Imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoja!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoja!!

Vieras
Minulla 3 kk vanha poika. Hän on koko ajan saanut rintamaitoa sekä korviketta lisänä. Koko aikana minulta ei ole tullut tarpeeksi maitoa ja nyt poika ei suostu syömään enää ollenkaan rinnoista. Olen lypsänyt pääsääntöisesti pulloon ja syöttänyt pojalle maidon siten. Nyt tuntuu, että maito on vähentynyt ja lypsäminen tuntuu jo kovin työläältä ja hankalalta. Tähän saakka minulla on ollut neuvolasta lainassa sähköpumppu, mutta joudun sen palauttamaan piakkoin.

Miten saan maidon tulon loppumaan kokonaan? Olen yrittänyt harventaa lypsykertoja ja lypsää vain pahimman pingotuksen, mutta rintani ovat kamalan kipeät, pahkuraiset ja särkevät. Ilmeisesti siellä on tukoksia maitorauhasissa. Olen hautonut niitä kuumalla ja suihkutellut lämpimässä vedessä, mutta ei tunnu auttavan! Pelkään, että saan vielä rintatulehduksen?!

Miten te muut olette lopettaneet imetyksen ja miten minun oikein pitäisi toimia? Neuvolasta en saanut muita neuvoja, kuin mitä olen kokeillut ja tässä kerroin. Elämä tuntuu kipeiden rintojen kanssa todella hankalalta, auttakaa!

Miten voit sanoa että maitoa tulee liian vähän jos rintasi ovat pingottuneet ja muhkuraiset. Maitoa on selvästi liikaakin kun paakkuuntuu. Tihennä imetysvälejä tai pumppaa liika maito pois. Jos lapsesi ei saa rinnasta kunnolla kiinni ei hän saa silloin maitoa imettyä tarpeeksi vaikka maitoa olisi. Kokeile rintakumia.

Et kertonut kauanko olet vähentänyt pumppausta/yrittänyt lopetella. se nimittäin kestää tovin, ennen kuin rinnat uskovat, ettei niitä tarvita.

Kyllä ne pian tokenee ainakin kun lopettaa pumppauksen syöttökerta kerrallaan ja noudattaa sitä aina 3 päivää ja sitt taas vähentää...

niin, mä lopetin imetyksen kuukausi sitten, ja silloin oli ollut jäljellä enää yksi syöttö. Silti maitoa on tihkunut aina näihin päiviin asti.

pakotukseen ja paakkuuntumiseen ehdotan rahkakäärettä, vähän vaivalloinen mutta tehokas, resepti synnäriltä.
väh. 1/2 prk jääkaappikylmää rahkaa per rinta ihan yltympäriinsä paksu kerros, siihen päälle tuorekelmu, sitten joku harsovaippa tmv. lämmittävä elementti, sitten toppi/liivit ja paita. Olis hyvä jos kääreitä pystys pitää väh. tunnin. Sen jälkeen syöttö/lypsy on helpompaa ja rauhottaa aristusta. Käytä aluksi useita kertoja päivässä.

Keräkaalin lehdet auttavat myös. Raavi jollain terävällä pintaa hieman rikki sieltä täältä ja sitten muutamaksi tunniksi rinnoille liivien alle. Tuntuu tosi ihanalta. Ja nimenomaan kylmää ja kuumaa vuorotellen, kaali tuntuu siis ihanan viileältä pakottavalla rinnalla.

Yhteistyössä