Imetyksen lopetus,eritoten taaperonimetys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hope

Vieras
Lopetin siis 5 päivää sitten 1v7kk lapsen imetyksen ja on ollu jotenkin kumma olo. Hikoiluttaa,varsinkin yöllä ja mieliala jotenkin apea.

Sanokaa nyt että johtuvat vaan tosta ja helpottaa pian?
On ollut pientä masennusta jo pitkään ja toivoisinkin,että imetyksen lopetus toisi taas mielialan paremmaksi. Vai meneekö se sittenkin pahemmaksi!?
Pakko kuitenkin jo lopettaa,kun taapero niin kiinni tississä,että pahenee vaan vieroitus,kun kasvaa.
Olen imettänyt jo muutaman kuukauden vaan 2krt/vrk,eli unille mentäessä.
Kuukautiset alkaneet jo 2kk synnytyksestä.

En muista että kakkosen imetyksen lopetus olisi erikoiseslta tuntunut.
1v6kk imetin häntäkin...

Kyllä varmasti hormonit "heittää" imetyksen lopetuksen takia...Luulisi tilanteen tasaantuvan pikku hiljaa. Meilläkin on takana yövieroitus ja taapero nyt 1v3vkoa...Päivällä imetän vielä kuitenkin ihan normaalisti. Pakko sekin olisi tässä lähiaikoina lopettaa, kun itselläkin nuo hormonit on mitä on. Mulla on kanssa nyt parin viime viikon aikana hikoiluttanut öisin ja juuri nyt hirveät pms-oireet...Syön itse mielialalääkettä juuri siksi, kun mielialat (imetyksen?) takia mitä on. Mulla on kaikkien neljän lapsen imetysvaihe ollut vähän sellainen "monstrerivaihe", en tiedä miksi :( Harmi sinänsä, kun imetys on muuten ollut tosi helppoa ja kivaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
En osaa kyl sanoo...
Kai ne jotain hormonaalisia juttuja on. Menee varmaan kohta ohi. Tsemppiä! :hug:

Ps. Uskallanko edes kysyä, mut ethän ole uudelleen tullut raskaaksi?

No raskauteen en usko,kumit käytössä tarkassa valvonnassa!
Ja uusi raskaus olisi kyllä hyvin ei-toivottu. Kolme on hyvä määrä.
Siitä on vaan niiiiin pitkä aika,kun elimistö ollut normiasetuksissa,kun ensin raskaus ja nyt vielä pitkä imetys.
Ehkä tuntuu oudolta palata omaksi itsekseen ;)

Muutenkin ahdistaa koko lopetus,koska lapsi ei olisi vielä halunnut,niin tuntui jotenkin julmalta:(
Mut edessähän se on ennemmin tai myöhemmin kuitenkin,vai mitä!?
Huoh,ehkä se tästä..

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä varmasti hormonit "heittää" imetyksen lopetuksen takia...Luulisi tilanteen tasaantuvan pikku hiljaa. Meilläkin on takana yövieroitus ja taapero nyt 1v3vkoa...Päivällä imetän vielä kuitenkin ihan normaalisti. Pakko sekin olisi tässä lähiaikoina lopettaa, kun itselläkin nuo hormonit on mitä on. Mulla on kanssa nyt parin viime viikon aikana hikoiluttanut öisin ja juuri nyt hirveät pms-oireet...Syön itse mielialalääkettä juuri siksi, kun mielialat (imetyksen?) takia mitä on. Mulla on kaikkien neljän lapsen imetysvaihe ollut vähän sellainen "monstrerivaihe", en tiedä miksi :( Harmi sinänsä, kun imetys on muuten ollut tosi helppoa ja kivaa...

Ja suuri hatunnosto sulle,kun viitsit kaikesta huolimatta imettää! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hope:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
En osaa kyl sanoo...
Kai ne jotain hormonaalisia juttuja on. Menee varmaan kohta ohi. Tsemppiä! :hug:

Ps. Uskallanko edes kysyä, mut ethän ole uudelleen tullut raskaaksi?

No raskauteen en usko,kumit käytössä tarkassa valvonnassa!
Ja uusi raskaus olisi kyllä hyvin ei-toivottu. Kolme on hyvä määrä.
Siitä on vaan niiiiin pitkä aika,kun elimistö ollut normiasetuksissa,kun ensin raskaus ja nyt vielä pitkä imetys.
Ehkä tuntuu oudolta palata omaksi itsekseen ;)

Muutenkin ahdistaa koko lopetus,koska lapsi ei olisi vielä halunnut,niin tuntui jotenkin julmalta:(
Mut edessähän se on ennemmin tai myöhemmin kuitenkin,vai mitä!?
Huoh,ehkä se tästä..

Lapsi olisi kyllä vieroittanut itsensä myös omaa tahtiansa. Ei ole olemassa mitään vieroituspakkoa, että äidin on pakko saada lapsi lopettamaan pisteeseen x mennessä. Imetys loppuu lapsen taholta ihan luonnollisesti sen ajan tullessa.

Mulla tuli myös jotain ihme ahdistuneisuus oireita imetyksen lopettamisen jälkeen. Kyllä ne meni ajan kanssa ohi, mutta otin tueksi siihen jättihelokkiöljykapseleita.
Ja imetin loppuajasta vain kerran päivässä.

Mulla on vähän samanlaiset tunnelmat ja meinigit kuin ap:lla. Lopettelen pikkuhiljaa 1v7kk:n ikäisen kuopuksen imetystä ja tällä hetkellä jäljellä on kaksi imetyskertaa/vrk. Mieliala on useamman viikon ajan ollut vähän alavireinen :/ Onneksi hyviäkin päiviä mahtuu joukkoon, kuitenkin tavallista useammin väsyttää ja pikkujututkin kiristää pinnaa. Raskaana en ole, tosin uusi raskaus olisi toivottu.

Muistelisin samantapaisia fiiliksiä esikoisen imetyksen lopettamisen aikoihin tytön ollessa 1v7kk. Tulin pian uudelleen raskaaksi ja mielialatkin tasoittuivat nopeasti entiselleen. Jospa tää tästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko vain haikeutta tietyn elämänvaiheen päättymisestä?

Voi olla sitäkin...
Kiitos kaikille vastauksista:) Kyllä tää 2plussa on hyvä paikka!
Koskaan ei ole yksin tuntemustensa kanssa. Iso kiitos siitä:)
Ja muillekin lopettaville tsempit!

Yhteistyössä