Ilmaisetteko ylipainoisuuden, jos kuvailette henkilöä?

• Viestiketjun aloittaja larppi
  • Ensimmäinen viesti
larppi
[QUOTE="vieraana";24097843]

En mä oikein keksi nyt mitään sellaista tilanne, jossa mun pitäisi ilmaista ylipainoiselle ihmiselle hänen ylipainonsa? Kai hän sen itsekin tietää?[/QUOTE]

Mulle esimerkiksi yksi todella iso kaveri sanoi, että voisit lainata mun takkia, mutta sehän olisi sulle teltta. Mä en osannut tässä tilanteessa sanoa mitään, enkä varsinkaan olisi kehdannut myötäillä että "joo, niin olisi", mutisin vain jotain "en tiedä..." niin kaveri tuumasi, että onhan meillä tätä kokoeroa aika paljon. Jos tilanne olisi ollut toisin päin, niin en olisi kehdannut sanoa, että "voisit lainata mun takkia, mutta luulen, että se olis sulle liian pieni".
Kyllä tällaisia tilanteita joskus tulee.

Mä yleensä vaikenen, kun kaveri itse puhuu ylipainostaan. Mä en osaa sanoa mitään, koska mulla ei ole ikinä ollut itselläni ylipainoa.

Keittiönoita
No kuulostaako se teidän mielestä jotenkin erilaiselta, jos hoikka ja hyväkroppainen henkilö kerrtoo jonkun toisen olevan tukeva, kuin jos itsekin tukeva kuvailee toista ihmistä tukevaksi?

Ilmaisetko tukevan henkilön seurassa hänelle itselleen hänen oman tukevuutensa jollain tavoin? Millaisissa tilanteissa?
No jos mun pitää se entuudestaan tuntematon henkilö tunnistaa ihmisjoukosta, niin on ihan sama, onko henkilöstä kuvauksen antava itse lihava, laiha tai vaikkapa vihreäpilkullinen. Muita tilanteita en oikein edes keksi, miksi mulle edes pitäisi kuvailla jonkun tuntemattoman ihmisen ulkonäköä. Enkä keksi oikein syitä siihenkään, miksi mun pitäisi jollekin sanoa hänen ruumiinrakenteestaan. Tai no viimeksi Floridassa - kun meidän matkatavarat jäivät Eurooppaan ja oli pakko saada puhtaita vaatteita - tavaratalossa sanoin työkaverilleni, että punkerovaatteet on tuolla. Ja sieltä sitten löytyi meille molemmille vaatteita.

..
Jos on hieman ylipainoinen, käyttäisin ehkä ilmaisua "vähän tukevahko", jos siis ihan selkästi tosi lihava niin sanoisin varmaan "aika isokokonen tai tukeva" tai jotain vastaavaa. On se kuitenkin aika olennainen tieto jos ulkonäköä pitää kuvailla.

"vieras"
Mä vertaan usein itseeni (olen yli satakiloinen), että on esim isompi kuin minä tai lihava, muttei kuitenkaan meikäläisen kokoluokassa. Jos on vaan vähän ylipainoinen, sanon, että sillä on vähän ylimääräistä.

riippuu
Se riippuu kuulijasta, jos miehelle tai jollekin läheiselle kaverille puhun oikeasti ylipainoisesta ihmisestä saatan käyttää sanontaa "ihan hervoton läski" tmv.
Sitten taas vieraammille sanoisin, että ylipainoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24097635:
Riippuu ihan siitä, miksi mun pitää kuvailla Maijan ulkonäköä Liisalle. Jos Liisan on tarkoitus tavata Maija ja tunnistaa hänet ihmisjoukosta, niin silloin ilmaisen. Ihan kuten itsekin kerron olevani lyhyt, lihava, pitkähiuksinen ja mitä mulla on päälläni, kun olen sopinut tapaamisesta jonkun sellaisen ihmisen kanssa, jota en ole aikaisemmin tavannut.
Noin. Jos siis kerron vaikka miehelleni että tutustuin jossain Maijaan joka vaikutti tosi mukavalta tyypiltä niin en siinä näe mitään syytä mainostaa Maijan ylipainoa, sen enempää kuin oikeastaan muutakaan ulkonäköä jos se ei jostain syystä tule puheeksi. Enemmän silloin varmaan kuvailen sitä miksi Maija vaikutti mukavalta, mitä hyviä/hauskoja juttuja hän puhui jne.

Jos taas kaverini Maija on tulossa meille käymään ja miehen pitäisi mennä häntä vastaan niin silloin toki kuvailen Maijan ulkonäköä ja painoa myös sen mukaan että hänet olisi siitä helppo tunnistaa. Voin sanoa toisen olevan hoikka, normaalipainoinen, hieman ylipainoinen/vähän pullea tai vaikka huomattavasti ylipainoinen jos tämä sitä on. Samoin kun kuvaan vaikka Maijan pituutta, miettimättä sen enempää onko tuo pituus ehkä Maijalle jokin ongelma.

Jos nyt esimerkiksi Maija olisi todella lyhyt ja huomattavan ylipainoinen niin tuntuisi tyhmältä kuvailla häntä normaalipituisena ja normaalipainoisena - tai edes lyhyehkönä ja vähän pyöreähkönä, jos hänet siis pitäisi pystyä tunnistamaan noilla tuntomerkeillä.

Jos on hieman ylipainoinen, käyttäisin ehkä ilmaisua "vähän tukevahko", jos siis ihan selkästi tosi lihava niin sanoisin varmaan "aika isokokonen tai tukeva" tai jotain vastaavaa. On se kuitenkin aika olennainen tieto jos ulkonäköä pitää kuvailla.
Toisaalta, joskus meihen kanssa puhuttiin näistä isokokoinen- termeistäkin. Jos minulle joku puhuu miehestään esimerkiksi että tämä on isokokoinen niin kuvittelen tämän tarkoittavan että mies on pitkä ja ainakin roteva. Tulee sitten vähän hassu olo jos saankin tavata miehen joka on alle 170cm pitkä ja painaa sellaiset reilu 120kg.

"Pikkuinen Jättiläinen"
Minä käyttäisin sanoja isokokoinen tai pullea. Eikä koskaan ole tullut sellaista tilannetta että olisi tarvinnut sanoa jollekin suoraan mitä kokoluokkaa hän edustaa..

Kuvailen niillä piirteillä, jotka ihmistä eniten kuvaa. Jos Maija on poikkeuksellisen lihava tai pitkänenäinen, vihreähiuksinen tai harvahampainen, niin kyllä mainitsen nämä asiat, vaikkeivät ne kovin imartelevia olisikaan. Mitä hyötyä kuvailla toista sellaisilla kuvauksilla, jotka sopivat joka toiseen vastaantulijaan?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
no jaa
Yleensä en kyllä kuvaile kenenkään ulkonäköä. Ei oikein tule mieleen tilannetta, jossa se olisi tarpeellista. Jos joskus kuvailen, niin silloin yleensä siksi, että joku on tehnyt positiivisen vaikutuksen. Jos pitää kuvailla ulkonäköä niin, että ihminen pitää tunnistaa, niin tietenkin myös koko on tärkeä seikka. Silloin voisin sanoa, että henkilö on hyvin isokokoinen/raskasrakenteinen/pyylevä.. mikä nyt häntä parhaiten kuvaisikaan. Tai tyyliin pariskunta, jonka tunnistaa siitä, että vaimo on erityisen hoikka ja pieni, mutta mies on sitäkin suurempi.

Jos tarvitsee ulkonäköä kuvailla, niin kyllä kerron kaikista merkittävistä piirteistä. Tällöin voisin sanoa esimerkiksi että lihava, pulska, pyöreä kuvailtavan ruumiinrakenteesta riippuen.

Jos kuvailen miehelleni jotain ylisöpöä/kaunista/seksikästä naisihmistä privaattikeskustelussa, saatan kuvailla sanoilla mehukas, herkullinen, pyöreä tai muu vastaava soveltuva termi.

Muokkaus/lisäys: Itseäni kuvaillessani käytän termejä iso, lihava ja amatsonimainen.

Viimeksi muokattu:
"iridessa"
[QUOTE="joku";24097700]Yleensä käytän ylipainoisista termiä " ulottuu laajalle alueelle". Mutta en missään nimessä menisi kuvailemaan sanoin lihava tai ylipainoinen.[/QUOTE]

Tai voisi sanoa että henkilö on "horisontaalisesti haastava". :D

"sondersson"
[QUOTE="joku";24097700]Yleensä käytän ylipainoisista termiä " ulottuu laajalle alueelle". Mutta en missään nimessä menisi kuvailemaan sanoin lihava tai ylipainoinen.[/QUOTE]

tuo on yhtä törkeä kuin vaikkapa "leveä kuljetus".

[QUOTE="sondersson";24098539]tuo on yhtä törkeä kuin vaikkapa "leveä kuljetus".[/QUOTE]

Mulla on tästä sellainen jengiläisnäkemys, että tuollaisia humoristisia ilmauksia voi käyttää lihava itsestään tai sitten lihava toisesta lihavasta, mutta muiden suusta se kuulostaisi loukkaavalta. Jännä, että ruumiinmuotokin voi tällä tavalla jakaa ihmiset omassa nupissa 'meihin' ja 'muihin'.

"Minna"
Jos nyt esimerkiksi Maija olisi todella lyhyt ja huomattavan ylipainoinen niin tuntuisi tyhmältä kuvailla häntä normaalipituisena ja normaalipainoisena - tai edes lyhyehkönä ja vähän pyöreähkönä, jos hänet siis pitäisi pystyä tunnistamaan noilla tuntomerkeillä.

Minä en myöskään kuvailisi lyhyttä/keskimittaista ja ylipainoista ihmistä sanalla isokokoinen, sillä se viittaa minusta myös pituuteen. Ei 160-senttinen ja 120 kiloinen ole isokokoinen, vaan ylipainoinen/lihava.

keijuton
Mä en itse (huomattavasti ylipainoisena) ymmärrä, että miksi jotkut sanovat että olen tukeva, pyöreä, tanakka, tuhti tai mitä milloinkin. Ylipainoinen on minusta ihan täysin neutraali sana, paljon neutraalimpi kuin kaikki muut lihavuutta kuvaavat sanat. Lihava on hyvänä kakkosena, tosin kaikki ylipainoiset ei ole vielä lihavia.

Mutta jos mun pitää itseäni kuvailla jollekin, joka ei ole mua nähnyt, niin kyllä mä kuvailen että olen reilusti ylipainoinen. Musta olisi todella typerää sanoa, että olen tuhdissa kunnossa tai että olen tanakka tai tukeva tai pyöreä. En ymmärrä, miksi ihmiset vierastavat ylipainoinen-sanaa niin paljon.

Mä en itse (huomattavasti ylipainoisena) ymmärrä, että miksi jotkut sanovat että olen tukeva, pyöreä, tanakka, tuhti tai mitä milloinkin. Ylipainoinen on minusta ihan täysin neutraali sana, paljon neutraalimpi kuin kaikki muut lihavuutta kuvaavat sanat. Lihava on hyvänä kakkosena, tosin kaikki ylipainoiset ei ole vielä lihavia.

Mutta jos mun pitää itseäni kuvailla jollekin, joka ei ole mua nähnyt, niin kyllä mä kuvailen että olen reilusti ylipainoinen. Musta olisi todella typerää sanoa, että olen tuhdissa kunnossa tai että olen tanakka tai tukeva tai pyöreä. En ymmärrä, miksi ihmiset vierastavat ylipainoinen-sanaa niin paljon.
Minulla on kanssa huomattavasti ylipainoinen kaveri todennut että hänelle tulee kiusaantunut tunne kun kuulee jonkun kuvailevan/kuvailleen häntä vähän tuhdiksi tai pyöreähköksi. Se saa hänet tuntemaan että se ylipaino on jotain niin hirveää ja hävettävää ettei sitä edes saa ääneen sanoa. Tykkäsi siis että mielummin sanoo että huomattavan ylipainoinen tai vaikka tosi lihava kuin joku tanakka tms.

larppi
Ulkonäön kuvailua voisi tarvita, jos kysyisi vaikka Liisalta, että "Tunnethan sinä Maijan? Hän on se tummatukkainen ja ylipainoinen nainen." Aloituksessa tosin luki, ettei Liisa tunne Maijaa ollenkaan, mut kyllä mulle joissain tilanteissa tulee vastaan sitäkin, että pitää kuvailla jonkun ulkonäköä.

Mä oon kauhean varovainen negatiivisten piirteiden ilmaisussa. En voisi sanoa myöskään, että joku on isonenäinen tai mulkosilmäinen, koska se kuulostaisi mielestäni ilkeältä. Ehkä mä olen sitten ollut liian varovainen.

Lapseni kuvaili kerran minulle erästä (hyvinkin ylipainoista henkilöä) käyttämällä ilmaisua "pullea ihminen". Minusta se oli jopa aika kauniisti sanottu ja lainaisin tytärtäni jos jostain syystä haluaisin jonkun painoon viitata.

Musta tuntuu, että minä välttäisin viimeiseen asti mainitsemasta Maijan painosta ja yrittäisin kuvata hänen ulkonäköään muilla tavoilla, koska joillekin ylipaino voi olla arka paikka. Sen sijaan laihasta, lyhyestä tai pitkästä ihmisestä voin sanoa, että hän on pitkä/lyhyehkö/pienikokoinen/laiha jne.
Mutta sinulle ei siis vastaavasti juolahda mieleenkään, että pituus/lyhyys/pienikokoisuus/laihuus voisi olla jollekin arka paikka? Itse saan ajoittain kuulla kyllästymiseen asti laihuudestani, enkä kovin usein positiivisessa mielessä.

Käyttäisin esim. sanoja "ylipainoinen" tai "melko lihava" tai vaikkapa "isokokoinen, muttei pelkästään lihava" tilanteen mukaan.

Ja siihen, miten/milloin mainitsisin kenellekään ylipainosta: Esim. työkaverilleni, joka on reilusti ylipainoinen ja tuskitteli sitä, miten hän ei löydä itselleen naista ja arveli sen johtuvan ylipainosta, kerroin rehellisesti, että hän on minusta miellyttävä ja hauska persoona ja uskoisin monen muunkin kokevan niin, mutta että ylipaino on varmasti tällä hetkellä hänen suurin terveysriskinsä, joten sille kannattaisi ehkä tehdä jotakin. Minusta tämä oli suht neutraali tapa sanoa se, minkä hän itsekin tietää?

.....
Mutta sinulle ei siis vastaavasti juolahda mieleenkään, että pituus/lyhyys/pienikokoisuus/laihuus voisi olla jollekin arka paikka? Itse saan ajoittain kuulla kyllästymiseen asti laihuudestani, enkä kovin usein positiivisessa mielessä.
Laihuutta ihannoidaan nykyään niin paljon, että en ymmärrä, miksi se voisi olla arka paikka. Jos olet nainen ja voit syödä niin paljon kuin huvittaa lihomatta, niin ole onnellinen, koska nykyisten kauneusihanteiden mukaan nainen ei voi olla liian laiha.

"vieras"
Ulkonäön kuvailua voisi tarvita, jos kysyisi vaikka Liisalta, että "Tunnethan sinä Maijan? Hän on se tummatukkainen ja ylipainoinen nainen." Aloituksessa tosin luki, ettei Liisa tunne Maijaa ollenkaan, mut kyllä mulle joissain tilanteissa tulee vastaan sitäkin, että pitää kuvailla jonkun ulkonäköä.

Mä oon kauhean varovainen negatiivisten piirteiden ilmaisussa. En voisi sanoa myöskään, että joku on isonenäinen tai mulkosilmäinen, koska se kuulostaisi mielestäni ilkeältä. Ehkä mä olen sitten ollut liian varovainen.
hassua, mutta tuntuu siltä, että oma itsetuntosi on heikompi kuin ylipainoisen kaverisi. jos hän voi takistaan todeta faktat, eli sopii hänelle on suuri sinulle, niin mikäs siinä. itsekin sanoisin että niinhän se on, jos sen kaikki silmillään näkevät. ei siinä mitään noloa ole.
ehkä kaverisi ei edes pidä pulleutta negatiivisena piirteenä. ongelma on oman pääsi sisällä.

Yhteistyössä