[QUOTE="mei";30792300]Jep -nyt juuri täytyy sanoa että eipä taida sinulla olla tietoa ko. ammatin rankkuudesa tai työpäivien pituudesta. Kyse ei missään tapauksessa ole siitä että olisivat jotenkin "tyhmiä", kuten taisin mainita, puhuin mm. siskostani.
Minä olen heidän työtään seurannut siitä asti kun siskoni tuohon miehensä kanssa lähti. Perustyön lisäksi, jotta pärjätään on tehtävä muutakin. Siskoni mies mm. urakoi muille tilallisille, tekee teiden kunnostustöitä, auraa lumia etc. Eli se päivä heillä alkaa (myös lypsykarjaa, mutta pääpaino luomuviljelyssä) klo 6.00 navetassa ja pahimmillan tuo siskon mies on vielä hommissaan klo 22.00- Kerro siis minulle, missä tuossa on aikaa "korkeakultuurin " harrastamiselle, muulla tasolla kuin satunnaisesti? Siskoni hoitaa viljelypuolta ja elikoitakin, lapsien lomassa...ja myös hoitaa tilan kirjanpidon.
Vai että heinätöiden lomasa jutellaa. JEP JEP. Millos viimeksi olit heinätöissä??

Saunassa? Okei kenen kanssa? Siskoniko lastensa kanssa, kun isäntä on yötä myöten usein töissä? Joskin täytyy myöntää että kovin romanttinen kuva on tuosta työstä sulla =)[/QUOTE]
Jos heillä ei ole aikaa ajatella mitään yhteiskunnallisia asioita, niin kävivätkö kuitenkin äänestämässä ja millä perusteella tekivät valintansa?
Kirjoitin kiireessä ja myönnetään, että heinätyöesimerkki oli varmaan tyhmä. Tosin olen kyllä lapsena ollut heinätöissä sukulaisten pellolla, mutta onhan se tottakai eri asia. Saunakin oli vain yksi esimerkki. Ja voi sitä keskustelua itsensäkin kanssa käydä. Tai silloin harvoin jonkun kanssa, kun tapaa edes jonkun aikuisen. Eikä se korkeakulttuurin harrastaminen sitä tarkoita, että kaikki päivät on kyllästetty ooppera- ja teatterikäynneillä, maailmankirjallisuuden klassikoilla jne. Aina ei ehdi eikä jaksa eikä toki kaikki taiteenlajit kiinnosta kaikkia kulttuuri-ihmisiäkään. Arvostaa voi silti taidetta ja kulttuuria ja harrastaa silloin, kun ehtii ja voi. Tai vaikka ei itse harrastaisikaan, voi kuitenkin ymmärtää, että kulttuuri on silti yhteiskunnassa tärkeä.
Vähän samalla lailla kuin terve ihminen voi ymmärtää, miksi esteettömyys on tärkeä asia, vaikkei se itseä koskettaisikaan. Sitä on sivistys - että ymmärtää maailmaa vähän laajemmin kuin vain omien ympyröidensä sisällä.