Imetyksen lopettaminen 1-vuotiaalla - neuvoja, kokemuksia kaivataan

Livahdin tuolta vauvapuolelta tänne taaperopuolelle kun ajattelin että täältä löytyy enemmän kokemusta pulmastani. Eli siis imetyksen lopettamisesta 1-vuotiaalla.

Taustaa: olen 11,5-kuukautisen maitoallergikkotytön äiti. Tyttö on ollut koko ajan imetyksellä ja minä imetysdieetillä. Yösyötöt on jo lopetettu mutta muuten imetyksen lopettaminen tökkii. Tyttö haluaa tissiä aamulla, ennen päikkäreitä ja illalla ennen nukkumaanmenoa (nukahtaa kyllä itsekseen mutta tarvitsee unihörpyt). Hän juo korviketta jonkin verran aterioilla ja saa sitä myös aamu- ja iltapuurossa yhteensä 3-3,5 dl. Vaan korvike ei kelpaa aamulla herätessä tai unille mentäessä. Sain kuukausi takaperin ravitsemussuunnittelijalta kehotuksen lopetella imetystä, koska kiinteitä meni niin heikosti ja kasvu oli pysähdyksissä. Vähensin imetystä ja kiinteitä menee nyt kohtuu hyvin, mutta imetyksen lopettaminen kokonaan ei tunnu onnistuvan ilman itkua ja uniongelmia.

Kokeneemmat äidit, miten teillä onnistui imetyksen lopetus? Lopetitteko vähitellen vai äkkirysäyksellä? Entä kuinka nopeasti/helposti lapsi sopeutui uuteen tilanteeseen? Kaikki vinkit ja neuvot ovat tarpeen.
 
Meillä lopetettiin ateria kerrallaan. Viimeisiksi jäivät aamu-ja iltatissit ja itsestään nekin sitten jäivät pois, kun ei enää maitoa tullut kuin mauksi.

Aamutissi jäi sillä pois, että annoin ensin maitoa (eli teillä jotain muuta) ja vasta sitten puuron, päälle vielä maitohörppy ja sitten lapsi olikin niin ähky, ettei tissi eää kertakaikkiaan kiinnostanut. Iltatissiä lakkasin vain tarjoamasta vierotuksen puolivälissä. Parin viikon jälkeen tissiä pyydettiin yhä myöhemmin ja myöhemmin, kunnes eräänä iltana tyttö tahkoi silmiään ja alkoi uni-vilkuttamaan ilman että oli pyytänyt tissiä (repi paidanhelmaani ylös ja ja sanoi aito, aito). Meillä ei onneksi tissi ole kuulunut missään vaiheessa nukkumaanmenorituaaleihin kuin illalla, siksi ehkä vierotus oli helppoa. Samoin kiinteiden yhteydessä tissiä on saanut vasta ruuan päälle.

Kyllähän siitä niitä levottomia öitä tuli. Ei mitään hysteerisiä, mutta levotonta oli koko vierotuksen ajan. Oikeastaan vasta nyt yöt ovat rauhoittuneet takaisin normaaleiksi, kun imetyksen päättymisestä oli reipas kolme viikkoa. Ekasta ateriasta luopuminen otti tytöllä kovimmalle, muut kävi jo helpommin.
 
Meillä myös ateria kerrallaan. Viimeiseksi jäi iltatisuttelu. Koko vieroitusprosessti kesti parisen kuukautta ,kun kiire ei ollut. Meille tärkeimmän iltatisuttelun korvasin lämpimällä maidolla ,jonka nokkiksesta tarjosin sylissä. Itsellä oli aluksi poolopaita päällä. Meillä ei tullut mitään itkuja tisun perään. Ikää oli lopettaessa 1v5kk.
 
Meillä lopeteltiin imetys 1 v 2 kk iässä. Ensin yömaidot unikoulun (tassuhoito) yhteydessä n. 1 v iässä. Otti kolme yötä, mies hoiti koska minä "haisin" maidolle ja provosoin vain huutoa. Sitten koitti yörauha.

Noin viikon ajalle jaksotettuna jätin pois imetyskerta per päivä tahtia loput; meillä oli aamuimetys, huikka lounaan päälle, unilta herättyä ja iltamaidot vielä jäljellä siinä kohtaa. Rauhallisempi lopetustahti olisi ehkä ollut parempi tyrehdyttämään maidontuloa, oli aika tukala olo lopetuksen jälkeen vielä kuukauden päivät.
Itse lopettaminen meni hyvin, välillä poitsu nosti paitaa ja kysyi maitoa mutta sanoin vaan että se on loppu, otetaan mukimaitoa ja hyvin suostui vaihtoon aina. Etenkin kun sai valkata kaupasta itse "isojen poikien mukin".
Suoraan sanottuna mulla se teki huononpaa tuo lopetus kuin poitsulla.

Onnea matkaan! :hug:
 
Minun piti lopettaa kahdelta ekalta kertarytinällä, koska ateria kerrallaan ei toiminut meillä, sillä muksut imivät isoinakin tissiä niin tiheästi. Kertarytinä sujui molemmilta niin hyvin, että itkua ja kitinää oli kummallakin vain 1 vrk. Olihan se yksi päivä raskas ja haikea, mutta loppujen lopuksi helposti kävi. Viikon verran lämmitin muksuille lehmänmaidon ja annoin nokkamukista ja sen jälkeen juotiin maito jo ihan hyvin kylmänäkin. Meidän kuopuksen vieroitus oli maailman helpointa, koska hänellä oli lopuksi enää iltatissi käytössä. Kun korvasin sen lehmänmaidolla, kuopus ei edes protestoinut. Kuopus meinasi vieroittaa itsensä jo 8 kk iässä, mutta sinnikkäästi vain imetin, ettei tarvinnut monta kuukautta ostella korviketta.
 
Kiitoksia vastauksista. =) Monella tuntuu menneen aika kivuttomasti tuo lopullinen vieroitus. Meillä ei valitettavasti näytä siltä. :/ Ehkä tyttö ei vaan ole valmis vielä ja mun pitää jatkaa näillä syötöillä jonkin aikaa ja kokeilla imetyksen lopetusta uudestaan myöhemmin. En tiedä. Nyt kun kiinteitä menee aika hyvin ja korvikettakin kohtuullisesti, ei sen takia ole enää niin kiirettä lopetella. Ja haluaisin mieluiten vieroittaa rauhallista tahtia, yksi imetyskerta kerrallaan -tyylillä. Mutta ilman itkua ja hammasten kiristystä sekään ei taida sujua. Ja olen niin pehmoäiti että annan helposti periksi kun en oikein raaski kuunnella pikkuisen itkua. :ashamed:
 
Toivottavasti saat Oppa lopetettua suht kivuttomasti. Kyllähän se suurimmalla osalla vähän itkettämään laittaa, mutta toisaalta moni muksu imisi muutaman vuodenkin ilman äidin päätöstä lopettaa. Kyllä lapsi käsittää aika nopsaan, jos äiti päättää, että nyt on maito loppu. Sinunkin lapsesi juo jo noin hyvin lehmänmaitoa, joten alkaisi takuulla pärjätä pelkästään sillä vaikka heti. Kyllähän se oman päätöksen teko vaikeaa on, mutta kun sen tekee, niin pitää vaan pari päivää jaksaa olla luja ja päättäväinen sen asian suhteen ja tehdä kaikkea muuta kivaa lapsen kanssa. Kyllä mullakin teki kahden ekan kanssa mieli monta kertaa antaa uudelleen sitä tissiä, mutta se ei kannata. Monta kertaa elämässä lapsen kanssa tarvitaan saman tyyppistä päättäväisyyttä. Imetyksen lopetus on usein äidille vaikeampi asia kuin lapselle. Sama homma hoidon aloituksen kanssa.
 
Peesiä Polkalle. Mä lopetin myös kertarytinällä imetyksen viime viikolla. Tyttö siis myös erittäin tiheästi tissillä ollut aina. Yhden päivän kitisi, sitten ok. Ja yönukkuminen parantunut!(vaikken enää yöllä imettänytkään). Imetyksen loputtua otettiin tuttipullo korvikkeeksi (ei ollut aikaisemmin juuri tuttipulloa käyttänyt joten uusi jännä juttu). Ekat päivät oli useasti käytössä, nyt jo harvemmin. Juo maitoa myös nokkamukista. Ja maito menee kaikissä lämpötiloissa. Meillä meni siis helposti,mutta tyttö onkin ollut helposti uusiin tilanteisiin sopeutuvaa sorttia. Ja ikäähän oli siis lopettaessa 1v 3vkoa. Kertalopetuksen huonoin puoli taitaa olla erittäin piukeet rinnat. Mulla sitä kesti vajaan viikon,nyt ok.
 
minä vieoritin esikoisen aikoinaan ateria kerrallaan ja hyvin meni.viimeiseksi jäi aamu ja iltatissi ja kun aamutissi saatiin pois niin otti iltaisin enää muutaman kerran ja yhetnä iltana sylki tissin pois.

kuopusta tässä vieorittelen.meillä vähän erikoinen tapa mut saa aamuyöllä tissiä ja sit seuraavan kerran ennen päiväunia tai niiden jälkeen ja illalla joskus 2 kertaakin.tosin tänään ollaan otettu uusi askel ja ei saanut ennen unia ollenkaan kun ei niin kovasti pyytänyt =)
mulla ei kiire vieroittaa.esikoinen lopetti 1v ja tää toinen on kohta 1v2kk mut eiköhän se tässä lopu,pehmeesti vierotan mut samalla pitää pikkuhiljaa jäädä imetyskertoja pois.aika hyvällä mallilla jo on.
tsemppiä kaikille vierottajille!
 
meillä justiinsa kuopusta vieroitetaan, on 11kk ikää. kertarytinällä tälläkin kertaa. viime yön olin muualla, saa nähdä miten tämä yö menee. isosisko oli 1v4kk kun imetyksen lopetin kerralla. koin sen helpommaksi (paitsi tissien kannalta) koska molemmat on tissitakiaisia ja imetyskertojen vähentäminen oli liian hidasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
meillä justiinsa kuopusta vieroitetaan, on 11kk ikää.
Meillä melkein samanikäinen tuo kuopus. Huomenna täyttää 11kk :heart: Aloitin vieroituksen eilen illalla. Kokonaisen vuorokauden aikana olen imettänyt 4 kertaa entisen 10-20 kerran sijaan. Kuukauden sisään olisi tavoite, että päästäisiin tissimaidosta. Meillä alkoi yöt olla niin mahdottomia, etten koe enää imetyksen kannattavan ja jos näin saadaan paremmat yöunet niin sitten. Neiti tietenkin protestoi ja anoo tissiä, mut pitkää pinnaa täs vaaditaan..
 
Lopetin kerrasta, söi myös yöllä niin sen vuoksi, ei lapsi ymmärrä mun mielestä jso ei saakkaan niin montaa kertaa päivässä tissiä kun on saanut normaalisti.
2yötä meni että oppi nukkumaan ja oisko sellaisen viikon yrittänyt vaatia sitä (en muist tarkalleen), sit oli jonku aikaa vähä enenmpi jalassa roikkuja, nyt sitte 3kk imetyksen lopettamisesta ja hyvin menee =)
Meillä oli myös pojalla maitoallergia ja mä olin maidottomalla, imetyksen jälkeen joi ainoastaan vettä, lisänä meni kalkkitabletit, nyt 2kk imetyksen lopettamisesta aloin kokeilla maitotuotteita ja sopii, nyt juo maitoa kuin vanhatekijä =)

Toivottavasti teidänkin imetysura loppuu siten hyvin =)
 

Yhteistyössä