Imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Kertokaa miten lopetan imetyksen. En kaipaa kommantteja siitä kuinka ""huono"" äiti olen kun en halua imettää vaan ihan oikeita neuvoja kuinka saan maidon tulon loppumaan. Jos olen päivän imettämättä niin maitoa suihkuaa ihan itsekseen ulos tai sitten pakkaantuu oikeen kunnolla ja lopulta on pakko imettää. Pumppua en pysty käyttämään eikä käsin lypsäminenkään oikeen auta. Kärsinkö pakkaantuneen rinnan kivun vai mitä ihmettä teen?

Jos maitoa tulee noin reilusti, kannattaa imetys lopettaa vähitellen. Jätä yksi imetyskerta vuorollaan pois. Näin maidon tulo tasaantuu pikkuhiljaa. Runsas maidon lypsäminen ei auta asiaan, koska silloin maidon tulo ei vähene.

Minulla maitoa on tullut aina niin niukasti, että pystyin jättämään kerralla päiväimetykset pois. 12 tunnin imetystauko ei saanut rintojani pakkautumaan. Viimeisinä imetyskuukausina maitoa tuli vain herumalla, eli lapsi sai kerralla pienen määrän maitoa. On se jännä, miten erilailla eri naisilla maitoa tulee. Sitten vielä torutaan, jos jollakulla ei tule maitoa ja ei pysty imettämään.

Meillä poika alko juomaan nokkamukista vasta sitten, kun jäljellä oli enään yksi iltaimetys. Sitä olen nyt jatkanut. Poika alkoi muuten nukkumaan kunnolla vasta nyt, kun lopetin yö ja aamu imetyksen. Ennen heräsi monta kertaa ja nyt nukkuu heräämättä 20.30-6 välisen ajan.

Tsemppiä vieroitukseen

No entäs niin et ensin jätät päivisin imetystä vähemmälle, sit kokonaan pois ja sit enää iltasin ja sit sekin pois? Itselläkin edessä imetyksen vähentäminen ja maalaisjärjellä aattlein et oisko tälläi.. Neuvola kyl ohjeisti et niin kauan ku imettää nii pitäs olla 5krt päivässä imetyksii.. mut mut..

elikkäs.. lopettelette niin että vähennätte imetys kertoja.. pumppaamaan ei kannata ruveta kuin pakon edessä, siis jos rinnat on tosiaan jo ihan räjähtämispisteessä, ja silloinkin vain sen verran että kipu lakkaa.. ei siis tyhjäksi. Maidontulo alkaa pikku hiljaa vähentyä. Mutta joillakin siinä menee pidempään kuin toisilla. Yksi imetys kerta kerrallaan pois, joka korvataan jollain muulla esim. maidolla tuttipullosta tai nokkamukista.. ei siis koko päivä imetystä kerralla. Jotkut onnistuu jättämään ensin yöimetykset pois. Mutta käytännössä kai useimmat jättää päivätissittelyn ensin ja ilta(nukkumaan meno) sitten lopuksi yöimetykset. Rauhallinen tahti on vauvallekin mukavampi!

hei,
minulla oli todella runsasta maidontulo ja paljon tiehyttukoksia. Aloin lopetella imetystä, kun vauvani oli 5 kk. Ensin jätin päiväimetykset pois. Rinnat pakkautuivat pahastikin, mutta lypsin ihan vähän käsin pois, jotta jaksoin olla iltaan saakka. Tätä jatkui noin viikon, ennen kuin yhtenä päivänä huomasin, ettei tarvinnut yhtään lypsää ja parin päivän päästä huomasin, etteivät rinnat enää pakkautuneet. Sitten jätin yöimetyksen. Tuskaa pakkautuneiden rintojen kanssa aamuöisin kesti 4 yötä. Kaalinlehdet pehmitti rintoja ja helpotti oloani (ja lypsin parina eka aamuyönä hieman käsin).

Nyt imetän vain aamuisin ja iltaisin. Vieläkin maitoa tulee sen verran reilusti, ettei vauva jaksa imeä kuin yhden rinnan kerrallaan (minulla heruminen voimakasta). Imetän illalla toisen rinnan noin 18.00 sitten puuro 19.00 ja toinen rinta. Aamulla imetykset noin 6.00 ja 8.00. MUTTA: rinnat eivät pakkaudu missään vaiheessa eivätkä valu. Todella ihanaa imettää nyt, kun ei ole tuskaisaa oloa. Päivällä annan korviketta, jota ei kuitenkaan vielä kovin paljoa mene, koska vauva tankkaa iltaisin ja aamuisin rinnoista.

Minäkin olin jo menettää toivoni, etteivät minun rintani IKINÄ usko, ettei maitoa tarvitse valtavasti, mutta se vaan kesti reilun KUUKAUDEN ennen kuin todella nyt on loppunut pakkautuminen ja kivut. Kannatti pari viikkoa kärvistellä! (: Nyt uskon, että kun kokonaan imetyksestä luovun, eiköhän se maidontulo sitten lakkaa, kun kerran on nytkin niin sopivasti ajan kanssa vähetynyt. Välillä ajattelin, että rintani varmaan eivät ikinä tajua sitä lopettaa. (: Ihan kammotti ajatus imetyksen lopettamisesta joskus!

Yhteistyössä