Imettäjät- kokemusta tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Onko muilla imettäjille kokemusta jatkuvasta tiehyttukoksesta? Mulla toisessa rinnassa kipeä tukos jatkuvasti. Pienenee kun vauva syö ja kasvaa taas imetysten välissä. Mies imi kerran rinnan tyhjäksi, mutta tukos tuli heti takaisin. Onkohan tuo ikuisesti tuossa rinnassa? En haluais pumppailla rintaa tyhjäksi kun tämä kipeä rinta tuottaa muutenkin enemmän maitoa kuin toinen rinta. Ei ole rintatulehdusta.

Apuja? Tai edes kokemuksia, että imetys ei lopu vaikka tukos rinnassa olisi jatkuvasti.

Ok, eli ei enää mikään vastasyntynyt, jolloin ainakin itselläni on ollut helposti tuollaista silloin, kun on ollut vähänkään pitempi tauko imetyksessä.

Täällä on hyviä ihan käytännönvinkkejä:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=118

Luultavammin lapsi imee väärin, koska ilmeisesti se ei tyhjene kunnolla lapsen kanssa. Muuten tuskin menisi jatkuvasti noin tukkoon.

Kokeile erilaisia imetysasentoja, ja imetä rinnasta useammin. Älä vedä sitä ihan loppuun asti, niin ei maidontulo lisäänny radikaalisesti.

syödään sängyllä pötkötellen, mikään muu asento ei tunnu luontevalta eikä vauvakaan rentoudu syödessään esim. sylissä.

onko kellään ollut tämmöistä pitempään? tämä alkoi viikko sitten...

ja pidä siinä kuumaa kaurapussia vaikka.Hiero imettäessä.ja vaihda asentoja todellakin.Jos on kovasti kipee,ota 400 mg buranaa kolme päivää.Aamulla ja illalla.
VÄhentää tulehdusta.

Mulla oli toinen tisu huonompi ns.
Siitä loppui maidontulokin ja koko imetys oli takkuisempaa.Mut toisesta imetin sitten 4 kk vielä vaikka toisesta ei tullut.Mulla vasen oli luottotissi!!
;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
syödään sängyllä pötkötellen, mikään muu asento ei tunnu luontevalta eikä vauvakaan rentoudu syödessään esim. sylissä.

onko kellään ollut tämmöistä pitempään? tämä alkoi viikko sitten...

Sattuuko imettäminen? Kuinka pitkät välit imetyksessä on? Käytätkö rintapumppua kun alkaa sattua? En suosittele miehen käyttämistä tyhjentämiseen, koska se imuote on varmaan liian samanlainen kuin vauvalla ja keho tulkitsee jokaisen imetyksen niin, että rintojen tarvitsee erittää lisää maitoa. Ja jos pahasti tukkeutuu niin, että rintatulehdus uhkaa, suihkuttele lämpimällä vedellä suihkussa, juo vaikkapa kotikaljaa, käytä maitorahkaa ja keräkaalinlehtiä.

Mä imetin kontilaan vauvan yläpuolella ja hieroskelin rintaa tyhjäksi ongelmakohdasta. Mulla tuli pahkuroita jos imetti aina samassa asennossa.

Mutta tietty tää neuvo ei auta jos vauva ei usostu syömään mistää ihmeasennosta:(....

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
siis kontillani eli konttausasennossa:D

Mie oon kerran imettäny kaksosia samassa asennossa. :D Oli selkä kipeänä, enkä halunnut imettää istuma-asennossa. Kahta ekaa kun totuin imettämään maate, tuli selkä nopeasti kipeäksi, kun kahta imetin istuessani.

Enää ei imettäminen satu, aluksi sattui kun tuo tukos tuli. Nyt tukos on kipeä kun painelen rintaa ja välillä sitä jomottelee. En pumppaa ettei maidontuotanto lisäänny. Imetysvälit on muutamia tunteja yöllä noin 4h. Tyttö kyllä syö nykyisin tosi nopsaan, että rinnassa saattaa olla "ylituotantoa".

Mikä niiden kaalinlehtien idea on? Se kyllä helpottaa rinnan kipua kun laittaa liiviin, mutta ei kai se lisää maidontuotantoa?

Enää ei imettäminen satu, aluksi sattui kun tuo tukos tuli. Nyt tukos on kipeä kun painelen rintaa ja välillä sitä jomottelee. En pumppaa ettei maidontuotanto lisäänny. Imetysvälit on muutamia tunteja yöllä noin 4h. Tyttö kyllä syö nykyisin tosi nopsaan, että rinnassa saattaa olla "ylituotantoa".

Mikä niiden kaalinlehtien idea on? Se kyllä helpottaa rinnan kipua kun laittaa liiviin, mutta ei kai se lisää maidontuotantoa?

Helpottavat kipua vaan lehdet. Kotikalja sen sijaan voi lisätä maidontuloa(tosin jotkut ovat sitä mieltä, että ei lisää).

Mihin kohtaan se tukos tulee, tuonne "kainalon" kohdallekko? Ota vauva semmoseen asentoon et leuka imee sinne suuntaan missä tukos on, niin pitäs aueta. Kaalinlehti vähentää myös turvotusta mut sitä sulle tuskin on jos vauvakin on jo 4kk. Ja tietty se et rinta saa tavallaan "selkäänsä" joka kerta kun tulee tiehyttukos tai tulehdus niin se kohta on herkempi sitten reagoimaan. Mä sain esikon aikana tulehduksen tiettyyn kohtaan vasemmas rinnas ja se sama kohta reagoi jokaisen 3 muunkin kohdalla tekemällä tulehduksen.

Aukaisee tukoksia. Saattaa väliaikaisesti myös lisätä maidontuloa, ellen väärin muista.

Mulla ollut tuossa iässä vielä sitä ongelmaa, ettei lapsi ole syönyt tarpeeksi pitkään, mutta sitten on kyllä syönytkin pian uudelleen. Mun ehdotus on se, että käytät pumppua välillä tai lypsät käsin heti, kun alkaa tuntua inhottavalta imetysten välillä. Se ei lisää maidontuloa samalla tavalla, kuin imettäessä, koska keho tunnistaa sen muuksi, kuin imetykseksi. Rintatulehdus on todella inhottava, se on mulla ollut kahdesti ja ekalla kerralla kuume nousi aika korkeaksi ja palelin vaikka oli muutama peitto päällä.

Tukko tulee kainalon vastaiselle puolelle, jos rinta halkaistaisiin pystyssä nänni kohdalta niin nännistä toista rintaa kohden on se alue jossa tukos on.

En saa pumpattua tai lypsettyä kuin ihan vähän, en heru kunnolla kuin vauvalle. Mun on vissiin jatkettava niin kuin tähänkin asti, eli yritettävä jaksaa... ja toivottava ettei pahene rintatulehdukseksi. Harmi vaan kun tämä kipeä rinta tuottaa enemmän maitoa ja tuntuu, että toinen rinta varmaan kohta tyrehtyy ja se siis olisi ihana kivuton terve rinta!