Iltasanomien Ulla Appelsin hyökkää Krista Kososen kimppuun IS:n etusivulla.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaalit2015
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muistan kun oli pressavaalit ja kyllä sai miettiä uskaltaako Helsingin kaduilla kulkea vaikka Niinistö pinssi takissa. Niinistö oli saatanasta ja Haavisto se kaikkien "suvaitsevaisten" ihmisten valinta.

Sama juttu nyt, äänestin perussuomalaisia mutta sitä ei saisi muka jostain syystä sanoa ääneen.

Minunkin mielestä nää suvaitsevaiset vihreet taitaa olla niitä pahimpia jotka ei hyväksy erilaisuutta, paitsi jos puhe on homoudesta ja kaikki pakolaiset tänne heti.

Ja aivan varmasti monet Helsingissä kasvaneet ja asuneet elävät kuplassa, ja varsinkin 25-40 vuotiaat periaatteella minäminäminä.
 
Eihän Krista edes tiedä, mitä PS edustaa. Hänellä on vain pelkkiä oletuksia perussuomalaisten kannattajista. Maailma voisi avautua Kristallekin vähän paremmin, jos tutustuisi muutamaan tavalliseen mukavaan ihmiseen, joka on äänestänyt perussuomalaisia.

Se, mitä perussuomalaiset poliittisena puolueena edustaa, selviää parhaiten tutustumalla puolueohjelmaan. Ei siis tarvitse tutustua perussuomalaisten kannattajiin - jotka eivät välttämättä itse ole edes lukeneet puolueensapuolueohjelmaa, koska aika moni ei jaksa sitä tehdä. Perussuomalaisten kannattaja voi olla ihan mukava naapuri tai kiva mammakaveri, mutta kyllä hän varmasti alkaa tuntua vähemmän mukavalta, jos on samaa mieltä vaikka Pentti Oinosen homo-lausuntojen kanssa. Ja vaikka perussuomalaisten kannattaja olisi miten kiva, sympaattinen ja ties mitä, niin ei se sitä muuta, ettei perussuomalaiset puolueena miellytä ihmistä, joka pitää kulttuuria ja ihmisoikeuksia arvossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30792276:
Se, mitä perussuomalaiset poliittisena puolueena edustaa, selviää parhaiten tutustumalla puolueohjelmaan. Ei siis tarvitse tutustua perussuomalaisten kannattajiin - jotka eivät välttämättä itse ole edes lukeneet puolueensapuolueohjelmaa, koska aika moni ei jaksa sitä tehdä. Perussuomalaisten kannattaja voi olla ihan mukava naapuri tai kiva mammakaveri, mutta kyllä hän varmasti alkaa tuntua vähemmän mukavalta, jos on samaa mieltä vaikka Pentti Oinosen homo-lausuntojen kanssa. Ja vaikka perussuomalaisten kannattaja olisi miten kiva, sympaattinen ja ties mitä, niin ei se sitä muuta, ettei perussuomalaiset puolueena miellytä ihmistä, joka pitää kulttuuria ja ihmisoikeuksia arvossa.

Voihan nenä mitä sontaa.:D
 
[QUOTE="mei";30792197]Osuva kirjoitus. En äänestänyt persuja. Puolueen linjaukset ei iskenyt kaikilta osin. Mun äänestyskäyttäytymiseen ei vaikutat jotku yksilöt. Onha noita muitakin huutelijoita, ihan joka puolueessa ollut. Jos joku nyt sattuu yhtään historiaa muisteleen....

Mutta jotka oikeasti ton kolmunin luki, löytää sieltä myös toisenkin teatteripiirin huutelijan joka on nostattanut edustamansa joukon "muiden yläpuolelle". Siksi minuakin ihmetyttää, kuinka joku/jotkut näin tekee? Millä mandaatilla nämä kehä 3:sen sisällä olevat pitävät itseään parempina kuin vaikkapa siskoani perheineen. He sentää viljelevät maata, kasvattavat luomuperäistä ruokaa. Pahan kriisin tullessa, kummasta on hyötyä. Näyttelevästä älymmystöstä - vai niistä jotka kykenevät konkreettisesti tuottamaan ruokaa, myös muille kuin itselleen?

Ei, heillä ei ole tilan hoidon ohella aikaa tutustua korkeakulttuuriin. Ei heillä ei ole aikaa istua kuppilassa ja trendikäästi keskustella päivän polttavista aiheista. Tai kirjallisuuden suurmiehien kannanotoista. Heidän pakko lapioida paskaa jotta ihmiset saavat "trendikästä" kotimaista, lähellä tuotettua luomuruokaa.

Tai miten se aitotyöläinen. Kaupungin hommiin palkattu henkilö - joita pääsääntöisesti aina psrjataan tyhmiksi ja laiskoiksi. Se henkilö jonka päivittäisenä tehtävän on varmistaa että kunnan vesijohtovesi on puhdasta ja laadukasta, jotta jikainen meistä voi sitä yhdellä ranneliikkeellä valuttaa kodissa ja jouda ilman pelkoa että sairastuu. Kriisissä kumpaa me tarvitsemme. Puhdasta vettä. Vai kenties korkeakulttuuria edustavaa älymystöä?[/QUOTE]

Siis mitä tarkoitat - että maanviljelijällä ei voi harrastaa kulttuuria tai keskustella ajankohtaisista asioista? Onko hänellä ollenkaan sitten aikaa ajatella? Jos ei, niin miksi hänellä pitää olla edelleen äänioikeus?

Oikeasti, tuo lihavoitu kohta tekstissäsi osoittaa melkoista halveksuntaa kyseistä ammattikuntaa kohtaan. Pidät heitä liian tyhminä, jotta he voisivat olla kykeneviä muuhun kuin mainitsemaasi paskan lapioimiseen.

Kyllä ainakin mun maailmankuvassa minkä tahansa työn tekijä voi olla kiinnostunut kulttuurista - ja näin onkin, tunnen paljon kulttuuria harrastavia duunariammateissa toimivia ihmisiä. Ja kyllä siitä maailmanmenosta voi trendikuppiloiden ohessa keskustella vaikka heinätöiden jälkeen saunassa. Ajattelu on ilmaista ja se ei katso aikaa eikä paikkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voihan nenä;30792284:
Voihan nenä mitä sontaa.:D

Niin se kuitenkin on. Mielipide perussuomalaisista puolueena kannattaa muodostaa puolueohjelman ja perussuomalaisissa vaikuttavien poliitikkojen perusteella. Ihan sama juttu muiden puolueiden kohdalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30792286:
Siis mitä tarkoitat - että maanviljelijällä ei voi harrastaa kulttuuria tai keskustella ajankohtaisista asioista? Onko hänellä ollenkaan sitten aikaa ajatella? Jos ei, niin miksi hänellä pitää olla edelleen äänioikeus?

Oikeasti, tuo lihavoitu kohta tekstissäsi osoittaa melkoista halveksuntaa kyseistä ammattikuntaa kohtaan. Pidät heitä liian tyhminä, jotta he voisivat olla kykeneviä muuhun kuin mainitsemaasi paskan lapioimiseen.

Kyllä ainakin mun maailmankuvassa minkä tahansa työn tekijä voi olla kiinnostunut kulttuurista - ja näin onkin, tunnen paljon kulttuuria harrastavia duunariammateissa toimivia ihmisiä. Ja kyllä siitä maailmanmenosta voi trendikuppiloiden ohessa keskustella vaikka heinätöiden jälkeen saunassa. Ajattelu on ilmaista ja se ei katso aikaa eikä paikkaa.
Jep -nyt juuri täytyy sanoa että eipä taida sinulla olla tietoa ko. ammatin rankkuudesa tai työpäivien pituudesta. Kyse ei missään tapauksessa ole siitä että olisivat jotenkin "tyhmiä", kuten taisin mainita, puhuin mm. siskostani.

Minä olen heidän työtään seurannut siitä asti kun siskoni tuohon miehensä kanssa lähti. Perustyön lisäksi, jotta pärjätään on tehtävä muutakin. Siskoni mies mm. urakoi muille tilallisille, tekee teiden kunnostustöitä, auraa lumia etc. Eli se päivä heillä alkaa (myös lypsykarjaa, mutta pääpaino luomuviljelyssä) klo 6.00 navetassa ja pahimmillan tuo siskon mies on vielä hommissaan klo 22.00- Kerro siis minulle, missä tuossa on aikaa "korkeakultuurin " harrastamiselle, muulla tasolla kuin satunnaisesti? Siskoni hoitaa viljelypuolta ja elikoitakin, lapsien lomassa...ja myös hoitaa tilan kirjanpidon.

Vai että heinätöiden lomasa jutellaa. JEP JEP. Millos viimeksi olit heinätöissä?? ;) Saunassa? Okei kenen kanssa? Siskoniko lastensa kanssa, kun isäntä on yötä myöten usein töissä? Joskin täytyy myöntää että kovin romanttinen kuva on tuosta työstä sulla =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30792286:
Siis mitä tarkoitat - että maanviljelijällä ei voi harrastaa kulttuuria tai keskustella ajankohtaisista asioista? Onko hänellä ollenkaan sitten aikaa ajatella? Jos ei, niin miksi hänellä pitää olla edelleen äänioikeus?

Oikeasti, tuo lihavoitu kohta tekstissäsi osoittaa melkoista halveksuntaa kyseistä ammattikuntaa kohtaan. Pidät heitä liian tyhminä, jotta he voisivat olla kykeneviä muuhun kuin mainitsemaasi paskan lapioimiseen.

Kyllä ainakin mun maailmankuvassa minkä tahansa työn tekijä voi olla kiinnostunut kulttuurista - ja näin onkin, tunnen paljon kulttuuria harrastavia duunariammateissa toimivia ihmisiä. Ja kyllä siitä maailmanmenosta voi trendikuppiloiden ohessa keskustella vaikka heinätöiden jälkeen saunassa. Ajattelu on ilmaista ja se ei katso aikaa eikä paikkaa.

Ja kyllä - ajattelulle on aikaa. Työn ohessa. Mutta ajattelu kiinnittyy aivan muihin seikkoihin kuin näiden "itseään älymystönä"pitävien, korkeakultuuria edustavien ajatuset. Ne ajatukset perustuvat siihen kuinka selvitä seuraavasta vuodesta, kuinka varmistella oma osuutensa markkinoilla, mistä rahaa tilan pakollisiin investointeihin, mihin kannattaa sijoittaa jotta takaa oman tulevaisuuden, ja varsinkin miten käy sen suomen jota itse edustaa...
 
[QUOTE="mei";30792300]Jep -nyt juuri täytyy sanoa että eipä taida sinulla olla tietoa ko. ammatin rankkuudesa tai työpäivien pituudesta. Kyse ei missään tapauksessa ole siitä että olisivat jotenkin "tyhmiä", kuten taisin mainita, puhuin mm. siskostani.

Minä olen heidän työtään seurannut siitä asti kun siskoni tuohon miehensä kanssa lähti. Perustyön lisäksi, jotta pärjätään on tehtävä muutakin. Siskoni mies mm. urakoi muille tilallisille, tekee teiden kunnostustöitä, auraa lumia etc. Eli se päivä heillä alkaa (myös lypsykarjaa, mutta pääpaino luomuviljelyssä) klo 6.00 navetassa ja pahimmillan tuo siskon mies on vielä hommissaan klo 22.00- Kerro siis minulle, missä tuossa on aikaa "korkeakultuurin " harrastamiselle, muulla tasolla kuin satunnaisesti? Siskoni hoitaa viljelypuolta ja elikoitakin, lapsien lomassa...ja myös hoitaa tilan kirjanpidon.

Vai että heinätöiden lomasa jutellaa. JEP JEP. Millos viimeksi olit heinätöissä?? ;) Saunassa? Okei kenen kanssa? Siskoniko lastensa kanssa, kun isäntä on yötä myöten usein töissä? Joskin täytyy myöntää että kovin romanttinen kuva on tuosta työstä sulla =)[/QUOTE]

Mörköäiti elää viherpunikkikuplassa.
 
[QUOTE="mei";30792300]Jep -nyt juuri täytyy sanoa että eipä taida sinulla olla tietoa ko. ammatin rankkuudesa tai työpäivien pituudesta. Kyse ei missään tapauksessa ole siitä että olisivat jotenkin "tyhmiä", kuten taisin mainita, puhuin mm. siskostani.

Minä olen heidän työtään seurannut siitä asti kun siskoni tuohon miehensä kanssa lähti. Perustyön lisäksi, jotta pärjätään on tehtävä muutakin. Siskoni mies mm. urakoi muille tilallisille, tekee teiden kunnostustöitä, auraa lumia etc. Eli se päivä heillä alkaa (myös lypsykarjaa, mutta pääpaino luomuviljelyssä) klo 6.00 navetassa ja pahimmillan tuo siskon mies on vielä hommissaan klo 22.00- Kerro siis minulle, missä tuossa on aikaa "korkeakultuurin " harrastamiselle, muulla tasolla kuin satunnaisesti? Siskoni hoitaa viljelypuolta ja elikoitakin, lapsien lomassa...ja myös hoitaa tilan kirjanpidon.

Vai että heinätöiden lomasa jutellaa. JEP JEP. Millos viimeksi olit heinätöissä?? ;) Saunassa? Okei kenen kanssa? Siskoniko lastensa kanssa, kun isäntä on yötä myöten usein töissä? Joskin täytyy myöntää että kovin romanttinen kuva on tuosta työstä sulla =)[/QUOTE]

Jos heillä ei ole aikaa ajatella mitään yhteiskunnallisia asioita, niin kävivätkö kuitenkin äänestämässä ja millä perusteella tekivät valintansa?

Kirjoitin kiireessä ja myönnetään, että heinätyöesimerkki oli varmaan tyhmä. Tosin olen kyllä lapsena ollut heinätöissä sukulaisten pellolla, mutta onhan se tottakai eri asia. Saunakin oli vain yksi esimerkki. Ja voi sitä keskustelua itsensäkin kanssa käydä. Tai silloin harvoin jonkun kanssa, kun tapaa edes jonkun aikuisen. Eikä se korkeakulttuurin harrastaminen sitä tarkoita, että kaikki päivät on kyllästetty ooppera- ja teatterikäynneillä, maailmankirjallisuuden klassikoilla jne. Aina ei ehdi eikä jaksa eikä toki kaikki taiteenlajit kiinnosta kaikkia kulttuuri-ihmisiäkään. Arvostaa voi silti taidetta ja kulttuuria ja harrastaa silloin, kun ehtii ja voi. Tai vaikka ei itse harrastaisikaan, voi kuitenkin ymmärtää, että kulttuuri on silti yhteiskunnassa tärkeä.

Vähän samalla lailla kuin terve ihminen voi ymmärtää, miksi esteettömyys on tärkeä asia, vaikkei se itseä koskettaisikaan. Sitä on sivistys - että ymmärtää maailmaa vähän laajemmin kuin vain omien ympyröidensä sisällä.
 
[QUOTE="mei";30792307]Ja kyllä - ajattelulle on aikaa. Työn ohessa. Mutta ajattelu kiinnittyy aivan muihin seikkoihin kuin näiden "itseään älymystönä"pitävien, korkeakultuuria edustavien ajatuset. Ne ajatukset perustuvat siihen kuinka selvitä seuraavasta vuodesta, kuinka varmistella oma osuutensa markkinoilla, mistä rahaa tilan pakollisiin investointeihin, mihin kannattaa sijoittaa jotta takaa oman tulevaisuuden, ja varsinkin miten käy sen suomen jota itse edustaa...[/QUOTE]

Nuo "mistä toimeentulo ja rahoitus" ovat ihan tuttuja ajatuksia monen kulttuurialan ihmisenkin arjessa. Aika moni on freelancer, jonka toimeentulo on epävarmaa.

Ja ei tietenkään kaikkien tarvitse olla kiinnostunut kulttuurista sinsänä. Mutta voi silti ymmärtää sen, miksi myös kulttuuri on yhteiskunnassa tärkeä.
 
[QUOTE="mei";30792307]Ja kyllä - ajattelulle on aikaa. Työn ohessa. Mutta ajattelu kiinnittyy aivan muihin seikkoihin kuin näiden "itseään älymystönä"pitävien, korkeakultuuria edustavien ajatuset. Ne ajatukset perustuvat siihen kuinka selvitä seuraavasta vuodesta, kuinka varmistella oma osuutensa markkinoilla, mistä rahaa tilan pakollisiin investointeihin, mihin kannattaa sijoittaa jotta takaa oman tulevaisuuden, ja varsinkin miten käy sen suomen jota itse edustaa...[/QUOTE]

Ihanko oikeasti kuvittelet että kulttuurityöläiset tosissaan vain lipittelevät punaviinia ja naureskelevat jonninjoutavia kantakuppiloissa? Suurin osa on kuitenkin itse itsensä työllistäviä, joten se jatkuva työhaku/markkinointi/taitojensa päivittäminen jne on ihan arkipäivää, niin kuin kaikille muillekin.
Fiksu ihminen ymmärtää, että mikään ei ole mustavalkoista. Minusta Kososen töksäytys on nostettu aivan naurettaviin mittasuhteisiin ja Appelsinin hyökkäys on lähinnä surullinen. Itse olen hyväksynyt jo sen, että minun Suomeani en varmaan koskaan saa, sekulaarista, älykästä, kansainvälistä ja välittävää. Sehän olis utopiaa vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30792317:
Nuo "mistä toimeentulo ja rahoitus" ovat ihan tuttuja ajatuksia monen kulttuurialan ihmisenkin arjessa. Aika moni on freelancer, jonka toimeentulo on epävarmaa.

Ja ei tietenkään kaikkien tarvitse olla kiinnostunut kulttuurista sinsänä. Mutta voi silti ymmärtää sen, miksi myös kulttuuri on yhteiskunnassa tärkeä.

Esimerkkinäni käyttämä siskon perhe - ei he eivät pidä kulttuuria sinällään turhana (tosin ihan varmasti ovat sitä mieltä että guggenheimia merkityksellisempää olisi laitta raha kotimaisen ruuan tuotannon tukemiseen - ruoka, laadukas ruoka, koskettaa kaikkia suomessa. Guggenheim vaan pientä väehmmistöä). Tarvitaan leipää - ja sirkushuveja.

Aikaa ajatella,sitä on. Ja sitä tehdään. Mutta katsontakanta on täysin toisenlainen. Periaatteessa siis nämä maatyöläiset voisivat nostaa itsensä "ylimmistöön" ihan siinä missä tämä teateriväki nyt teki. HE kyllä ajattelevat ja paljon. Ja mielestäni oikeutetummin voisivat pitää itseään maan kermana. Mutta he eivät sitä tee. Miksi? Koska he osaavat ajatella, ja tietävät että itsensä kohottaminen toisten yläpuolelle on äärimmäisen typerää, jopa lapsellista.

(Ymmärtävät tämän ilman kirjojakin...joita heillä ei tosiaan ole aikaa päivät päästään lueskella ja pohdiskella ;) kun tekevät sitä oikeaa työtä. tai konkreettista...noin karriokoiden ilmaistuna.)
 
Perussuomalaisten vaaliohjelmassa ei sanottu sanaakaan kulttuurista ja taiteesta. Kun he edellisessä vaaliohjelmassaan sen mainitsivat, siinä puhuttiin jostakin sibeliuksista ja edelfelteistä. Nyt itketään, miten suvaitsematonta kulttuuriväki on, kun ei koe persuja omaksi puolueekseen tai persu-suomea omakseen.

Otetaan ajatusleikki. Meillä on ay-aktiivi, joka äänestää itsestään selvästi SDP:tä. Sitten markkinoille pölähtää joku puolue x, joka ajaa ihan toista agendaa. Mutta puolue x ilmoittaa, että itse asiassa viisipäiväinen työviikko on oikeastaan ihan hyvä juttu. Pitäisikö demarin hyppiä ilosta ja äänestää ko. puoluetta, kun tämä kannattaa jotakin vuosikymmenien takaista ay-uudistusta? Tai pitäisikö vihreiden riemastua, jos puolue x toteaa lyijyn olevan paha asia bensiinissä ja vaarallista hermostolle? No ei tasan.

Kosonen sanoi itsestäänselvän asian, jonka voi todeta jo vaaliohjelmia vertailemalla. Persut ei ole kulttuuriväen puolue eikä aja kulttuuriväen asiaa. Tosin oli tahditonta sanoa se heti vaalien jälkeen, kun kaikkien pitäisi hymistä konsensusta ja vannoa yhteistyön ja Suomen nousun nimeen.

Meillä on erilaisia ihmisiä, ja siksi meillä on erilaisia puolueitakin.
 
[QUOTE="siiri";30792337]Ihanko oikeasti kuvittelet että kulttuurityöläiset tosissaan vain lipittelevät punaviinia ja naureskelevat jonninjoutavia kantakuppiloissa? Suurin osa on kuitenkin itse itsensä työllistäviä, joten se jatkuva työhaku/markkinointi/taitojensa päivittäminen jne on ihan arkipäivää, niin kuin kaikille muillekin.
Fiksu ihminen ymmärtää, että mikään ei ole mustavalkoista. Minusta Kososen töksäytys on nostettu aivan naurettaviin mittasuhteisiin ja Appelsinin hyökkäys on lähinnä surullinen. Itse olen hyväksynyt jo sen, että minun Suomeani en varmaan koskaan saa, sekulaarista, älykästä, kansainvälistä ja välittävää. Sehän olis utopiaa vaan.[/QUOTE]

Pakkohan sitä aikaa on olla kun ei se tieto itsestään kaikesta heidän ylistämästään kirjallisuudesta päähän siirry. Sitä en kiellä etteikö hekin olisi epävarmassa asemassa työssää, hui sen eteen joutuu tekemään ponnisteluja.

Minun suomeni on puhdas maa, jossa saa syödä kotimaassa tuotettua ruokaa, juodaan puhdasta vettä ja hengitetään puhdasta ilmaa. Kansainvälisyyttä suomessani on se että olemme omana itsenä, suomalaisina, maailman kansalaisia. Emme nyöristelijöin ja muiden maiden tapojen kopioita. Olen kiertänyt maailmaa työni puolesta ja asunut useissa eri maissa. On hienoa miten monessa maassa oikeasti arvostetaan oman maa kultuuria, oman maan perimää. Siitä ollaan ylpeitä. Se jos mikä on minun kansainvälisyyttä Ei sulatusuuni, josta suomalaisista osa haaveilee. Ei se sulatusuuni jossa koko maailman väestöstä tarvii tehdä yhtä samaa massaa. Todellisuutta on se että kaikki kultuurit ei toisiaan kohtaa. EI tarvitsekaan. Kukin alue olkoon omanlaisensa. Kun vaan ihmisien oikeusksia kunnioitettaisiin niissäkin maissa.

Me voimme toki ottaa linjan jossa pokkuroimme muille maille. No se tekee meistä narrin. Ei kansainvälistä valtiota.
 
Minusta kirjoitus oli hyvä.

Ps. Mistä lähtien on ollut kunnia-asia kuuluttaa omaa kapeaa maailmankuvaansa? "Minä tunnen vain ihmisiä omasta viiteryhmästäni!" No jee. Minä ainakin tunnen kokoomusta, perussuomalaisia, keskustaa, kd:tä, vihreitä ja vasemmistoliittoa äänestäneitä sekä myös äänestämättä jättäneitä. Kaikkia heitä arvostan ihmisinä, heidän poliittisista näkemyksistään huolimatta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Perussuomalaisten vaaliohjelmassa ei sanottu sanaakaan kulttuurista ja taiteesta. Kun he edellisessä vaaliohjelmassaan sen mainitsivat, siinä puhuttiin jostakin sibeliuksista ja edelfelteistä. Nyt itketään, miten suvaitsematonta kulttuuriväki on, kun ei koe persuja omaksi puolueekseen tai persu-suomea omakseen.

Otetaan ajatusleikki. Meillä on ay-aktiivi, joka äänestää itsestään selvästi SDP:tä. Sitten markkinoille pölähtää joku puolue x, joka ajaa ihan toista agendaa. Mutta puolue x ilmoittaa, että itse asiassa viisipäiväinen työviikko on oikeastaan ihan hyvä juttu. Pitäisikö demarin hyppiä ilosta ja äänestää ko. puoluetta, kun tämä kannattaa jotakin vuosikymmenien takaista ay-uudistusta? Tai pitäisikö vihreiden riemastua, jos puolue x toteaa lyijyn olevan paha asia bensiinissä ja vaarallista hermostolle? No ei tasan.

Kosonen sanoi itsestäänselvän asian, jonka voi todeta jo vaaliohjelmia vertailemalla. Persut ei ole kulttuuriväen puolue eikä aja kulttuuriväen asiaa. Tosin oli tahditonta sanoa se heti vaalien jälkeen, kun kaikkien pitäisi hymistä konsensusta ja vannoa yhteistyön ja Suomen nousun nimeen.

Meillä on erilaisia ihmisiä, ja siksi meillä on erilaisia puolueitakin.

Tuo kommenttihan oli ennen kaikkea itsekeskeisyyden huipentuma. Siinä kun moni taistelee oman toimeentulonsa parissa, pitäisi tämä "ylemmistö" nostaa ensimmäisenä puolueohjelmaa- VAIKKA edustaa tuntuvaa vähemmistöä Suomessa. Minä, minä, minä.
 
Perussuomalaisten vaaliohjelmassa ei sanottu sanaakaan kulttuurista ja taiteesta. Kun he edellisessä vaaliohjelmassaan sen mainitsivat, siinä puhuttiin jostakin sibeliuksista ja edelfelteistä. Nyt itketään, miten suvaitsematonta kulttuuriväki on, kun ei koe persuja omaksi puolueekseen tai persu-suomea omakseen.

Otetaan ajatusleikki. Meillä on ay-aktiivi, joka äänestää itsestään selvästi SDP:tä. Sitten markkinoille pölähtää joku puolue x, joka ajaa ihan toista agendaa. Mutta puolue x ilmoittaa, että itse asiassa viisipäiväinen työviikko on oikeastaan ihan hyvä juttu. Pitäisikö demarin hyppiä ilosta ja äänestää ko. puoluetta, kun tämä kannattaa jotakin vuosikymmenien takaista ay-uudistusta? Tai pitäisikö vihreiden riemastua, jos puolue x toteaa lyijyn olevan paha asia bensiinissä ja vaarallista hermostolle? No ei tasan.

Kosonen sanoi itsestäänselvän asian, jonka voi todeta jo vaaliohjelmia vertailemalla. Persut ei ole kulttuuriväen puolue eikä aja kulttuuriväen asiaa. Tosin oli tahditonta sanoa se heti vaalien jälkeen, kun kaikkien pitäisi hymistä konsensusta ja vannoa yhteistyön ja Suomen nousun nimeen.

Meillä on erilaisia ihmisiä, ja siksi meillä on erilaisia puolueitakin.

Vaiko persut haisevat kulttuuriväen nenään, niin persujen rahat eivät haise.;)
 
[QUOTE="jeee";30792381]Tuo kommenttihan oli ennen kaikkea itsekeskeisyyden huipentuma. Siinä kun moni taistelee oman toimeentulonsa parissa, pitäisi tämä "ylemmistö" nostaa ensimmäisenä puolueohjelmaa- VAIKKA edustaa tuntuvaa vähemmistöä Suomessa. Minä, minä, minä.[/QUOTE]

Ei tarvitse nostaa ensimmäisenä. Mutta jos esim. vihreiden ja vasemmistoliiton puolueohjelmissa puhutaan taiteesta ja kulttuurista konreettisin parannusehdotuksin (esim. tekijänoikeuslainsäädäntö, joka koskettaa monia taiteentekijöitä) ja perussuomalaiset eivät uhraa asialle sanaakaan, niin onko se jotenkin ihan ihmeellisen käsittämätöntä, että kulttuuriväki äänestää ennemmin vihreitä tai vasemmistoliittoa? Oman toimeentulonsa puolesta se kulttuuriväkikin taistelee, pienyrittäjiä monet.

Itsekeskeinen Kososen kommentti kyllä on, mutta itsekeskeisyyttä riittää Suomessa ja tässä ketjussakin.
 
[QUOTE="mei";30792347]Esimerkkinäni käyttämä siskon perhe - ei he eivät pidä kulttuuria sinällään turhana (tosin ihan varmasti ovat sitä mieltä että guggenheimia merkityksellisempää olisi laitta raha kotimaisen ruuan tuotannon tukemiseen - ruoka, laadukas ruoka, koskettaa kaikkia suomessa. Guggenheim vaan pientä väehmmistöä). Tarvitaan leipää - ja sirkushuveja.

Aikaa ajatella,sitä on. Ja sitä tehdään. Mutta katsontakanta on täysin toisenlainen. Periaatteessa siis nämä maatyöläiset voisivat nostaa itsensä "ylimmistöön" ihan siinä missä tämä teateriväki nyt teki. HE kyllä ajattelevat ja paljon. Ja mielestäni oikeutetummin voisivat pitää itseään maan kermana. Mutta he eivät sitä tee. Miksi? Koska he osaavat ajatella, ja tietävät että itsensä kohottaminen toisten yläpuolelle on äärimmäisen typerää, jopa lapsellista.

(Ymmärtävät tämän ilman kirjojakin...joita heillä ei tosiaan ole aikaa päivät päästään lueskella ja pohdiskella ;) kun tekevät sitä oikeaa työtä. tai konkreettista...noin karriokoiden ilmaistuna.)[/QUOTE]

Aika moni kulttuurialan ihminen nimenomaan vastustaa tuota Guggenheimia - siis nimenomaan ne punavihreät taide- ja kulttuurialan ihmiset.

Minusta tuollainen "maatyöläiset tietävät, että itsen kohottaminen toisten yläpuolelle on typerää ja lapsellista" -tyyppinen jeeustelu on aika älytöntä. Millä perusteella juuri maatyöläiset sen tietävät? Tuo lause on yhtä älytön kuin jos laittaisit maatyöläisten tilalle vaikka savolaiset tai turkulaiset. Eivät maatyöläiset nyt sentään mitään yli-ihmisiä ole - jokaisessa ihmisryhmässä on niitä, jotka näkevät itsensä ja viiteryhmänsä toisten yläpuolella olevina ja vastaavasti niitä, jotka eivät näe. Uskallan lyödä vetoa, että Suomesta löytyy sellainenkin maatyöläinen, joka saattaa tehdä niin. Uskotko?

Ja sitten tämä "oikea ja konkreettinen työ"... Mitähän tuohonkin nyt pitäisi sanoa. Paitsi että hyvin vanhakantainen ajattelu, että vain maaseudun fyysinen työ on "oikeaa työtä" - kun aikoinaan saatiin varsinkin köyhähköt maanviljelijät ajattelemaan noin, he olivat tyytyväisiä osaansa, olivathan he "ainoita oikeaa työtä tekeviä". Just.
 
Minusta kirjoitus oli hyvä.

Ps. Mistä lähtien on ollut kunnia-asia kuuluttaa omaa kapeaa maailmankuvaansa? "Minä tunnen vain ihmisiä omasta viiteryhmästäni!" No jee. Minä ainakin tunnen kokoomusta, perussuomalaisia, keskustaa, kd:tä, vihreitä ja vasemmistoliittoa äänestäneitä sekä myös äänestämättä jättäneitä. Kaikkia heitä arvostan ihmisinä, heidän poliittisista näkemyksistään huolimatta.

Veit sanat suustani. Itse olen ylpeä siitä että tunnen kanssa kaikkien näiden puoluekantojen äänestäjiä. Se jos mikä on opettanut näkemään asioita eri perspektiiveistä, varsin avoimesti.

Siksi tuohduin (niin turhaa ajan hukkaa mutta kuitenkin) tuosta kirjoituksesta/näyttelijä väen kannanotoista yleensä. Pidetään itseä älymystönä ja samaan hengenvetoon kerrotaan ettei edes tunneta jonkun tietyn ajattelukannan edustajia. Mitäs "älykästä" tuossa sitten on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30792398:
Aika moni kulttuurialan ihminen nimenomaan vastustaa tuota Guggenheimia - siis nimenomaan ne punavihreät taide- ja kulttuurialan ihmiset.

Minusta tuollainen "maatyöläiset tietävät, että itsen kohottaminen toisten yläpuolelle on typerää ja lapsellista" -tyyppinen jeeustelu on aika älytöntä. Millä perusteella juuri maatyöläiset sen tietävät? Tuo lause on yhtä älytön kuin jos laittaisit maatyöläisten tilalle vaikka savolaiset tai turkulaiset. Eivät maatyöläiset nyt sentään mitään yli-ihmisiä ole - jokaisessa ihmisryhmässä on niitä, jotka näkevät itsensä ja viiteryhmänsä toisten yläpuolella olevina ja vastaavasti niitä, jotka eivät näe. Uskallan lyödä vetoa, että Suomesta löytyy sellainenkin maatyöläinen, joka saattaa tehdä niin. Uskotko?

Ja sitten tämä "oikea ja konkreettinen työ"... Mitähän tuohonkin nyt pitäisi sanoa. Paitsi että hyvin vanhakantainen ajattelu, että vain maaseudun fyysinen työ on "oikeaa työtä" - kun aikoinaan saatiin varsinkin köyhähköt maanviljelijät ajattelemaan noin, he olivat tyytyväisiä osaansa, olivathan he "ainoita oikeaa työtä tekeviä". Just.
Hellantuutelis sentään. Mutta kun heistä iso osa tietää vaan tuon. Toisin kuin nämä julkitulleet näyttämötaiteen edustajat. Joo, jos joku maatiaistollo ;) tulisi ja kommentoisi kuin Kosonen, eipä häntä kukaan puolustaisi ;) Mutta auta armias kun kyse on tästä äymystöstä, on heillä oikeus kohota muiden yläpuolelle.

Jokaisessa kastissa on kuplassa eläviä. On ollut aina, ja tulee aina olemaan. SIKSI heidät tulee myös kirjaimellisesti palauttaa maan pinnalle jos kovin ääneen alkavat latteuksiaan ladella. Sen Appelsin tekin. Oivasti. Uskon että Kosonen ja kumppanit ovat tämänjälkeen karven nöyrempiä.

Ja mitä oikeaan työtön tulee. Fiksumpi ehkä ymmärtää että oikea työ ei ole pelkää ruumiillista työtä. Mutta se on yhteisen edun eteentekemistä. Ei tukiasilla loisimista, mitä myöskin moni täällä suomessa harrastelee. Kaikessa viisaudessaan ;)
 
Vimoinen kommentti - tai täsmennys; Luojan kiitos tiedän että kaikki näyttämötaiteen edustajat eivät edusta Kososta kumppaneineen. Uskon ja toivon että enemistö heistä tietää mitä Suomessa oikeasti tapahtuu, kehäteiden ulkopuolellakin. Ja tunnistaa millaisessa jamassa Suomi tällä hetkellä on.

Nyt lähden suorittamaan tärkeitä kansalaisvelvollisuuttani, eli hankkimaan elantoa itselleni ja perheella. Se on se pienin juttu jota voin tehdä - ja onneni, kun siihen on mahdollisuus.
 
Minusta oikein hyvä kirjoitus. Ja muutenkin hyviä nämä vastineet mitä on tullut tuohon Kososen möläytykseen. Minusta tässä pelkkä yksi henkilö ei ole se pointti vaan se että näitä kristakososia on paljon jotka elävät kuplassaan ja siksi näille kirjoituksille tulee ihan uusi ulottuvuus. Että herätys ja tervetuloa todelliseeen Suomeen!
 

Yhteistyössä