imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imetys

Vieras
Imetyksen lopettelusta kyselisin mielipiteitä ja kokemuksia.
Poikani on 7,5kk , olen alkanut vähentää imetyskertoja yksi kerrallaan, mutta nyt kun ollaan tilanteessa että imetys olisi vain ilta, yö ja aamuimetykset, on poika alkanut hyminä itkemään vaatien imetystä päivisin aina kun vähän on väsynyt. tutti ym. ei tunnu auttavan tähän.
Vaikka nyt jatkaisin imetystä vielä kunnes vauva 1v, miten se onnistuu sitten sen helpommin kuin nytkään?

Miten muut olette onnistuneet imetyksen lopetuksessa pikku hiljaa - niin että vauvakin oppisi tavasta eroon 'lempeästi' ?

Kai tarjoat hänelle päivisin muuta nestettä tarpeeksi? Ilmeisesti aiot korvata rintamaidon sitten korvikkeella? Saako vauva sitä tarpeeksi?

Itse imetän päivällä noin neljä kertaa, yöllä en enää. En millään haluaisi alkaa jo nyt luopua imetyksestä kokonaan, koska en halua sitä korvikeshow'ta. Jos aiot imettää vielä kuitenkin kuukausien ajan, niin suosittelisin ehkä panostamaan siihen päivään (tyai iltaan ja aamuun) öiden sijaan?

vauvani juo vettä kiinteidin kanssa ja syö hedelmösoseitakin, joista saa vettä. myös 2prk vauvapuuroa jotka sisältää maitoa. imetys painottuu nyt näin, kun on tottunut rinnalle nukahtamaan ja herää öisinkin syömään , tutti ei riitä joka heräyksellä. yöheräilyjä on 1-2, toki mielummin nukkusin yöt kun imettään herisin :)

Sama juttu, erotuksella että vauvani on hieman alle 7-kuinen. Olen kovin väsynyt imettämiseen ja yöheräilyihin. Mutta ajattelin vielä jatkaa noin kolme kk, koska nyt on oikeesti tulossa se flunssakausi ja ainakin meidän esikoisella imetys suojasi siihen tarttumasta nuhaa kummempaa. VIELÄ VÄHÄN. Ethän toki ollut kokonaan lopettamassa, mäkin neuvon, että annat päivällä tissiä ja yöllä vettä pullosta (?) niin tajuu että yöllä ei syödä ja silloin tulee vaan vettä. Ja peittelet vaan nukkumaan tutin kanssa, nyt on yö. Nukutaan. zzz Ai että ku se näyttää tässä ruudulla helpolta. :D

Tuota noin olisitko ihan kokonaan lopettamassa imetystä etkä antaisi edes korviketta? Miksi ihmeessä? Neuvolan suositusten mukaan tulisi imettää tai antaa korviketta vuoden ikään asti. Äidinmaidosta/vastikkeesta lapsi saa kasvuun tarvitsemansa rasvan, alle vuoden ikäinen kasvaa vauhdilla. Äidinmaito/korvike on lapsen juoma.

Itselläni imetys meni pieleen monestakin syystä ja asia harmittaa itseäni ihan älyttömästi. En oikein ymmärrä miksi ne joilla imetys onnistuu lopetavat sen noin ajoissa, koska imetyksestä on niin paljon etua lapselle ja on vielä ihan älyttömän halpaa verrattuna noihin korvikkeisiin. Korvikkeen kanssa on ihan perseestä ja olen ihan kyllästynyt siihen, imetys on niin paljon helpompaa siihen verrattuna. Yöllä jos nälkä iskee vauvalle, niin imetys on ihan älyttömän helppoa, ei tarvii poistua sängystä, mikäli vauva nukkuu samassa sängyssä tai pinnis on vieressä. Nostaa vain vauvan tissille.

Niin, ne joilla imetys ei ole onnistunut ollenkaan, eivät tietenkään voi ymmärtää, että kun vauva on jo isompi, niin äiti haluaisi jo tehdä jotain muutakin kuin imettää... Se on ihan jokaisen oma asia, miten pitkään imettää. Niin, ja varmaan sinäkin neito olet saanut kuulla, että yrititkö nyt ihan varmasti tarpeeksi, kun "neuvolan suositusten mukaan"... ja itse olet nyt sitten syyllistämässä toista imetyksen lopettamisesta... voi kiesus sentään...

Itse aloin vähentää imetystä vauvan ollessa 9kk. Yöimetyksen lopetutin jo aiemmin 7kk iässä kun kiinteitä meni kunnolla eikä selvästikään enää yöllä ollut nälkäinen. Jätin alkuun aina yhden päiväimetyksen väliin ruokailujen yhteydessä ja annoin sen tilalta nokkamukista korviketta. Etenin pikkuhiljaa jättäen imetyskertoja noin yhden viikossa-kahdessa. Pisimpään säilyi tärkeimmät eli aamu- ja iltaimetykset, joista jälkimmäisen lopetin vasta vuoden ikäisenä. Korviketta meni alkuun aika vähän, joten laitoin jauhetta puuroon ja ruokiin, lisäksi vettä aterioilla nokkamukista. Itse halusin lopettaa imetyksen ennen töihin menoa ja tehdä sen näin pikkuhiljaa pehmeästi. Maito (korvike/rintamaito siis alle vuoden ikäisellä) on vielä tärkeä ravinnonlähde kiinteiden ohella, joten ap:n vauvalla voi oikeasti olla nälkä jos ei ole saanut tilalla korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja sillä lailla:
Niin, ne joilla imetys ei ole onnistunut ollenkaan, eivät tietenkään voi ymmärtää, että kun vauva on jo isompi, niin äiti haluaisi jo tehdä jotain muutakin kuin imettää... Se on ihan jokaisen oma asia, miten pitkään imettää. Niin, ja varmaan sinäkin neito olet saanut kuulla, että yrititkö nyt ihan varmasti tarpeeksi, kun "neuvolan suositusten mukaan"... ja itse olet nyt sitten syyllistämässä toista imetyksen lopettamisesta... voi kiesus sentään...

kai sitä nyt kerkiää tekeen muutakin kuin imettään jos imettää vaan illalla, yöllä ja aamulla. Vai pitäisikö muut tekemiset hoitaa juurikin yöllä? On se nyt kumma että lapsia tehdään ja sitten niistä pitäis tulla itsenäisiä ja vaivattomia saman tien.

Itse en ryhtyisi korvike showhun jos imetys on onnistunut noinkin pitkään, ei kiitos pullojen pesulle yms. Meidän neitille oli ainakin vaikea tissimaidon jälkeen saada korviketta uppoon tarpeeksi. Kalsiumi on kuitenkin tärkeä rakennusaine. Itse jouduin lopettamaan imetyksen leikkauksen ja sen vaatiman jälkihoidon takia, ja olisin kyllä mieluummin imettänyt ilmaista maitoa kuin kantanut korviketta kaupasta.

Alkuperäinen kirjoittaja sillä lailla:

No, en todellakaan ollut sanomassa etteikö sitä saisi lopettaa imetys silloin kun lystää. Mutta ap. puheista sai sen vaikutelman, että ei antaisi edes korviketta. Ainakin mun mielestä sekä äidinmaidossa että vastikkeessa on se oleellinen juttu, että niistä saa luut kalsiumia sekä tuo rasva juttu, kun lapsi tarvii paljon energiaa kasvuunsa. Siitä vaan kantamaan sitä vastiketta siltä kaupasta, jos imettää ei enää huvita. Pointtini oli vain vauvan ravinteiden tarpeessa, eikä siinä että syyllistäisin.

Pahin syyllistäjä on kuule ollut minä itse. Poika on 7kk:ta ja mua ottaa päähän edelleen ihan helvetisti, että meni pieleen.

Noi vastikkeet on kalliita, kun niitä joutuu koko ajan ostamaan ja pullojen kanssa joutuu koko ajan pelaamaan. Yöllä joutuu lämmittämään maitoa ja pesemään pulloa. Nukahtaminen välillä kestää itsellä.

Mullakin on tosi vierasta toi, että hirvee kiire saada lapsi itsenäiseksi ja äidin eroon lapsesta. Ei niitä lapsia ole pakko hommata, jos on niin vaikeata sitoutua pienen lapsen tarpeisiin. Ei mikään ihme kun lapset voivat huonosti.

Onko muuten kenelläkään tietoa siitä, miten paljon vaikka kuusikuinen / alle vuoteinen vauva tarvitsee äidinmaitoa/korviketta juuri kalsiumin ja rasvan takia? Eli mikä määrä imetystä "riittää"?

Itse imetän kahdeksankuista nelisen kertaa päivässä eli aina aterioilla, paitsi ehkä yhdellä aterialla saa nesteeksi vain vettä, jos ollaan menossa tms.

Mutta siis kun kiinteää ruokaa menee jo paljon, paljonko sitä maitoa pitäisi desilitroissa mennä?

..mutta eikös se ole jotain 5-6 dl? Itselläni on vuoden ikäinen tytteli jota vielä imetän 3-4 krt päivässä ja lisäksi tavallista maitoa aterioilla (juo aika vähän) ja jonkun verran jogurttia/viiliä. Tarkoitus ois lopetella imetystä mutta on se vaan helpommin sanottu kuin tehty..

Alkuperäinen kirjoittaja Ei pulloa enää:
ENÄÄ en kyllä opettaisi pullolle. Siitä o vaikee päästä irti sitten myöhemmin. Nokkamukista vaan.

Sitä voi opettaa nokkamukiin tai minkä mukin käytön nyt tahtoo opettaa lapselleen ja antaa sillä sen korvikkeen. Kai sitä muutenkin pitää ruveta mukin käyttö opettaa. :)

Yhteistyössä