ilman valvontaa

Ap, valitettavasti nayttaa silta, etta kovin moni ei ole kanssasi samaa mielta, etta 3-vuotiaasi voisi olla naapurin pihalla ilman, etta keskustelet naapurin rouvan kanssa ensin, etta sopiiko se. Hanesta voi tosiaan tuntua silta, etta vahtii lastasi, vaikka itse katseletkin peraan.

Ei siita tarvitse suuttua, etta muut ovat kanssasi eri mielta.
 
kyllästynyt
voi #&%?$!* se äitihän vahtii sitä lastaan siellä pihalla, se naapurin ämmä istuu sisällä koneella ja ei vaan huomaa sitä kun ite kurkkii ikkunoista tenaviaan. menkää pihalle sieltä pentujenne kanssa älkääkä arvostelko täällä koneella
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 11:00 alkuperäinen kirjoitti:
voi venäjä..
Siis minähän näen ne lapset koko ajan, vaikka eivät meidön pihalla olekaan! Mikä ihme tässä menee yli ymmärryksen? :headwall:
Mä luulen ymmärtäväni ongelman. Me asutaan rivitalossa ja voin hyvin kuvitella, että itse istuisin koirani kanssa omalla pihallamme ja lapseni olisi naapurin pihalla leikkimässä. En mä tota hurttaani naapurin pihalle voisi viedä, se on selvä kuin pläkki. Mutta sun pitäisi kyllä saada koira viihtymään yksin sisälläkin, koska aika pulassahan sä olet, jos et ikinä voi minnekään mennä ilman koiraa. On siis koirankin etu, ettei se tarvitse ihmisseuraa 24 tuntia vuorokaudessa.

Meidän taloyhtiössä ei ole ollut tapana, että naapurit änkeävät toisten pihoille, vaikka lapset siellä leikkivätkin. Musta ajatuskin tuntuu aika vieraalta. Tosin jos naapuri itse mut sinne kutsuisi tai sanoisi, että lapseni ei saa siellä olla ilman että mäkin olen siellä, niin sitten tietysti menisin. Yksi vaihtoehto on tietysti pyytää lapset teidän pihalle, mutta jos se koira tuottaa ongelman, niin se on sitten siinä.

Mä ratkaisisin ongelman siten, että alkaisin totuttaa koirani olemaan yksin sisällä. Se totutus tapahtuisi erittäin hyvin juuri kutsumalla ne lapsen kaverit siihen teidän pihalle ja itse olisit mukana. Ja välillä kävisit kurkkaamassa sisällä, mitä koiralle kuuluu.
 
Eikös tämä nyt vähän riipu siitäkin että miten iso piha on kyseessä? Jos on todella isot tontit kyseessä ja pensas- tai mikä vaan aita välissä niin on vähän eri asia kuin pikkuruiset rivitalopihat ilman aitoja.
 
yks äiti vaan
Minusta se, tarviiko lasta vierestä valvoa koko ajan, riippuu monesta seikasta. Esim. asuinympäristöstä ja lapsen luonteesta. Jos asut kerrostalossa 5. kerroksessa on aika hankala mennä aina pihalle selvittämään ongelmia tai auttamaan hankalassa paikassa. Jos asuu taas omakotitalossa tai rivitalossa, riippuu pitkälle siitä minkälainen ympäristö. Onko vaaranpaikkoja, esim. vilkkaita autoteitä, vesistöjä tms, jossa lapsen turvallisuus voi olla vaarassa. Tai esim. vaikka liikkuuko lähistöllä hämärää porukkaa jne. Eli minun mielestäni 4-vuotiaan(AP:N LAPSI ON 4V, MIKÄ ON 25% ENEMMÄN KUIN 3V) voi antaa leikkiä ilman, että aikuinen valvoo koko ajan viiden - kymmenen metrin säteellä, jos on kumminkin koko ajan näkö- ja kuuloetäisyydellä.

Naapurin pihalla leikkiminen on sitten vähän eri juttu. Itse puhuisin siitä naapurin kanssa, mitä mieltä ovat. Haluavatko, että heiltä kysytään joka kerta, saako lapsi mennä sinne leikkimään, jos kumminkin itse valvoo omalta pihalta käsin.

Koira ei siihen kuole eikä varmasti saa edes traumoja jos sen laittaa muutamaksi tunniksi narun nokkaan pihalle vaikka puuhun kiinni. Laittaa sen verran pitkän narun, että saa vähän liikkua.
 
yks äiti vaan
jatkaa...

Myös minä voisin jonkun aiemman tavoin kysyä, että vahtiiko arvon leidit todellakin kullannuppujaan koko aja vierestä myös sisällä. Ei kai sisälläkään kaikki ole aina ihan täysin turvallista, vaikka kaikkensa sen eteen tekis. Sängyltäkin voi tippua vaikka nurinniskoin tai ovesta painua pihalle ja juosta karkuun ihan hiljaa. Ainakin monilla on aikaa istua netissä, niin että mitähän ne kullannuput silloin puuhaa. Leikkii isoilla legoilla jalkojen juuressa vai? Isoilla siksi, että varmuuden vuoksi ei ole uskallettu 4-vuotiaalle ostaa vielä pienempiä, ettei kullannuppu vaan tukehdu. Ihmettelen vähän miten ne koskaan oppii olemaan omikseen.
Moni vetosi siihen, että pienet kiusaa toisia lapsia. Entäs koululaiset? Oottako niittenki vieressä koko ajan vahdissa ettei vaan kiusaa tai tappele? Ala-asteella olevat ne vasta saattaa raakoja olla toisille lapsille. Ikävä kyllä maailma on paha. Kyllä niitten pitää oppia itsekin selvittelemään asioitaan, vaikka tottakai tarvittaessa aikuisen pitää tulla avuksi mutta sehän onnistuu, vaikka et koko ajan seisokaan vieressä. \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 12:32 yks äiti vaan kirjoitti:
Minusta se, tarviiko lasta vierestä valvoa koko ajan, riippuu monesta seikasta. Esim. asuinympäristöstä ja lapsen luonteesta. Jos asut kerrostalossa 5. kerroksessa on aika hankala mennä aina pihalle selvittämään ongelmia tai auttamaan hankalassa paikassa. Jos asuu taas omakotitalossa tai rivitalossa, riippuu pitkälle siitä minkälainen ympäristö. Onko vaaranpaikkoja, esim. vilkkaita autoteitä, vesistöjä tms, jossa lapsen turvallisuus voi olla vaarassa. Tai esim. vaikka liikkuuko lähistöllä hämärää porukkaa jne. Eli minun mielestäni 4-vuotiaan(AP:N LAPSI ON 4V, MIKÄ ON 25% ENEMMÄN KUIN 3V) voi antaa leikkiä ilman, että aikuinen valvoo koko ajan viiden - kymmenen metrin säteellä, jos on kumminkin koko ajan näkö- ja kuuloetäisyydellä.

Naapurin pihalla leikkiminen on sitten vähän eri juttu. Itse puhuisin siitä naapurin kanssa, mitä mieltä ovat. Haluavatko, että heiltä kysytään joka kerta, saako lapsi mennä sinne leikkimään, jos kumminkin itse valvoo omalta pihalta käsin.

Joko se syksy saapui, ap kirjoitti pojan täyttävän syksyllä 4 v.

Koira ei siihen kuole eikä varmasti saa edes traumoja jos sen laittaa muutamaksi tunniksi narun nokkaan pihalle vaikka puuhun kiinni. Laittaa sen verran pitkän narun, että saa vähän liikkua.
:D :D :D :D :D :D :D :)
 
yks äiti vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 12:44 Liinastina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 12:32 yks äiti vaan kirjoitti:
Minusta se, tarviiko lasta vierestä valvoa koko ajan, riippuu monesta seikasta. Esim. asuinympäristöstä ja lapsen luonteesta. Jos asut kerrostalossa 5. kerroksessa on aika hankala mennä aina pihalle selvittämään ongelmia tai auttamaan hankalassa paikassa. Jos asuu taas omakotitalossa tai rivitalossa, riippuu pitkälle siitä minkälainen ympäristö. Onko vaaranpaikkoja, esim. vilkkaita autoteitä, vesistöjä tms, jossa lapsen turvallisuus voi olla vaarassa. Tai esim. vaikka liikkuuko lähistöllä hämärää porukkaa jne. Eli minun mielestäni 4-vuotiaan(AP:N LAPSI ON 4V, MIKÄ ON 25% ENEMMÄN KUIN 3V) voi antaa leikkiä ilman, että aikuinen valvoo koko ajan viiden - kymmenen metrin säteellä, jos on kumminkin koko ajan näkö- ja kuuloetäisyydellä.

Naapurin pihalla leikkiminen on sitten vähän eri juttu. Itse puhuisin siitä naapurin kanssa, mitä mieltä ovat. Haluavatko, että heiltä kysytään joka kerta, saako lapsi mennä sinne leikkimään, jos kumminkin itse valvoo omalta pihalta käsin.

Joko se syksy saapui, ap kirjoitti pojan täyttävän syksyllä 4 v.

Koira ei siihen kuole eikä varmasti saa edes traumoja jos sen laittaa muutamaksi tunniksi narun nokkaan pihalle vaikka puuhun kiinni. Laittaa sen verran pitkän narun, että saa vähän liikkua.
:D :D :D :D :D :D :D :)
Joo niinpäs olikin, sen verran huonosti luin minäki :) Mutta ei se muuta pahemminkaan noita minun ajatuksiani asiasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 09:58 alkuperäinen kirjoitti:
voi hyvää päivää...
koira tekee yksin ollessa tuhoja sisällä.
ulkona meillä ei ole aidattua aluetta, joten sitäkin pitää katsoa ettei karkaa esim lasten luo. Jotkut voivat säikähtää.
onko sinusta järkevää seisoa esim 3 tuntia koira hihnassa, lasten vieressä kun näet ne lapset myös omalta pihaltasi?

Aurinkokunta: joo muut lapset käyvät tosiaan myös pyytämässä omaani ulos. Ja oma poika ei mene naapuriin, jos siellä ei ole muita lapsia pihalla. Ja en tiedä mikseivät leiki meillä, olen kyllä monesti sanonut.
Meillä 3,5v likka on isosikojen kanssa yksin ulkona mutta me asutaan omakotitalossa.Mutta en laskisi yksin pihalle jos asuisimme jotenkin toisin,tän ikäinen on niin "pönttö"viellä ja saa kaiken maailman ajatukset pieneen päähänsä.

Ja jos teidän koira tekee paljon pahaa yksin ollessaan niin hommaa sille häkki sisään,kun menette johonkin koira sinne,tämä on kasvattajien ohje koirille jotka tuhoaa,mutta jos koirasi on jo aikuinen niin hommaa sille virikkeitä häkkin voi laittaa myös aikuisen koiran ja tee sen kanssa enemmän,toi on naurettavaa että pieni ihminen voi olla yksin ulkona joka on ollut maailmassa vasta kolmevuotta ja siitäkin ajasta yli vuoden täysin
autettavissa.nyt asiat tärkeysjärjestykseen nainen,tuon perusteella saa kuvan että jos lapsesi saa allergian koiraan niin lopetat lapsen tai etsit sille uuden kodin......
 
Keittiönoita
Nih....koirat tekevät tuhojaan. Meillä on mennyt 3 sohvaa tuhannen päreiksi. Meillä ei ole enää sohvaa vaan nojatuoleja. Ei mene enää päreiksi.

Mä olen aiemmin kuvitellut olevani Lunaticin jälkeen se palstalainen, joka pitää eläintä eniten yhdenvertaisena ihmisen kanssa. Mutta nyt huomaan, että olenkin vasta kolmannella sijalla :D Itse asiassa Lunatic:kin saattoi tipahtaa kakkoseksi.

Ikävä kyllä , ap, sä et voi ottaa koiraasi mukaan joka paikkaan. Voi käydä niin, että lapsesi joutuu sairaalaan, miehesi on töissä ja sun oltava lapsesi luona sairaalassa. Et sä koiraa voi sinne sairaalaan ottaa eikä miehesi varmaankaan voi olla pois töistä koiran takia. Sun on siis korkea aika opettaa koirasi olemaan yksin, olkoonkin, että se saattaa maksaa sulle kolme sohvaa. Koiran ehdoilla sä et voi eikä sun kuulukaan elää, koira ei ole laumasi johtaja vaan sinä.
 
voivoi
Kamalaa kun pidetään koiraa perheen päänä ja kaikki kietoutuu koiran tarpeiden ympärille. En edes ymmärrä sitäkään, että sanotaan että koira on tasavertainen perheenjäsen.
Minusta koira on lemmikkieläin, joka ei ikinä yllä ihmisen tasolle perheessä. Toki lemmikkiä pitää kohdella hyvin ja panostaa siihen esim. kouluttamalla se olemaan yksin kotona eli käyttäytymään normaalin koiran tavoin.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 15:57 alkuperäinen kirjoitti:
jaahas, täällähän on homma vähän pyörähtäny mun poissa ollessa.. :saint:
nyt ollaaki jo siirrytty koiraan! B)
Eikä varmaan mikään ihme, koska olet antanut ymmärtää koiran olevan suurin este sille, että olisit itse vahtimassa lastasi =) Mutta ehkä kannattaisi ensimmäisenä kysyä asiaa siltä naapurilta...lapset kun puhuvat mitä puhuvat.
 
alkuperäinen
no come on! Mähän valvon sitä lasta, omalta pihalta, en sisältä! Ja miks muut naapuriden lapset voivat leikkiä keskenään (porukassa on samanikäisiä, että vähän isompia), mut mun lapsi ei voi olla ilman valvontaa? Ja huom! lapset leikkivät kiltisti keskenään! Ja kyseiset lapset ovat kyllä useasti hakeneet poikaa kanssaan leikkimään.
Oma lapseni ei ole mikään ylivilkas ADHD-tapaus ja osaa kyllä normaalisti porukassa leikkiä.

Tää alue on omakotitaloalue. Ei oo vilkasta liikennettä, eikä muutakaan vaaran paikkoja. Tietty lapsethan voivat keksiä vaikka mitä. Niin omani, kuin myös muiden lapset.

Mut alko sen verran kyrsiin jo tää touhu, että olin jo päättänyt ENNEN kun erehdyin kirjoittamaan tänne kivitys-palstalle, että meidän poika ei mene enää kyseiselle naapurille. Ollaan sitten vaikka sisällä jos ei oman pihan ulkoilu maistu pojalle.

Ja sitten siihen surullisen kuuluisaan koiraa. Olen useasti ilmaissu että aita on työn alla. Eihän mekään toki aina kotona olla. Jos ollaan töissä, koira on ystäväni luona tarhassa. Koska meillä ei sitä vielä ole, ja sisälle ei voi yksin jättää tuhojen takia.
Joku ilmaisi että laita narun nokkaan, muuten hyvä idea, mutta ei pysy siinä. Muuten koira kulkee meidän mukana joko kävellen, autolla tai ollaan omalla pihalla, missä sitä voi pitää irrallaan.

Keittiönoita mainitsi, että menen kuulemma hänen ja Lunaticin(?) edelle siinä, onko koira perheenjäsen. No koira on koira, mutta silti perheenjäsen, koirana. Ensin tärkeysjärjestyksessä tulee poika ja mies, sitte vasta koira. Mutta kun koiran otin, en halunnut sellaista, joka pidetään vuorokausitolkulla narun nokassa tai häkissä. Vaan sellaisen joka on yhteiskuntakelpoinen ja jonka kanssa myös äiti voi joskus jotain harrastaa.

Mutta täähän on VAAN minun mielipide asiaan.

 

Yhteistyössä