Ilmaisetteko ylipainoisuuden, jos kuvailette henkilöä?

  • Viestiketjun aloittaja larppi
  • Ensimmäinen viesti
larppi
Siis kerrot Maijasta ystävällesi Liisalle. Liisa ei tunne Maijaa ollenkaan, joten kuvailet hänelle Maijan ulkonäköä. Maija on reilusti ylipainoinen. Käytätkö kuvailussasi esim. sanoja "lihava", "tukeva", "pyylevä", "ylipainoinen", "isokokoinen" tai vastaavia synonyymejä? Onko sinusta törkeää puhua toisen painosta seläntakana, vai onko ihan ok kuvailla ihmistä tukevaksi?

Musta tuntuu, että minä välttäisin viimeiseen asti mainitsemasta Maijan painosta ja yrittäisin kuvata hänen ulkonäköään muilla tavoilla, koska joillekin ylipaino voi olla arka paikka. Sen sijaan laihasta, lyhyestä tai pitkästä ihmisestä voin sanoa, että hän on pitkä/lyhyehkö/pienikokoinen/laiha jne.
 
"juuli"
No en mä näe eroa sanonko että on pienikokoinen tai isokokoinen. Saatan sanoa hoikka, tukeva jne, mutta läskiksi tai lihavaksi en sano, enkä laiheliiniksi tms. Yleensä kuitenkin kuvailen ihmiset jotenkin muuten, ellei nyt ihan silmiinpistävän suuri/pieni ole.
 
"vieras"
Kertoisin Maijan olevan ylipainoinen, jos kerran syystä tai toisesta hänen ulkonäköään kuvailisin. Normaalissa keskustelussa kyllä todella harvoin tulee tilanteita, joissa pitäisi kuvailla toisen ulkonäköä. Lihavuus, laihuus ja pituus on mielestäni tärkeitä elementtejä ulkonäössä.
 
Keittiönoita
Riippuu ihan siitä, miksi mun pitää kuvailla Maijan ulkonäköä Liisalle. Jos Liisan on tarkoitus tavata Maija ja tunnistaa hänet ihmisjoukosta, niin silloin ilmaisen. Ihan kuten itsekin kerron olevani lyhyt, lihava, pitkähiuksinen ja mitä mulla on päälläni, kun olen sopinut tapaamisesta jonkun sellaisen ihmisen kanssa, jota en ole aikaisemmin tavannut.
 
"Nenni"
Jos kerta on tarkoitus kuvailla henkilöä, niin kyllä sillloin mainitsen, että kyseinen henkilö on lihava. Kuulijasta riippuen valitsen sanani sopivaksi kuvaamaan lihavuutta. Paitsi jos tarkoitus on kuvailla pelkästään henkilön persoonallisuutta, ei ylipainolla ole silloin merkitystä, joten sitä ei mainita.
 
"plöts"
Sanon, että on lievästi/jonkin verran/runsaasti ylipainoinen. Minusta ylipainoinen on ihan neutraali ja asiallinen ilmaisu.

Minusta on myös ok, että minua itseäni kuvaillaan ylipainoiseksi. Nolompaa se on, jos joku kiertelee että isokokoinen, tukeva, runsas, kun kerran olen ylipainoinen. Lihavakin on parempi.
 
"Jätti"
Olishan se vähän tyhmää jättää mainitsematta jos kerrottaan minkä näköinen toinen on. En toki sano, että läski tms. mutta esim isokokoinen. Jos joku kertoisi minkä näköinen minä olen, mutta jättäisi kertomatta että olen isokokoinen, niin eihän siinä olisi oleellista tietoa :D Kerrotaanhan sekin että on silmälasit, tukan väri/pituus ym... Esim. minä... Eri asia olisi kertoa että "no se on sellanen punatukkanen aika pitkä" kuin "se on sellainen punatukkainen, kaikinpuolin isokokoinen"
 
täh?
[QUOTE="joku";24097700]Yleensä käytän ylipainoisista termiä " ulottuu laajalle alueelle". Mutta en missään nimessä menisi kuvailemaan sanoin lihava tai ylipainoinen.[/QUOTE]

:LOL:
Sori, mun mielestä tuo "ulottuu laajalle alueelle" on omituista kiertelyä, eikä kuulija välttämättä edes ymmärrä, mitä sillä tarkoitetaan. Mun mielestä ylipainoinen on suht. neutraali termi.
 
"alma"
Juu, jos on tarkoitus vaikkapa tunnistaa tuo Maija juna-asemalla. Lähinnä tuntuu koomiselta, jos tuota asiaa kierrellään ihmistä kuvaillessa, jotenkin se ylipaino silloin todellisuudessa korostuu.
 
larppi
No kuulostaako se teidän mielestä jotenkin erilaiselta, jos hoikka ja hyväkroppainen henkilö kerrtoo jonkun toisen olevan tukeva, kuin jos itsekin tukeva kuvailee toista ihmistä tukevaksi?

Ilmaisetko tukevan henkilön seurassa hänelle itselleen hänen oman tukevuutensa jollain tavoin? Millaisissa tilanteissa?
 
"vieraana"
No kuulostaako se teidän mielestä jotenkin erilaiselta, jos hoikka ja hyväkroppainen henkilö kerrtoo jonkun toisen olevan tukeva, kuin jos itsekin tukeva kuvailee toista ihmistä tukevaksi?

Ilmaisetko tukevan henkilön seurassa hänelle itselleen hänen oman tukevuutensa jollain tavoin? Millaisissa tilanteissa?
Ei kuulosta, ei ole kyse sanojan ulkoisesta olemuksesta vaan miten sanoo, millä äänensävyllä ja millä sanoilla.

En mä oikein keksi nyt mitään sellaista tilanne, jossa mun pitäisi ilmaista ylipainoiselle ihmiselle hänen ylipainonsa? Kai hän sen itsekin tietää?
 
pulskis
Jos ihminen on vaikka lyhytkasvuinen tai kaksimetrinen, sekin yleensä sanotaan. Vaikka ihminen kärsisi siitä myös ja sille kun ei mitään voi (lihavuudelle yleensä voi!!!). Lihavat yleensä tietää olevansa lihavia, mutta ei sitä niille päin naamaa sanota. Jos ihminen itse jolle kuvailen lihavaa ihmistä on myös lihava, ehken silloinkaan asiaa mainitse.
 

Yhteistyössä