Imetyksen lopettaminen mahdollisimman kivuttomasti, miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainio Manu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mainio Manu

Aktiivinen jäsen
02.11.2012
1 465
2
36
Vauva 8kk ja päätin lopetella imetystä. Miten kannattaa toimia? Kertaheitolla vai vähitellen? Ihan näin niinkuin tissien täyttymistäkin ajatellen.. Esikoisen aikana lopetin kertaheitolla mutta en muista miten siinä kävi ja miten sain tissit olemaan räjähtämättä :D

Vauva on kuitenkin aika paljon rinnalla, syö päivisin varmaan n. 5 kertaa tissiä ja yöllä 2-3 kertaa..

Mulla 1v2kk joka on rinnalla vielä tiheämmin, en ole vielä ajatellut lopettamista mutta ehkä joskus loppuvuodesta.. Ja paras kai pikkuhiljaa, tai niin että imettää vain kun rinnat ihan täynnä.

Itse lopetin ensin kaikki muut syötöt paitsi aamu- ja iltasyötöt. Sitten jätin aamunkin pois ja lopuksi enää iltaruokailun, jonka lopetti oikeastaan itse kun sitä maitoa ei enää riittänyt. Todella kivuttomasti meni siis :)

[QUOTE="vieras";28453556]Itse lopetin ensin kaikki muut syötöt paitsi aamu- ja iltasyötöt. Sitten jätin aamunkin pois ja lopuksi enää iltaruokailun, jonka lopetti oikeastaan itse kun sitä maitoa ei enää riittänyt. Todella kivuttomasti meni siis :)[/QUOTE]

Näin myös meillä :) Tai maitoa olisi riittänyt mutta tyttö itse teki stopin 1v2kk iässä. 1v:nä jätin päiväsyötöt ja aamusyötön siitä 1v1kk iässä eli kuukauden söi vielä iltaisin. Näinkin hitaasti meni ja silti oli yksi rintatulehdus (koko muuna imetys aikana ei ollut.).

Minäkin lähestyisin asiaa pikkuhiljaa, luulisi sen olevan parempi vaihtoehto sekä tisseille että vauvan mahalle. Ja toisaalta, jos se suunnitelma ei toimi, sitä voi tarvittaessa myöhemmin muuttaa.

Meillä on menty tosi pikkuhiljaa, nyt 1v10kk on jäljellä yleensä kaksi imetystä päivässä (ennen päiväunia ja yöunia). Ilmankin pärjää tarvittaessa. Vuosi sitten imetyksiä oli varmaan kymmenisen päivässä? Vaihteli suuresti. Kivutonta on ollut, mutta en tarjoa yleispätevänä lopetustahtina :D

Tietysti ensin yösyötöt pois, oletin vain että ne on jo poissa kun en ymmärrä, miksi joku syöttää noinkin vanhaa lasta vielä öisin. Meillä kun ne yösyötöt loppui jo kun vauva oli 6kk ikäinen ja söi kiinteitä päivällä.

[QUOTE="vieras";28454661]Tietysti ensin yösyötöt pois, oletin vain että ne on jo poissa kun en ymmärrä, miksi joku syöttää noinkin vanhaa lasta vielä öisin. Meillä kun ne yösyötöt loppui jo kun vauva oli 6kk ikäinen ja söi kiinteitä päivällä.[/QUOTE]

Puhuin silloin 6kk iässä neuvolassa aiheesta ja terkkari sanoi, että voi jättää jos oon varma ettei vauvalla ole silloin yöllä nälkä.. No enhän mä varma siitä voinut olla ja jäi sitten yövierotus tekemättä. Sitten se jäi kun oli helpompi vaan antaa tissiä ja jatkaa unia :D

VINKKEJÄ YÖVIEROTUKSEEN? Jos alotettais se nyt ensi yönä.
Kun vauva herää itkemään ja tahtois maitoa niin mitä teen, tassuttelua, sylittelyä vai miten se kannattaa hoitaa?

[QUOTE="vieras";28454661]Tietysti ensin yösyötöt pois, oletin vain että ne on jo poissa kun en ymmärrä, miksi joku syöttää noinkin vanhaa lasta vielä öisin. Meillä kun ne yösyötöt loppui jo kun vauva oli 6kk ikäinen ja söi kiinteitä päivällä.[/QUOTE]

Btw, haluaisitko ymmärtää?

Mä myönnän etten ole halunnut/viitsinyt/jaksanut vierottaa yösyömisestä,se on siis loppunut viimeisenä ja vähän kuin itsestään samalla kun muukin tissittely.Pikkuhiljaa syöttövälejä pidentäen,nyt tässä viimeisessä miehen isäkuukausi auttoi siinä kovasti. Mun kuopus on siis melkein 11kk ja jahka juo tavis maitoa saa tissittely jäädä kokonaan.

Puhuin silloin 6kk iässä neuvolassa aiheesta ja terkkari sanoi, että voi jättää jos oon varma ettei vauvalla ole silloin yöllä nälkä.. No enhän mä varma siitä voinut olla ja jäi sitten yövierotus tekemättä. Sitten se jäi kun oli helpompi vaan antaa tissiä ja jatkaa unia :D

VINKKEJÄ YÖVIEROTUKSEEN? Jos alotettais se nyt ensi yönä.
Kun vauva herää itkemään ja tahtois maitoa niin mitä teen, tassuttelua, sylittelyä vai miten se kannattaa hoitaa?

Aika moni ystävistänikin sortuu tuohon yötissittelyyn, kun onhan se "helpompi" :) Itse vaan valitsin mieluummin täydet unet kun se saatiin sillä muutaman yön unikoululla suht helposti.

Meillä mies piti unikoulun, jossa siis samalla opetettiin vauva nukahtamaan omaan sänkyynsä ilman tissiä (aikaisemmin oli aina nukahtanut mun syliin tissi suussa) ja lopetettiin yösyötöt. Vauva söi 5krt päivässä iltapuuroineen, joten olin varma ettei nälästä ollut kyse. Tassuttelu-unikoulu pidettiin, MLL:n sivuilta löytyvät hyvät ohjeet ja niitä mies noudatti tikitilleen. Tsemppiä unikouluun, laitahan mies se pitämään jos suinkin mahdollista, helpompaa vauvallekin kun et ole siinä maidontuoksuisena. :)

Pikkuhiljaa, aloita lopettamalla yösyömiset :) meidän vauva on nyt 9 kk, ja 2 viikkoa sitten lopetin yösyötöt. Isä piti unikoulun, itse nukuin vierashuoneessa enkä näyttäytynyt iltatissin jälkeen. Vauva huusi ekalla nukutuksella tunnin, sen jälkeen ei oo huutanut. Yöllä heräs muutaman kerran kitiseen mutta rauhottui. Nyt nukutaan jo yöt läpi heräämättä, kaikki samassa perhepedissä :)

Seuraavaksi ajattelin lopettaa päiväimetykset, sitten iltaimetyksen ja viimeiseksi aamuimetyksen (se on meidän pojalle tärkein). Mutta ei oikeen huoli korviketta, joten ajattelin imettää vielä pari kuukautta kunnes siirtyy tavalliseen lehmänmaitoon.

Mä lopetin samoihin aikoihin imetyksen, meillä tosin tilanne oli hieman eri kun ei enää öisin syönyt. Jätin aina yhden kerran pois viikossa, hyvin meni eikä maito pakkautunut rintoihin. Poikakin suhtautui asiaan hyvin (oli kyllä tottunut juomaan korviketta pullosta mikä toki helpotti asiaa).

Viime yönä jätettiin nyt yötissittelyt väliin ja samalla opetetaan nukahtamaan itse omaan sänkyyn.. Hyvin se yö meni vaikka pelkäsin koko yön yhtämittasta huutoa :D Onneks sai vähän untakin. Muutaman kerran heräsi itkemään mutta suhteellisen nopeasti kuitenkin rauhoittuikin. Montakos yötä muilla on mennyt, että vauva on lopulta nukkunut kokonaisia öitä? :)

Miksi olet päättänyt lopettaa imetyken? Hyvä olisi antaa maitoa jos sitä tulee. Se on terveellistä ja imetystä suositellaan kaksivuotiaaksi asti, joka on luonnollinen vieroittumisikä eli silloin lapsi ei itsekään enää välttämättä tahdo jatkaa imetystä. itse olen vähentänyt imetystä antamalla enemmän korvikemaitoa kun vauvalla on jano ja se on vähentänyt maidon tuotantoano kun imetyskerrat vähenevät. Edelleen imetän päivisin ja öisin, jos vauvalla on nälkä tai tarvitsee läheisyyttä. Vauvani pari kuukautta vanhempi kuin sulla.

[QUOTE="Vieras";28455829]Miksi olet päättänyt lopettaa imetyken? Hyvä olisi antaa maitoa jos sitä tulee. Se on terveellistä ja imetystä suositellaan kaksivuotiaaksi asti, joka on luonnollinen vieroittumisikä eli silloin lapsi ei itsekään enää välttämättä tahdo jatkaa imetystä. itse olen vähentänyt imetystä antamalla enemmän korvikemaitoa kun vauvalla on jano ja se on vähentänyt maidon tuotantoano kun imetyskerrat vähenevät. Edelleen imetän päivisin ja öisin, jos vauvalla on nälkä tai tarvitsee läheisyyttä. Vauvani pari kuukautta vanhempi kuin sulla.[/QUOTE]

Eiköhän jokaisella äidillä ole lupa päättää, milloin lopettaa imetyksen.

[QUOTE="Vieras";28455829]Miksi olet päättänyt lopettaa imetyken? Hyvä olisi antaa maitoa jos sitä tulee. Se on terveellistä ja imetystä suositellaan kaksivuotiaaksi asti, joka on luonnollinen vieroittumisikä eli silloin lapsi ei itsekään enää välttämättä tahdo jatkaa imetystä. itse olen vähentänyt imetystä antamalla enemmän korvikemaitoa kun vauvalla on jano ja se on vähentänyt maidon tuotantoano kun imetyskerrat vähenevät. Edelleen imetän päivisin ja öisin, jos vauvalla on nälkä tai tarvitsee läheisyyttä. Vauvani pari kuukautta vanhempi kuin sulla.[/QUOTE]

Itsekkäistä syistä. Esikoista imetin vuoden ikään asti eli siihen, kun sai aloittaa lehmänmaidon. Olin suunnitellut lopettavani nytkin viimeistään vuoden ikäisenä mutta nyt on alkanut tuntua, että taidan tehdä sen aiemmin.
Imettäminen ei ole koskaan ollut mulle mukavaa, teen sen enemmänkin pakosta sillä tunnen myös, että ihan vastasyntynyttä on hyvä imettää, kun sitä maitoa kerran tulee. Nyt kun vauva kasvaa isommaksi, en enää koe pahana pelkän korvikemaidon antamista. Ei mulla musta sen kummempia syitä tartte olla, koen sen vaan paremmaksi vaihtoehdoksi. Lapsi voi hyvin, oli syöttötapa kumpi vaan. :)

• Tykkää
Reactions: Doves
mä jätin ensin päiväsyötöt pois kun kumminkin söi ja joi päivällä jo muuta,siinä 8kk paikkeilla.Yöllä heräsi yhdesti(siinä viiden maissa)maidolle,nostin vauvan viereeni tuolloin ja jatkoin unia,muksu söi aikansa ja muutaman tunnin päästä noustiin aamupalalle.Tyttö lopetti yösyömisen itse,eräänä aamuna ei sitten halunnutkaan enää maitoa rinnasta.Ei huutoa,ei itkua,tosi kivuttomasti kävi.

Yhteistyössä