Ilmaisetteko ylipainoisuuden, jos kuvailette henkilöä?

• Viestiketjun aloittaja larppi
  • Ensimmäinen viesti
Laihuutta ihannoidaan nykyään niin paljon, että en ymmärrä, miksi se voisi olla arka paikka. Jos olet nainen ja voit syödä niin paljon kuin huvittaa lihomatta, niin ole onnellinen, koska nykyisten kauneusihanteiden mukaan nainen ei voi olla liian laiha.
Juuri tästä on kyse: olen nimenomaan tilivelvollinen kaikesta syömästäni ja syömättä jättämisestäni. Kysytäänkö ylipainoiselta esim. "miksi olet noin lihava", "kauhea, mitä sä oikein syöt", "miten ihmeessä pysyt tuossa kunnossa", "miksi ihmeessä syöt noin paljon noita pähkinöitä/lohta/jugurttia/munia tms.", "mikset syö kakkua, pelkäätkö lihovasi" jne.

Ja minua ei kiinnosta kauneusihanteet. Haluan itse määritellä sen painon, jossa minun on hyvä ja terve olo.

Mutta monelle voi esim. pituus olla arka paikka. Pituuttakin ihannoidaan, mutta silti/siksi voi pituus/lyhyys olla arka paikka. Tämän voisit ottaa huomioon, jos kerran lihavien tunteita kunnioitat.

"hih"
Mutta mä en kyllä yleensä sano ylipainoinen, vaan isokokoinen/ tuhdissa kunnossa oleva/ pyöreä. Samaan tapaan:

laiha -> hoikka
juoppo -> laitapuolen kulkija
neekeri -> tummaihoinen
jne :)
Ootko tosissas? Ylipainoinen on kyllä ihan 'virallinen' nimi ihmelle, jonka elopaino ylittää normaalin painon rajat. Neekeri on loukkaava nimitys jonka käyttämisestä taitaa saada jopa rangaistuksen nykyään.

"vieras"
Jos on reilusti ylipainoinen, niin sanon "yhtä pitkä ku leveä", muuten sanon "isokokoinen" tai "vähän mua isompi" (olen itse lievästi ylipainoinen). Ei un mielestä ole törkeää viitata ylipainoon, sanon mä laihoistakin "aika laiha" tai "kapea", lyhyistä laihoista "pienikokoinen" jne. Joku voi kokea "lyhyt"-sanankin loukkaavana.

[QUOTE="hih";24102033]Ootko tosissas? Ylipainoinen on kyllä ihan 'virallinen' nimi ihmelle, jonka elopaino ylittää normaalin painon rajat. Neekeri on loukkaava nimitys jonka käyttämisestä taitaa saada jopa rangaistuksen nykyään.[/QUOTE]
Ja vielä ainakin 80-luvun lopussa opetettiin koulussa, että neekeri on yksi rotu, ei sen kummempaa. Huomasin itse, että tämä tieto on vanhentunut ja pitää päivittää. Mutta ihmettelen, saako vielä sanoa mulatti? Ei varmaankaan... Entä intiaani?

Yhteistyössä