutuu nuo nännin päät.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
imettäminen ei nyt kyllä onnistu, vauva on oksentanut nyt kaikki ne maidot ulos, jossa verta mukana.

ja veri tosiaan tulee ihan selkeästi nännin päässä olevista haavaumista eikä nännin sisältä, joten tuskinpa mistään sairauksista on nyt kyse.

pumppaamalla ei verta tule, 60ml sain pumpattua, mutta kun en millään haluaisi pullosta vielä antaa :/

Hörpytä vaikka tuttipullon korkista. Ei sitten totu tuttiosaan. Tsemppiä, kyllä se siitä, jos mahdollista ole mahdollisimman väljissä vaatteissa ja ilman liivejä, jotta rinnat saavat ilmaa. Laita sitä lansinohia joka välissä, se auttaa ihoa tottumaan tommoseen rääkkiin. Kumiakin kannattaa kokeilla vielä uudelleen, se saattaisi auttaa hetkeksi, mutta vaikka vain joka toinen syöttö kumilla, jotta sit oppii imuotteen kunnolla pelkästä rinnasta.

Mulla auttoi Lansinoh-voitelu aina imetyksen päälle ja kaalinlehdet liiveissä syöttöjen välillä. Helpotti parissa päivässä, joskin vauvan imuotteessa ei ollut vikaa. Toivottavasti ap helpottaa pian ja voit jatkaa imetystä ilman tuskaa :hug:

Yhteistyössä