L
lisko harmailee
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ketään ei saa kiusata. Toki sekin on totta, ettei kaikista voi pitää ( eikä vanhemmat voi pakottaa kenestäkään tykkäämään ) mutta sekään ei oiekuta haukkumaan ja kiusaamaan. Kiusaaminen olisi ollut sellainen syy, jonka takia olisin saattanut lapsiani jopa kurittaa, en ikinä hyväksyisi sitä, että lapseni jotain kiusaisivat puhumattakaan että vähättelisin asiaa jos lapseni paljastuisivat kiusaajiksi. Joutuisivat kyllä vastaamaan teoistaan.
Niin ja tää höpötys siitä kuinka "kenestäkään ei voi pakottaa tykkäämään" vois jo loppua, kun puusilmät sitä sit jauhaa, kun oma lapsi paljastuu kiusaajaksi. Tietenkään kenestäkään ei voi pakottaa tykkäämään-daa. Mutta se ei varsinaisesti liity tähän puheenaiheeseen mitenkään. Kaikkien kanssa on kuitenkin opeteltava tulemaan toimeen, ja siis ketään ei suljeta yhteisen leikin ulkopuolelle. Sieltä pihoilta lähtee nekin sosiaaliset tavat, joita sitten työelämässä tavitaan. Itse olen ottanut vanhanaikaisen linjan, kasvatan myös kylän lapsia. Ihan sama onko porukan ulkopuolelle jäänyt tai kiusaaja oma vai vieras lapsi, jos olen aikuisena paikalla, katson oikeudekseni tilanteeseen puuttua. Ja hyvin on ainakin toistaiseksi toiminut. Omat lapseni eivät jätä ketään leikin ulkopuolelle, eikä heitäkään ole jätetty vaikka äiti ei olisi "vahtimassa" vaan palautetta on tullut opeilta, että ovat mieluisia leikkikavereita porukassa. Enkä tosiaankaan suostu vieressä ihmettelemään, jos joku lapsi jää leikin ulkopuolelle. Ihmeen paljon löytyykin aikuisia joiden mielestä se on ihan jees.