Imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saagat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

saagat

Jäsen
31.05.2007
57
0
6
Onko ketään, jolla imetyksen lopetus on ollut hankalaa? Tuntuu, siltä, että kaikkien lapset lopettavat itse maidon vaatimisen tai imetys loppuu muuten helposti. Lopettelen nyt meidän vuoden ikäisen imetystä. Imetyskertojen vähennys meni ihan helposti, mutta näistä viimeisestä parista kerrasta lapsi ei luovu millään. Imetän lasta illalla ja aamuyöstä. Hän raivoaa todella paljon, jos maitoa ei tule. Olen yrittänyt nukkua toisessa huoneessa, mieheni hoitaessa lepyttelyä ja muutkin keinot on kokeiltu. Ongelma on se, että lapsi ei huoli pulloa eikä tutia. Nyt on alkanut harmittamaan, että ollaan eletty lapsentahtisesti ja olen imettänyt näin pitkään. Muutama kuukausi sitten lopetus olisi saattanut olla helpompaa. Pelkään, että meillä on edessä kauhea itkukonserttien jakso ennen kuin imetys loppuu.

Meillä poika alkoi sinnikkään tyrkyttämisen jälkeen huolimaan korviketta nokkamukista 10kk iässä. Meillä taustalla oli myös maitoallergia ja oman diettini johdosta halusin jo todella lopettaa imetyksen. Kun korviketta alkoi päiväaikaan menemään, vähensinkin imetyskertoja pikkuhiljaa ja kaikki meni ok siihen asti kun piti luopua ilta imetyksestä. Meillä huudettiin, itkettiin ja raivottiin aivan hysteerisenä yksi ilta. Pari tuntia meni nukahtamiseen, mutta sinnikkäästi jaksoin enkä antanut rintaa. Seuraavana iltana ei enää kaipaillutkaan ilta imetystä.
Pitkään kyllä kävi paitani alle kurkkailemassa päiväs aikaan ihan muuten vaan, mikä oli tietysti vaan suloista=)

Mielestäni sinun ei kannata harmitella yhtään pitkään kestänyttä lapsentahtista imetystäsi, sehän on hieno asia!! Jos lopuista imetyskerroista eroon pääsemiseen tarvitaan vähän itkua, on se mielestäni kuitenkin "pieni hinta" hienosta imetysajastanne. Ja ainahan voi käydä niinkin, että lopullinen lopettaminen meneekin helpommin kuin uskallatte odottaa. Minäkin luulin, että itkut jatkuisivat useana iltana, mutta meillä tosiaan riitti yksi raivokas ilta.
Ymmärrän kyllä tunteesi, lapsen itkua ja luopumisen tuskaa ei ole koskaan mukava katsella. Meilläkin on pian edessä 7kk kuopuksemme yösyöttöjen lopetus ja jossain vaiheessa taas koko imetyksen lopetus. Pullo ei myöskään hänelle kelpaa...
Mitään konkreettisia neuvoja minulla ei ole. Kannattaa vain pysyä päätöksessään sitten kun sen tekee. Toivon tsemppiäkoko perheellenne!!

Yhteistyössä